Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-07, 20:13
  #9769
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Om man läser vad som står hos Riksarkivet om albanska föreningen så kanske det var konflikten som beskrivs som Bosse hamnade mitt i?
https://sok.riksarkivet.se/?ValdSort...t&type=2&s=Siv

"Under 1970-talet växte dock en spricka fram mellan Albanien och Kina, och även mellan de två falangerna i Svenska-albanska föreningen, de som var mer Kina-vänliga och politiska, och de som var mer intresserade av att föreningen skulle vara en vänförening till Albaniens folk. Ur minnesskriften från 2003: "Sedan fanns grupperingar som Kflm(r) och trotskister, som fronderade och tvang föreningsledningen att gång på gång deklarera, att det inte var föreningens uppgift att göra revolution i Sverige…"
Motsättningarna mellan de två falangerna "Kinavännerna" och enveristerna" nådde sin kulmen 1978 då brytningen var total. "Kinavännerna" lade beslag på föreningskassan, och "enveristerna" svarade med att byta lås på föreningslokalen. "Enveristerna" gick segrande ut striden och var de som tog makten över föreningen."
Tittade var Säpo "bor" och deras adress är Bolstomtavägen 2, 171 69 Solna.
När jag tittade på Google street view så var bilden på den stora fastigheten helt suddig. Ibland kan det vara en bra idé att besöka en myndighet och fråga. Frågan skulle vara om det går att få tillgång till hela mappen på Bosse Jansson och hur går man tillväga.
Citera
2023-01-07, 21:20
  #9770
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
https://svenska.yle.fi/a/7-925619
Publicerad 01.05.2015

Jag tror det är lättare att få tillgång till det här arkivet än till Säpos. Dock behöver man förstå Albanska för att kunna läsa eventuella handlingar.

"Parlamentet i Albanien har beslutat att öppna den ökända hemliga polisen Sigurimis arkiv från kommunistperioden för allmänheten.

Kommunistdiktator Enver Hoxhas hemliga polis, som arbetade för att systematiskt kväsa oppositionen, lades ned år 1991 i samband med diktaturens fall. Den ersattes med en ny nationell säkerhetstjänst.

Enligt den lag som parlamentet nu godkänt får sådana personer, som bevakades av Sigurimi, sådana som samarbetade med polisen samt alla institutioner som så önskar tillträde till uppgifterna i arkivet.

En femmannakommitté beviljar tillstånd till arkivet. Samma kommitté skriver också ut intyg till personer som söker statliga tjänster eller ställer upp i val att de inte samarbetat med den hemliga polisen.

Ett stort problem är att en stor del av de hemliga dokumenten förstördes under åren 1991-92 samt återigen under det politiskt oroliga året 1997.

Under Hoxhas styre dödades minst 7 000 oppositionella samt minst 100 000 personer fördes till arbetsläger."
Citera
2023-01-08, 10:14
  #9771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja detta är precis i stort sett vad jag också tror låg bakom Bosses försvinnande.

Kan mycket väl ha skett på det sättet att hans kvarlevor kom att skickas med diplomatpost till Albanien. Har faktiskt inte tänkt på den möjligen utan har hela tiden trott att han hamnade någonstans i Stockholms län.

Även om jag inte kan bevisa detta så är jag övertygad om att Säpo kände till brevbärarens öde. PH erhöll då order av dem att inte rota i försvinnandet utan i stället mer eller mindre låta tiden ha sin gilla gång. Vilket han också gjorde.
Kanske fel att säga att "SÄPO kände till." Men någon högt placerad gjorde det och såg till att locket lades på.
Citera
2023-01-08, 12:37
  #9772
Medlem
Skaraborg2s avatar
Så sent som 2014-15.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Kanske fel att säga att "SÄPO kände till." Men någon högt placerad gjorde det och såg till att locket lades på.

Alltså någon eller några högt placerade personer inom Säpo kände till fallet och såg till att vad de kände till inte skulle föras vidare.

Då anser jag att Säpo kände till det. Hur som helst så var fortfarande Bosses akt hos dem inte tillgänglig ens som kraftigt maskad så sent som 2014-15.
Citera
2023-01-09, 12:51
  #9773
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Kanske fel att säga att "SÄPO kände till." Men någon högt placerad gjorde det och såg till att locket lades på.

Mycket bra analys.
Tror inte heller att "Säpos personal" kände till BJ.
Men några personer, kanske 3-4 stycken, kände till BJ och vad han höll på med.

Nån på Säpo, hade kontakt med Sigurimi, och han/hon fick reda på att BJ skulle råka illa ut.

Därför fick han snubben som utredde fallet, i uppgift att inte göra ett skit. Han var en duktig polis i övrigt, men just när det gällde BJ så gjorde han absolut ingenting.

Är jag ute på rätt spår..?
Citera
2023-01-09, 12:53
  #9774
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Alltså någon eller några högt placerade personer inom Säpo kände till fallet och såg till att vad de kände till inte skulle föras vidare.

Då anser jag att Säpo kände till det. Hur som helst så var fortfarande Bosses akt hos dem inte tillgänglig ens som kraftigt maskad så sent som 2014-15.

Har du/ni skrivit till säkerhetspolisen och frågat? Det borde ha gått så pass lång tid nu att man tycker att dom borde släppa tyglarna...

Det här fallet blir mer märkligare ju mer man sätter sig in i det...
Citera
2023-01-09, 14:50
  #9775
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kopior av tidningsartiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Har du/ni skrivit till säkerhetspolisen och frågat? Det borde ha gått så pass lång tid nu att man tycker att dom borde släppa tyglarna...

Det här fallet blir mer märkligare ju mer man sätter sig in i det...

Inte jag men en annan person gjorde det 2014-15.

Det var Eva Kullenberg som gjorde detta och då hade det alltså gått 38 - 39 efter att brevbäraren försvann. Hon t. o m. överklagade beslutet. I slutändan fick hon ut från SÄPO kopior av tidningsartiklar om försvinnandet. Märkligt arbetssätt från SÄPOS sida att sitta och klippa ur tidningsartiklar som sedan kom att läggas i Bosses akt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-01-09 kl. 14:54.
Citera
2023-01-09, 16:28
  #9776
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte jag men en annan person gjorde det 2014-15.

Det var Eva Kullenberg som gjorde detta och då hade det alltså gått 38 - 39 efter att brevbäraren försvann. Hon t. o m. överklagade beslutet. I slutändan fick hon ut från SÄPO kopior av tidningsartiklar om försvinnandet. Märkligt arbetssätt från SÄPOS sida att sitta och klippa ur tidningsartiklar som sedan kom att läggas i Bosses akt.

Vad skulle dom med tidningssidor till när dom kunde begära ut info direkt från polisen? För jag antar att tidningarna inte visste..och fortfarande inte vet..mer än nån annan?
Citera
2023-01-09, 17:20
  #9777
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kopior på tidningsartiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad skulle dom med tidningssidor till när dom kunde begära ut info direkt från polisen? För jag antar att tidningarna inte visste..och fortfarande inte vet..mer än nån annan?

Vad SÄPO skulle ha dessa tidningsartiklar har jag ingen om och är ett mycket udda polisarbete.

Media visste förstås ingenting utan enbart spekulerade.
Citera
2023-01-09, 19:09
  #9778
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte jag men en annan person gjorde det 2014-15.

Det var Eva Kullenberg som gjorde detta och då hade det alltså gått 38 - 39 efter att brevbäraren försvann. Hon t. o m. överklagade beslutet. I slutändan fick hon ut från SÄPO kopior av tidningsartiklar om försvinnandet. Märkligt arbetssätt från SÄPOS sida att sitta och klippa ur tidningsartiklar som sedan kom att läggas i Bosses akt.

Tvärtom. Säpo brukar jobba på det sättet...
Dom samlar ALLT om en person. Om tex Frida Fridasson gör nånting skumt får hon Säpo på sig. Sedan går dom igenom ALLA tidningsartiklar om henne. Från när hon var liten, tom idag.

Detta för att få ett lite större grepp om personen...

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad skulle dom med tidningssidor till när dom kunde begära ut info direkt från polisen? För jag antar att tidningarna inte visste..och fortfarande inte vet..mer än nån annan?

Jag tror att Sigurimi klippte BJ...
Och då visste Säpo om det, eller ja, dom förstod det...
Eftersom Sverige var neutralt på många plan så ville vi inte ha några onödiga konflikter med Albanien.
Citera
2023-01-10, 07:31
  #9779
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad skulle dom med tidningssidor till när dom kunde begära ut info direkt från polisen? För jag antar att tidningarna inte visste..och fortfarande inte vet..mer än nån annan?

Säpo jobbar så. Bland annat.
Om tex Frida Fridasson gör nånting skumt, och får Säpo på sig, så hittar dom ALLT om henne. Dom går igenom varenda tidningsartikel, från det hon var liten, tom idag. Detta för att få en bättre bild av henne...

BJ hade gjort nånting skumt. Han fick Säpos ögon på sig...osv.
Citera
2023-05-02, 22:16
  #9780
Medlem
Jag lyssnade på podden P3 dokumentär, avsnittet som handlade om kidnappningen av miljonärsonen Erik Westerberg.
Det som fick mig att reagera var hur kidnapparna gick tillväga. Erik satt ensam i sin lägenhet. Det ringde på dörren. Det var ett blomsterbud som han släppte in. Mannen tog fram en pistol. Sedan kom hans kumpaner med en stor trälåda som de tvingade Erik att krypa in i. Den bars ut till en väntande bil.
Lägenheten lämnades som den hade sett ut. Inga spår av handgemäng. Och ingen granne hade reagerat på några män som bar en låda. Kanske var dom iförda arbetskläder.
Ja, så kan det också ha gått till när Bosse försvann, tänkte jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback