2022-05-21, 20:08
Medlem
[quote=GormDenGamle|80241579]Om du ska vistas i Norge i mer än sex månader, måste du vara skriven i Norge.
Svensk bil kan du köra i ett år från de att du registrerar dig i Norge.
”Fastlege” får du i den staden/byn du flyttar till.[/QUOTE

Får man göra "standardavdraget" eller är det borttaget?
Citera
2022-05-21, 20:19
Medlem
GormDenGamles avatar
[quote=Blaspicon|80320720]
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om du ska vistas i Norge i mer än sex månader, måste du vara skriven i Norge.
Svensk bil kan du köra i ett år från de att du registrerar dig i Norge.
”Fastlege” får du i den staden/byn du flyttar till.[/QUOTE

Får man göra "standardavdraget" eller är det borttaget?

Om jag inte är helt fel ute, försvann detta 2019 eller 2020.
Citera
2022-05-30, 23:09
Medlem
Jobb i Norge

Tjo funderar lite på att möjlgtvis dra till norge och jobba. Får man flytta och jobba dit som finsk medborgare eller måste man ha arbets visum? Vad ligger lönerna ungerfär på som svetsare/ konstruktions arbetare på något större bygge eller inom metall industrin? Lyckas man få jobb inom dom kategorierna som utlänning? Har 3 års metall utbildning. Hur mycket kostar hyror och vart i landet borde man söka sig för bra vinstmarginal med dom däran "kraven" och vad kan man räkna med att kamma in?
Citera
2022-05-30, 23:22
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Tjo funderar lite på att möjlgtvis dra till norge och jobba. Får man flytta och jobba dit som finsk medborgare eller måste man ha arbets visum? Vad ligger lönerna ungerfär på som svetsare/ konstruktions arbetare på något större bygge eller inom metall industrin? Lyckas man få jobb inom dom kategorierna som utlänning? Har 3 års metall utbildning. Hur mycket kostar hyror och vart i landet borde man söka sig för bra vinstmarginal med dom däran "kraven" och vad kan man räkna med att kamma in?

Finner er godt likte og velkomne i Norge 😊. Ring og hør om lønn og arbeidsforhold. Arbeidsgiver kan ofte hjelpe med bolig.

https://www.finn.no/job/fulltime/sea...sort=RELEVANCE
Citera
2022-05-30, 23:29
Medlem
Citat:

Det finns gott om jobb inom industrin, bara att söka runt, när du landat ett jobb kan du börja leta efter boende.

Hybel är ett schysst sätt att bo på då det är billigt och man kanske har turen att bo med sköna människor. Jag gör det just nu och betalar 3000 varje månad.

Jobbar som industrimekaniker och tjänar 230kr/h. Fick jobbet tack vare 6 års erfarenhet inom industrin.

Lycka till! Norge är ett bra land
Citera
2022-05-30, 23:52
Medlem
passports avatar
Citat:

Klart du får jobba där som finsk!
Citera
2022-08-19, 05:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jeke900
Är det någon som har erfarenhet av att jobba som läkare i Norge?

En av mina närmsta vänner är strax färdig läkare när han avslutar sin AT efter jul. Han pratar om att jobba som läkare i Norge, fast som hyrläkare. Bonliva heter den aktör som han pratar om. De jobbar med vårdbemanning, vilket verkar generera en betydligt saftig (ännu saftigare) lön än de som är fastanställda. De hjälper till med flera praktiska bitar och när jag läser om dem så ser jag mest positiva saker. Finns det någon hake? Är det vanligt att svenskar jobbar som hyrläkare i Norge? Hur ser den norska vården på det? Är det välkommet?

Jag har läst en del av inläggen i tråden (dock absolut inte hela), men hittade inget om detta med sökfunktionen. Ni får be om ursäkt ifall frågan redan har varit uppe på tapeten.

Som nybakad läkare är det nog bra att få lite kött på benen först
Citera
2022-09-19, 15:54
Medlem
D4nnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeke900
Är det någon som har erfarenhet av att jobba som läkare i Norge?

En av mina närmsta vänner är strax färdig läkare när han avslutar sin AT efter jul. Han pratar om att jobba som läkare i Norge, fast som hyrläkare. Bonliva heter den aktör som han pratar om. De jobbar med vårdbemanning, vilket verkar generera en betydligt saftig (ännu saftigare) lön än de som är fastanställda. De hjälper till med flera praktiska bitar och när jag läser om dem så ser jag mest positiva saker. Finns det någon hake? Är det vanligt att svenskar jobbar som hyrläkare i Norge? Hur ser den norska vården på det? Är det välkommet?

Jag har läst en del av inläggen i tråden (dock absolut inte hela), men hittade inget om detta med sökfunktionen. Ni får be om ursäkt ifall frågan redan har varit uppe på tapeten.

Har du kommit närmare svaret på frågorna sedan du skrev inlägget och kan tänka dig att dela med dig av lite info? Sitter nämligen i lite samma sits som din vän gjorde när du skrev inlägget och skulle behöva bli upplyst Dra gärna iväg ett PM
Citera
2022-09-19, 16:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D4nny
Har du kommit närmare svaret på frågorna sedan du skrev inlägget och kan tänka dig att dela med dig av lite info? Sitter nämligen i lite samma sits som din vän gjorde när du skrev inlägget och skulle behöva bli upplyst Dra gärna iväg ett PM

Sök först om norsk autorisasjon.
https://www.helsedirektoratet.no/tem...sjon-og-lisens
Citera
2022-11-10, 03:41
Medlem
Citat:

Ja det klart du får jobba i Norge. Jag och några polare drog dit några år sedan och jobba i något år. Dock får du räkna med att det är ganska dyrt att bo där. Man tjänar mer men man slösar mer också. Det kostar alltså mer för att leva där. Vi blev chockade över hyrorna när vi kom dit. Fick betala betydligt mer än vad vi gjorde i Sverige på den tiden.
Citera
2023-01-18, 10:56
Medlem
SvartaVargens avatar
Någon som har koll vad man får i pension efter ca 3 år i norge?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback