Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-11, 08:54
  #13
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är fel att varna när en postare bara redogör för hur regler och moderatorbeslut påverkar hur den måste svara på en fråga.
Jag är helt enig med dig, så länge användaren därvidlag inte kommenterar en moderators åtgärd. Gör hen däremot det, som t ex du gjorde i det inlägg du delar med dig av i trådstarten till den här tråden, är regel 0.06 tillämplig.
Citera
2023-01-11, 08:56
  #14
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag är helt enig med dig, så länge användaren därvidlag inte kommenterar en moderators åtgärd. Gör hen däremot det, som t ex du gjorde i det inlägg du delar med dig av i trådstarten till den här tråden, är regel 0.06 tillämplig.
Han skulle även ha "gnällt" enligt moderatorns meddelande. På vilket sätt har han gnällt?
Citera
2023-01-11, 09:02
  #15
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Han skulle även ha "gnällt" enligt moderatorns meddelande. På vilket sätt har han gnällt?
Jag har svårt att se hur jag ska kunna uttala mig på moderatorns vägnar.
Citera
2023-01-11, 09:29
  #16
Moderator
Gromguttens avatar
Jag kan før mitt liv inte førstå varfør du envisas att frustrera dig själv med att førsøka pressa in det som är off topic i Northvolt tråden när det till stora delar kan diskuterass andra delfora eller i din egen startade tråd där spännvidden är närmast oändlig?

(FB) EU och storföretagen slösar pengar för att smutskasta myndigheter

Du har en syn på vad som är kontext som inte samsvarar med forumets, därfør får du tillrättavisningar, raderingar och till sist, och undantagsvis, varningar før att førsøka få dig att hålla dig till ämnet.

Att du kommenterar modereringen i det varnade inlägget torde vara fullständigt uppenbart även før dig.
Citera
2023-01-11, 09:42
  #17
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Jag kan før mitt liv inte førstå varfør du envisas att frustrera dig själv med att førsøka pressa in det som är off topic i Northvolt tråden när det till stora delar kan diskuterass andra delfora eller i din egen startade tråd där spännvidden är närmast oändlig?

(FB) EU och storföretagen slösar pengar för att smutskasta myndigheter

Du har en syn på vad som är kontext som inte samsvarar med forumets, därfør får du tillrättavisningar, raderingar och till sist, och undantagsvis, varningar før att førsøka få dig att hålla dig till ämnet.

Att du kommenterar modereringen i det varnade inlägget torde vara fullständigt uppenbart även før dig.
Det finns en "huvudtråd" om Northvolt. Där måste ni även tillåta kritiska aspekter att tas upp. Ni försöker tvinga ut kritiska aspekter till andra trådar och helst stämpla dem som "dubiösa" genom att placera dem i forum för "konspirationer". (Inte ett svar sedan september på det inlägget du citerar.) Man måste få diskutera Northvolt i ett sammanhang.

Så här skrev jag tidigare:
Moderatorerna har bestämt att vissa andra aspekter av företaget skall diskuteras i andra trådar. (Det handlar då t.ex. om hur företag drivs med förlust för att sprida politiska budskap, hur stor den gröna omställningen egentligen är, användningen av Virtual Reality inom bl.a. reklam, eller jämförelser med VD:n Carlssons tidigare arbetsplats Tesla.)

De flesta postare försöker följa reglerna men ni öser på med varningar mot de som kritiserar Northvolt eller den gröna agendan. Jag tror jag fått 5 varningar i denna tråd, en har tagits tillbaka. (Jag kan ha tappat räkningen.) Nu får jag varning bara för att jag redogör för vilka regler som gäller i tråden och hur jag anpassar mitt svar efter dem. Moderatorerna försöker bara tysta diskussionen om Northvolt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-11 kl. 10:06.
Citera
2023-01-11, 12:50
  #18
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Jag kan før mitt liv inte førstå varfør du envisas att frustrera dig själv med att førsøka pressa in det som är off topic i Northvolt tråden när det till stora delar kan diskuterass andra delfora eller i din egen startade tråd där spännvidden är närmast oändlig?

(FB) EU och storföretagen slösar pengar för att smutskasta myndigheter

Du har en syn på vad som är kontext som inte samsvarar med forumets, därfør får du tillrättavisningar, raderingar och till sist, och undantagsvis, varningar før att førsøka få dig att hålla dig till ämnet.

Att du kommenterar modereringen i det varnade inlägget torde vara fullständigt uppenbart även før dig.
Men då borde du väl varna för ot?
Citera
2023-01-11, 13:54
  #19
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Men då borde du väl varna för ot?

Två varningar för ett inlägg vore hårt. Ibland måste man välja.
Citera
2023-01-11, 15:15
  #20
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Men då borde du väl varna för ot?

0.05 är en typ av OT. Men du har rätt i sak.
Citera
2023-01-11, 16:46
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den senaste varningen jag fått i diskussionerna gäller följande som jag skrivit.

Jag blev tillfrågad om att ge min helhetssyn på företaget och svarade bara att det inte går att göra i en tråd där detta inte kan diskuteras. Jag diskuterar inte moderering. Jag bara redogör för den situation vi diskuterar under och att frågan som ställdes inte går att svara på.

Moderatorerna skär alltså gradvis av ämnet om Northvolt till att bli så smalt att många kritiska inlägg går att moderera bort som "off topic". Ibland klassificeras de som "konspirationsteorier".

Moderatorerna försöker skapa en situation där allvarligt kritiska åsikter i tråden skall spridas i olika trådar och forum medan "huvudtråden" om Northvolt skall innehålla positiva åsikter och lindrig kritik. Ett tag diskuterades hur stora isbrytare som behövdes för att fabriken i Skellefteå skulle kunna leverera batterier, vilket är en aspekt på företaget. Men man måste också få diskutera t.ex. hur det inte sker någon grön omställning i praktiken, det finns inte många kunder att leverera batterier till etc.

Modertorerna vill att kritiska postare skall följa råd från de med annan åsikt i tråden och istället skriva blogg eller skriva i andra forum, bara de försvinner från huvudtråden om Northvolt.

Men självklart måste Northvolts hela situation diskuteras tillsammans.

Tråden om Northvolt:

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Diskussion med moderatorn:

Problemet blir ju att du talar om vad moderatorn har sagt och har kunnat skriva i ett meddelande innan postning i den tråden. Då måste ju alla andra få kommentera hur moderatorns meddelande och då är det ju en diskussion om modererande i full gång i tråden.

Men å andra sidan blir det ju konstigt när man får många frågor om en sak och inte kan svara. Kanske om du hänvisat till en annan tråd där du kan svara hade fungerat bättre. Utan att dra in moderatorns meddelande. Kanske.
Citera
2023-01-11, 23:09
  #22
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Men å andra sidan blir det ju konstigt när man får många frågor om en sak och inte kan svara.
Det har redan getts ett förslag i tråden på hur man kan göra i den situationen. Om man får en fråga om något och vet att man kommer att gå OT ifall man besvarar den i tråden kan man t ex säga "Jag kan inte besvara din fråga här utan att gå OT, men om du vill kan vi diskutera saken i tråd X i stället (där tråd X anger en tråd där ämnet är on topic).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback