2023-01-03, 12:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Sanktionerna såldes in som att de skulle tvinga Putin till reträtt ut ur Ukraina inom kort. "Bara håll ut ett par månader. Ryska tanksfabriker står still, central ammunition kan inte produceras, uppror från civilbefolkningen kommer."

Jo, det var ju den enkla lösningen för att föröda rysk ekonomi. (stäng deras största exportmarknad och stäng deras beroende av importerade vararor)

inget av det hände. istället fick vi sanktioner riktade mot enskilda, och verksamheter som direkt kan kopplas till rysk krigsmakt.

inga sanktioner på, gas , inga sanktioner på olja (med undtaget för de begränsade sanktionerna sissta 25 dygnen av december).

Citat:
Det får du jämföra med -3.4% nedgång. Blir det något uppror av -3.4%?
förmodligen inte, problemet är ju om det är en trend eller tillfälligt "tapp" coronkrisen 2020 eller finnanskrisen 2009 är ju bra exempel på "tapp",

Citat:
Tyder det på att industrin är helt lamslagen?
då får man titta på sektor för sektor, men det är klart att rysslands viktigaste sektor (utifrån bnp påverkan) har påverkats marginellt, dock tycks sanktionerna gällande den militära haft minst sagt förödande effekter på rysslands förmåga att strida med ett av europas fattigaste och "minst utvecklade" länder.

Citat:
Har du tittat på vad -3.4% är?

minskad handel och utländksa investeringar (du vet det där med att börsen stängdes och internationella företag inte vågade ha sin buisness kvar i ryssland)

även om ryssland har kompenserat mycket av den, de kan de göra sålänge de har en kassa att ta ur.

Citat:
Var du nära att skjuta statsministern sist Sverige fick -3.4% nedgång?
uff, nej, det är 2009 (minns ingen annan nergång som varit på minst -3.4%) och den var ju verkligen av temporär "dipp" art.

sen kan det vara bra att ha med sig att IMFs prognos är... Den ryska drömprognosen. Actuel kommer dröja att få se.

https://www.consilium.europa.eu/en/i...ssian-economy/

Citat:
-3.4% får också ses som ett episkt misslyckande med tanke på att väst faktiskt vunnit ett slag på ekonomiska fronten. Oljepriset är ganska lågt med tanke på corona-återhämtning och krigsoroligheter. Man har lyckats sänka ryska inkomster väsentligt med detta, och det är också inbakat i denna ryska GDP-siffra.

man får se det som en kompromiss som ukrainare och ryssar får betala för med sina liv. att sanktionera ryssland som borde/kunde gjort den 24 feb (om vi nu bortser helt ifrån "kärnvapen/eskalerings hoten från ryssland") och stängt handeln , hade nog gett eu zonen ett negatvitv bmp i år, och när stora ekonomier får en "dipp" så får ALLA smaka på den dippen.

inte ens g7 ländernas pristak på olja har haft någon effekt än, men det kommer det långsiktigt få (om nu oljepriserna börjar stiga (dvs produktionen minskar, eller efterfrågan ökar)
Citera
2023-01-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Fjanta inte med whataboutism, bara löjligt.

Du vet att Ukraina är grannland till Ryssland eller?

Känner du till Kuba krisen och hur den startade?
Du menar kubakrisen på 60-talet då usa och sovjet var bittra fiender?

Efter sovjets kollaps har väst gjort allt för att skapa vänskapsband med Ryssland medan Putin i sin paranoia gör allt för att pissa på det i sin tro att Ryssland har rätt till ett storryskt imperium.
Citera
2023-01-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men ett närmande till NATO var på gång.

Och nej, jag är inte ”ryzZtroll”, men man måste kunna se saker från flera håll.
Och nej, jag försvarar inte Rysslands attack på Ukraina.
Däremot så kan saker vara mer komplicerade än vad man kan tro.

Uppenbart är dock USA oroade över konkurrensen inom handeln från bl a Kina och Ryssland, och jag är inte intresserad av att vara ett bondeoffer åt USA.
Även om Ukraina skulle få gå med i Nato så betyder inte det att usa bygger militära baser i landet.
Det enda externa land som har olagliga militärbaser i Ukraina är … Ryssland! Återigen försöker Ryssland spinna narrativet till att beskylla andra länder för saker de själva gör. Den som inte har fattat det vid det här laget är förblindad av sitt hat mot USA. Jag har svårt att tro att blindheten beror av kärlek till Putin.
Citera
2023-01-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
EUs ekonomi går säkerligen in i en lågkonjunktur de närmaste 2 åren, men Rysslands ekonomi kommer definitivt inte att blomstra.

Vad skulle få Rysslands ekonomi att växa jämfört tidigare?
  • Oljan och gasen som måste säljas till skampriser eftersom bara vissa länder i Asien kan tänka sig köpa den?
  • Alla utländska bolag som slutar att investera och skapa jobb i Ryssland?
  • Ingen som vågar köpa tjänster från ett opålitligt land?
  • Embargo på viktiga komponenter och reservdelar?
  • Alla unga välutbildade som lämnat landet?
Jag vet inte vad som får Ryssland att blomstra, men enligt IMF så sker det 2023 och 2024.

Kanske resten av världen utanför Europa, USA, Japan, Korea och Australien älskar billig rysk olja? Ingen aning. Men jävlar vad resten av världen inte bryr sig i konflikten.

Och tydligen märks det i Rysslands ekonomi som oavsett hur än EUs politiker offrar sina fattiga medborgare bara tuffar på.

Vem kunde ana?

Just det, var några som menade att sanktionerna skulle göras annorlunda. Men de kallades rysstroll så ingen lyssnade.

Jag har ett rikt liv i utlandet, men fan vad ni svenskar får vad ni förtjänar ❤️
Citera
2023-01-03, 14:12
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag vet inte vad som får Ryssland att blomstra, men enligt IMF så sker det 2023 och 2024.

Kanske resten av världen utanför Europa, USA, Japan, Korea och Australien älskar billig rysk olja? Ingen aning. Men jävlar vad resten av världen inte bryr sig i konflikten.

Och tydligen märks det i Rysslands ekonomi som oavsett hur än EUs politiker offrar sina fattiga medborgare bara tuffar på.

Vem kunde ana?

Just det, var några som menade att sanktionerna skulle göras annorlunda. Men de kallades rysstroll så ingen lyssnade.

Jag har ett rikt liv i utlandet, men fan vad ni svenskar får vad ni förtjänar ❤️
I Sankt Petersburg?
Citera
2023-01-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
I Sankt Petersburg?
Nice! Du klarade inte av att hålla dig från den enkla. Du bet på bettet som den dumma och naiva svennen du är. Jag hatar såna som dig och det var en stor del av grunden till att jag flyttade bort från det eländiga Sverige för över 10 år sedan och nej jag bor inte i Ryssland din svagsinta andsvage fåne 🤣

Du gör dig själv bara till åtlöje om och om igen, men du klarar inte av att förstå det själv 🤣🤣
Citera
2023-01-03, 15:50
Avstängd
pinnpelle88s avatar
Som vanligt skall svennebananerna godhetssignalera mest, medans majoriteten av Europa inte gör det. Folket får betala notan, som vanligt.

https://t.me/azmilitary11/32644

🇪🇺💰🔼🇷🇺EU trade with Russia increased in 2022 despite sanctions

Imports from Russia to Europe, gross, in monetary terms. It has decreased in some countries, but has increased in most European countries.Romania flag is wrong.....
Citera
2023-01-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Och siffrorna kommer från var? Senast idag läste jag att imf räknar med en nedgång?

Edit, här finns länken där de enligt mig står -3,4%
https://www.imf.org/en/Countries/RUS
Om du är intresserad så kan du ju spana på källor utanför svt och Sverige som är symptomatiskt agendadriven lögnmedia.

https://youtu.be/AnE__G9oD_8

Tyskland ökar exporten till Ryssland efter sanktionerna exempelvis.

Det är många som frågar sig hur det nu är möjligt och det enkla svaret är att:

Svenska folket är dumma i huvudet och sväljer vad som helst så man slänger fram några sanktioner som gynnar tysk industri, men som missgynnar Svensk industri. Och så säljer man in det som något som kommer sänka hela Ryssland på 3 månader.

Samtidigt blir fattiga i Sverige och resten av Europa ohyggligt mycket fattigare och man ställer inte fram så mycket som ett jävla soppkök.

Jag har strömstöd i Norge och hade nästan 4000kw/h i mitt boende i december och jag märker inte av den kostnaden.

Samtidigt i Sverige om någon jävel ifrågasätter om sanktionerna verkligen är riktigt gjorda (eftersom de gynnar och missgynnar olika utan att egentligen slå mot Putin) så kallas man för rysstroll.

Samtidigt skrattar Biden och hans söner tillsammans med Zelensky hela vägen till banken och bara ökar på med oligarkvillor i Italien.

Svenskar är så jävla dumma. Fan så festlig jävla rövsax med historiskt stora varsel och inflation ni får nu 🥳 rätt åt er i erat dysfunktionella jävla otrygga land.

Varenda jävel som kastar ur sig ett "rysstroll" när någon försöker att nyansera debatten kan ju ta sig en funderare kring varför konsensus i Sverige lett fram till det ulandssverige vi ser idag. Folk vågar ju inte öppna käften.

Om någon frågar sig varför en intern konflikt i föredetta Sovjetunionen ska ta bort 20% levnadsstandard på 1 år; då är man rysstroll.

Nästa år när konflikten kommer ta bort 20% till. Är man då rysstroll?

2024, när ni är tillbaka på 1960-70talet: är det då också värt att kalla folk för rysstroll när man menar att sanktionerna bland annat kunde utformad annorlunda?
Citera
2023-01-03, 16:58
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Nice! Du klarade inte av att hålla dig från den enkla. Du bet på bettet som den dumma och naiva svennen du är. Jag hatar såna som dig och det var en stor del av grunden till att jag flyttade bort från det eländiga Sverige för över 10 år sedan och nej jag bor inte i Ryssland din svagsinta andsvage fåne 🤣

Du gör dig själv bara till åtlöje om och om igen, men du klarar inte av att förstå det själv 🤣🤣

Vem har sagt att jag bor i Sverige.
Citera
2023-01-03, 17:14
Medlem
wwrs avatar
Den ryska eliten verkar inte lida av sanktionerna. De åker visumfritt till Buenos Aires och föder barn. Sedan får de argentinskt medborgarskap extra enkelt eftersom de har ett argentiskt barn. Sedan kan de enkelt åka till USA eller EU!
Citat:
In one chat group called Giving Birth in Argentina, on the Russian messaging Telegram app, more than 3,000 members, mostly soon-to-be mums, exchange tips on the finest maternity wards in Buenos Aires or where to best get baby formula.
https://www.theguardian.com/world/20...-to-give-birth

Det är bara vi själva som lider av EU:s sanktioner.

Våra tjejer har väl fullt upp med att protestera för aborträttigheter.

Ryssarna har ju bra nu, i alla fall de man träffar som har råd att åka utomlands. Det är hos oss man bygger upp ett nytt Sovjetunionen = EU

Nikkei Asia:
Citat:
Russian tourist numbers jump in Thailand

On Dec. 1, many foreign tourists could be seen bathing or having drinks and food in the beach area of the eastern Thai resort of Pattaya. Conversations in Russian were frequently heard.

"Ninety percent of the tourists you see on the beach are Russians," said a 56-year-old massage parlor owner who identified himself as Chuun.
https://asia.nikkei.com/Business/Tra...mp-in-Thailand

Ryssarna åker till bra ställen som Buenos Aires och Thailand. De ryssar man träffar i "Pattaya" är ofta familjer som bor i Jomtien och gör som de flesta jag träffat i Thailand, de går inte till sex-distrikten.

Den svenska kronan har tappat på den ryska rubeln. Det har blivit dyrare för oss att åka utomlands. Pajassanktioner!

https://snipboard.io/QhuUDk.jpg
Senast redigerad av wwr 2023-01-03 kl. 18:08.
Citera
2023-01-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ja exakt, då USA i smyg placerade kärnvapen på gränsen till Sovjet.

Aha, du tycker att dom gjort allt, du tror inte att USA har gjort allt för att trycka ned Ryssland?

Du vet, ska man göra affärer och ha bra relationer då måste man lära sig att respektera andra, det gör inte USA, dom dikterar och kräver hela tiden. Men om du som vi eller ännu mer tex Norge kryper för dom då är dom jättetillmötelsegående Men så kan man bara göra mot länder utan stolthet, tex inte mot Indien Kina Ryssland mfl

Du kan se på hur USA nu stänger ned mot Kina och tvingar lydstaterna att göra detsamma.

Ja kamrat! "Länder med stolthet" håller ihop! Se bara på de "stolta" länder som inte fördömer din herre och härskares anfallskrig mot Ukraina och slakt av landets befolkning! "Stolta länder", såsom vitryssland, nord korea, eritrea och syrien... Eller just det, det var alla länder på "din" sida...
https://www.eeas.europa.eu/eeas/un-g...ory-ukraine_en

Ni skall dock betala för era illdåd.
https://news.un.org/en/story/2022/11/1130587
Citera
2023-01-03, 20:31
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Vad har jag fel i?
Om du väntar dig en hel historielektion om det kalla kriget i allmänhet och Kubakrisen i synnerhet då får du vänta. Slå upp vilken bok som helst som handlar om perioden. Det är inte min uppgift att bilda de som inte vill bli bildade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback