Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-15, 18:16
  #1309
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Tack.

Företagsjättarna Northvolt, H2 Green Steel och LKAB larmar om kompetensbrist

https://www.di.se/hallbart-naringsli...siv-i-finland/
Konstigt att det flera gånger har talats om att Northvolt åker eller skall åka på rekryteringsresa till Finland. Men när man frågar varför de inte rekryterar i Sverige brukar svaret i tråden vara att "Det har de redan gjort".

Det finns platsannonser länkade. Men också konstigt att inte folk som jobbar där skriver i tråden eller mer information ges om jobben där. Jag tror inte det skulle bryta mot Flashbacks regler om reklam. I den här tråden samlas säkert många med intresse för företaget. "Dåligt betalt, 25.000 i månaden" tror jag någon gissade utan att ge referens.
Citera
2023-01-15, 18:21
  #1310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag räknar ditt svar som oseriöst.

Det är ömsesidigt.

Citat:
Jag har en gång länkat till en betalväggsartikel i ett lokalmedium. (Jag hänvisade till rubriken, vad jag kan komma ihåg.)

Okej, bara en gång? Verkligen? Hur som, du citerade vad du såg och fick det att låta som att hela artikeln gick i moll, när alla dina frågor blev besvarade i artikeln. Du valde då att kalla mig troll för att jag pekade ut det, sedan vägrade du att diskutera med mig rätt så länge.

Citat:
"fullt kapacitetsutnyttjande tidigast i slutet av 2024"

Inga regelbundna leveranser sker 9.5 månader efter fabrikens öppnande. Över 1000 anställda som delvis finansieras med skattemedel! Detta liknar givetvis en bluff.

Citat:

Vi kommer att nå fullt kapacitetsutnyttjande tidigast i slutet av 2024.”, berättar Northvolts vd Peter Carlsson om produktionen i Skellefteå där de*två första blocken håller på att driftsättas.

Citat:
Det har för liten spridning för att ge säker information och framförallt har texten i artikeln aldrig återgivits i tråden, vad jag vet.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det enda du (eller någon annan för den delen) behövde göra var att fråga vad det stod men du valde att ignorera mig då (vilket du hade gjort ett tag, det var därför jag satte upp det kravet). Erbjudandet gäller fortfarande. Är det någon som vill veta vad som stod i artikeln så är det bara att hojta till.
Citera
2023-01-15, 18:23
  #1311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Konstigt att det flera gånger har talats om att Northvolt åker eller skall åka på rekryteringsresa till Finland. Men när man frågar varför de inte rekryterar i Sverige brukar svaret i tråden vara att "Det har de redan gjort".

Det finns platsannonser länkade. Men också konstigt att inte folk som jobbar där skriver i tråden eller mer information ges om jobben där. Jag tror inte det skulle bryta mot Flashbacks regler om reklam. I den här tråden samlas säkert många med intresse för företaget. "Dåligt betalt, 25.000 i månaden" tror jag någon gissade utan att ge referens.

Mest troligt så har de anställda skrivit på ett sekretessavtal med tanke på att fabriken är under uppbyggnad och säkert en del specialpatent installerade. Brukar få företag att vilja hålla saker hemligt.
Citera
2023-01-15, 18:28
  #1312
Avstängd
wwrs avatar
Jag anser att det sker oseriös argumentering i tråden. Det påstås finnas information som kan delges om andra frågar tillräckligt hövligt etc. Informationen verkar härröra från en betalväggsartikel i ett lokalmedium. Var och en måste naturligtvis självmant lägga fram den information den vill åberopa, helst med citat och länk. Spridningen på en sådan artikel är dessutom så låg att den inte genomlyses tillräckligt. Och den har alltså ännu inte kommit in i tråden.

Stora medier måste fortsätta berätta historien om jättefabriken. medierna tystnade påtagligt när den öppnade.

Det har alltså skrivits många inlägg i denna tråd, men i alla fall enligt min bedömning, så vet vi fortfarande inte säkert om eller vad Northvolt Skellefteå prducerar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-15 kl. 18:30.
Citera
2023-01-15, 18:29
  #1313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Tack.

Företagsjättarna Northvolt, H2 Green Steel och LKAB larmar om kompetensbrist

https://www.di.se/hallbart-naringsli...siv-i-finland/

Här har nog LKAB och Northvolt tur i oturen med tanke på lågkonjunkturen, gissar jag. Fler i "närområdet" blir arbetslösa och ser att dessa två söker folk i massor. LKAB har ett starkt eget kapital och NV är under uppbyggnad. Perfekt tillfälle för företag som ska byggas.

När/om green Steel börjar byggas så räknar jag in dem med.
Citera
2023-01-15, 18:31
  #1314
Medlem
Elvis avatar
3.0/5.0 i betyg
https://www.comparably.com/uk-UK/companies/northvolt

3.5/5.0 i betyg
https://www.glassdoor.com/Overview/W...1735.11,20.htm
Citera
2023-01-15, 18:34
  #1315
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
3.0/5.0 i betyg
https://www.comparably.com/uk-UK/companies/northvolt

3.5/5.0 i betyg
https://www.glassdoor.com/Overview/W...1735.11,20.htm
Borde inte de som jobbar där uttrycka sig på svenska på någon svensk sajt för att locka folk. Det där var ganska diffust, dessutom.
Citera
2023-01-15, 18:43
  #1316
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Borde inte de som jobbar där uttrycka sig på svenska på någon svensk sajt för att locka folk. Det där var ganska diffust, dessutom.

Håller med. Merparten lär ju ändå vara svenskar men samtidigt en engelsk sida. Vet då inga andra ställen man kan få en känsla hur arbetet är på NV. Väldigt svårt med information.

Tesla har ju lite problem i Tyskland,

https://www.wired.com/story/tesla-va...ortage-berlin/
__________________
Senast redigerad av Elvi 2023-01-15 kl. 18:48.
Citera
2023-01-15, 19:09
  #1317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att det sker oseriös argumentering i tråden. Det påstås finnas information som kan delges om andra frågar tillräckligt hövligt etc. Informationen verkar härröra från en betalväggsartikel i ett lokalmedium. Var och en måste naturligtvis självmant lägga fram den information den vill åberopa, helst med citat och länk.

Absolut. Det enda du behöver göra är att fråga istället för att kräva att få information som jag har betalat för och som du själv kan få fram genom att betala.

Citat:
Spridningen på en sådan artikel är dessutom så låg att den inte genomlyses tillräckligt. Och den har alltså ännu inte kommit in i tråden.

Det är för att ingen har visat intresse.

Citat:
Stora medier måste fortsätta berätta historien om jättefabriken. medierna tystnade påtagligt när den öppnade.

Vi har diskuterat det här tidigare. Nyhetsvärde. Hände det något i världen i början av 2022? Om något avvikande sker på Northvolt så kommer det att skrivas om det.

Citat:
Det har alltså skrivits många inlägg i denna tråd, men i alla fall enligt min bedömning, så vet vi fortfarande inte säkert om eller vad Northvolt Skellefteå prducerar.

Om du bara frågar (eller någon annan) så kan jag berätta vad vi vet från artikeln du delade på och hittade på innehåll till.
Citera
2023-01-15, 19:12
  #1318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Håller med. Merparten lär ju ändå vara svenskar men samtidigt en engelsk sida. Vet då inga andra ställen man kan få en känsla hur arbetet är på NV. Väldigt svårt med information.

Tesla har ju lite problem i Tyskland,

https://www.wired.com/story/tesla-va...ortage-berlin/

Borde gå att hitta tycker man men samtidigt är det ändå inte så konstigt. Eller ja... inte jättekonstigt iaf.

De är ett engelsktalande ställe, så det är inte så underligt om recensioner hamnar där folk söker info på det språk som är vanligast från arbetsplatsen.
Citera
2023-01-15, 19:21
  #1319
Avstängd
wwrs avatar
Alla i tråden måste naturligtvis argumentera självmant och inte kräva att andra frågar hövligt för att de skall argumentera. En betalväggsartikel i ett lokalmedium har dessutom begränsat värde.

Tidningarna nästan slutade skriva om Northvolt när fabriken öppnade för ett år sedan. Det har inte mycket med kriget i Ukraina att göra. Sedan EU försökt ta makten i Europa ligger vår världsdel i nästan konstant kris. Kris har blivit normaltillståndet. Andra nyheter presenteras parallellt. Den senaste tiden har jag noterat löpsedlar i kvällstidningarna som att apan Torsten rymde från zoo och blev avlivad (fortfarande på löpsedeln så sent som en vecka efter händelsen) eller "drottningens otrohet" (någon tidigare drottning) etc. En mängd saker vid sidan av kriget. Då finns det plats under ett års tid att fortsätta berätta om fabriken.

Självklart så måste de stora tidningarna fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Vissa skribenter försöker få denna tråd att handla om de personer som deltar i diskussionen, men det är oväsentligt. Det som är väsentligt är att vi får fakta om hur våra minst 6 miljarder kronor investerats av EU och pensionsfonderna.

Fram med klara data över produktionen i Northvolt Skellefteå! Sannolikt är våra större medier den bästa chansen att komma vidare i detta.

Det har redan gått några timmar på detta igen och diskussionen går bara runt hela tiden. Så nu säger jag God Kväll. Ha en trevlig kväll.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-15 kl. 19:25.
Citera
2023-01-16, 07:30
  #1320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alla i tråden måste naturligtvis argumentera självmant och inte kräva att andra frågar hövligt för att de skall argumentera. En betalväggsartikel i ett lokalmedium har dessutom begränsat värde.

Då kan du självklart få välja mellan att betala själv så som jag har gjort eller bara att fråga som en vettig människa. Detta dilemma började med att du inte kunde bete dig och jag blev less.

Citat:
Tidningarna nästan slutade skriva om Northvolt när fabriken öppnade för ett år sedan.


Vi har redan diskuterat detta. Du började klaga om detta när det inte längre skrevs dagligen om northvolt. Då påstod du att det ej längre skrevs om företaget och att pressen var med på "konspirationen" och trots att motsatsen bevisades så tuffade du på i samma spår. Det skrivs mindre för att det inte händer något utanför ramarna. Så länge NV sköter sig så kommer det att skrivas normalmycket om dem då de trots allt I slutändan är en "tråkig industri".

Citat:
Det har inte mycket med kriget i Ukraina att göra. Sedan EU försökt ta makten i Europa ligger vår världsdel i nästan konstant kris. Kris har blivit normaltillståndet. Andra nyheter presenteras parallellt. Den senaste tiden har jag noterat löpsedlar i kvällstidningarna som att apan Torsten rymde från zoo och blev avlivad (fortfarande på löpsedeln så sent som en vecka efter händelsen) eller "drottningens otrohet" (någon tidigare drottning) etc. En mängd saker vid sidan av kriget. Då finns det plats under ett års tid att fortsätta berätta om fabriken.

Det är för att det har ett nyhetsvärde. Folk blev less på att läsa om NV i den utsträckning. Nyhetsvärde. Det är väldigt lätt nu för tiden för tidningar att se nyhetsvärde. Nyhetsvärde. De behöver bara se hur många som klickar på en artikel. Nyhetsvärde.

Citat:
Självklart så måste de stora tidningarna fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Vissa skribenter försöker få denna tråd att handla om de personer som deltar i diskussionen, men det är oväsentligt. Det som är väsentligt är att vi får fakta om hur våra minst 6 miljarder kronor investerats av EU och pensionsfonderna.

Om det är oväsentligt så behöver du ej skriva om det. Tidningar kommer att skriva om något utanför ramarna händer på NV

Citat:
Fram med klara data över produktionen i Northvolt Skellefteå! Sannolikt är våra större medier den bästa chansen att komma vidare i detta.

Datan finns redan att läsa. Hur gick det förresten med årsredovisningen? Läst den ännu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback