Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-07, 13:03
  #25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sorry - jag menade inte att älta definitioner - jag menade att det är en väldig skillnad på om någon putsat upp verkligheten med lite effekter och cgi, kontra att man helt ljuger och visar en falsk verklighet, sånt som inte ens finns på riktigt. Att till exempel förbättra färgsättningen och ljuset eller retuschera skräp i bilder från månlandningarna är ju rätt annorlunda än om man aldrig har varit på månen och bilderna är tillverkade för att vilseleda.
Vi är överens om att filmen inte föreställer verkligheten. Har de då ändrat 10-20 eller 100%. Kanske de ändrat 100% eftersom det är billigare än att flyga drönare och putsa upp hela fabriken, ger ett snitsigare resultat och ger precis den bild av företaget som det önskar, samt inte avslöjar företagshemligheter. Ingen vet, jag gissar 100% vilket gynnar företaget mest.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-07 kl. 13:05.
Citera
2023-01-07, 13:06
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför är det off topic? Om batterierna tillverkas i Teslas fabrik så finns det väl ingenting som säger att filmen måste vara fejk?

Å andra sidan påstås det i videon att någonting överhuvudtaget är sanning, utan något industriellt produktionsband visas med märkets logo i slutet, så för att hårddra det vill man inte säga ett skvatt om klippets autenticitet...
Vilket i sin tur startar spekulationer och trådar som dessa
Citera
2023-01-07, 13:09
  #27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Å andra sidan påstås det i videon att någonting överhuvudtaget är sanning, utan något industriellt produktionsband visas med märkets logo i slutet, så för att hårddra det vill man inte säga ett skvatt om klippets autenticitet...
Vilket i sin tur startar spekulationer och trådar som dessa
Det är precis det som är problemet. Den som ser videon tror lätt att det är äkta information från Tesla. Men sedan kan företaget krypa undan med att "det var inte vi". Det är verkliga proffs som gjort videon.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-07 kl. 13:16.
Citera
2023-01-07, 14:33
  #28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är precis det som är problemet. Den som ser videon tror lätt att det är äkta information från Tesla. Men sedan kan företaget krypa undan med att "det var inte vi". Det är verkliga proffs som gjort videon.
Men vad är problemet om ett företag skulle välja att köra cgi för att tydliggöra något? Så länge de inte ljuger spelar det väl ingen roll om man filmar, kör cgi eller tecknar det för hand?

Om det faktiskt hade varit sant att de inte tillverkar några celler i sin fabrik och de hade fejkat filmen och påstått att den var äkta - ja då hade jag förstås hållt med dig om att det var ett problem..
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-01-07 kl. 14:40.
Citera
2023-01-07, 14:39
  #29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men vad är problemet om ett företag skulle välja att köra cgi för att tydliggöra något? Så länge de inte ljuger spelar det väl ingen roll om man filmar, kör cgi eller tecknar det för hand?
Vi andra kallar det att bluffa. Den kan visa något helt annat än sanningen. Ett företag som har råd att göra CGI gör det säkert på ett sätt som förskönar.

Inte ett sk-t är sant i den videon.

- Vi är överens om att videon är CGI. Jag gissar till 100%

- Den som kollar snabbt och inte är "intresserad av media och kollar närmare" tror lätt att Tesla står bakom video-produktionen. Det är fel.

- Det står Teslas produktion. Men det är alltså Panasonic som egentligen driver produktionen. (Och gå inte in på definitioner av ord här tack. Panasonic bidrar på ett avgörande sätt till "Teslas batteriproduktion". Panasonic tillverkar batterierna.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-07 kl. 14:43.
Citera
2023-01-07, 14:55
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Enligt Teslas hemsida är de världens största batteriproducent. (Och cellerna tillverkas i deras fabrik i samarbete med Panasonic.
Enligt texten under videon är dock den TS länkade till inspelad på deras fabrik i Kalifornien:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Fremont_Factory
Citera
2023-01-07, 15:01
  #31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi andra kallar det att bluffa. Den kan visa något helt annat än sanningen. Ett företag som har råd att göra CGI gör det säkert på ett sätt som förskönar.

Inte ett sk-t är sant i den videon.
Hur vet du det?

Citat:
- Vi är överens om att videon är CGI. Jag gissar till 100%
Öhmm - nej..

Citat:
- Den som kollar snabbt och inte är "intresserad av media och kollar närmare" tror lätt att Tesla står bakom video-produktionen. Det är fel.
Jaså? Vem står bakom videoproduktionen? – Och om det inte är Teslas film så är det väl inte heller deras fel om den skulle visar något som inte stämmer?

Citat:
- Det står Teslas produktion. Men det är alltså Panasonic som egentligen driver produktionen. (Och gå inte in på definitioner av ord här tack. Panasonic bidrar på ett avgörande sätt till "Teslas batteriproduktion". Panasonic tillverkar batterierna.)
Det är helt sant att folk kan dra förhastade slutsatser av sådant de ser - särkilt om de inte gör en faktakoll vilket ju även trådstarten bevisar. Men vad har det med denna film att göra? OM filmen visar något som verkligen finns och sker i fabriken så är det väl irrelevant om den är filmad eller animerad så länge ingen påstår något annat?
Citera
2023-01-07, 15:02
  #32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag talar om de "experter" som brukar uttala sig.

Jag tror inte någon drönare flygs på det sättet. Som flera anser i tråden är det fullt möjligt att skapa detta i datorn. Det är billigare, blir snitsigare och avslöjar inga företagshemligheter. Då är det troligt att det är CGI.

Det är definitivt billigare att flyga en drönare med en kamera genom en färdig fabrik än att framställa det där klippet genom CGI. Otroligt mycket billigare, går inte ens att jämföra.
Citera
2023-01-07, 15:03
  #33
Medlem
wwrs avatar
Nu börjar tekniken med att hacka upp inläggen. Det lämnar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt texten under videon är dock den TS länkade till inspelad på deras fabrik i Kalifornien:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Fremont_Factory
Bara det verkar ju visa att videon är fake.

Detta skrevs efter det att videon laddades upp (den laddades upp för ett år sedan)
Citat:
Aug 31, 2022 at 8:38am ET

Tesla just recently submitted a permit requesting the ability to set up a new EV battery manufacturing line at its original factory in Fremont, California. The factory hasn't made a reputation producing battery cells or battery packs in the past, but it looks like that stands to change going forward.

Tesla sources battery materials and battery cells from various makers, and it also produces its own. The company developed its new 4680 cells, which it's producing on a pilot line near the Fremont factory, and at Giga Texas. Fremont relied on the Tesla Gigafactory in Sparks, Nevada, and Tesla's partnership with Panasonic for years. However, production is growing by leaps and bounds, the company is now relying on multiple battery chemistries, and times are simply changing.
https://insideevs.com/news/607534/te...ction-fremont/

4680 är bara ett experimentbatteri som inte ingår i några bilar ännu, vad jag vet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-07 kl. 15:08.
Citera
2023-01-07, 15:21
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara det verkar ju visa att videon är fake.

Detta skrevs efter det att videon laddades upp (den laddades upp för ett år sedan)
https://insideevs.com/news/607534/te...ction-fremont/

4680 är bara ett experimentbatteri som inte ingår i några bilar ännu, vad jag vet.
Det innebär ju inte att videon är fejk, man kan väl göra en video från en pilotlinje också.
Citera
2023-01-07, 15:23
  #35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det innebär ju inte att videon är fejk, man kan väl göra en video från en pilotlinje också.
Videon visar ingen pilotlinje, det är massiv serietillverkning.

Det står ju att Tesla knappast gör några battterier i Fremont.

4680 är väl dessutom "tabless" och ser annorlunda ut.
Citera
2023-01-07, 15:23
  #36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt texten under videon är dock den TS länkade till inspelad på deras fabrik i Kalifornien:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Fremont_Factory

Det får du nog ta med den där "Matrix" som lagt upp filmen. När Tesla själva lägger upp filmen står det inget om Fremont vad jag kan hitta i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=zB8_HbrxUi8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback