Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-11, 09:36
  #97
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad då ”är kända för”…..?
Det är snarare så att det är folk som har livlig fantasi som tror de vet nåt och sprider skrönor om trafikskolor…




Ja självklart är det eleven som vet bäst om bilkörning trafikregler och hur utbildningen ska göras….




Är det bättre för trafiksäkerheten om eleverna får körkortet lättvint för att de kör upp i en liten håla…?
Eller om de kör upp i en större stad med mer utmaningar som ska klaras…?



Låter som fullständigt skitsnack och felaktiga slutsatser…



Ja för det enda som är viktigt och kan ställa till det under utbildningen och uppkörningen är trafikljus…?



Låter som ännu en fullständigt osannolik påhittad skröna…


Alltså…. Det normala är att körkortet tas av ynglingar på 18-20 år, alltså generellt sett rätt omogna individer i flera avseenden, det är ju inte så länge sedan de var barn….
Dessa individer som alltså behöver utbildas och klara av ett prov, en examen, för att få köra bil i allmän trafik, de kan tydligen ”allt” och denna utbildning etc etc.

Så självklart är det alltid fel på läraren när de får problem under utbildningen, och dessa oerfarna omogna ynglingar vet bättre än lärarna och inspektörerna om hur utbildningen ska göras och varför, och har förståelse för trafikregler och hur dessa ska tillämpas….

Ändå så ser vi en fullständigt tydlig statistik som visar att just ynglingar i trafiken är den som mest riskfyllda gruppen som orsakar absolut mest olyckor, skadade och dödade… Men för fan, allt är ju bara körskollärarnas fel, och inspektörernas, och körskolorna lurar alla på pengar med onödigt många lektioner…..


Din logik haltar. Uppenbarligen så funkar det bra att ta körkort i en mindre stad och därefter köra bil i Malmö, Göteborg eller Stockholm. Hade det inte fungerat hade man endast fått köra upp i storstaden.
Citera
2022-10-11, 10:49
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Din logik haltar. Uppenbarligen så funkar det bra att ta körkort i en mindre stad och därefter köra bil i Malmö, Göteborg eller Stockholm. Hade det inte fungerat hade man endast fått köra upp i storstaden.


Logiken är sund, att du inte begriper det är ditt problem…

Den som kört upp i en lanthåla är garanterar mer svettig att som färsking bege sig in i storstan, än den som faktiskt kört upp i storstan är för att som färsking ge sig ut och köra i nål lanthåla eller för all del köra i storstan, vilket alla borde fatta….

Att man med nytaget körkort kan köra i en storstad är inte detsamma som att man direkt är lämplig för det, eller lika lämpad för det som alla andra, och det som kan vara avgörande är vilken utbildning man fått och var…. Logiskt.
Citera
2022-10-11, 11:03
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så hur skiljer sig olycksstatistiken bland körkortsinnehavarna rörande de som valt att köra upp privat och de som kört upp genom trafikskola? Varför duckar du den frågan gång efter gång?

För övrigt har du ju fel. Antalet döda i mopedolyckor är ju oförändrat. Svåra olyckor likaså. Lindriga olyckor däremot har varit en gradvis ökning hela tiden, men det är ju rätt ointressant. Står ju för övrigt på att polisen har blivit bättre på att rapportera in till Strada. Ökad anmälningsbenägenhet för småblesyrer således. Du om någon greppar efter halmgubbar.

Nu börjar det lukta troll om dig….

Var i denna statistik finner du bevis för att olyckorna för moped ”gradvis ökat hela tiden”?

https://www.str.se/globalassets/aktu...ande-2009.pptx
Statistiken visar ju att det skedde en kraftig nedgång efter införandet av förarbeviset, och sen legat ganska stabilt.

Dessutom står det längst ner i stor font….
Citat:
Sammanfattning:
Efter AM-körkortets införande 2009 har

•Antalet döda i AM-olyckor minskat med 42%
•Antalet svårt skadade i AM-olyckor minskat med 48%
•Antalet lindrigt skadade i AM-olyckor minskat med 38%

Här har du statistik på olyckor under privat övningskörning och i körskola, och de röda och gröna linjerna på de två nedersta bilderna visar ju att det är rejält många fler olyckor vid privat övningskörning än i körskola, vilket visar att ordentligt utbildade handledare som i körskolorna är mycket bättre och säkrare än nån vanlig Svensson med körkort som tagit en kort kurs.

https://www.str.se/globalassets/aktu..._original.ppsx

Att det inte finns nån statistik (har inte hittat nån i alla fall) som jämför det du frågar efter är inget bevis för att du skulle ha rätt. Därför att ju bättre utbildning man fått ju större chans att vara eller bli duktig, vilket borde vara självklart för alla att begripa, men inte du….

Och då är det lika självklart att utbildning i körskola av ordentliga lärare är mycket bättre än av nån privatperson med en liten kurs. Vilket statistiken på övningskörningsolyckor tydligt visar. Eller varför tror du att det sker många fler olyckor vid privat övningskörning än i körskolor…? Bara otur…? Eller kan det ha med skillnaden i utbildning av handledare/lärare att göra…?
Citera
2022-10-11, 19:16
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
Blev du kuggad eller varför har du inte skrivit något om uppkörningen?

Haha!
Körde upp idag och klarade det galant!
Tack för att ni varit så insatta
Citera
2022-10-11, 19:21
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Du får hålla oss uppdaterade på hur det går!

Klarade det!! Så gött!!!
Citera
2022-10-11, 20:39
  #102
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Logiken är sund, att du inte begriper det är ditt problem…

Den som kört upp i en lanthåla är garanterar mer svettig att som färsking bege sig in i storstan, än den som faktiskt kört upp i storstan är för att som färsking ge sig ut och köra i nål lanthåla eller för all del köra i storstan, vilket alla borde fatta….

Att man med nytaget körkort kan köra i en storstad är inte detsamma som att man direkt är lämplig för det, eller lika lämpad för det som alla andra, och det som kan vara avgörande är vilken utbildning man fått och var…. Logiskt.

Du hävdar således att Trafikverket har olika nivå på bedömning och att utbildningen skiljer sig beroende på var i landet man kör upp? Utveckla även vad som gör dig mer lämplig att framföra ett fordon om du kör upp i Stockholm? Vilken emperi baserar du din analys på att man är mer svettig om man kört upp i en småstad?
Citera
2022-10-11, 21:15
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Du hävdar således att Trafikverket har olika nivå på bedömning och att utbildningen skiljer sig beroende på var i landet man kör upp? Utveckla även vad som gör dig mer lämplig att framföra ett fordon om du kör upp i Stockholm? Vilken emperi baserar du din analys på att man är mer svettig om man kört upp i en småstad?

Att du försöker tolka in det i det jag skrev tyder på att du antingen är korkad eller ute för att trolla/tramsa.

För begriper du inte att den som gått i körskola och kört upp i större städer har fått utstå mer och fler prövningar än de som gjort det i småhålor, så är det riktigt illa…
Citera
2022-10-12, 06:45
  #104
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att du försöker tolka in det i det jag skrev tyder på att du antingen är korkad eller ute för att trolla/tramsa.

För begriper du inte att den som gått i körskola och kört upp i större städer har fått utstå mer och fler prövningar än de som gjort det i småhålor, så är det riktigt illa…

Var har jag tolkat in något? Svara på mina frågor i stället?

Jag skulle också vilja få svar på om någon från Sthlm har tagit alla sina körlektioner och åker till en annan ort för att köra upp pga kötider, är vederbörande sämre för att provet genomförts på annan ort?
Citera
2022-10-12, 07:06
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Var har jag tolkat in något? Svara på mina frågor i stället?

Jag skulle också vilja få svar på om någon från Sthlm har tagit alla sina körlektioner och åker till en annan ort för att köra upp pga kötider, är vederbörande sämre för att provet genomförts på annan ort?

Ja du…. Då du ställde en fråga om jag menade si eller så, så måste du väl för fan ha haft nån egen tolkning på det jag skrev i din skalle, och frågade för att ev få din tolkning bekräftad. Men din tolkning var inget jag någonsin påstått så din tolkning drog du ur din egen röv…

Och om du inte begriper att de som fått en hårdare drill och prövning genom att övningsköra och köra upp i en storstad med massor med trafik flerfiligt rondeller etc etc, sannolikt har fått mer kött på benen och erfarenhet som förare än de som gått i körskola och kört upp på en liten håla med kanske ett trafikljus och en rondell, så är det illa…. Enkelt, ju tuffare förhållanden under utbildningen och man klarar det, ger bättre drillade elever än de som har mycket lättare förhållanden.

Att bo i Sthlm och ta hela utbildningen och uppkörningen där, mot att resa till nån liten byhåla och göra hela klabbet där, och sen ge sig hem och köra i storstadssmeten, då borde det vara uppenbart vem av dem som generellt sett bör ha bäst förutsättningar för att klara körningen med minst puls och nervositet. Det borde alla fatta kannan tycka… Men inte du tydligen…
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-10-12 kl. 07:09.
Citera
2022-10-15, 22:04
  #106
Medlem
Byt bilskola.
Citera
2023-01-04, 14:49
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Åk till Säffle och kör upp. Ett rödljus i hela staden och några rondeller. Folk vallfärdar dit för att ta körkort ...


Och vi har ju glada och ledsna trafikljus oxå. Det får man inte glömma haha kanske är dom som gör att folk vallfärdar hit för att ta körkort 😅🤘🏼
Citera
2023-01-05, 13:07
  #108
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du…. Då du ställde en fråga om jag menade si eller så, så måste du väl för fan ha haft nån egen tolkning på det jag skrev i din skalle, och frågade för att ev få din tolkning bekräftad. Men din tolkning var inget jag någonsin påstått så din tolkning drog du ur din egen röv…

Och om du inte begriper att de som fått en hårdare drill och prövning genom att övningsköra och köra upp i en storstad med massor med trafik flerfiligt rondeller etc etc, sannolikt har fått mer kött på benen och erfarenhet som förare än de som gått i körskola och kört upp på en liten håla med kanske ett trafikljus och en rondell, så är det illa…. Enkelt, ju tuffare förhållanden under utbildningen och man klarar det, ger bättre drillade elever än de som har mycket lättare förhållanden.

Att bo i Sthlm och ta hela utbildningen och uppkörningen där, mot att resa till nån liten byhåla och göra hela klabbet där, och sen ge sig hem och köra i storstadssmeten, då borde det vara uppenbart vem av dem som generellt sett bör ha bäst förutsättningar för att klara körningen med minst puls och nervositet. Det borde alla fatta kannan tycka… Men inte du tydligen…

Här måste jag ge den gode Doktorn rätt.
Jag övningskörde i en liten håla, sedan uppkörning i en marginellt större håla, i inget av dessa samhällen fanns ett enda rödljus eller rondell.

Sedan när det bar iväg mot de större städerna så nog var de svettigt med massor av filer, & särskilt rondellerna minns jag som särskilt svåra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback