Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-02, 13:24
  #13
Avstängd
Den.Heligaste...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Ingen skam tvingar just din del? Men förstå att skam är någonting som måste finnas, om ditt jag ska vara gällande just nu. För titta, du har definitionen inom dig och förstår vad det är? Annars hade det inte existerat för din del inom allting som för närvarande råder. Jag hade inte skrivit med dig just nu, om "skam" som begrepp inte fanns. Det är ju rådande i nuet som Gud är?

Jaa, jag e med på vad du menar. Utan Skam så förlorar vi ju vår kompass till kärleken. Är skammen "legitim" så e Skam inga problem, men e det härskarteknik som utnyttjas för att jag ska bära vatten i en vecka gratis så avslår jag skammen.

Mmmm, ne men jag ska försöka stänga av "skydds-knappen" en stund.
Tack för tipset!
Citera
2023-01-02, 13:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Sanningen är att kärlek är varenda möjlig distinktion inom sig själv, vilket leder till motsättningar, gränstaganden, politik, fängelsestraff, ibland för korta och ibland för långa. Ibland är kärlek att skydda sin bror eller syster på bekostnad av ens egna liv. På grund av kärlek.

Ibland är kärlek att tveka inför hur man känner i förhållande till vad som enligt normen är okej eller inte. Ibland är kärlek ren dekadens och kan uppfattas som smuts enligt rådande norm.

Ibland sker kärlek och ibland på bekostnad av någonting. Uppoffringar är kärlek. Död är kärlek. Liv är kärlek. Kärlek är kärlek.

Det är vad det är, tills vi får Guds överblick på varför din existens krävs. För det gör den, oavsett vad du tror eller inte. Din tro är inte Gud, Gud är vad som tillåter din tro. Du kan se bortom varenda trosuppfattning och se Gud för vad Gud är. Men det är klart att varenda människa som läser detta kommer ha olika infallsvinklar och tolkningar, regler och inlärda religioner som måste "stämma överens" med vad jag skriver. Gör det inte det så far jag per definition med osanning enligt dem, uppfattas som ego, fast det i själva verket är tvärtom.

Gud är Gud och Gud är och förblir gränslös kärlek, någonting varje del inom Gud omöjligt kan mäta sig med.

Från wikipedia:

Ancient Greek philosophers identified six forms of love: essentially, familial love (in Greek, Storge), friendly love or platonic love (Philia), romantic love (Eros), self-love (Philautia), guest love (Xenia), and divine love (Agape). Modern authors have distinguished further varieties of love: unrequited love, empty love, companionate love, consummate love, infatuated love, self-love, and courtly love. Numerous cultures have also distinguished Ren, Yuanfen, Mamihlapinatapai, Cafuné, Kama, Bhakti, Mettā, Ishq, Chesed, Amore, Charity, Saudade (and other variants or symbioses of these states), as culturally unique words, definitions, or expressions of love in regards to a specified "moments" currently lacking in the English language.
Citera
2023-01-02, 14:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Heligaste...
Jaa, jag e med på vad du menar. Utan Skam så förlorar vi ju vår kompass till kärleken. Är skammen "legitim" så e Skam inga problem, men e det härskarteknik som utnyttjas för att jag ska bära vatten i en vecka gratis så avslår jag skammen.

Mmmm, ne men jag ska försöka stänga av "skydds-knappen" en stund.
Tack för tipset!

Definitionen av skam behöver luckras upp och jag tror att det behöver ske i samklang mellan uppfattningar av varje religion, på ett så generellt, ärligt och öppet sätt som mögligt i samklang med politik. De allra mest intelligenta människorna förstår vad jag menar, det som har varit innan har målat in sig i hörn vars skam och gränsdragningar uppstår och skiljer sig ifrån varandra så till den grad att större problem breder ut sig. Vilket slår ut över folket. Det går att hitta en i rådande stund bättre definition av vad som "skamfullt" bör innebära. Och det går att normalisera någonting nytt om man bara erkänner fri vilja utifrån nuet och försöker arbeta för att ständigt göra det bästa av situationen. Politiker och religiösa måste våga vara ärliga och samarbeta med varandra.

När politik eller religion inte kan erkänna mänskligt ego, som växer fram som villkorslöst älskande delar av Gud och försöker namnge valfri avvikelse med "diagnoser" och inte mänsklig natur, då får verkligheten problem som genom ego försöker mättas och förklaras med pengar och piller. Kontroll. Vilket även det är kärlek.
__________________
Senast redigerad av All. 2023-01-02 kl. 14:48.
Citera
2023-01-02, 14:37
  #16
Medlem
Det verkligheten har gjort är att skapa dig för den du är, ingen annan, just nu. Vad skulle alternativet vara? Är du inte tacksam över varje given möjlighet inom Gud som du kan uppleva? Observera, inte tankar om vad Gud är eller hur Gud fungerar, utan det faktiska förhållandet just nu, som även inkluderar dina tankar.

Varje enskilt avståndstagande och dömande inom allting som Gud är, är vad som skapar konflikt. Särskilt när det görs politiskt eller religiöst på större skala. Men båda två är metoder som krävs för att ett samhälle ska kunna fungera. En generell mänsklig förståelse behövs och förlåtelsen bör alltid arbetas med för att ligga nära till hands.
__________________
Senast redigerad av All. 2023-01-02 kl. 14:49.
Citera
2023-01-02, 15:17
  #17
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Att ofta vara positiv, generös, ödmjuk och osjälvisk kanske?
Citera
2023-01-02, 15:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Att ofta vara positiv, generös, ödmjuk och osjälvisk kanske?

Du kan omöjligt vara medvetet positiv, medvetet generös, medvetet ödmjuk eller medvetet osjälvisk. Utan att vara självisk.
Citera
2023-01-02, 15:47
  #19
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Du kan omöjligt vara medvetet positiv, medvetet generös, medvetet ödmjuk eller medvetet osjälvisk. Utan att vara självisk.
Spontant positiv, generös, ödmjuk och osjälvisk då?
Citera
2023-01-03, 16:14
  #20
Medlem
"Riktig" kärlek är kravlös, villkorslös, gränslös och den dömer ej.

Den innebär att bli älskad trots ens fel och brister, inkompetens, misstag och tillkortakommanden.

Den innebär omtänksamhet, acceptans, respekt, trygghet, ömhet, förlåtande och tröst.

"Riktig" kärlek blir aldrig gammal och den håller i vått och torrt, genom med och motgång, utan förbehåll och utan tvekan.

Med denna definition är det inte konstigt att det råder brist på "riktig" kärlek.
Citera
2023-01-04, 16:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Spontant positiv, generös, ödmjuk och osjälvisk då?

Bara den meningen gör mig förestående över att du är intelligent nog att inte kunna vara spontan. Det som kallas "intelligens" är inte spontant, det är medvetet. Du kan ju må bra också och skrev det utifrån ett omedvetet och nyfiket perspektiv som grundar sig på "en trygg uppväxt". Då får jag gratulera, alla har inte haft samma tur som du.
Citera
2023-01-04, 17:29
  #22
Medlem
Kaizashmans avatar
Kärlek är 100% acceptans av sig själv och de personer man har nära i sitt liv. Man behöver inte ens se förbi irriterande egenskaperna personen man älskar besitter, man kan se dem rakt i ögat och inte bli berörd ett dugg.
Du vet innerst inne att det är en reflektion av dig.

När man vet detta kan man älska på riktigt.
Citera
2023-01-04, 18:39
  #23
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizashman
Kärlek är 100% acceptans av sig själv och de personer man har nära i sitt liv. Man behöver inte ens se förbi irriterande egenskaperna personen man älskar besitter, man kan se dem rakt i ögat och inte bli berörd ett dugg.
Du vet innerst inne att det är en reflektion av dig.

När man vet detta kan man älska på riktigt.
Bra svar, dock är det svårt att lyckas vara på det sättet.
Citera
2023-01-04, 18:42
  #24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
"Riktig" kärlek är kravlös, villkorslös, gränslös och den dömer ej.

Den innebär att bli älskad trots ens fel och brister, inkompetens, misstag och tillkortakommanden.

Den innebär omtänksamhet, acceptans, respekt, trygghet, ömhet, förlåtande och tröst.

"Riktig" kärlek blir aldrig gammal och den håller i vått och torrt, genom med och motgång, utan förbehåll och utan tvekan.

Med denna definition är det inte konstigt att det råder brist på "riktig" kärlek.
Håller med om det mesta här. 👍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback