Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-04, 03:00
  #1
Medlem
El-scootrar som körs överallt och inte kräver någon utbildning att framföra. Dessa har väl dock blivit mindre efter de nya reglerna?

Men A-traktorer måste vara den mest totala galenskapen? Man låter ungdomar utan erforderlig träning eller utbildning för att köra bil, köra stora bilar var som helst i trafik. Dessa ska ha modifierats att bara kunna köra 30 km/h men är alltjämt stora fordon och agerar dessutom som bromsklossar i trafiken.

Än värre är att de lätt kan återställas till att ha samma prestanda som vanliga bilar. Tydligen görs detta ofta då man läser om ungdomar som flyr från polisen i 140 eller 190 km/h.

Hur kan detta få fortgå? Jag kan i för sig inse det roliga med det för ungdomar men efter alla dessa olyckor verkar det vara för farligt. Vad kan göras? Kräva en åtminstone rudimentär utbildning i att köra bil eller något för att få framföra dessa fordon?
__________________
Senast redigerad av Snobird 2023-01-04 kl. 03:06.
Citera
2023-01-04, 03:09
  #2
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag håller med dig.
Sverige är ett enda stort mentalsjukhus.
Citera
2023-01-04, 06:22
  #3
Medlem
naaaaw, kränkt bilist.

Fetma är normaliserat. Men inte konstigare än att ingen som bor vid landsväg kan gå mellan husen utan risk för livet iom att människor inte klarar av att köra med respekt för gångtrafikanter.
Barn får stanna hemma eller gömma sig i diket eller vänta på att ngn kör d, av respekt för insiktslösa och självupptagna individer i bil.

A-traktorer utgör ett minimalt andningshål i detta vansinne. Att se frustrationen i ansiktet på förare som tvingas till den så indignerade aktiviteten att sakta ner värmer själen.
Citera
2023-01-04, 06:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
El-scootrar som körs överallt och inte kräver någon utbildning att framföra. Dessa har väl dock blivit mindre efter de nya reglerna?

Men A-traktorer måste vara den mest totala galenskapen? Man låter ungdomar utan erforderlig träning eller utbildning för att köra bil, köra stora bilar var som helst i trafik. Dessa ska ha modifierats att bara kunna köra 30 km/h men är alltjämt stora fordon och agerar dessutom som bromsklossar i trafiken.

Än värre är att de lätt kan återställas till att ha samma prestanda som vanliga bilar. Tydligen görs detta ofta då man läser om ungdomar som flyr från polisen i 140 eller 190 km/h.

Hur kan detta få fortgå? Jag kan i för sig inse det roliga med det för ungdomar men efter alla dessa olyckor verkar det vara för farligt. Vad kan göras? Kräva en åtminstone rudimentär utbildning i att köra bil eller något för att få framföra dessa fordon?
Barn ska inte köra bil. Punkt.

Förbjud A-traktorer och moppebilar nu.
Citera
2023-01-04, 06:27
  #5
Medlem
Laggiores avatar
Känns bra att vi rör oss mot Mad Max, det är så jävla trist att följa alla lagar och förordningar som finns nu
Citera
2023-01-04, 06:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Barn ska inte köra bil. Punkt.

Förbjud A-traktorer och moppebilar nu.

En 15-åring kan utmärkt framföra en moped. Är det så mycket svårare att köra bil? Är det verkligen åldern som är orsak till dessa olyckor med A-traktorer?

Andra faktorer kan ju vara att bilar som ligger i 30 kan irritera övriga bilister. Var får egentligen A-traktorer köra? Utöver detta brist på träning att köra bil plus att en del av dessa fordon går mycket fortare än vad de får.
Citera
2023-01-04, 06:50
  #7
Moderator
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2023-01-04, 06:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
naaaaw, kränkt bilist.

Fetma är normaliserat. Men inte konstigare än att ingen som bor vid landsväg kan gå mellan husen utan risk för livet iom att människor inte klarar av att köra med respekt för gångtrafikanter.
Barn får stanna hemma eller gömma sig i diket eller vänta på att ngn kör d, av respekt för insiktslösa och självupptagna individer i bil.

A-traktorer utgör ett minimalt andningshål i detta vansinne. Att se frustrationen i ansiktet på förare som tvingas till den så indignerade aktiviteten att sakta ner värmer själen.

Urusla argument. Som att jag skulle säga att det vore rimligt att jag fick börja jobba som USKA utan relevant utbildning - bara för att det ger mig en gräddfil - med motiveringen att det finns nonchalanta läkare därute som inte lyssnar på patienter och därmed missar allvarliga sjukdomar. Att se frustrerade sjuksköterskor därute som tvingas till den så indignerade aktiviteten att sakta ner i arbetet värmer själen. Jag skiter väl i patienterna (medtrafikanterna).

Jag skiter i att patienter kommer drabbas av mina okunskaper, bara jag får rätt att jobba med vad fan jag vill med kortast möjliga utbildning för det utgör ett minimalt andningshål i detta vansinne.

Jag har förståelse för att det är ”roligt” att köra epatraktor i sig, men det är ingen mänsklig rättighet att få sin vilja igenom till varje pris, speciellt inte eftersom de inte bara utgör en bromskloss på vissa hårt trafikerade vägar med tunga fordon, de är en trafikfara och det sker olyckor pga dom.

Entitlement. Bortskämda. Mentalt förklenade. Dags att lära barnen tålamod och få jobba för att nå dit dom vill. Bort med A-traktorerna, i alla fall från större vägar.
Citera
2023-01-04, 07:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Urusla argument. Som att jag skulle säga att det vore rimligt att jag fick börja jobba som USKA utan relevant utbildning - bara för att det ger mig en gräddfil - med motiveringen att det finns nonchalanta läkare därute som inte lyssnar på patienter och därmed missar allvarliga sjukdomar. Att se frustrerade sjuksköterskor därute som tvingas till den så indignerade aktiviteten att sakta ner i arbetet värmer själen. Jag skiter väl i patienterna (medtrafikanterna).

Jag skiter i att patienter kommer drabbas av mina okunskaper, bara jag får rätt att jobba med vad fan jag vill med kortast möjliga utbildning för det utgör ett minimalt andningshål i detta vansinne.

Jag har förståelse för att det är ”roligt” att köra epatraktor i sig, men det är ingen mänsklig rättighet att få sin vilja igenom till varje pris, speciellt inte eftersom de inte bara utgör en bromskloss på vissa hårt trafikerade vägar med tunga fordon, de är en trafikfara och det sker olyckor pga dom.

Entitlement. Bortskämda. Mentalt förklenade. Dags att lära barnen tålamod och få jobba för att nå dit dom vill. Bort med A-traktorerna, i alla fall från större vägar.

Jo, men få ungdomar i den åldern har ekonomiska möjligheter att på egen hand införskaffa sådana fordon. Det är ofta föräldrarna som betalar och skänker dem dessa modifierade bilar. Det verkar även att ha gått någon sorts status i att modifiera så fina bilar som möjligt.

Ungdomarna själva skulle kanske hävda att det är några få rötägg som fördärvar för de som försöker köra sansat? Det borde faktiskt utredas vad som ligger bakom olyckorna. En sak som du skriver är större vägar... Får A-traktorer köra på 70-väg, 90? Jag har faktiskt inte helt koll... Eftersom de går i 30 bör de funka bättre i storstäder där hastigheten idag ofta är 30.
Citera
2023-01-04, 07:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, men få ungdomar i den åldern har ekonomiska möjligheter att på egen hand införskaffa sådana fordon. Det är ofta föräldrarna som betalar och skänker dem dessa modifierade bilar. Det verkar även att ha gått någon sorts status i att modifiera så fina bilar som möjligt.

Ungdomarna själva skulle kanske hävda att det är några få rötägg som fördärvar för de som försöker köra sansat? Det borde faktiskt utredas vad som ligger bakom olyckorna. En sak som du skriver är större vägar... Får A-traktorer köra på 70-väg, 90? Jag har faktiskt inte helt koll... Eftersom de går i 30 bör de funka bättre i storstäder där hastigheten idag ofta är 30.

A-traktor får köras på allmänna vägar, dock ej motorvägar. Ja, de skulle kanske funka bättre inom större tätorter men de är ironiskt nog vanligare på landsbygden och åker därför oftare även på större vägar när de ska ta sig mellan två punkter.

Jag har själv stött på en hel del A-traktorer på vägar med mycket tung trafik, enfiliga vägar som redan är mycket underdimensionerade i förhållande till rådande trafikmängd. Då kan du själv räkna ut vilka bromsklossar de utgör. Räcker med en enda A-traktor med tät och tung trafik och många krön som gör omkörningar livsfarliga för att det ska bildas långa köer bakom. Då pratar vi om 80-vägar.

Jag har heller inte koll på olycksstatistiken, men vet att det skett flera olyckor senaste åren med A-traktorer involverade.

Jag skulle själv aldrig släppa ut mina barn på större vägar utanför tätorter med A-traktorer bär de har åldern inne. Det är potentiellt livsfarligt med tanke på hastigheterna och all tung trafik.

Nej, det är så klart dyrt för ungdomar det har jag förståelse för, men det är inget hållbart argument när vi pratar trafiksäkerhet.
Citera
2023-01-04, 07:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
de inte bara utgör en bromskloss på vissa hårt trafikerade vägar med tunga fordon, de är en trafikfara och det sker olyckor pga dom.

Jag förstår inte var denna myt kommer ifrån och varför den är så utbredd.
Saktagående fordon kör oftast inte ihjäl eller skadar andra i trafiken, det är väl tvärtom den som kommer för fort som är trafikfaran?
Snabbtgående fordon SKA anpassa sig till trafiken (epor ingår i trafiken).
Går trafiken sakta SKA man anpassa sig därefter, det är inte bara du som är trafiken.
Det finns fler saktagående fordon än epor och samtliga får vistas på väg, t ex gående, cyklister, mopedister, vägarbetsfordon etc.

För mig blir den logiska analogin att 200kg Biffen på gymmet börjar grina när tonårspojkarna kommer in i gymmet och utsätter honom för "fara" när han måste snällt vänta på sin tur vid maskinerna.
Om Biffen blir arg och börjar slåss, ja då är det ungdomarnas som blir automatiskt dömda???

Det är en ologisk myt.
Citera
2023-01-04, 08:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Jag förstår inte var denna myt kommer ifrån och varför den är så utbredd.
Saktagående fordon kör oftast inte ihjäl eller skadar andra i trafiken, det är väl tvärtom den som kommer för fort som är trafikfaran?
Snabbtgående fordon SKA anpassa sig till trafiken (epor ingår i trafiken).
Går trafiken sakta SKA man anpassa sig därefter, det är inte bara du som är trafiken.
Det finns fler saktagående fordon än epor och samtliga får vistas på väg, t ex gående, cyklister, mopedister, vägarbetsfordon etc.

För mig blir den logiska analogin att 200kg Biffen på gymmet börjar grina när tonårspojkarna kommer in i gymmet och utsätter honom för "fara" när han måste snällt vänta på sin tur vid maskinerna.
Om Biffen blir arg och börjar slåss, ja då är det ungdomarnas som blir automatiskt dömda???

Det är en ologisk myt.

Fordon som går i minst 40 får framföras på motorvägar. Det är absolut inte lyckat. Visst ska övrig trafik anpassa sig men det orsakar stress att behöva ligga och trycka bakom ett långsamt fordon. A-traktorer på vägar med hastigheter tydligen upp till 70 eller 80 saktar ju ner trafiken rejält. En bonde med sin traktor är en sak men ju fler saktgående fordon desto större risk för frustration eller att någon helt enkelt råkar köra in i dem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback