Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-10, 23:41
  #1
Avstängd
EnMansArmés avatar
Om man har ett utländskt körkort får man köra på det ett år i Sverige efter man blivit folkbokförd här. Sen måste man skaffa ett svenskt, om man då inte flyttar ut igen och kommer åter. Är man inte skriven här är tiden dock obegränsad, men av familjeskäl bör jag vara skriven i Sverige.

Hur ser det ut från myndigheternas håll om man skulle skriva ut sig och in sig igen en månad senare för att slippa ta tag i allt vad riskutbildning och annat dravel heter? Någon som provat? Hade en amerikansk vän som gjorde detta varje år, men det var länge sen och tiderna kan ha förändrats.
Citera
2023-01-10, 23:45
  #2
Medlem
prizs avatar
Din svenska är ganska svår att förstå jag kan inte svara dina individuella frågor men rent generellt funkar det såhär:

Ditt utländska körkort är giltigt 1 år från den första dag du skriver dig i Sverige. Punkt.

Att mixtra med att skriva ut och in dig ändrar inte det datumet så det är bara att boka in dig på riskutbildningen innan ett år har gått.
Citera
2023-01-11, 00:29
  #3
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Din svenska är ganska svår att förstå jag kan inte svara dina individuella frågor men rent generellt funkar det såhär:

Ditt utländska körkort är giltigt 1 år från den första dag du skriver dig i Sverige. Punkt.

Att mixtra med att skriva ut och in dig ändrar inte det datumet så det är bara att boka in dig på riskutbildningen innan ett år har gått.

Uppskattar ditt tappra försök. Men om man inte behärskar språket ska man nog inte försöka vara juridiskt sakkunnig.

"Körkortslag (1998:488)
6 kap. Utländska körkort

2 § Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige
1. om det är ogiltigt i den stat där det har utfärdats,
2. om det har bytts ut mot ett svenskt körkort,
3. om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat, eller
4. om körkortshavaren i fall som avses i 3 kap. 13 § första stycket 5 har förklarat att han vill behålla det svenska körkortet.

Är körkortet utfärdat i en stat utanför EES, gäller det inte i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

Körkortet är inte ogiltigt enligt andra stycket under den tid en ansökan om utbyte enligt 7 § prövas."

Åter till frågan om att administrativt kringgå något jag just nu inte har tid till.
Citera
2023-01-11, 05:37
  #4
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Uppskattar ditt tappra försök. Men om man inte behärskar språket ska man nog inte försöka vara juridiskt sakkunnig.

"Körkortslag (1998:488)
6 kap. Utländska körkort

2 § Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige
1. om det är ogiltigt i den stat där det har utfärdats,
2. om det har bytts ut mot ett svenskt körkort,
3. om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat, eller
4. om körkortshavaren i fall som avses i 3 kap. 13 § första stycket 5 har förklarat att han vill behålla det svenska körkortet.

Är körkortet utfärdat i en stat utanför EES, gäller det inte i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

Körkortet är inte ogiltigt enligt andra stycket under den tid en ansökan om utbyte enligt 7 § prövas."

Åter till frågan om att administrativt kringgå något jag just nu inte har tid till.

Du får ta ditt egna råd. Tillbaks till SFi med dig. Träna speciellt på läsförståelsen.

P.s. jag har fetmarkerat svaret.
Citera
2023-01-11, 07:57
  #5
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du får ta ditt egna råd. Tillbaks till SFi med dig. Träna speciellt på läsförståelsen.

P.s. jag har fetmarkerat svaret.

Jag underströk det åt dig före ditt fetande, men det verkar inte ha hjälpt. Slå upp ordet 'är', sen kan du pröva igen.
Citera
2023-01-11, 09:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Hur ser det ut från myndigheternas håll om man skulle skriva ut sig och in sig igen en månad senare för att slippa ta tag i allt vad riskutbildning och annat dravel heter? Någon som provat? Hade en amerikansk vän som gjorde detta varje år, men det var länge sen och tiderna kan ha förändrats.

Du riskerar ju att straffas för bokbokföringsbrott.
Citera
2023-01-11, 10:14
  #7
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du riskerar ju att straffas för bokbokföringsbrott.

Precis, men hur ofta sker det? Någon som har erfarenhet?
Citera
2023-01-11, 13:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Precis, men hur ofta sker det? Någon som har erfarenhet?

Om man håller på och skriver in sig och ut sig hela tiden väcker det ju frågor och intresse.
Citera
2023-01-11, 21:22
  #9
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om man håller på och skriver in sig och ut sig hela tiden väcker det ju frågor och intresse.

Sant, även om det går att fabricera mycket. Får väl avsätta tid för dyngan då, gick väl lättare förr men iom att landet kollapsar så börjar dom bry sig mera.
Citera
2023-01-11, 21:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Uppskattar ditt tappra försök. Men om man inte behärskar språket ska man nog inte försöka vara juridiskt sakkunnig.

"Körkortslag (1998:488)
6 kap. Utländska körkort

2 § Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige
1. om det är ogiltigt i den stat där det har utfärdats,
2. om det har bytts ut mot ett svenskt körkort,
3. om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat, eller
4. om körkortshavaren i fall som avses i 3 kap. 13 § första stycket 5 har förklarat att han vill behålla det svenska körkortet.

Är körkortet utfärdat i en stat utanför EES, gäller det inte i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

Körkortet är inte ogiltigt enligt andra stycket under den tid en ansökan om utbyte enligt 7 § prövas."

Åter till frågan om att administrativt kringgå något jag just nu inte har tid till.
största problemet är ju att ditt utländska körkort går ut förr eller senare och då faller det under punkt 1...
sen är det slut på det roliga.
Citera
2023-01-11, 22:06
  #11
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
största problemet är ju att ditt utländska körkort går ut förr eller senare och då faller det under punkt 1...
sen är det slut på det roliga.

Är det verkligen mitt största problem? Att det går ut om 8 år? Marinator, mästaren på att dricka marinella?

Men det verkar som det inte är något jätteproblem att fixa detta administrativt om man sedan tidigare har en låg profil och "tog ett jobb men det funkade inte så jag kom tillbaka". Förr i tiden kunde man göra det på repeat, är jag rätt säker på då mina polare som var jänkare gjorde så, men tiderna förändras.
Citera
2023-01-11, 22:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Är det verkligen mitt största problem? Att det går ut om 8 år? Marinator, mästaren på att dricka marinella?

Men det verkar som det inte är något jätteproblem att fixa detta administrativt om man sedan tidigare har en låg profil och "tog ett jobb men det funkade inte så jag kom tillbaka". Förr i tiden kunde man göra det på repeat, är jag rätt säker på då mina polare som var jänkare gjorde så, men tiderna förändras.
nej jag tar tillbaka det - ditt största problem verkar vara din intelligens - för det är absolut inte svårt att ta ett körkort i Sverige. I alla fall inte för den normalbegåvade. Men det verkar vara över din förmåga. Så det är kanske ditt största problem...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback