Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-10, 21:54
  #14593
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tänk dig tanken att personen som tror att varenda människa på jorden lider av ”dunning-kruger” kanske själv gör de?. Du verkar ju kunna dra slutsatser om värdet på en verksamhet högre än någon annan i världen och sedan kalla alla som inte håller med dig för efterbliven.

Tänk dig tanken iaf….. väldigt spännande

När Tesla passerar $1,4T market cap så har du svaret på vem som tänkt vad.
Citera
2023-01-11, 12:45
  #14594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När Tesla passerar $1,4T market cap så har du svaret på vem som tänkt vad.

Du får hoppas på hyperinflation och dollar-devalvering för fundamentalt ser vi nog inte Tesla >1.4T på några år
Citera
2023-01-11, 14:00
  #14595
Medlem
raskenss avatar
Så blev Musk världshistoriens största looser enligt Guinness:

https://www.di.se/digital/musk-slar-...ess-rekordbok/
Citera
2023-01-11, 14:32
  #14596
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så blev Musk världshistoriens största looser enligt Guinness:

https://www.di.se/digital/musk-slar-...ess-rekordbok/

Även om jag inte gillar Musk så är Guinness det största skämtet av dom två i mina ögon.

Så länge Musk tror på det han gör förtjänar han respekt för det. Guinness däremot är att likna vid en prostituterad som gör vad som helst bara dom får 20 dollar i fickan.
Citera
2023-01-11, 14:53
  #14597
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Nästa fabrik blir alltså i Indonesien som jag också tyckte var det mest logiska valet. Den regeringen verkar ha en vettigare inställning till Elon och Tesla än vad USA's regering har. De skulle nog inte sätta käppar i hjulen när Tesla lanserar en autonom Taxi-flotta. Åtminstone Joko Widodo är smart nog att se de gigantiska värden som ligger i att transformera infrastrukturen med autonoma fordon.
Citera
2023-01-11, 15:04
  #14598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nästa fabrik blir alltså i Indonesien som jag också tyckte var det mest logiska valet. Den regeringen verkar ha en vettigare inställning till Elon och Tesla än vad USA's regering har. De skulle nog inte sätta käppar i hjulen när Tesla lanserar en autonom Taxi-flotta. Åtminstone Joko Widodo är smart nog att se de gigantiska värden som ligger i att transformera infrastrukturen med autonoma fordon.
Dags att pumpa FSD drömmarna igen

https://theintercept.com/2023/01/10/...age-autopilot/

Som alla andra olyckor med FSD är detta förarfel då det var föraren som skulle ingripa när lvl2 systemet agerade korkat, även om den mitt i ett filbyte bara bestämmer sig för att tvärnita på en halv sekund med efterföljande masskrock som resultat.
Citera
2023-01-11, 17:05
  #14599
Avstängd
Även mer seriösa i den här tråden verkar fastna för mycket på detaljer. TSLA-caset är snarare ganska brett. De är väldigt unikt positionerade; om den positioneringen är framtiden kan det bli världens största företag, om det inte är framtiden går det åt helvete. Bear/bull-caset ligger snarare där än i detaljer.

Problemet med detaljer är också hur ofta detaljerna inte bara är reduntanta, utan rena fantasier. För någon vecka sedan såg jag en viral nyhet om hur någon brunnit inne i en Tesla. Detta var ganska uppenbart en throwback till tidiga versioner för länge sedan som inte hade samma manuella dörröppning. Det underhållande med att följa hur alla mongolider sväljer nyheten är att om man kört en M3 vet man att problemet är motsatt: den manuella dörröppningen är för intuitiv, så passagerare drar i den istället för att trycka på den elektriska, vilket innebär slitage.

En sån här Twitter-tråd såg jag gå viral idag också. Exakt samma efterblivna hittepå av människor som inte fattar vad de tittar på. Om man ens tror detta var FSD är man hjärndöd. Dvs den påhittade icke-nyheten handlar inte ens om FSD, för FSD funkar inte där.
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dags att pumpa FSD drömmarna igen

https://theintercept.com/2023/01/10/...age-autopilot/

Som alla andra olyckor med FSD är detta förarfel då det var föraren som skulle ingripa när lvl2 systemet agerade korkat, även om den mitt i ett filbyte bara bestämmer sig för att tvärnita på en halv sekund med efterföljande masskrock som resultat.
Du är efterbliven. Det är inte ovanligt nu för tiden, speciellt inte i dialoger som rör elon musk, men du ska nog inte använda dina efterblivna fejk-nyheter för att navigera just aktiemarknaden. Det kommer på ett eller annat sätt kosta dig dyrt.
Citera
2023-01-11, 18:15
  #14600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Problemet med detaljer är också hur ofta detaljerna inte bara är reduntanta, utan rena fantasier.

Kunde inte ha sagt det bättre själv, vid värderingen av tesla fastnar folk i att modellera saker som aldrig kommer existera då gränserna för vilken fantasivärdering man kan nå är himlen och tillbaka. När björnar nämner att värderingen är stretchad så kommer de alltid någon kommentar om "ja, men produkt x som kommer snart kommer dra in hundratals miljarder", "du är efterbliven som inte förstår att produkt x kommer revolutionera världen och göra tesla större än Aramco och Apple".
Citera
2023-01-11, 18:28
  #14601
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Kunde inte ha sagt det bättre själv, vid värderingen av tesla fastnar folk i att modellera saker som aldrig kommer existera då gränserna för vilken fantasivärdering man kan nå är himlen och tillbaka. När björnar nämner att värderingen är stretchad så kommer de alltid någon kommentar om "ja, men produkt x som kommer snart kommer dra in hundratals miljarder", "du är efterbliven som inte förstår att produkt x kommer revolutionera världen och göra tesla större än Aramco och Apple".
Gäller dock båda, och jag kan meddela att den andra sidan är markant värre idag. Jag misstänker att du inte ser det på grund av bias, d.v.s. du tenderar att driva bear-case och ser inte hur oerhört sjuk den sidan av saker blivit. Och det är absolut ingen kritik, tvärt om skulle man ha någon störning om man inte filtrerade ut media (motsvarande var jag Tesla-bull 2019 och det fanns säkert massa sjuk hyp jag inte noterade). Alla dessa virala fullständiga hittepå-saker kring exploderande Teslor, FSD krockar där inte ens FSD går att slå på, att Elon skulle vara putinist och kanske även lite nazist - det är liksom standard-sagan. För vanligt folk. Och det är bland det dummaste hittepå man kan läsa.

Men det där går väl i vågor och poängen var ju som sagt åt båda hållen; detaljer blir bara brus.
Citera
2023-01-11, 19:04
  #14602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
En sån här Twitter-tråd såg jag gå viral idag också. Exakt samma efterblivna hittepå av människor som inte fattar vad de tittar på. Om man ens tror detta var FSD är man hjärndöd. Dvs den påhittade icke-nyheten handlar inte ens om FSD, för FSD funkar inte där.

Du är efterbliven. Det är inte ovanligt nu för tiden, speciellt inte i dialoger som rör elon musk, men du ska nog inte använda dina efterblivna fejk-nyheter för att navigera just aktiemarknaden. Det kommer på ett eller annat sätt kosta dig dyrt.
Varför går det inte slå på FSD där?
Citera
2023-01-11, 19:05
  #14603
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför går det inte slå på FSD där?
Motorväg. Systemen är inte mergade ännu.

EDIT: Och apropå att fastna i detaljer. Det faktum att det inte ens går att köra FSD där är bara en av detaljerna. Folk som går på det här larvet har ingen som helst aning om hur en Tesla fungerar, de vill bara att Putin-Elon och alla dumma riking-nazister som köpt Teslabilar- och aktier ska förlora.
__________________
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-01-11 kl. 19:08.
Citera
2023-01-11, 20:15
  #14604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Motorväg. Systemen är inte mergade ännu.

Men på autobahn verkar det fungera iallafall, varför inte på motorväg i usa då?

men det är väl en fejkartikel...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback