Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-18, 15:02
  #25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, verkligen inte. Då måste sådan finnas vid samtliga ställen där den gäller, annars uppstår förvirring. Meningen med generella regler som den nu nämnda är att slippa så mycket skyltar. Det är nog mycket skyltar att hålla kolla på ändå.
Jo, men då slipper vi lokala regler.
Citera
2023-01-18, 15:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jo, men då slipper vi lokala regler.
Vi har ju skylt A28 på sina håll, det är egentligen vad ni efterlyser. Brukar mest användas där sikten är skymd.

Vad vi inte vet är om det verkligen är så mycket av dessa "lokala regler", eller om det är brister i kunskapen hos en del som orsakar fenomenet. Tycks mig inte se det så mycket här (Umeå), men trevägskorsningar kan få detta problem ibland.
Citera
2023-01-18, 15:10
  #27
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi har ju skylt A28 på sina håll, det är egentligen vad ni efterlyser. Brukar mest användas där sikten är skymd.

Vad vi inte vet är om det verkligen är så mycket av dessa "lokala regler", eller om det är brister i kunskapen hos en del som orsakar fenomenet. Tycks mig inte se det så mycket här (Umeå), men trevägskorsningar kan få detta problem ibland.
Ofta handlar det om okunskap hos trafikanterna, eller alltid.

Fan så trött jag blir på bilister som stannar när jag som cyklist är på väg över vägen, typ på ett övergångsställe. De tror de är snälla, eller så tror de att jag på cykel är dum i huvudet. Det enda de gör är att störa mig.

Man ska inte köra för att vara vänlig, man ska köra efter de gemensamma regler vi har. Då fungerar det.

Liksom, man kan strula om vem som ska gå först genom en dörr, bocka och se glad ut, men i trafiken gäller regler. Det vore så mycket enklare om alla följde dem. Och antagligen färre olyckor.

Att jag kommer på cykel betyder inte att jag inte har körkort, eller att jag inte kan trafikregler. Sluta att behandla mig som korkad. Jag är en trafikant precis som den i bil. Jag fattar att jag ska stanna om du kommer och har företräde, du behöver inte stanna för att släppa fram mig när jag är vid ett övergångsställe, jag vet att du har företräde.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-18 kl. 15:16.
Citera
2023-01-18, 17:22
  #28
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Högerregeln om inget annat finns angivet i skyltning.
Citera
2023-01-19, 17:14
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ofta handlar det om okunskap hos trafikanterna, eller alltid.

Fan så trött jag blir på bilister som stannar när jag som cyklist är på väg över vägen, typ på ett övergångsställe. De tror de är snälla, eller så tror de att jag på cykel är dum i huvudet. Det enda de gör är att störa mig.

Fast det där beror på. Är det ett övergångsställe vid en infart till en cirkulationsplats så har du som bilist företräde, men är det en vid en utfart från en cirkulationsplats så har cyklisterna företräde.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man ska inte köra för att vara vänlig, man ska köra efter de gemensamma regler vi har. Då fungerar det.

Det håller jag med dig 100% om.

Blir bara tveksamheter när folk inte följer trafikreglerna, och hittar på egna (antingen för att vara snälla, eller av andra orsaker).
Citera
2023-02-02, 14:10
  #30
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Där borde verkligen skyltas. Jag hade inte vågat lita på högerregeln om jag körde ut från den mindre gatan.

Bodde utomlands tidigare och där var högerregeln orubblig, men i Sverige... nja
I Sverige verkar det som att ju större en ort är desto mindre följer man högerregeln. I Stockholms-trakten där jag bor skiter de flesta i höger-regeln. Men lite då och då är jag i Kristinehamn och där följer de flesta högerregeln.
Citera
2023-03-07, 21:41
  #31
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invisiblefreedom
Jag blev nämligen lite vilseledd.
Det är en parkeringsplats längre ner på gatan och samtidigt är det en återvändsgata.
Kör man ut från parkeringsplats så gäller utfartsregeln per automatik men här är det både en gata + parkeringsplats.
Men det är en korsning på bilden.
Väjningsplikten som följer med en utfart är när man lämnar tomtmark för att köra ut på gatumark, på bilden är det två gator som möts.

Men praxis är så klart att de som lämnar återvändsgatan kommer att se sig för och med tempot visa att de släpper fram folk, det är en av alla bra spontana initiativ som är mer eller mindre "legio". Den som redan kör jättesakta eller rentav stannat för att få sikt kan ju lika gärna släppa den som redan har farten uppe. Att köra ut offensivt för att verkligen hävda högerregeln är ett dumt beteende som går stick i stäv med den allmänna försiktighet som ingen kommer undan (det finns m.a.o. bara skyldigheter och inga rättigheter).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback