Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Så här på håll är det förstås svårt att veta hur det verkligen ligger till, men det är ju inte svårt att tänka sig att de flesta i Donbass tyckte det var ok att bo och leva som ryss i Ukraina och att det bara skulle vara en massa onödigt krångel att ändra på det. Sen dess så har ju det ryska språket i viss mån motarbetats från myndighetshåll i en stävan att stärka det ukrainska språket. I vilken utsträckning är det för mig svårt att veta, men att sådant har förekommit verkar vara allmänt accepterad fakta. Hur sådant påverkar opinionen är likaså svårt att veta, men det vore inte konstigt om de med ryska rötter blivit mer negativa till det ukrainska styret av detta.
Det har förts kampanjer för att man ska tala ukrainska i hela Ukraina, men det har aldrig förbjudits att tala ryska, publicera på ryska (om det inte motarbetar Ukrainas försvar) och detta är något som framför allt tog fart efter 2014. Jag kan tänka mig att många rysktalande trodde det skulle bli bättre när "separatisterna" över, men huruvida de tycker så nu är svårt att veta.
Citat:
Nu har det dessutom varit stridigheter sedan 2014 och många på båda sidorna har fått lämna sina hem och många har dött. Det blir ingen lätt sak att läka detta och frågan är om det är rimligt att Ukraina ska få överhöghet över dessa landområden som historiskt sett utan tvivel varit ryska under de senaste århundradena och dessutom än i dag i huvudsak är befolkade med ryssar. Är det helt enkelt inte bättre ur ett ukrainskt perspektiv att börja på ny kula utan dessa etniska konflikter?
Då många av dessa rysktalande känt sig som ukrainare så är det nog möjligt att det gärna stannar kvar i Ukraina, men det är något man får diskutera när de ryska ockupationstrupperna lämnat Ukraina.