Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-10, 21:50
  #1261
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
För att fatta nånting av vad du skrev. Ryktet säger att VW inte gillade Nortvolts celler och gör ju nu egna budgetceller i Tyskland? Vad görs detta? Men väljer dessutom att köpa ut NV från den nya fabriken. Men samtidigt ska NV bygga en fabrik där om den inte flyttas till USA? Men NV får trots den dåliga kvalitén 10 års produktion till VW i Northvolt Ett?

Vill inte verka otrevlig, fattade bara inte. Men verkar det vara någon substans i ryktet?
Det finns ju inte ens säkra bevis på att Northvolt tillverkat några battericeller alls i Skellefteå. Diskussionerna baseras på rykten, som sagt. (Jag hade för mig ryktet handlade om koreanska kunder, men det har ingen betydelse.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-10 kl. 21:52.
Citera
2023-01-10, 22:12
  #1262
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns ju inte ens säkra bevis på att Northvolt tillverkat några battericeller alls i Skellefteå. Diskussionerna baseras på rykten, som sagt. (Jag hade för mig ryktet handlade om koreanska kunder, men det har ingen betydelse.)

Ah okej. CATL är igång redan med sin produktion i Tyskland. Känns spontant som NV har en tuff uppgift om VW bygger egen fabrik, BMW sin i Ungern och konjunkturen är fortsatt låg.

Samtidigt som de asiatiska tillverkarna dominerar marknaden. Volvo tror jag har en ganska dyster framtid, de är alldeles för sena på bollen och liten tillverkare.

Man hoppas ju på NV, men allt verkar ta en väldans tid. Fördelen är kanske att infrastrukturen och förändringen går ganska långsamt. Lite trist och få läsa om små lokala projekt ofta finansierade av EU och skattepengar.

Får hålla med wwr att det verkar vara mer snack än action. Däremot tror jag de försöker, men att allt förmodligen är väldigt rörigt organisatoriskt och att det inte flyter på jättebra.
__________________
Senast redigerad av Elvi 2023-01-10 kl. 22:14.
Citera
2023-01-10, 23:14
  #1263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
För att fatta nånting av vad du skrev. Ryktet säger att VW inte gillade Nortvolts celler och gör ju nu egna budgetceller i Tyskland? Vad görs detta? Men väljer dessutom att köpa ut NV från den nya fabriken. Men samtidigt ska NV bygga en fabrik där om den inte flyttas till USA? Men NV får trots den dåliga kvalitén 10 års produktion till VW i Northvolt Ett?

Vill inte verka otrevlig, fattade bara inte. Men verkar det vara någon substans i ryktet?

Det beror på vilken del av ryktet du menar.

Att VW skulle tycka att den första cellen från NV Ett som tillverkats över huvud taget är nog med data för att de ska säga "nja, erat första försök sög, tack och hej" vore rätt så konstigt. Det var anläggningens första cell, även om den kan ha haft någon form av skavank, så ingen data kommer att baseras på den cellen. Ska man basera en uppfattning av en konstnär på första tavlan? En svetsare på första svetsen? Kanske var det en perfekt cell, vad vet jag, men ingen person med vett skulle avfärda en miljarinvestering om första produkten, värde några hundralappar (gissar här) visar sig vara medioker. Det är vad uppstartsfasen är till för, och även vad jag gissar på varför VW fortfarande hade femtiotal anställda hos NV Ett till just innan årsskiftet.

Angående fabriken i Tyskland. Det är två fabriker som blandas ihop till en. Den första var tänkt att starta tillsammans men VW så som den med Volvo i Gbg. Om jag inte minns fel nu så ville VW skapa en billigare variant av celler medan NV ville köra sin standard, vilket gjorde att VW köpte ut NV ur den fabriken med ett löfte om 10 års produktion till sina premiummärken från NV Ett.
Den andra är fortfarande på planeringsstadiet, med en intentionsdeklarering. Inget har påbörjats i byggas, allt finns bara på papper ännu.

Två olika fabriker.

https://northvolt.com/articles/northvoltett-supply/

Inte all info men det mesta finns att läsa I länken.
Citera
2023-01-10, 23:34
  #1264
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Det beror på vilken del av ryktet du menar.

Att VW skulle tycka att den första cellen från NV Ett som tillverkats över huvud taget är nog med data för att de ska säga "nja, erat första försök sög, tack och hej" vore rätt så konstigt. Det var anläggningens första cell, även om den kan ha haft någon form av skavank, så ingen data kommer att baseras på den cellen. Ska man basera en uppfattning av en konstnär på första tavlan? En svetsare på första svetsen? Kanske var det en perfekt cell, vad vet jag, men ingen person med vett skulle avfärda en miljarinvestering om första produkten, värde några hundralappar (gissar här) visar sig vara medioker. Det är vad uppstartsfasen är till för, och även vad jag gissar på varför VW fortfarande hade femtiotal anställda hos NV Ett till just innan årsskiftet.

Angående fabriken i Tyskland. Det är två fabriker som blandas ihop till en. Den första var tänkt att starta tillsammans men VW så som den med Volvo i Gbg. Om jag inte minns fel nu så ville VW skapa en billigare variant av celler medan NV ville köra sin standard, vilket gjorde att VW köpte ut NV ur den fabriken med ett löfte om 10 års produktion till sina premiummärken från NV Ett.
Den andra är fortfarande på planeringsstadiet, med en intentionsdeklarering. Inget har påbörjats i byggas, allt finns bara på papper ännu.

Två olika fabriker.

https://northvolt.com/articles/northvoltett-supply/

Inte all info men det mesta finns att läsa I länken.

Tack för klargörandet. My bad, det där med två fabriker har ju redan diskuterats. Jag som helt glömt av det.

(Här är en kommentar på artikeln, visserligen 1 år gammal och kanske helt daterad vid det här laget men som var lite intressant. Kan visserligen vara rent påhitt också. Så ska tas med en nypa salt.)

Citat:
BMW:s battericeller håller inte måttet – än

Nortvolt funkar bara som mellanhand vid massinköp från de stora tillverkarna och distribuerar sedan ut cellerna eller batteripaket.
Detta borde ha framgått i artikeln.
Men det kanske blir andra bullar om några år ifall Nortvolt får till egen massproduktion av bra celler.

https://www.nyteknik.se/fordon/bmw-s...tet-an-7027817

Citera
2023-01-11, 00:39
  #1265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Ah okej. CATL är igång redan med sin produktion i Tyskland. Känns spontant som NV har en tuff uppgift om VW bygger egen fabrik, BMW sin i Ungern och konjunkturen är fortsatt låg.
Samtidigt som de asiatiska tillverkarna dominerar marknaden. Volvo tror jag har en ganska dyster framtid, de är alldeles för sena på bollen och liten tillverkare.
Man hoppas ju på NV, men allt verkar ta en väldans tid. Fördelen är kanske att infrastrukturen och förändringen går ganska långsamt. Lite trist och få läsa om små lokala projekt ofta finansierade av EU och skattepengar.
Får hålla med wwr att det verkar vara mer snack än action. Däremot tror jag de försöker, men att allt förmodligen är väldigt rörigt organisatoriskt och att det inte flyter på jättebra.
CATL startade den för en vecka sedan och ska skala upp också. Varför har NV en tuff uppgift om VW bygger en fabrik som gör LFP-celler med Gotion? De har varit oerhört sega komma igång också.
Aldrig hört om BMWs fabrik i Ungern, tror inte det är seriöst.

Varför har Volvo en dyster framtid? De har perfekt storlek för att ställa om snabbt till elbilar och verkar ha finast teknik i deras nya modeller.

Vad är det som tar väldans tid? De har byggt och satt igång flera produktionslinor i dagsläget från scratch, finns ingen annan västerländsk tillverkare i närheten. Och marknaden är enorm.
Vad är finansierat av EU och skattepengar? Vad snackar du om? Det är en spottstyver av totala investeringarna.

WWR är borta i huvudet, det du lyssnar på är någon som är helt borta i sina egna tankar, en äkta konspiratorisk idiot med någon/några sorts bokstavskombination.
Citera
2023-01-11, 01:54
  #1266
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
CATL startade den för en vecka sedan och ska skala upp också. Varför har NV en tuff uppgift om VW bygger en fabrik som gör LFP-celler med Gotion? De har varit oerhört sega komma igång också.
Aldrig hört om BMWs fabrik i Ungern, tror inte det är seriöst.

Varför har Volvo en dyster framtid? De har perfekt storlek för att ställa om snabbt till elbilar och verkar ha finast teknik i deras nya modeller.

Vad är det som tar väldans tid? De har byggt och satt igång flera produktionslinor i dagsläget från scratch, finns ingen annan västerländsk tillverkare i närheten. Och marknaden är enorm.
Vad är finansierat av EU och skattepengar? Vad snackar du om? Det är en spottstyver av totala investeringarna.

WWR är borta i huvudet, det du lyssnar på är någon som är helt borta i sina egna tankar, en äkta konspiratorisk idiot med någon/några sorts bokstavskombination.

Vad jag läst mig till har CATL nåt en kapacitet av 70% redan, lägg till att man är världens största tillverkare av batterier och tog stora marknadsandelar bara i år. Det kan man väl knappast säga om Northvolt? Konkurrenten BYD ökar sina andelar. Panasonic har också stora andelar. Vad ligger NV på idag?

Läser man länken ovanför verkar det som BMW får batterier från Northvolt, CATL för att fylla behovet men att man till ha tillverkningen inhouse i framtiden. Deras fabrik ska ligga i Ungern, men du kan ju berätta mer. Du sitter ju inne på det mesta.

Volvo dras med inte allt för fantastiska försäljningssiffror. De är sena på bollen gällande elbilar, Volvo är en liten väldigt tillverkare. Har svårt att se deras USP i framtiden. Men som sagt, det är bara vad jag tror. Mycket hänger nog på deras kommande EX90 för 1,2 miljoner. Har själv svårt att se varför någon ska lägga de hutlösa pengarna på en.. just det en Volvo? Bör finnas betydligt bättre alternativ för de pengarna. Volvo måste visserligen lägga sig i premiumsegmentet för att ens ha en chans att överleva, men när en tillverkare som Audi utklassar Volvo på det mesta säger det en del.

Många av de projekt som NV håller på med kommer från EU, dvs skattepengar från svenska skattebetalare eller pensionsfonder. Det stämmer att Northvolt finansierat kapitalet i diverse rundor som inte är skattepengar och det är jättebra.

Men när NV basunerar ut att kommunerna ska
- bygga bostäder
- Universitet ska fixa ingenjörslinjer för batterimarknader
- Engelska skolan ska finnas i varje kommun där de etableras
- transportmedel, vägar
osv. osv.

Vi leker med tanken att Northvolt inte blir den succé vi alla hoppas på. Vem tror du får bekosta det här kalaset? Inte är det Northvolt eller dess ägare utan det kommer vara du och jag som får betala detta.

För även den största fanboyen som du kan väl inte tolka signalerna från BMW och VW som positiva när tendensen verkar vara att de vill köra sina egna spår utan Northvolt? Ja. De må ha kontrakt i 10 år eller så. Men sen då?

Men jag hoppas du har rätt, då kan detta bli riktigt bra. Men man måste också kunna få vara lite kritisk när det blir skattepengar inblandade.

Senaste tiden har jag fått en lite dålig känsla över den här gröna vågen. Många verkar resonera att ”blås på med allt som bara går” gällande typ Hybrit och H2 som förmodligen är två projekt som aldrig kommer bli av. Inte för att tekniken är dålig utan för att den är orealistisk inom en lång tid framöver. Det är inte Northvolt, där tror jag det mer är den hårda konkurrensen som kan bli tuff.
Citera
2023-01-11, 06:54
  #1267
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Vad jag läst mig till har CATL nåt en kapacitet av 70% redan, lägg till att man är världens största tillverkare av batterier och tog stora marknadsandelar bara i år. Det kan man väl knappast säga om Northvolt? Konkurrenten BYD ökar sina andelar. Panasonic har också stora andelar. Vad ligger NV på idag?

Senaste tiden har jag fått en lite dålig känsla över den här gröna vågen. Många verkar resonera att ”blås på med allt som bara går” gällande typ Hybrit och H2 som förmodligen är två projekt som aldrig kommer bli av. Inte för att tekniken är dålig utan för att den är orealistisk inom en lång tid framöver. Det är inte Northvolt, där tror jag det mer är den hårda konkurrensen som kan bli tuff.
I batterisvängen finns många rykten och få fakta. Northvolt verkar inte komma någon vart men CATL skulle ha dragit igång till 70%. Vem vet?

Jag tycker nog CATL:s ansträngningar i Europa hittills mest liknar Northvolts. Carlsson utlovade ett batteri till nyår 2022 och "höll löftet". Runt denna jul har han också producerat ett batteri till Volvo. Båda batterierna finns på bild. Nu har tydligen CATL utlovat batteriproduktion i Europa under förra året och enligt egen utsaga "hållit löftet". Sedan kommer det sedvanliga talet om "ramp up".
Citat:
December 22, 2022

CATL started production after the cells passed all tests, which the company said are required of all global products. The tests “prove CATL is capable of starting cell production and supplying cells to its European customers from its local plant.”

Located roughly 3.5 hours from Tesla’s Giagafactory Berlin production plant,

“The production kickoff proves that we kept our promise to our customers as a reliable partner of the industry and we stay committed to Europe’s e-mobility transition even under very challenging conditions like the pandemic. We are working hard to ramp up production to full capacity, which is our top priority for the coming year.”
https://www.teslarati.com/catl-catt-...outside-china/

CATL:s fabrik i Tyskland ligger nära Teslas. Tesla-aktien rasar och man reade ut Teslabilar i USA och flera andra länder före årsskiftet. Strömmen är svindyr i Europa och EU gör inga satsningar på laddstolpar. Denna artikel kommer från en sajt som kopplas till Tesla (teslarati.com).

EU:s religion är grön. När centralstyrda, kommunistiska system tog över i Sovjet och Kina skedde enorma omstruktureringar genom blodiga revolutioner. Nu försöker EU ta makten i Europa och den gröna religionen står i centrum. Man måste noggrant hålla isär fakta och rykten. Vad gäller Northvolt och ö.h.t. europeisk batteriproduktion så vilar en dimma över informationen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-11 kl. 07:48.
Citera
2023-01-11, 12:32
  #1268
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I batterisvängen finns många rykten och få fakta. Northvolt verkar inte komma någon vart men CATL skulle ha dragit igång till 70%. Vem vet?

Jag tycker nog CATL:s ansträngningar i Europa hittills mest liknar Northvolts. Carlsson utlovade ett batteri till nyår 2022 och "höll löftet". Runt denna jul har han också producerat ett batteri till Volvo. Båda batterierna finns på bild. Nu har tydligen CATL utlovat batteriproduktion i Europa under förra året och enligt egen utsaga "hållit löftet". Sedan kommer det sedvanliga talet om "ramp up".

https://www.teslarati.com/catl-catt-...outside-china/

CATL:s fabrik i Tyskland ligger nära Teslas. Tesla-aktien rasar och man reade ut Teslabilar i USA och flera andra länder före årsskiftet. Strömmen är svindyr i Europa och EU gör inga satsningar på laddstolpar. Denna artikel kommer från en sajt som kopplas till Tesla (teslarati.com).

EU:s religion är grön. När centralstyrda, kommunistiska system tog över i Sovjet och Kina skedde enorma omstruktureringar genom blodiga revolutioner. Nu försöker EU ta makten i Europa och den gröna religionen står i centrum. Man måste noggrant hålla isär fakta och rykten. Vad gäller Northvolt och ö.h.t. europeisk batteriproduktion så vilar en dimma över informationen.

Nu har väl CATL lite längre erfarenhet av batteritillverkning än Northvolt så att det skulle vara någon slags kuliss där har jag svårt att tro. Att de sen överdriver siffror är ju fullt möjligt. Likadant är det nog för Northvolt, man kämpar på och släpper lite ”goda nyheter” för att hålla investerare nöjda. NV har säkert släppt ut ett gäng batterier från Västerås genom åren.. frågan är ju mer om de fixar den tuffa konkurrensen med skenande priser, inflation och Kina som har stora delar av världens gruvor till sitt förfogande tillsammans med låga löner.

Vi får hoppas på det bästa för NV.
__________________
Senast redigerad av Elvi 2023-01-11 kl. 12:34.
Citera
2023-01-11, 15:59
  #1269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Vad jag läst mig till har CATL nåt en kapacitet av 70% redan, lägg till att man är världens största tillverkare av batterier och tog stora marknadsandelar bara i år. Det kan man väl knappast säga om Northvolt? Konkurrenten BYD ökar sina andelar. Panasonic har också stora andelar. Vad ligger NV på idag?
Källa på 70%? Kan inte hitta det någonstans och det är helt enkelt inte sant. CATL har funnits 8 år längre än Northvolt, visar bara hur fort denna bransch rör sig.

Citat:
Läser man länken ovanför verkar det som BMW får batterier från Northvolt, CATL för att fylla behovet men att man till ha tillverkningen inhouse i framtiden. Deras fabrik ska ligga i Ungern, men du kan ju berätta mer. Du sitter ju inne på det mesta.

Du sa att de byggde en fabrik i Ungern, det är väl du som får presentera fakta här? Annars ljuger du.

Citat:
Volvo dras med inte allt för fantastiska försäljningssiffror. De är sena på bollen gällande elbilar, Volvo är en liten väldigt tillverkare. Har svårt att se deras USP i framtiden. Men som sagt, det är bara vad jag tror. Mycket hänger nog på deras kommande EX90 för 1,2 miljoner. Har själv svårt att se varför någon ska lägga de hutlösa pengarna på en.. just det en Volvo? Bör finnas betydligt bättre alternativ för de pengarna. Volvo måste visserligen lägga sig i premiumsegmentet för att ens ha en chans att överleva, men när en tillverkare som Audi utklassar Volvo på det mesta säger det en del.
1,2 miljoner är ju bara första tusentalet bilarna som rullar av linan, i USA går de beställa för 800000. Och nej, i den klassen finns det inte så mycket bättre bilar. Hur utklassar Audi en Volvo?
Volvo har en fördel av att de inte är så stora, deras andel från Skellefteåfabriken kommer ge cirka 200000 elbilar och sedan deras JV med Northvolt kommer ge 600000-700000 till, de kommer ha helt ställt om till elbilar vid 2028 kanske? Ingen av de större tillverkarna kommer klara det.

Citat:
Många av de projekt som NV håller på med kommer från EU, dvs skattepengar från svenska skattebetalare eller pensionsfonder. Det stämmer att Northvolt finansierat kapitalet i diverse rundor som inte är skattepengar och det är jättebra.
Du menar att de fått två lån från EU som ska betalas tillbaka? Lån som de inte fick förrän de säkrat en stor andel privat kapital och försäljningskontrakt? Ska vi inte stödja företag från EU eller vad är grejen här?

Citat:
Men när NV basunerar ut att kommunerna ska
- bygga bostäder
- Universitet ska fixa ingenjörslinjer för batterimarknader
- Engelska skolan ska finnas i varje kommun där de etableras
- transportmedel, vägar
osv. osv.
Vi leker med tanken att Northvolt inte blir den succé vi alla hoppas på. Vem tror du får bekosta det här kalaset? Inte är det Northvolt eller dess ägare utan det kommer vara du och jag som får betala detta.
Så är det väl alltid med ekonomisk utveckling? Du kommer behöva ta risk annars händer absolut ingenting. Och när det redan pumpas in så mycket kapital på en ort så byggs det upp kompetens där som kommer ge samhället en skjuts och ringar på vattnet även om den initiala investeringen inte blir så lyckad som man trodde.

Citat:
För även den största fanboyen som du kan väl inte tolka signalerna från BMW och VW som positiva när tendensen verkar vara att de vill köra sina egna spår utan Northvolt? Ja. De må ha kontrakt i 10 år eller så. Men sen då?
Men jag hoppas du har rätt, då kan detta bli riktigt bra. Men man måste också kunna få vara lite kritisk när det blir skattepengar inblandade.
BMW har inte kapaciteten till att köra sitt eget spår, inte VW heller. VW var tvingade till slut ta hjälp av Gotion för sina LFP-celler. De kommer behöva satsa sitt kapital på elbilar, inte på batterier.

Citat:
Senaste tiden har jag fått en lite dålig känsla över den här gröna vågen. Många verkar resonera att ”blås på med allt som bara går” gällande typ Hybrit och H2 som förmodligen är två projekt som aldrig kommer bli av. Inte för att tekniken är dålig utan för att den är orealistisk inom en lång tid framöver. Det är inte Northvolt, där tror jag det mer är den hårda konkurrensen som kan bli tuff.
Nej, DU har inte fått det, du har läst politisk propaganda från Timbro och sörlänningar som är rädda att ekonomiska resurser flyttas norrut och att svensk industri kommer tillbaka. Dessa människor vill att Sverige ska vara ett låglönesamhälle med enbart deras privata betjänter som Foodora-bud och Uber-förare istället för högavlönade industriarbetare med nog kapital och kollektiv styrka att de även är en politisk kraft.
Citera
2023-01-11, 16:10
  #1270
Medlem
Britterna är avundsjuka på Northvolt:

Citat:
Northvolt is a classic study in first-mover advantage and clinical execution. The UK’s battery strategy needs a boost.
https://www.theguardian.com/business...r-battery-race
Citera
2023-01-11, 20:08
  #1271
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Britterna är avundsjuka på Northvolt:


https://www.theguardian.com/business...r-battery-race
Sunak drog ur kontakten på Britishvolt. Och han var ändå den finansminister som höjt flest skatter på 50 år.

Britishvolt, 21 januari 2022
Citat:
Britishvolt gets £100m boost to build UK’s first large-scale ‘gigafactory’
https://www.theguardian.com/environm...ory-blyth-jobs

31 oktober, 2022
Citat:
UK battery firm Britishvolt near collapse as it seeks funding.

UK battery start-up Britishvolt could run out of money and go into administration after the government rejected a £30m advance in funding.
https://www.bbc.com/news/business-63457813

31 okt 2022:
Citat:
Low battery: Britishvolt on life support
https://www.cityam.com/low-battery-b...ech-ambitions/

1 nov, 2022
Citat:
UK battery firm Britishvolt near collapse as it seeks funding.

UK battery start-up Britishvolt could run out of money and go into administration after the government rejected a £30m advance in funding.
https://batteriesnews.com/uk-battery...seeks-funding/

10 jan, 2023
Citat:
Britishvolt rescue deal set to cut battery maker’s valuation by 90%
Current investors face almost total wipeout of equity if Indonesian-led offer goes ahead
https://www.ft.com/content/09588f24-...8-8ee8466e92e2
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-11 kl. 20:15.
Citera
2023-01-11, 20:49
  #1272
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sunak drog ur kontakten på Britishvolt. Och han var ändå den finansminister som höjt flest skatter på 50 år.

Britishvolt, 21 januari 2022

https://www.theguardian.com/environm...ory-blyth-jobs

31 oktober, 2022

https://www.bbc.com/news/business-63457813

31 okt 2022:

https://www.cityam.com/low-battery-b...ech-ambitions/

1 nov, 2022

https://batteriesnews.com/uk-battery...seeks-funding/

10 jan, 2023

https://www.ft.com/content/09588f24-...8-8ee8466e92e2

Har dina länkar något med Northvolt att göra så får du gärna förklara vad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback