• 1
  • 2
2023-01-09, 16:32
Medlem
JustZlatans avatar
Visste ni att man inte behöver koka pasta, i alla inte i 10 minuter?

Man tar sin torra pasta/spaghetti och lägger det i rumstempererat vatten och låter det ligga där i 2 timmar. Då har pastan mjuknat och sen kan man koka pasta i lite vatten i 1 minut, sen är det klart! Man spar energi, vatten och pengar på det.

https://www.exploratorium.edu/food/soaking-pasta
Citera
2023-01-09, 16:34
Men det tar två timmar att få en skål makaroner...?
Citera
2023-01-09, 16:34
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Man tar sin torra pasta/spaghetti och lägger det i rumstempererat vatten och låter det ligga där i 2 timmar. Då har pastan mjuknat och sen kan man koka pasta i lite vatten i 1 minut, sen är det klart! Man spar energi, vatten och pengar på det.

Wow! Nobelpriset nästa!
Citera
2023-01-09, 16:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Men det tar två timmar att få en skål makaroner...?

Är det jobbigt att vänta tycker du? Framförhållning?
Citera
2023-01-09, 16:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Inte använda varmt vatten från kranen?
Citera
2023-01-09, 16:52
Medlem
Allting sker under tiden man steker sitt kött och även kocker grönsaker i samma vatten/kastrull. Så blir allting klart ungefär samtidigt. Jag tänker i första hand på maten när jag lagar den, inte på hur mycket el som går åt. Men jag samkör ivf flera saker i kastrullen, så där spar jag ivf på el och disk.
Citera
2023-01-09, 16:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Inte använda varmt vatten från kranen?

Jo, om du vill ha rost i vattnet. Kallt kranvatten blir rumstempererat snabbt.

Man kan säkert ställa in vattnet med pastan i kylen och låta det stå där över natten eller dagen.
Citera
2023-01-09, 16:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Allting sker under tiden man steker sitt kött och även kocker grönsaker i samma vatten/kastrull. Så blir allting klart ungefär samtidigt. Jag tänker i första hand på maten när jag lagar den, inte på hur mycket el som går åt. Men jag samkör ivf flera saker i kastrullen, så där spar jag ivf på el och disk.

Varför tror du att pastan blir dålig om man låter den ligga i vatten några timmar? Bättre för matsmältningen också.
Citera
2023-01-09, 16:57
Medlem
Intressant, inget jag kommer pyssla med dock. (äter iofs inte ens pasta men ändå)

Funderar på om det går att ha pastan i rumstempvatten tillräckligt länge för att slippa kokning helt? Eller måste det nå en viss temperatur för att bli lite mjuk
Citera
2023-01-09, 16:58
Medlem
Man kan ju knapra i sig den torr också. Men jag föredrar min pasta kokt faktiskt.
Citera
2023-01-09, 17:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Intressant, inget jag kommer pyssla med dock. (äter iofs inte ens pasta men ändå)

Funderar på om det går att ha pastan i rumstempvatten tillräckligt länge för att slippa kokning helt? Eller måste det nå en viss temperatur för att bli lite mjuk

Pastan blir mjuk efter 2 timmar. Men det behövs ca 1 minuts kokning i lite vatten för att bryta ned stärkelsen och proteiner.
Citera
2023-01-09, 17:02
Medlem
Citat:
Varför tror du att pastan blir dålig om man låter den ligga i vatten några timmar? Bättre för matsmältningen också.
Ska jag göra samma med grönsakerna då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in