Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 19:44
  #1345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De stora bevisen för att den länge omtalade jättefabriken producerar battericeller är att tidningar påstår att det brunnit i en battericell samt att en lokaltidning i en betalväggsartikel skrivit att fabriken använder mycket el!!

Absolut! Vad tror du de använder all energi till? Det mest troliga svaret är *trumvirvel* batterier. Har du någon annan tes (gärna något troligt)?

Citat:
Utred vad som händer i Skellefteåfabriken! I värsta fall kanske vi borde göra som den brittiske premiärministern gjorde med Britishvolt - dra ur sladden.

I värsta fall, ja. Nu när allt pekar på att det inte är ett "värsta fall" så blir det mest troligt inte nödvändigt.

Citat:
Ha en trevlig kväll

Önskar dig detsamma
Citera
2023-01-17, 21:01
  #1346
Medlem
Elvis avatar
https://svenska.yle.fi/a/7-10026701

Ingenjörer, industriarbetare och studerande visar stort intresse för NV i Wasa
Citera
2023-01-17, 21:16
  #1347
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://svenska.yle.fi/a/7-10026701

Ingenjörer, industriarbetare och studerande visar stort intresse för NV i Wasa
Bild på två svenska arbetssökande och den obligatoriska unga tjejen med någorlunda utseende från Northvolt när Northvolt redan haft rekryteringsmöte i Finland. Var det rätt uppfattat?

Varför får man ingen information som berättar att Northvolt kommer att hålla rekryteringsmöte i Sverige?

Skall det inte byggas batterifabriker i Vasa också?
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-17 kl. 21:23.
Citera
2023-01-17, 22:05
  #1348
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Just nu kan Peter Carlsson , VD för batteritillverkaren Northvolt bara luta sig tillbaka.

USA bjuder honom 800 miljoner dollar i gröna etableringsstöd om han lägger sin nästa batterifabrik i USA. Enligt uppgift till SVT undersöker Northvolt flera möjliga städer i USA .

Den nya fabriken kommer skapa 1000 nya jobbtillfällen. Skulle Northvolt istället besluta sig för att lägga sin nya fabrik i Tyskland får de ”bara” 155 miljoner dollar i stöd. Men han kan snart få ett bättre bud från EU.

https://www.svt.se/nyheter/klimatet-...-handelskriget

Northvolt vinnare i handelskrig mellan USA och EU.
Citera
2023-01-18, 12:46
  #1349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://www.svt.se/nyheter/klimatet-...-handelskriget

Northvolt vinnare i handelskrig mellan USA och EU.

Absolut. Ännu större vinnare är däremot de som inte riktigt har kommit igång ännu.

Inget var dock spikat ännu, så det kan lika gärna rinna ut i sanden med eu-stöd.
Citera
2023-01-18, 12:55
  #1350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bild på två svenska arbetssökande och den obligatoriska unga tjejen med någorlunda utseende från Northvolt när Northvolt redan haft rekryteringsmöte i Finland. Var det rätt uppfattat?

Förstår fortfarande inte din fixering på unga tjejer kopplade till Northvolt. Sen är det väl inte heller så konstigt att den svenska delen av Finlands public service intervjuar svenskar?

Citat:
Varför får man ingen information som berättar att Northvolt kommer att hålla rekryteringsmöte i Sverige?

Har varit och kommer säkert fler. Håll ut. Intresserad av att besöka ett?

Citat:
Skall det inte byggas batterifabriker i Vasa också?

Återstår att se. Precis som vi har diskuterat flera gånger tidigare så är det bara en intentionsförklaring.
Citera
2023-01-18, 14:14
  #1351
Medlem
wwrs avatar
SvT påstår att "USA" erbjudit Carlsson 8 miljarder kronor för att starta en fabrik där. Men upppgifterna är inte detaljerade och jag har inte sett dem någon annanstans.
Citat:
USA bjuder honom 800 miljoner dollar i gröna etableringsstöd om han lägger sin nästa batterifabrik i USA.

Idag kom EU- kommissionen med ett motbud ...
https://www.svt.se/nyheter/klimatet-...-handelskriget

Det påstås alltså att Carlsson skulle kunna spela ut USA och EU mot varandra. Carlsson är inte en aktör på den nivån (finns det någon som är det?). Jag är tveksam om uppgifterna är riktiga. Carlsson påstås ju tidigare haft ett toppjobb inoim biltillverkning på Tesla men "gått in i väggen" och nu blivit batterifabrikant i Europa.

Jag anser att det verkar som om Carlsson fått politisk träning i USA och nu skall utpressa Europa och fabriken i Skellefteå skall vara ett motiv för att ytterligare lasta ned Europa med klimatregleringar.

Det är i Skellefteå man måste gå vidare med detta nu. Det måste fram klara bevis för vad fabriken producerar för att ö.h.t. kunna bedöma Northvolts trovärdighet.

Carlsson skall inte heller gnälla i TV om att han måste få mer pengar, vilket han gjort. Han har tagit emot stora summor av oss för att bygga en fabrik i Skellefteå. Efter ett år måste det nu fram tydliga uppgifter om att fabriken producerar säljbara produkter innan man snackar vidare om fabriker i Borlänge, Göteborg, Tyskland, USA.

Britishvolt har konkat och Italyvolt har jag inte sett så mycket om på sistone. För något år sades det att de skulle flytta in i en spökstad som Olivetti lämnat efter sig när skrivmaskinen ersattes av datorn.

Dags att syna korten. Vad levereras från Skellefeå?
Citera
2023-01-18, 19:19
  #1352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SvT påstår att "USA" erbjudit Carlsson 8 miljarder kronor för att starta en fabrik där. Men upppgifterna är inte detaljerade och jag har inte sett dem någon annanstans.

https://www.svt.se/nyheter/klimatet-...-handelskriget

Inte heller säker. Kanske i en tidigare artikel?

Citat:
Det påstås alltså att Carlsson skulle kunna spela ut USA och EU mot varandra. Carlsson är inte en aktör på den nivån (finns det någon som är det?). Jag är tveksam om uppgifterna är riktiga. Carlsson påstås ju tidigare haft ett toppjobb inoim biltillverkning på Tesla men "gått in i väggen" och nu blivit batterifabrikant i Europa.

Jag anser att det verkar som om Carlsson fått politisk träning i USA och nu skall utpressa Europa och fabriken i Skellefteå skall vara ett motiv för att ytterligare lasta ned Europa med klimatregleringar.

Nu hänger jag inte med över huvud taget. Carlsson är enligt dig för kass för att dra nytta av att USA och EU kanske tävlar mot varandra men absolut duktig nog för att tränas som en hemligt specialagent för att sabba Europa? Kanske lite väl konstig tankevurpa?

Citat:
Det är i Skellefteå man måste gå vidare med detta nu. Det måste fram klara bevis för vad fabriken producerar för att ö.h.t. kunna bedöma Northvolts trovärdighet.

Precis som årsredovisningen som du säkert har läst vid det här laget så kommer det när det kommer.

Citat:
Carlsson skall inte heller gnälla i TV om att han måste få mer pengar, vilket han gjort. Han har tagit emot stora summor av oss för att bygga en fabrik i Skellefteå.

Han gör precis som han vill där. Han är chef för Northvolt, inte någon statlig verksamhet. Han får vara hur politisk han vill. Med tanke på att du har gett NV så mycket pengar så är det väl kanske dags för dig som investerare att besöka dem?

Citat:
Efter ett år måste det nu fram tydliga uppgifter om att fabriken producerar säljbara produkter innan man snackar vidare om fabriker i Borlänge, Göteborg, Tyskland, USA.

UPSTARTSFAS. Vill du att NV bara ska sitta på pengarna de har fått och inte expandera? Det är både slöseri med tid och resurser.

Citat:
Britishvolt har konkat och Italyvolt har jag inte sett så mycket om på sistone. För något år sades det att de skulle flytta in i en spökstad som Olivetti lämnat efter sig när skrivmaskinen ersattes av datorn.

Så är det. Vilken tur för NV att de både han samla ihop pengar OCH börja bygga innan pandemin drog igång, till skillnad från dessa två.

Citat:
Dags att syna korten. Vad levereras från Skellefeå?

Högst troligt batterier. Vad tror du att de annars använder all el till, då de är Skellefteå Krafts tredje största kund?
Citera
2023-01-18, 19:23
  #1353
Medlem
Önskar att jag hade kvar min prenumeration hos SvD, för den här ser intressant ut.

https://www.svd.se/a/kEpVRB/britishv...hvolt-gar-fram
Citera
2023-01-18, 19:45
  #1354
Medlem
wwrs avatar
Jag anser att det sker medvetna feltolkningar av andras inlägg för att skapa diskussioner om detaljer. Det är en orsak att jag inte besvarar alla inlägg i tråden.

Carlsson har fått minst 6 miljarder för att bygga batterifabriker i Europa. Fabriken i Skellefteå öppnade för mer än ett år sedan. Den har ännu inte lämnat någon säker produktion, som jag bedömer det. Ändå går Carlsson ut i TV och säger att han ämnar flytta en planerad fabrik i Tyskland till USA om han inte får mer pengar.

Enligt SvT skulle han erbjudits 8 miljarder kr. i USA och EU skall vara på väg att "bjuda mot". Jag är tveksam till om detta verkligen stämmer. Som många uppgifter runt Northvolt är den svårvärderad. Det är en stor nyhet om den stämmer, men jag har i alla fall inte hittat den i andra medier. Detaljerna bör i alla fall klargöras.

Jag misstänker att Carlsson på uppdrag av amerikanska intressenter (han jobbade tidigare där) försöker "pressa" EU till fler kostsamma klimatutgifter. EU låter sig gärna pressas eftersom EU:s makt ökar med ökande utgifter. Se vilket jubel Greta fick i EU-parlamentet när hon sade att de "gjorde för lite". Greta skällde ut politikerna och de jublade, var hon drog fram.

Jag anser absolut att Northvolt först måste visa att man klarar att tillverka och levera batterier från den stora fabriken i Skellefteå, innan man talar om att bygga fler fabriker i Borlänge, Göteborg, Tyskland och USA. Carlsson har tagit emot pengar för att bygga bl.a. Skellefteåfabriken. Nu måste han visa att den levererar, anser jag. Han skall inte hota med att dra till USA med en annan fabrik.

Om det skulle stämma att Northvolt erbjudits 8 miljoner kronor i USA så kan det sannolikt bli 0 kronor om tex. Trump vinner valet 2024 och går ur Parisavtalet igen. Skall då Carlsson åka tillbaka till Europa igen? Man kan inte bedriva mångmiljardprojekt utgående från det senaste valresultatet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-18 kl. 20:05.
Citera
2023-01-19, 10:57
  #1355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att det sker medvetna feltolkningar av andras inlägg för att skapa diskussioner om detaljer. Det är en orsak att jag inte besvarar alla inlägg i tråden.

Ingen fara. Jagbanser att du medvetet feltolkar och negtolkar artiklar på dess rubrik och ingress, utan att läsa resten av artikeln. Det är den stora orsaken till att jag försöker svara på dina inlägg i den här tråden. Det och för att finnas här som en logikgrundpelare om hur det går till när man startar en fabrik.

Citat:
Carlsson har fått minst 6 miljarder för att bygga batterifabriker i Europa. Fabriken i Skellefteå öppnade för mer än ett år sedan. Den har ännu inte lämnat någon säker produktion, som jag bedömer det. Ändå går Carlsson ut i TV och säger att han ämnar flytta en planerad fabrik i Tyskland till USA om han inte får mer pengar.

Ännu en gång (hur många gånger har vi repeterat detta nu?), de öppnade inte då. De tvångsproducerade sin första cell för att göra sina investerare glada.

Det var inte direkt ett hot utan mer en "stating the obvious". Om NV gör det så kommer han de att tappa öronmärkta pengar för just en fabrik lokaliserad i Tyskland, om de nu har fått öronmärkta pengar.

Citat:
Enligt SvT skulle han erbjudits 8 miljarder kr. i USA och EU skall vara på väg att "bjuda mot". Jag är tveksam till om detta verkligen stämmer. Som många uppgifter runt Northvolt är den svårvärderad. Det är en stor nyhet om den stämmer, men jag har i alla fall inte hittat den i andra medier. Detaljerna bör i alla fall klargöras.

Det är en analys, inte en nyhet. Analysen är att om de bygger i USA så får de stöd, samt att EU mest troligt kommer att ge ett motbud. KANSKE. Läste du hela artikeln?

Citat:
Jag misstänker att Carlsson på uppdrag av amerikanska intressenter (han jobbade tidigare där) försöker "pressa" EU till fler kostsamma klimatutgifter. EU låter sig gärna pressas eftersom EU:s makt ökar med ökande utgifter. Se vilket jubel Greta fick i EU-parlamentet när hon sade att de "gjorde för lite". Greta skällde ut politikerna och de jublade, var hon drog fram.

Han har även studerat i Sverige samt jobbat här längre än i USA. Med din logik så borde han då vara en Säpo-spion tidigare utsänd av hans kungliga höghet till staterna för att spionera och skapa obalans i miljöfrågan, för att nu ha återvänt till Sverige med lyckat uppdrag då de har höjt miljöstandarden där.

Citat:
Jag anser absolut att Northvolt först måste visa att man klarar att tillverka och levera batterier från den stora fabriken i Skellefteå, innan man talar om att bygga fler fabriker i Borlänge, Göteborg, Tyskland och USA. Carlsson har tagit emot pengar för att bygga bl.a. Skellefteåfabriken. Nu måste han visa att den levererar, anser jag. Han skall inte hota med att dra till USA med en annan fabrik.

Vilken tur att han bygger skellefteåfabriken nu då, något annat vore konstigt med tanke på hur mycket el de förbrukar.

Det visade han redan i maj.

Citat:
Om det skulle stämma att Northvolt erbjudits 8 miljoner kronor i USA så kan det sannolikt bli 0 kronor om tex. Trump vinner valet 2024 och går ur Parisavtalet igen. Skall då Carlsson åka tillbaka till Europa igen? Man kan inte bedriva mångmiljardprojekt utgående från det senaste valresultatet.

Svårt att dra tillbaka pengar om NV redan använt dem till att börja bygga.
Citera
2023-01-19, 11:11
  #1356
Medlem
wwrs avatar
Inlägg klipps upp och feltolkas för att försöka skapa förvirring och ta bort uppmärksamheten från att en fabrik varit öppen ett år men inte har redovisat någon säker produktion. Innan fabriken öppnade var den mycket omskriven i media. Nu skrivs mycket lite om den. I denna tråd redovisas "stora bevis" för produktion när man nämner att det brunnit på fabrien eller en betalväggsartikel i en lokaltidning säger att fabriken drar mycket ström!

Northvolt används för politiska ändamål. VD var i TV i julas och "utpressade" EU genom att säga att om han inte fick mer pengar så skulle han flytta en fabrik i Tyskland till USA. Det handlar om politik, inte företagsamhet, vad man hittills sett.

Därför är det väsentliga att man försöker få fram säkra data på vad fabriken producerar. Stora tidningar måste fortsätta berätta historien om jättefabriken. Varför blev det närmast tyst i större media när fabriken öppnade.

Numera påstås i tråden att den den produktion som fabriken hävdade för ett år sedan "tvångsproducerats för att göra investerare glada". Fabriken måste utredas. Dessutom märkligt att det möter motstånd att man försöker ta reda på vart skattepengar tar vägen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback