2023-01-13, 08:39
Medlem
GrillTeknikers avatar
Miljözon klass 2 gäller till skillnad från miljözon klass 1 även personbilar, och dessa måste ha minst Euro 6-klassning. Den enda sådan zon jag känner till är i Stockholm, men kan inte hitta någon officiell lista eller karta, så nu undrar jag om det finns fler?
Citera
2023-01-13, 11:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Miljözon klass 2 gäller till skillnad från miljözon klass 1 även personbilar, och dessa måste ha minst Euro 6-klassning. Den enda sådan zon jag känner till är i Stockholm, men kan inte hitta någon officiell lista eller karta, så nu undrar jag om det finns fler?
Personbilar som går på diesel, ja.
Citat:
En miljözon klass 2 som ställer krav på äldre personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar infördes på Hornsgatan den 15 januari 2020. Den 1 juli 2022 förstärktes kraven på miljözon klass 2. Från den 1 juli behöver dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar uppfylla kraven för euro 6.
https://trafik.stockholm/trafiksaker...er/miljozoner/

Så min bensindrivna Euro5 går bra

Och nej, jag känner inte till någon annan zon är Hornsgatan, men ge det några månader kommer säkert fler.
Citera
2023-01-13, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det enda jag stött på personligen är några områden i Hamburg. I Malmö tror jag inte det finns. Det vore nog omöjligt med alla gamla målvaktsbilar som dominerar trafiken där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback