Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-08, 16:36
  #13
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Ja Gud finns. Det beror mer på temperament och var man är i livet om man tror på det eller inte. Tyvärr handlar inget av detta om bevis. Det spelar ingen roll hur mycket bevis som läggs fram eller hur lite, vill man inte tro så gör man inte det. Men som sagt Gud finns.
I det här fallet räcker det inte med tro. En tro är det sämsta bevis som finns, oavsett vad. Så fort man hör någon vara övertygad av sin tro, så ska man se det som att personen menar att den är övertygad av ingenting.

Att tro är dock inget jag tycker är fel. Mår man bra av att tro på något så ser jag det som en bra sak. Man ska alltid göra det man mår bäst av.

Angående tråden så har jag själv under lång tid varit av samma uppfattning, att precis allting är så extremt avancerat och anpassat att det verkar som att det vore skapat av något intelligent.

Men så får man ju också tänka på att det har tagit lång tid för allt detta att utvecklas till att höra samman. Så idag tror jag inte längre på att någon högre intelligens skulle ha skapat allt. Vi har skapat oss själva genom så lång tid. Vad som fanns innan det vi kallar vår "Big Bang" är mer intressant för mig.
Citera
2023-01-08, 16:43
  #14
Avstängd
Sannolikheten för att liv skulle uppstått av ren slump i vårt kända universum är mindre än 1 på 10^1000 enligt en berömd evolutionsbiolog.
Citera
2023-01-08, 16:47
  #15
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
I det här fallet räcker det inte med tro. En tro är det sämsta bevis som finns, oavsett vad. Så fort man hör någon vara övertygad av sin tro, så ska man se det som att personen menar att den är övertygad av ingenting.

Att tro är dock inget jag tycker är fel. Mår man bra av att tro på något så ser jag det som en bra sak. Man ska alltid göra det man mår bäst av.

Tro ingår i den traditionella definitionen av kunskap. Sann berättigad tro är kunskap.

Om man går in på religionsforumet här på Flashback så möter man ateister som är väldigt arga. Det jag tänker då är att de är arga på Gud. Det innebär att de har en relation till Gud. Jag tror att alla har en relation till Gud även om den är försummad. Denna relation går inte att bli av med utan alla människor har den. Om man är likgiltig inför detta är det lååångt svårare att tro på Gud än om man är arg eller besviken. Så det bör ses som ett gott tecken att känslor är inblandat.
Citera
2023-01-08, 23:38
  #16
Medlem
a-mortals avatar
Jag kan inte ens bevisa att det var jag som skrev detta.
Citera
2023-01-09, 06:30
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Är dessa människor också pinsamma enligt dig?

"Fred Hoyle, en av världens mest kända astronomer, säger: ”En tolkning av fakta byggd på sunda förnuftet ger vid handen att ett superintellekt har trixat med fysiken (monkeyed with physics).” Robert Jastrow, som varit chef för NASA’s Goddard Institute of Space Studies, har kallat detta det starkaste bevis för Gud som någonsin kommit från vetenskapen.”
På äldre dar vart Hoyle onekligen rätt pinsam då han höll fast vid steady state och hittade på allt mer och mer kreativa argument varför Big Bang (som han själv namngett) inte kunde stämma trots alla bevisen som hopade sig, och citatet är från en bok han skrev under den tiden.

Själva upptäckten som citatet handlar om som Hoyle gjorde flera decennier tidigare är däremot fascinerande. Hur han förutsåg ett exciterat tillstånd hos kolatomens kärna baserat på att det måste finnas där om fusion i stjärnor skulle kunna producera så mycket kol som finns i universum, något man först senare verifierade experimentellt.
Citera
2023-02-15, 13:55
  #18
Medlem
proconsuls avatar
Argument from ignorance. "Vi fattar inte hur det har gått till, alltså måste gud ha gjort det". Ett logiskt felslut.
Citera
2023-02-15, 14:00
  #19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Tro ingår i den traditionella definitionen av kunskap. Sann berättigad tro är kunskap.

Om man går in på religionsforumet här på Flashback så möter man ateister som är väldigt arga. Det jag tänker då är att de är arga på Gud. Det innebär att de har en relation till Gud. Jag tror att alla har en relation till Gud även om den är försummad. Denna relation går inte att bli av med utan alla människor har den. Om man är likgiltig inför detta är det lååångt svårare att tro på Gud än om man är arg eller besviken. Så det bör ses som ett gott tecken att känslor är inblandat.
Fast som ateist kan man inte vara arg på gud eftersom man inte tror han finns. Det vore som att bli arg på en filmskurk eller nåt. Om man är arg så är det på religionen, kyrkan, religiösa knäppgökar.
Citera
2023-02-21, 20:34
  #20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Sannolikheten för att liv skulle uppstått av ren slump i vårt kända universum är mindre än 1 på 10^1000 enligt en berömd evolutionsbiolog.

Det betyder samma sak som att 10^1000 försök sannolikt ger vinst.
Citera
2023-02-21, 20:39
  #21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det betyder samma sak som att 10^1000 försök sannolikt ger vinst.

Jag säger att det finns 10^1 000 000 universum just nu, svårt att argumentera emot, vilket innebär
att livet uppstått 1 000 gånger.

Citera
2023-02-21, 21:25
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det betyder samma sak som att 10^1000 försök sannolikt ger vinst.
Nja, ca 63% chans för vinst blir det (om vi räknar med 10^1000 universum av liknande typ som vårt).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback