2023-01-04, 11:17
Medlem
HLundborgs avatar
Innan man ifrågasätter kungen så kan man ju ta och läsa om tidigare svenska drottningar så som Drottning Kristina och Ulrika Eleonora, då förstår man att han har rätt och att det är en självklarhet att äldsta sonen ska ärva tronen.
Citera
2023-01-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tänk vilket sammanträffande. Denna superaktiva tråd om kungens kritik av att ta ifrån ett av hans barn sin titel startas strax efter det att vissa tydligen orkat titta på Julkalendern som handlade om "Kronprinsen som försvann" eller något liknande. Det var många år sedan kungen tog upp detta.

Norrmännen ändrade också till icke-könsstyrd arvsrätt. Men de lät den aktuelle kronprinsen behålla titeln och arvsrätten.

Jag tror att alla norrmän är mer än nöjda med det beslutet. Annars skulle de snart ha en shaman som statschefs make..
Citera
2023-01-04, 11:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Nej. Läs en gång till. Läs sedan ditt eget inlägg.

Nu var det ju du som påstod att riksdagen beslutade om att frånta Carl Philip titeln som kronprins. Du verkade vara i behov av att få veta vad de faktiskt beslutade. Nu vet du, tack vare att jag hjälpte dig. Du behöver inte tacka.

Ja jösses, det ena korkade påståendet efter det andra. Du skrev vad du skrev precis som jag gjorde, det förändrar eller förändras på inget vis av mitt påstående. Du påstod detsamma.

Mitt påstående påstår inte alls det du påstår, istället är det återigen du som inte förstår vanlig enkel svenska. Jag tar det väl på lågstadienivå då, så får vi se om du har åtminstone IQ nog att förstå då.
Jag skrev alltså att han fråntogs sin titel "genom ett riksdagsbeslut", jag skrev inte det som du påstår, eller tycks mena, att riksdagen tog just beslutet att kronprinsen skulle fråntas sin titel. Beslutet ledde till att han fråntogs sin titel, något som riksdagsledamöterna så klart var fullt medvetna om. Alltså genom det, medvetna, beslutet så fråntogs kronprinsen sin titel.

Var det tillräckligt enkelt förklarat för att till och med en imbecill som du skall kunna förstå? (I am not holding my breath...), annars får du nog faktiskt backa några klasser i din skolgång och gå om några år på ett lägre stadie, och lära dig lite vanlig enkel läsförståelse. För du har väl ändå passerat lågstadiet, eller?
Citera
2023-01-04, 11:19
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Det är så svensk grundlag fungerar. M.a.o så gjordes detta helt demokratiskt.
Kan jag föreslå att du emigrerar? Skulle hjälpa oss andra i Sverige att bli av med lågbegåvade.
Och förresten, du menar väl CP när du refererar till "kronprinsen"?

CP korrekt
Citera
2023-01-04, 11:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?
Han vände sig väl främst emot att ändringen skedde efter att CP fötts och att ändra lagar så att de har negativ verkan retroaktivt för den de berör är inte förenligt med svensk rättspraxis och är synnerligen ovanligt (känner inte till något annat fall).
Citera
2023-01-04, 11:24
Medlem
Kungen har helt rätt. Retroaktiv lagstiftning är galet.
Citera
2023-01-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
I sak riktigt. Men att i dag hitta en ättling till Vasa i rakt nedstigande led...?
Nej inte dom bondpigor han lägrade, utan en värdig ättling.

Det finns gott om "värdiga" ättlingar. Problemet är tvärtom. Vasaätten levde rövare i den adliga sänghalmen i Europa. Så att leta upp en vasaättling blir meningslöst då vår nuvarande kung kan kopplas till Gustav Vasa i 91 olika släktled.
Citera
2023-01-04, 11:30
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja jösses, det ena korkade påståendet efter det andra. Du skrev vad du skrev precis som jag gjorde, det förändrar eller förändras på inget vis av mitt påstående. Du påstod detsamma.

Mitt påstående påstår inte alls det du påstår, istället är det återigen du som inte förstår vanlig enkel svenska. Jag tar det väl på lågstadienivå då, så får vi se om du har åtminstone IQ nog att förstå då.
Jag skrev alltså att han fråntogs sin titel "genom ett riksdagsbeslut", jag skrev inte det som du påstår, eller tycks mena, att riksdagen tog just beslutet att kronprinsen skulle fråntas sin titel. Beslutet ledde till att han fråntogs sin titel, något som riksdagsledamöterna så klart var fullt medvetna om. Alltså genom det, medvetna, beslutet så fråntogs kronprinsen sin titel.

Var det tillräckligt enkelt förklarat för att till och med en imbecill som du skall kunna förstå? (I am not holding my breath...), annars får du nog faktiskt backa några klasser i din skolgång och gå om några år på ett lägre stadie, och lära dig lite vanlig enkel läsförståelse. För du har väl ändå passerat lågstadiet, eller?
Bra att du nu äntligen verkar ha förstått att kronprinstiteln aldrig har varit mer än en inofficiell etikett, och att ingen någonsin har haft något rättsligt anspråk på att få vare sig ha eller behålla den. Då förstår du säkert också varför det återkommande pladdret om att den här lagändringen skulle vara "retroaktiv" är nonsens.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2023-01-04 kl. 11:47.
Citera
2023-01-04, 11:31
Medlem
nbsps avatar
Klart man kan ändra tronföljden, men bör inte göra sådana förändringar för nu levande barn. Att utse små barn till livstidsuppdrag som monarker sker annars bara i efterblivna u-länder.
Nu verkar knugen” ha mest bekymmer med att Carl Philip ”berövats” sin titel. Inte att den lilla Victoria berövades att slippa detta uppdrag.
Tänk om man har ett barn på 3-4 år och så kommer den ”progressiva” regimen och dikterar att barnet ska nu fostras till monark på livstid. Man hade fått fly landet och söka asyl någonstans.
Citera
2023-01-04, 11:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Ner med demokratin leve monarkin!
Givetvis har konungen rätt vad gäller tronföljden, en självklarhet att äldste sonen ska ärva tronen.
Dock borde familjen Bernadotte förpassas till Frankrike till fördel för Vasaätt.
Var ska du hitta en sådan som passar bättre än vår nuvarande kung då?
Citera
2023-01-04, 11:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att alla norrmän är mer än nöjda med det beslutet. Annars skulle de snart ha en shaman som statschefs make..
Ja. Ungarna ser lite chockade ut. Ändå var väl de experter på knäböjande tidigare, vad jag minnns. Men bilden är ett montage. Snabba förändringar i statsskicket fordrar att man hänger med. Men kungen måste väl ha kritiserat förändringen i 40 år? Nu kör TV intervju eftersom adventskalendern just haft liknande innehåll.

https://image.svenskdam.se/image-709...compression=80
Senast redigerad av wwr 2023-01-04 kl. 11:53.
Citera
2023-01-04, 11:45
Medlem
nbsps avatar
Sverige har aldrig haft någon egentlig liberal frihetsrevolution i upplysningstidens anda. Här är folket fortfarande kuvade undersåtar även om den exekutiva politiskt beslutande makten flyttats till politiker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback