Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 15:58
  #13
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invisiblefreedom
https://maps.app.goo.gl/bFACTjfdpmKJQfVS9

Högerregeln gäller när två korsningar möts och skyltar saknas.
Frågan är hur man ska tolka denna situationen.

Där borde verkligen skyltas. Jag hade inte vågat lita på högerregeln om jag körde ut från den mindre gatan.

Bodde utomlands tidigare och där var högerregeln orubblig, men i Sverige... nja
Citera
2023-01-17, 19:35
  #14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Där borde verkligen skyltas. Jag hade inte vågat lita på högerregeln om jag körde ut från den mindre gatan.

Bodde utomlands tidigare och där var högerregeln orubblig, men i Sverige... nja
Jag hade inte heller litat. Att det är den andra som är vållande är en klen tröst när man ligger på sjukan med krossad ryggrad.
Citera
2023-01-18, 01:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Där borde verkligen skyltas. Jag hade inte vågat lita på högerregeln om jag körde ut från den mindre gatan.

Bodde utomlands tidigare och där var högerregeln orubblig, men i Sverige... nja

Meningen med högerregeln är ju att det inte skall behöva skyltas. Inget egentligen som är tveksamt med denna korsning.
Citera
2023-01-18, 09:46
  #16
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invisiblefreedom
https://maps.app.goo.gl/bFACTjfdpmKJQfVS9

Högerregeln gäller när två korsningar möts och skyltar saknas.
Frågan är hur man ska tolka denna situationen.
ja, såna där "korsningar" finns det massor av, och missförstånden haglar. En av vägarna kan man uppfatta som större och ha högre prio, men det är nog fel. Det borde va högerregeln. Själv tycker jag den lilla vägen känns mer som en utfart.
Citera
2023-01-18, 11:11
  #17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, såna där "korsningar" finns det massor av, och missförstånden haglar. En av vägarna kan man uppfatta som större och ha högre prio, men det är nog fel. Det borde va högerregeln. Själv tycker jag den lilla vägen känns mer som en utfart.
Garageutfarterna på den lilla vägen är utfarter men den lilla vägen är allt en väg juridiskt sett.
Citera
2023-01-18, 11:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invisiblefreedom
https://maps.app.goo.gl/bFACTjfdpmKJQfVS9

Högerregeln gäller när två korsningar möts och skyltar saknas.
Frågan är hur man ska tolka denna situationen.
Ja högerregel gäller.
Citera
2023-01-18, 14:18
  #19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Meningen med högerregeln är ju att det inte skall behöva skyltas. Inget egentligen som är tveksamt med denna korsning.
Ändå är korsningen som denna ett typexempel på där de boende sätter sina egna regler. Och det fungerar rätt bra tills den dagen då en utomsocknes råkar ha vägarna förbi. Så skyltar i det här fallet är ett plus.
Citera
2023-01-18, 14:47
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ändå är korsningen som denna ett typexempel på där de boende sätter sina egna regler. Och det fungerar rätt bra tills den dagen då en utomsocknes råkar ha vägarna förbi. Så skyltar i det här fallet är ett plus.

Så är det på en del håll, men sådant bör man inte ta någon notis om, det lär inte tillföra något när det skall utredas vem som är vållande efter en sammanstötning. Högerregeln är tämligen enkel i grunden, så några "lokala regler" bör inte finnas någonstädes.
Citera
2023-01-18, 14:49
  #21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
...så några "lokala regler" bör inte finnas någonstädes.
Det håller jag verkligen med om, men det förekommer, i exempelvis Vagnhärad, Stensund och Ödeshög.
Citera
2023-01-18, 14:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det håller jag verkligen med om, men det förekommer, i exempelvis Vagnhärad, Stensund och Ödeshög.

Dock ibland svårt att veta om det är som ni kallar det, "lokala regler", eller kunskapsbrist hos de som kör där.
Citera
2023-01-18, 14:58
  #23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dock ibland svårt att veta om det är som ni kallar det, "lokala regler", eller kunskapsbrist hos de som kör där.
Därför är det fiffigt att man skyltar.

Varför inte en ny skylt som berättar att högerregeln gäller?
Citera
2023-01-18, 15:01
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Därför är det fiffigt att man skyltar.

Varför inte en ny skylt som berättar att högerregeln gäller?
Nej, verkligen inte. Då måste sådan finnas vid samtliga ställen där den gäller, annars uppstår förvirring. Meningen med generella regler som den nu nämnda är att slippa så mycket skyltar. Det är nog mycket skyltar att hålla kolla på ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback