Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 05:10
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Trådens titel: Flashback skyddar Northvolt (forts.): Senaste moderatormedddelandet

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)
Under diskussion i tråden om Northvolt där en moderator deltog lade moderatorn plötsligt in detta moderatormeddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Den är såklart off topic i den här tråden, men føretaget Tesla och vad de hittar på har egna trådar.

Fokus på Northvolt.

/Mod

Meddelandet verkar har föranletts av att jag lagt in denna video

https://www.youtube.com/watch?v=8e9BB3Nj5Jg

Den visar hur Tesla "framställer batterier". Jag är av uppfattningen att videon kan vara skapad i dator. Videon publicerades för ett år sedan och Tesla framställer fortfarande inga batterier, vad jag vet. (Grundkomponenten, battericellen, tillverkas av asiatiska företag.) Northvolts VD har tidigare arbetat vid Tesla och Tesla har talat stort om batterier vid t.ex. "Battery Day" 2020. Tesla har dessutom tappat 65% av sitt aktievärde. Även det påverkar Northvolts möjligheter att sälja batterier.

Man måste få göra jämförelser med andra liknande företag för att bedöma Northvolts möjligheter på marknaden.

Tesla använder alltså avancerad datorgrafik för att ge sken av att batteritillverkning sker, vilket inte är sant, enligt min uppfattning. På samma sätt har Northvolt numera anställt programmerare från företag drivna i Virtual Reality, som Amazon, Apple och Spotify. Dessa skall "bygga upp fabriken i datorn". Jag länkade även bild på hur Expressen publicerar en datorskapad bild på Northvolts fabrik och kallar den för "foto". Battteritillverkning sker i Asien. Inte ens Carlssons tidigare arbetsplats, jätteföretaget Tesla har lyckats ändra på det. Därför är det relevant att jämföra Northvolt med Tesla, men moderatorerna försöker förbjuda jämförelser med andra företag i tråden. Huvudtråden om Northvolt får inte begränsas till enbart tal om "fabriken". Verksamheten måste sättas i perspektiv.

Flashback har skapat en tråd där man just nu diskuterar vilka typer av isbrytare som krävs för att Northvolt skall kunna transportera batterier från Skellefteå vilket är en aspekt på företaget men även andra aspekter måste få diskuteras.

Minst 6 miljarder kronor från pensionsfonder och europeiska skattepengar har runnit iväg på projektet. Det fordrar en seriös behandling i forum.

----

På samma sätt måste modereringen av Northvolt diskuteras i ett sammanhang. Nu splittras den upp i en ny tråd för varje ärende. Senast agerade dessutom moderatorerna rakt motsatt detta. De svarade i en fyra månader gammal tråd och slog sedan samman den med den aktuella och böt därmed den aktuella trådens titel mot en fyra månader gammal. Det är tillåtet att öppna mer allmänna trådar i forum för klagomål. Tidigare har också varningar utdelats där postaren bl.a. uppmanats att svara på frågor i tråden vilket inte krävs enligt reglerna. Modertorerna har även försökt klassificera inlägg med liknande innehåll från samma postare som "korspostning", ett begrepp som avser postande i olika trådar.

----

Moderatorerna har hänvisat diskussionerna mellan sig och diskussionerna omfattar över 20.000 tecken, vilket inte får plats i ett inlägg. Men nu påstår moderatorerna att man inte får dela trådstarten i flera inlägg så jag försöker lägga in det viktigaste. Moderatorerna har haft olika uppfattning om vad som skall skrivas var, vilket har medfört att fler inlägg blivit kastade.

Jag anser att moderatorerna har trakasserat sönder både tråden om Northvolt och tråden om dess moderering.

Här är diskussionen i frågan om trådstarter.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hej,

Det står i inlägget att jag håller på att lägga in dessa diskussioner nu

De är så långa att de inte får plats i samma inlägg

Vänlig hälsning

wwr

Du har all tid i världen på dig att lösa det i trådstarten. Allt du anser ska vara med ska vara med i den. Inte i ytterligare inlägg.

Tänk nu på att inte ta med annat än vad som faktiskt gäller det faktiska klagomålet.

Mvh,
Carlbom
Men diskussionerna med dig och Gromgutten tar så lång plats att de inte får plats i ett inlägg. Det är inte förbjudet att dela en trådstart i flera inlägg. Om jag börjar editera i diskussionerna blir ni kanske inte rätt representerade.

Mvh

wwr

Här är Gromguttens svar på mitt första PM, det är nog allt jag kan ta med nu för att begränsa denna trådstart till ett enda inlägg som moderatorn just krävt

Gromguttens svar:
Citat:
Hej!

Du vill ha kommentarer om en video om hur man gør ett eller annat om ett helt annat føretag, ett føretag som dessutom har flera trådar redan att diskutera det i. Det är närmast definitionen av vad som är off topic, och borde inte vara så svårt att førstå. Därav moderatormeddelandet.

---

Vad du skulle gjort var att ta din fråga om varfør detta var OT (som førklarat ovan) i PM till mig/moderator innan du postade i din existerande klagotråd. I inlägget, efter avslutad PM-konversation, i befintlig klagotråd skulle du sedan postat konversationen som vanligt før att visa att du føljt rutinen før klagomål.

Ingen ny tråd behøvs, den tråd som finns där din uppfattning om vad som är ämnet før tråden bryts mot omvärldens uppfattning är fullt tillräcklig, inte minst før att slippa upprepningar av identisk karaktär.

Det är åtminstone min uppfattning och det är troligen orsaken till att tidigare klagotrådar om din OT slogs samman, jag kopierar därfør också in Carlbom i ärendet så får han bestämma.

Vennlig hilsen

Gutten, Moderator

Kopia: Carlbom
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-06 kl. 05:57.
Citera
2023-01-06, 11:59
  #2
Avstängd
wwrs avatar
Jag fick just PM från en moderator. De vill att vi endast diskuterar det senaste moderatormeddelandet här. Just nu har det alltså inte gått att starta någon tråd om modereringen av Northvolt som helhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Du ska inte ta med det jag har skrivit. Jag har inte varit inblandad i ditt klagomål i Nortvolt-tråden. Ta endast med det som rör själva klagomålet. Allt annat blir OT och en jävligt svår TS att diskutera utifrån.

Mvh,
Carlbom
Så denna aktuella tråd handlar enbart om det senaste moderatormeddelandet i tråden om Northvolt. Det ursprungliga inlägget gäller till största delen. Det handlar om att man inte kan ta bort Tesla eller andra företag ur tråden som jämförelse och hur både Tesla och Northvolt kan vara på väg att bygga upp en batteritillverkning i Virtual Reality, vilket är en mycket relevant jämförelse. (Detta kan givetvis inte heller klassas som "konspirationsteori" eftersom det finns flera konkreta tecken på att så håller på att ske, som beskrevs i det första inlägget.) Jätteföretaget Teslas problem generellt och i synnerhet med batteritillverkning är mycket relevant för att bedöma Northvolts chanser. För att förstå hur Northvolt arbetar måste man självklart kunna dra slutsatser ur vad Carlsson lärt sig på Tesla.

Det är viktigt att t.ex. notera att Tesla går dåligt. Tesla är flaggskepp för elbilar. Tesla kapade priserna i Kina, Japan, Syd-Korea, Australien idag. Aktien har tappat 65% sedan toppen. Elbils-marknaden som stort påverkar Northvolts möjligheter. Det måste ingå i tråden om Northvolt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-06 kl. 12:31.
Citera
2023-01-06, 12:46
  #3
Medlem
Nicke08s avatar
Alltid OT att posta besvärande fakta som trampar på Moderators tår.

Det är viktigare att Moderatorns ideologi får plats. All fakta som talar emot raderas och har du rejält riktigt besvärande fakta som helt motbevisar Moderatorns agenda, då är det varning.
Citera
2023-01-06, 13:49
  #4
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Alltid OT att posta besvärande fakta som trampar på Moderators tår.

Det är viktigare att Moderatorns ideologi får plats. All fakta som talar emot raderas och har du rejält riktigt besvärande fakta som helt motbevisar Moderatorns agenda, då är det varning.

Visst, så kan det så klart vara, under förutsättning att alla 100+ mods och en handfull admins är med på noterna och brinner för just Nortvold eller vad det nu är i detta fallet som ska "skyddas". Eller så är det så enkelt att folk som har sina hang ups kring ett specifikt ämne är lite mer benägna att ignorera reglerna (ffa 0.03) när det gäller just deras fråga.
Citera
2023-01-06, 13:59
  #5
Medlem
Szalenstwos avatar
Har ni som gör dessa trådar aldrig blivit hindrade innan i livet eller? Förvuxna småbarn som inte kan hantera en tillsägelse.

Fick själv en varning nyligen, men för satan, man går vidare med livet era gnällkärringar. Ring Aftonbladet eller DO och gråt ut där istället.
Citera
2023-01-06, 14:53
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Detta handlar alltså inte om någon varning. Det handlar om att kunna jämföra Northvolt med Tesla i diskussionen. När man jämför företagen tyder mycket på att den "gröna" batteritillverkningen hittills kan ha misslyckats i Västvärlden och att man nu försöker täcka över detta genom att visa oss bilder och filmer skapade i dator istället. Om det visar sig riktigt så har det stor inverkan på den uppfattning vi har om hela den "gröna" omställningen. Tesla går dessutom dåligt numera, det påverkar uppfattningen om batteribranschen och den gröna omställningen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-06 kl. 14:56.
Citera
2023-01-06, 14:57
  #7
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta handlar alltså inte om någon varning. Det handlar om att kunna jämföra Northvolt med Tesla i diskussionen. När man jämför företagen tyder mycket på att den "gröna" batteritillverkningen hittills kan ha misslyckats i Västvärlden och att man nu försöker täcka över detta genom att visa oss bilder och filmer skapade i dator istället. Om det visar sig riktigt så har det stor inverkan på den uppfattning vi har om hela den "gröna" omställningen.
Går det inte att starta en ny tråd om just detta i rubrik och frågeställning?
Citera
2023-01-06, 15:02
  #8
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Går det inte att starta en ny tråd om just detta i rubrik och frågeställning?
Den här tråden handlar om det. Läs de första två inläggen. Jag försöker bara föja moderatorernas anvisningar. (Jag kan ha missuppfattat dig där.)

Frågan skall definitivt inte skiljas från huvudtråden om Northvolt. Man får absolut inte bara avgränsa all kritik från huvudtråden till andra trådar och kräva att kritiken skrivs i egna trådar. Frågan är avgörande för Northvolts framtid.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-06 kl. 15:22.
Citera
2023-01-11, 14:27
  #9
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den här tråden handlar om det. Läs de första två inläggen. Jag försöker bara föja moderatorernas anvisningar. (Jag kan ha missuppfattat dig där.)

Frågan skall definitivt inte skiljas från huvudtråden om Northvolt. Man får absolut inte bara avgränsa all kritik från huvudtråden till andra trådar och kräva att kritiken skrivs i egna trådar. Frågan är avgörande för Northvolts framtid.
Jag tänkte mer på att du startar en egen tråd om dina samlade bryderier. Men såg nu att du redan hade en sådan. Jag var där och bumpade lite för att få igång någon diskussion.
Ibland kan det vara bättre att börja smått för att sedan dra på hela arsenalen när man fångat in några intresserade. Om man tömmer allt i första inlägget kan det bli lite overkill.

För övrigt så är väl frågan om vilka trådar om Northvolt på Flashback man får diskutera vad knappast avgörande för företagets framtid.
Citera
2023-01-11, 15:20
  #10
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tänkte mer på att du startar en egen tråd om dina samlade bryderier. Men såg nu att du redan hade en sådan. Jag var där och bumpade lite för att få igång någon diskussion.
Ibland kan det vara bättre att börja smått för att sedan dra på hela arsenalen när man fångat in några intresserade. Om man tömmer allt i första inlägget kan det bli lite overkill.

För övrigt så är väl frågan om vilka trådar om Northvolt på Flashback man får diskutera vad knappast avgörande för företagets framtid.
Alla skall självklart ha rätt att delta i "huvudtråden" om Northvolt. Vissa kritiska åsikter skall inte förvisas till forum för "konspirationer" och grupperas tillsammans med frågeställningar om jorden är platt och liknande.
Citera
2023-01-11, 16:11
  #11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alla skall självklart ha rätt att delta i "huvudtråden" om Northvolt. Vissa kritiska åsikter skall inte förvisas till forum för "konspirationer" och grupperas tillsammans med frågeställningar om jorden är platt och liknande.
Med "alla" menas det väl att man följer trådens ämne samt regelverket.
Om en åsikt har för många spretiga lösa ändar där få läsare förstår användarens poänger så är konspirationsdelen en avdelning där man kan få ge uttryck för detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback