Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-05, 23:51
  #14521
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Så han har alltså gjort 600% om han säljer från 0 till $113? Förklara dig istället!
Vad är 600????

Fan asså! Nu har jag nålat in mig i ett hörn asså!

Men han fick ju något gratis som då var värt $18 och han kan sälja det för $113 idag (eller kunde)

Nä dethör blir inte bra....du har rätt!
Citera
2023-01-06, 00:07
  #14522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fan asså! Nu har jag nålat in mig i ett hörn asså!

Men han fick ju något gratis som då var värt $18 och han kan sälja det för $113 idag (eller kunde)

Nä dethör blir inte bra....du har rätt!
Vilket är närmare 500%
Citera
2023-01-06, 00:08
  #14523
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Vilket är närmare 500%

Överens! Och fortfarande en sweet deal för honom utan övrigt signalvärde.
Citera
2023-01-06, 10:29
  #14524
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
TESLA SHARES FALL 5.9% TO $104 PREMARKET AFTER CO CUTS CAR PRICES IN CHINA, OTHER ASIAN MARKETS
Guh.
Citat:
TESLAS NOW OVER 40% CHEAPER IN CHINA THAN US AS PRICES CUT AGAIN: BBG not selling
Citat:
TESLA MOTORS JAPAN TO CUT PRICES OF MODEL 3, MODEL Y BY AS MUCH AS 9.9%
__________________
Senast redigerad av kim-bong-il 2023-01-06 kl. 10:32.
Citera
2023-01-06, 10:36
  #14525
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Guh.

Citat:
January 6, 2023 9:54 AM GMT+1 Last Updated 38 min ago

Tesla also cut prices on its best-selling Model Y and Model 3 electric vehicles in Japan, South Korea and Australia.

The latest cut in China, along with a price cut in October and incentives extended to Chinese buyers over the past three months, mean a 13% to 24% reduction in Tesla's prices from September in its second-largest market after the United States, according to Reuters calculations.
https://www.reuters.com/technology/t...na-2023-01-06/

Och i USA fick kunderna alltså motsvarande 75.000 kronor i bonus om de tog ut bilarna före nyår.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-06 kl. 10:56.
Citera
2023-01-06, 10:45
  #14526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Guh.
Är ju en väldigt blandning av FUD (Elon är nazist lol ok boomers), kaotisk makro, och legitimt svaga saker (inga nya modeller under för lång tid, FSD inte färdigt osv) just nu.

Försöker man titta på fundamenta kring detta så är ju inte den mest spännande konsekvensen av låga marginaler att just Tesla får låga marginaler, det är att det indikerar att hela den här marknaden går fullständigt åt helvete. Om Tesla tvingas till låga marginaler kommer EV-marknaden i stort tivngas till enorma förluster, och detta kan inte pågå speciellt länge innan de flesta aktörer försvinner. Tittar vi då på legacy-aktörer som Volvo är ju även dessa fullt strategiskt comittade till EV.

Spännande tider.

Vad gäller just Elon/Tesla är ju dock en del av "FUD" även fundamenta, för att det handlar om att motarbetas av staten. Tesla är ju ett extremt amerikanskt bolag och har därmed uppförsbacke i Kina, men det bisarra är ju att Tesla motarbetas mer än alla andra även av amerikansk stat.
Citera
2023-01-06, 11:20
  #14527
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Men han har ju 100.000 följare och haft kanalen i 3 år. Han kan inte ha fel! Det är ju så man räknar ut trovärdighet som alla vet, följare * tid...

Vänta... Elon har 124.600.000 följare på twitter och startade kontot för drygt 13 år sedan...

Det gör Elon 5357.8 gånger mer trovärdig
Ja, Elon är mer trovärdig än Maverick när det gäller Tesla, det är väl ganska uppenbart. Men han är inte en ofelbar Gud och för mig framstår det nog som han har gjort massor med misstag senaste halvåret. Samtidigt som Tesla-kursen rasar. Samtidigt som Tesla ger större och större vinst. Jag och maverick klarar att få ihop den ekvationen, men hur ser din förklaringsmodell ut?
Citera
2023-01-06, 11:24
  #14528
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, nu vet jag varför The Mavericks hat mot Tesla växt så mycket. Han kortade aktien för 2 och 1/2 år sedan och var tvärsäker på att blankarna inte skulle ha fel. Fast skummar man igenom hans utbud så är han mest en snackepelle med sina egna luddiga teorier, och ingen djupare kunskap om teknik eller produktion, som väntat.
I min värld så har personer som ger ekonomiska råd som de själva följer extra stor trovärdighet.

Berätta om ditt eget ägande.
Citera
2023-01-06, 11:31
  #14529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Guh.

Bara för att förtydliga. Tesla har sedan oktober sänk priset med 8000$ i snitt. Detta på en vinst/bil på 15k$ vilket innebär en halvering av vinst 🥶. Folks dröm ”forward eps” ryker ju ut ur fönstret direkt
Citera
2023-01-06, 11:48
  #14530
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I min värld så har personer som ger ekonomiska råd som de själva följer extra stor trovärdighet.

Berätta om ditt eget ägande.

Om jag hade redogjort för allt jag redan sagt och delat med mig av så fort någon random dude frågade hade jag inte fått göra så mycket annat än att repetera mig. Folk tror att jag lyssnar blint på den eller den men jag resonerar själv. Folk som pratar om det jag är intresserad av ger mig bara ideer om vad jag borde reflektera över. Om The Maverick t.ex hade pratat om huruvida det är svårare att producera katodmaterialet med torrkemi än vad det är att tillverka anoden i Teslas 4680-cell så hade jag lyssnat, jag vet redan värdet av en sådan tillverkningsprocess. Och så länge han inte förstår sådana saker så är det ironiskt nog hans egen youtube-kanals popularitet som är en suffle som är totalt överskattad. Så är också fallet med alla analytiker som gör svepande analyser av företag där de bara kollar på siffror. Ingen kan spå framtiden men han har inte ens koll på nutid, och försöker sig på att spå framtiden. Då går det som det går.
Citera
2023-01-06, 12:01
  #14531
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Bara för att förtydliga. Tesla har sedan oktober sänk priset med 8000$ i snitt. Detta på en vinst/bil på 15k$ vilket innebär en halvering av vinst 🥶. Folks dröm ”forward eps” ryker ju ut ur fönstret direkt

Om du kollar ett år framåt kanske. Kollar du flera år framåt, då lågkonjunktur samt sådan här aggressiv konkurrens från Tesla lär ha jämnat flera bilmärken med marken lär "forward eps" se rätt mycket bättre ut?

Varför skulle någon köpa BYD Seal när du kan få en Model 3 för nästan samma peng? Hur många överlever om du kör BYD bilen nedför ett 250 meters stup?
Citera
2023-01-06, 12:04
  #14532
Medlem
Kommer bli åka av idag. Neråt…. Verkar vara en perfect storm med Kina, Korea och Japan som alla sänkt priserna och minskade leveranser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback