Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-29, 23:41
  #9757
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Jag är också en i skaran som följer tråden lite då och då och läst böckerna för ett tag sedan. Jag tror att polisutredningen är dåligt utförd för Säpo ville detta och själv gjorde en utförlig utredning och som då ville att officiella skulle vara så trist att ingen frågade mer. Om det går att få ut en fullständig akt från Säpo kan vore det väldigt intressant. Vidare borde det finnas information hos Stasi samt motsvarande arkiv Albanien och kanske i Kosovo eller Serbien. För att lyckas där behöver man nog vara kunnig i Albanska och serbokroatiska.
Det var någon som ville fråga någon om Estniska ambassaden. Albanska hade legat där men ambassader är knappast en plats som man bara går in och ställer frågor till någon? Jag hade en kund som hyrde kontor i Lärkstaden (som området heter). Då hade man ett system att vid behov så ringde ABAB vakterna om lapplisor var i antågande.
Albanska ambassaden finns idag på Lidingö och kanske går det att få hjälp via dem för att göra arkiv sökningar i Albanien?
Jag tror att Bosse var någon form av informatör som blev pressad till mer och det inträffade en olycka som Säpo vill tysta. Kanske var KGB in blandat som erbjöd pengar som inte Bosse var intresserad av?
Citera
2022-12-31, 19:20
  #9758
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brevbäraren som gick upp i rök.

Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Jag är också en i skaran som följer tråden lite då och då och läst böckerna för ett tag sedan. Jag tror att polisutredningen är dåligt utförd för Säpo ville detta och själv gjorde en utförlig utredning och som då ville att officiella skulle vara så trist att ingen frågade mer. Om det går att få ut en fullständig akt från Säpo kan vore det väldigt intressant. Vidare borde det finnas information hos Stasi samt motsvarande arkiv Albanien och kanske i Kosovo eller Serbien. För att lyckas där behöver man nog vara kunnig i Albanska och serbokroatiska.
Det var någon som ville fråga någon om Estniska ambassaden. Albanska hade legat där men ambassader är knappast en plats som man bara går in och ställer frågor till någon? Jag hade en kund som hyrde kontor i Lärkstaden (som området heter). Då hade man ett system att vid behov så ringde ABAB vakterna om lapplisor var i antågande.
Albanska ambassaden finns idag på Lidingö och kanske går det att få hjälp via dem för att göra arkiv sökningar i Albanien?
Jag tror att Bosse var någon form av informatör som blev pressad till mer och det inträffade en olycka som Säpo vill tysta. Kanske var KGB in blandat som erbjöd pengar som inte Bosse var intresserad av?

Kan mycket väl ha varit på det sättet att Säpo ville ha en dåligt utförd polisutredning - vilket också PH gjorde.

Ja tror och har alltid trott att Bosse försvinnande och död hade med politik att göra. Jag tror inte att han var spion direkt men han kan ha rest runt med instruktioner och pengar i Europa. Vi får komma ihåg att detta var en helt annan tid utan internet och mobiler.

Bosse reste nästan alltid med tåg. Hur stränga och noggranna var kontrollerna i västra Europa på den tiden? I t. ex. Östtyskland var förstås däremot mer noggranna sådana. Bosse var en tigande man och berättade aldrig vad han gjorde under alla sina resor eller vilka han träffade. Däremot att han var ute och reste höll han däremot inte hemligt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-12-31 kl. 19:22.
Citera
2023-01-01, 11:19
  #9759
Medlem
Gott nytt år, alla fb-detektiver. 2023 blir året då vi löser gåtan Bosse Jansson!
Citera
2023-01-04, 08:30
  #9760
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Jag är också en i skaran som följer tråden lite då och då och läst böckerna för ett tag sedan. Jag tror att polisutredningen är dåligt utförd för Säpo ville detta och själv gjorde en utförlig utredning och som då ville att officiella skulle vara så trist att ingen frågade mer. Om det går att få ut en fullständig akt från Säpo kan vore det väldigt intressant. Vidare borde det finnas information hos Stasi samt motsvarande arkiv Albanien och kanske i Kosovo eller Serbien. För att lyckas där behöver man nog vara kunnig i Albanska och serbokroatiska.
Det var någon som ville fråga någon om Estniska ambassaden. Albanska hade legat där men ambassader är knappast en plats som man bara går in och ställer frågor till någon? Jag hade en kund som hyrde kontor i Lärkstaden (som området heter). Då hade man ett system att vid behov så ringde ABAB vakterna om lapplisor var i antågande.
Albanska ambassaden finns idag på Lidingö och kanske går det att få hjälp via dem för att göra arkiv sökningar i Albanien?
Jag tror att Bosse var någon form av informatör som blev pressad till mer och det inträffade en olycka som Säpo vill tysta. Kanske var KGB in blandat som erbjöd pengar som inte Bosse var intresserad av?

Det är mycket möjligt.
Tänk på att SÄPO är en väldigt stängd organisation, där alla medarbetare gör olika uppgifter. Tex så arbetar några med kontraspionage, några är livvakter, några jobbar mot "politisk extremism", osv. Jag tror att om SÄPO var inblandat, så var det en liten klick, tex 3-4 personer, som kände till BJ. Idag är hälften döda och resten dementa.
Citera
2023-01-04, 09:24
  #9761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det är mycket möjligt.
Tänk på att SÄPO är en väldigt stängd organisation, där alla medarbetare gör olika uppgifter. Tex så arbetar några med kontraspionage, några är livvakter, några jobbar mot "politisk extremism", osv. Jag tror att om SÄPO var inblandat, så var det en liten klick, tex 3-4 personer, som kände till BJ. Idag är hälften döda och resten dementa.
Jag tror också det och det gäller också de som eventuellt kände till historien i Albanien. Den var mycket känslig och begravdes i en mycket liten klick. Alla handlingar försvann. Idag finns inga spår och ingen kvar som känner till vad som hände.
Citera
2023-01-04, 09:47
  #9762
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Jag tror också det och det gäller också de som eventuellt kände till historien i Albanien. Den var mycket känslig och begravdes i en mycket liten klick. Alla handlingar försvann. Idag finns inga spår och ingen kvar som känner till vad som hände.

Tror du, att det var SÄPO, som mördade BJ?
Jag tror att det Sigurimi som mördade BJ, men SÄPO visste om det, men dom sket i vilket... Jag litar på säkerhetspolisen så pass mycket, att dom inte, rent fysiskt mördade BJ.
Så skulle det kunna vara. Och SÄPO-gubbarna, ja, dom som visste om det, dom är begravda eller dementa idag... Är jag inne på något tror du?
Citera
2023-01-04, 09:56
  #9763
Medlem
HeavyPops avatar
Alternativ 1;

Tror ni att det var SÄPO, som mördade BJ?
Jag tror att det Sigurimi som mördade BJ, men SÄPO visste om det, men dom sket i vilket... Jag litar på säkerhetspolisen så pass mycket, att dom inte, rent fysiskt mördade BJ.
Så skulle det kunna vara. Och SÄPO-gubbarna, ja, dom som visste om det, dom är begravda eller dementa idag... Är jag inne på något tror ni?

Alternativ 2;

Han blev påkörd av ett rattfyllo och dog. Han/hon tog in BJ i sin bil och körde iväg. Sedan blev han dumpad/begravd ute i bushen nånstans.

Alternativ 3;

Det var Sigurimi som mördade BJ. Säkerhetspolisen visste ingenting om detts. Kanske visste BJ om för mycket? Han är död och begravd nånstans i Balkan.

Alternativ 4;

BJ lever och mår bra. Han sitter och läser det här inlägget just nu och skrattar åt alltihopa. Frågan är varför han försvann, och varför han inte tog med sig sina besparingar.

Alternativ 5;

BJ tog sitt eget liv. Långsökt. Man borde ha hittat kroppen nånstans. Detta borde man ha gjort för längesen. Det borde man ha gjort med alla alternativ iofs...
Citera
2023-01-05, 09:12
  #9764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Tror du, att det var SÄPO, som mördade BJ?
Jag tror att det Sigurimi som mördade BJ, men SÄPO visste om det, men dom sket i vilket... Jag litar på säkerhetspolisen så pass mycket, att dom inte, rent fysiskt mördade BJ.
Så skulle det kunna vara. Och SÄPO-gubbarna, ja, dom som visste om det, dom är begravda eller dementa idag... Är jag inne på något tror du?
Han blev så klart inte mördad av SÄPO. Det var Sigurimi och det var kanske inte ens meningen att han skulle dö. Jag har beskrivit det tidigare. Albanerna måste ha fått panik när de insett att de dödat en svensk medborgare. Kroppen fördes diskret med diplomatpost till Albanien där den begravdes, liksom hela den här historien. Någon i Sverige visste ändå vad som hänt och gav Haglind order om att inte rota i fallet.
Citera
2023-01-05, 09:23
  #9765
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Han blev så klart inte mördad av SÄPO. Det var Sigurimi och det var kanske inte ens meningen att han skulle dö. Jag har beskrivit det tidigare. Albanerna måste ha fått panik när de insett att de dödat en svensk medborgare. Kroppen fördes diskret med diplomatpost till Albanien där den begravdes, liksom hela den här historien. Någon i Sverige visste ändå vad som hänt och gav Haglind order om att inte rota i fallet.

Så kan det vara, absolut.
Exakt vilka visste om det tror du? Säpo, eller vanliga polisen?

Haglind dog på 80-talet, så det är svårt att prata med honom nu...
Men han gjorde inte ett dugg. Han satt bara och rullade tummarna. Kanske gjorde han det för att han fick order av Säpo?
Citera
2023-01-07, 15:38
  #9766
Medlem
Skaraborg2s avatar
Diplomatpost till Albanien?

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Han blev så klart inte mördad av SÄPO. Det var Sigurimi och det var kanske inte ens meningen att han skulle dö. Jag har beskrivit det tidigare. Albanerna måste ha fått panik när de insett att de dödat en svensk medborgare. Kroppen fördes diskret med diplomatpost till Albanien där den begravdes, liksom hela den här historien. Någon i Sverige visste ändå vad som hänt och gav Haglind order om att inte rota i fallet.

Ja detta är precis i stort sett vad jag också tror låg bakom Bosses försvinnande.

Kan mycket väl ha skett på det sättet att hans kvarlevor kom att skickas med diplomatpost till Albanien. Har faktiskt inte tänkt på den möjligen utan har hela tiden trott att han hamnade någonstans i Stockholms län.

Även om jag inte kan bevisa detta så är jag övertygad om att Säpo kände till brevbärarens öde. PH erhöll då order av dem att inte rota i försvinnandet utan i stället mer eller mindre låta tiden ha sin gilla gång. Vilket han också gjorde.
Citera
2023-01-07, 17:24
  #9767
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja detta är precis i stort sett vad jag också tror låg bakom Bosses försvinnande.

Kan mycket väl ha skett på det sättet att hans kvarlevor kom att skickas med diplomatpost till Albanien. Har faktiskt inte tänkt på den möjligen utan har hela tiden trott att han hamnade någonstans i Stockholms län.

Även om jag inte kan bevisa detta så är jag övertygad om att Säpo kände till brevbärarens öde. PH erhöll då order av dem att inte rota i försvinnandet utan i stället mer eller mindre låta tiden ha sin gilla gång. Vilket han också gjorde.

Absolut! Han skulle aldrig betett sig som han gjorde annars. Helt uteslutet.
Citera
2023-01-07, 17:35
  #9768
Medlem
Skaraborg2s avatar
PH gjorde vad han hade blivit tillsagd att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Absolut! Han skulle aldrig betett sig som han gjorde annars. Helt uteslutet.

Ja PH var Säpos lydige springpojke.

Precis som du skriver skulle han inte ha betett sig på det här sättet om han inte hade varit det. I inga andra utredningar som jag har läst där PH har förekommit har han betett sig som han gjorde gällande brevbärarens försvinnande.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-01-07 kl. 17:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback