Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-12, 02:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej jag tar tillbaka det - ditt största problem verkar vara din intelligens - för det är absolut inte svårt att ta ett körkort i Sverige. I alla fall inte för den normalbegåvade. Men det verkar vara över din förmåga. Så det är kanske ditt största problem...

Det är troligen knappast en slump att de som fallerar teoriprovet till körkortet sällan tillhör landets begåvningsreserv.
Citera
2023-01-12, 14:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det är troligen knappast en slump att de som fallerar teoriprovet till körkortet sällan tillhör landets begåvningsreserv.
Ungefär så.
Det känns som TS fått sitt körkort i ett paket kamelskit i ett shit hole-country och nu inte lyckats ta ett svenskt då det uppenbart varit för svårt.
Citera
2023-01-12, 17:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Om man har ett utländskt körkort får man köra på det ett år i Sverige efter man blivit folkbokförd här. Sen måste man skaffa ett svenskt, om man då inte flyttar ut igen och kommer åter. Är man inte skriven här är tiden dock obegränsad, men av familjeskäl bör jag vara skriven i Sverige.

Hur ser det ut från myndigheternas håll om man skulle skriva ut sig och in sig igen en månad senare för att slippa ta tag i allt vad riskutbildning och annat dravel heter? Någon som provat? Hade en amerikansk vän som gjorde detta varje år, men det var länge sen och tiderna kan ha förändrats.

Har du ett EES-kort är det ju bara att omvandla ditt kort till ett svenskt. Du behöver inte ta om kortet.
Citera
2023-01-12, 18:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Är det verkligen mitt största problem? Att det går ut om 8 år? Marinator, mästaren på att dricka marinella?

Men det verkar som det inte är något jätteproblem att fixa detta administrativt om man sedan tidigare har en låg profil och "tog ett jobb men det funkade inte så jag kom tillbaka". Förr i tiden kunde man göra det på repeat, är jag rätt säker på då mina polare som var jänkare gjorde så, men tiderna förändras.


Ditt absolut största problem kommer att ligga i att du kommer att bli flaggad hos ett dussin myndigheter här i Sverige och säkert 20 till i ditt hemland. Det går ann att automatiskt folkbokföra sig en, två gånger så ofta som 1 år emellan, men inte upprepade gånger. Då är det något som inte står rätt till och du får allt från underrättelseverksamheter till socialtjänster på dig.

Kommer du från ett land utanför EES kommer du förmodligen från ett land som måste gå genom migverket. Då kan du inte heller hålla på och åka in och ut utan att ansöka om tillstånd hos migverket.
__________________
Senast redigerad av Methos 2023-01-12 kl. 18:08.
Citera
2023-01-12, 18:45
  #17
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ditt absolut största problem kommer att ligga i att du kommer att bli flaggad hos ett dussin myndigheter här i Sverige och säkert 20 till i ditt hemland. Det går ann att automatiskt folkbokföra sig en, två gånger så ofta som 1 år emellan, men inte upprepade gånger. Då är det något som inte står rätt till och du får allt från underrättelseverksamheter till socialtjänster på dig.

Kommer du från ett land utanför EES kommer du förmodligen från ett land som måste gå genom migverket. Då kan du inte heller hålla på och åka in och ut utan att ansöka om tillstånd hos migverket.

Jag har ingenting med migrationsverket att göra. Men tack för ett långt svar, det kanske hjälper någon annan i framtiden.
Citera
2023-01-12, 19:31
  #18
Medlem
WildBillKelsos avatar
Skummat igenom tråden.

Men, vadfasen. varför böka i onödan

kan man köra och har kolla på trafikregler, så gör halkan, teorin samt körprov, case closed, så enkelt är det eller?

Bara att uppdatera sig med teorin är ett måste då en del nytt kommit, men det läser man igenom på några kvällar med ny körkortsbok, inte många hundralappar, kör halkbanan, boka teorin och boka körprov efter godkänt kusnkaps prov, har man det i sig sen tidigare så ska allt fasiken gå på första försöket.

Kuggar man, säger sig självt, kunskapsluckor samt brister i körningen, som kan härledas till andra länder som har lättare syn på trafiken samt kunskap.

ps ta mitt inlägg som nypa salt och behöver inte gå igång på den
Citera
2023-01-18, 10:36
  #19
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Har du ett EES-kort är det ju bara att omvandla ditt kort till ett svenskt. Du behöver inte ta om kortet.

Har du EES-kort får du köra på det tills det löper ut och då ersätta med ett svenskt.
Citera
2023-01-18, 19:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ditt absolut största problem kommer att ligga i att du kommer att bli flaggad hos ett dussin myndigheter här i Sverige och säkert 20 till i ditt hemland. Det går ann att automatiskt folkbokföra sig en, två gånger så ofta som 1 år emellan, men inte upprepade gånger. Då är det något som inte står rätt till och du får allt från underrättelseverksamheter till socialtjänster på dig.

Kommer du från ett land utanför EES kommer du förmodligen från ett land som måste gå genom migverket. Då kan du inte heller hålla på och åka in och ut utan att ansöka om tillstånd hos migverket.

Bara för att han skriver ut sig och sen in sig igen i Sverige behöver han i tegel inte skriva in sig ochvut sig i någon annat land. Folkbokföringarna är inte samordnade på.det viset.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback