Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-27, 21:38
  #11101
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel

Om du försöker dig på senaste block, vilken svårighetsgrad måste du skapa ditt PoW-bevis för? Samt fundera en gång till på vad du menar med validerat. Vem är det som validerar egentligen och vad innebär det?
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Spelar det någon roll om block i en kedja redan är validerade om man lyckas skapa en alternativ kedja som också kommer att validera, då den följer reglerna? Om man lyckas skapa en längre (vi är kvar som sagt i den felaktiga regeln tills vidare, i den här funderingen) kedja som följer reglerna, vad kommer fullnoderna göra med denna när de jämför den med den redan kända (redan validerade) kortare kedjan?

Fundera tills vidare inte så mycket på att "kapa med sig hashpowern". Det spelar inte in i hur attacken skall konstrueras. Först skall vi hitta lättaste sätt att få alla att välja våran falska kedja. För att komma fram till lättaste sätt, tänk särskilt på att ett PoW-bevis krävs för varje block. Alltid! Vilka delar i reglerna är det som påverkar hur jobbigt detta bevis är att skapa? Kan vi styra dessa regler till vår fördel på något sätt?
Satte igång och svarade men inser att jag nu killgissar för mycket. Det är utanför mitt kunskapsområde, och vad som händer på andra sidan om den kunskapsgränsen överlåter jag till er cypherpunks. Jag litar på att ni får till det.

Jag är mer intresserad av vilka världsliga problem man kan tillämpa det på.

Jag har en ambition att fördjupa mig när jag får tid, men då är det The Bitcoin Standard, Mastering Bitcoin och eventuellt en motsvarande Ethereum bok som står först i kön.
Citera
2022-10-31, 17:58
  #11102
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Satte igång och svarade men inser att jag nu killgissar för mycket. Det är utanför mitt kunskapsområde, och vad som händer på andra sidan om den kunskapsgränsen överlåter jag till er cypherpunks. Jag litar på att ni får till det.

Jag är mer intresserad av vilka världsliga problem man kan tillämpa det på.

Jag har en ambition att fördjupa mig när jag får tid, men då är det The Bitcoin Standard, Mastering Bitcoin och eventuellt en motsvarande Ethereum bok som står först i kön.
OK, för all del. Trodde du kanske tyckte det var lite kul att klura lite på det. Men låt mig besvara min egna frågor då, så får vi se om det väcker lite intresse för ämnet här i tråden.

Återigen, vi antar att den felaktiga regeln gäller (som artikeln sa) att längsta kedjan vinner. Att attackera de senaste blocken tvingar oss fortfarande att respektera gällande svårighetsgrad och skapa bevis av den kalibern, vilket är kämpigt minst sagt i nuläget.

Men svårighetsgraden justeras ju över tid enligt en strikt regel som alla noder följer. Denna går i enkelhet ut på att man var 2016:e block tittar på tidsstämplar för just dessa (de 2016 senaste) block och mäter snittiden mellan dem. Avviker denna tid från de önskade 10 minuterna, så justeras svårighetsgraden så att framtida block förväntas komma närmare den önskade tiden. Justeringsregeln är inte perfekt utan ger ibland lite eftersläpningar, om total hashrate förändras kraftigt, men efter ett antal justeringar når den ändå målet.

Om man tar en kedja från genesis (det hårdlödda första blocket) så kommer varje fullnod, som sätts på jobbet att verifiera hela kedjan, att kräva att den här svårighetsgradsregeln stämmer. Dvs, var 2016:e block så justerar noden svårigheten om tidsstämplarna kräver det, när den nu går igenom hela kedjan, och kommer underkänna PoW-bevis på vägen som inte uppfyller den justerade svårighet som noden kommer fram till.

Vid just genesisblocket var svårighetsgraden mycket låg, men kom ju att stiga rätt fort i takt med att fler intresserade sig för mining i början. Hashraten steg, tiderna sjönk, regeln slog till vid varje intervall där detta krävdes och svårighetsgraden gick upp.

Om man nu vill skapa en alternativ kedja så ser man ju att de lättaste PoW-bevis som behöver göras om på denna kedja är de som var först i kedjan. Om man nu vill nyttja den (hypotetiska, men felaktiga) regeln att längsta kedjan gäller, så kan man ju börja attackera där det är som enklast, dvs skapa en alternativ kedja från start. PoW-bevis blir löjligt enkla att skapa, blocken kan var tomma men alla block rewards skickar man till egna adresser. Tidstämplar fejkas, så att de ser riktiga ut.

Eftersom (antagandet att) längsta kedjan gäller är det ju nu frestande att fejka tidstämplar rejält då man då hinner få in fler block rätt så enkelt fram tills dagens datum. Men, här får man se upp lite. Svårighetsjusteringen gäller fortfarande, så fejkar man tidstämplar med för korta intervall så stiger svårigheten och noderna kommer underkänna PoW-bevis som inte håller måttet.

Så knepet här är då att för tidstämplarna hålla sig precis på gränsen till vad som är tillåtet, för att inte svårigheten skall tvingas upp. Då blir det trivialt att skapa en kedja nästan hela vägen till nutid som är giltig. Sen måste man dock börja minska intervallet på tidstämplarna mot slutet för att hinna få med fler block än vad originalkedjan har. Men här kan man utnyttja trögheten i regeln och driva på mängden block rejält utan att svårighetsgraden hinner med i samma takt avslutningsvis. Det kommer bli jobbigare att förfalska de sista blocken, men det blir en enorm skillnad mot det jobb som lagts ned i originalkedjan och går sannolikt att klara av med rätt modesta resurser.

Så fort denna alternativa kedja postas i nätverket så uppfyller den alla reglerna och kommer godkännas som giltig av alla noder. Tack vare den felaktiga regeln, att längsta kedjan är bäst, så kommer den väljas av alla över originalet. Alla transaktioner som gjorts är borta och ersatta av block-rewards till nya adresser enbart. Samtliga tillgångar har bytt ägare och alla noder är nöjda med att detta är korrekt.

Så, regeln att längsta kedjan gäller är uppenbarligen inte särskilt bra. Tur för Bitcoin att regeln inte är definierad så.
Citera
2022-11-30, 20:52
  #11103
Medlem
Leastons avatar
Kollade äldre inlägg i tråden, och det är komiskt att läsa att det var samma argument emot Bitcoin 2012 när priset låg på $2.
"Bitcoin är luft", "Bitcoin saknar backning", "Regeringar kommer förbjuda det strax" osv osv.

Första gången den trötta "Bitcoin är som tulpan manin" -argumentet kom. 2013-12-07
Långlivad tulpan-hype, det måste vi ändå tillstå

Första "pyramidspels"-argumentet 2013-03-31 (även första "ingen backning" i samma inlägg? )
__________________
Senast redigerad av Leaston 2022-11-30 kl. 21:02.
Citera
2022-12-16, 22:04
  #11104
Medlem
Leastons avatar
På avdelning: "the power" kommer aldrig tillåta Bitcoin:
Citat:
BREAKING: The Bank for International Settlements (BIS) has recently released its Prudential Treatment of Cryptoasset exposure report for December 2022. And as per the official statement, they have introduced a new policy that permits banks to now hold 2% of their reserves in cryptocurrencies.

Lighting överförningar mellan banker bara ett stenkast bort?
Citera
2022-12-16, 22:06
  #11105
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
På avdelning: "the power" kommer aldrig tillåta Bitcoin:


Lighting överförningar mellan banker bara ett stenkast bort?
Vad får dig att tro det?
Citera
2022-12-17, 04:39
  #11106
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
På avdelning: "the power" kommer aldrig tillåta Bitcoin:


Lighting överförningar mellan banker bara ett stenkast bort?
Varför insisterar du på att acceptera det här fåniga lightning-narrativet?

Lightning är en fullständigt irrelevant lösning. All tid och pengar som läggs på lightning är som bäst bortkastade resurser, som värst gör det marknaden förvirrad så allt tar X år längre tid. I längden försvinner det oavsett.
Citera
2022-12-17, 07:08
  #11107
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Lightning är en fullständigt irrelevant lösning. All tid och pengar som läggs på lightning är som bäst bortkastade resurser, som värst gör det marknaden förvirrad så allt tar X år längre tid. I längden försvinner det oavsett.
Vad är det för "allt" som skulle ta längre tid? Att bitcoin avslöjas som luft och alla säljer?
Citera
2022-12-20, 10:14
  #11108
Medlem
Leastons avatar
Kraken är progressiva inom Bitcoin. Bland det första att implementera insättning/uttag över Lightning och nu först med Taproot.

Taproot is an upgrade to the Bitcoin protocol that aims to improve the privacy and efficiency of the world’s first and largest cryptocurrency.

https://blog.kraken.com/post/16740/b...ted-on-kraken/
Citera
2022-12-31, 09:36
  #11109
Medlem
Leastons avatar
(Byter till rätt tråd)
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Core, en av de största Bicoin-miners i USA har gått i konkurs.
https://www.barrons.com/articles/cor...cy-51671622812

BlackRock håller företaget under armarna så de kan köra vidare.

https://www.coindesk.com/business/20...-new-17m-loan/

Hashrate är på rekordhöga nivåer, trots att priset är i botten, så det är fullt normalt att miners som inte är lönsamma tvingas stänga ner eller går omkull.
https://pbs.twimg.com/media/FkfIUSCV...jpg&name=small

Jag ser detta som något bra och ett resultat av att Texas börjat konkurrera med billig överflödig energi.

Exempel: https://twitter.com/DocumentingBTC/s...8c3gai_u9cwmgA

Ju fler som hittar sådana här miljövänliga möjligheter, ju fler kommer konkurreras ut i andra änden.
Citera
2022-12-31, 09:49
  #11110
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
(Byter till rätt tråd)


Hashrate är på rekordhöga nivåer, trots att priset är i botten, så det är fullt normalt att miners som inte är lönsamma tvingas stänga ner eller går omkull.
https://pbs.twimg.com/media/FkfIUSCV...jpg&name=small

Jag ser detta som något bra och ett resultat av att Texas börjat konkurrera med billig överflödig energi.

Exempel: https://twitter.com/DocumentingBTC/s...8c3gai_u9cwmgA

Ju fler som hittar sådana här miljövänliga möjligheter, ju fler kommer konkurreras ut i andra änden.
Ja, nu körs Bitcoin-riggarna till Texas. Silicon Valley i Kalifornien töms: HP och Oracle har också stuckit till Texas. Tesla likaså. SpaceX bygger Starship där. Texas guvernör skickar flyktingarna i buss till vicepresidentens kontor i Washington. Det finns hopp på vissa platser ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-31 kl. 09:52.
Citera
2022-12-31, 22:47
  #11111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Kollade äldre inlägg i tråden, och det är komiskt att läsa att det var samma argument emot Bitcoin 2012 när priset låg på $2.
"Bitcoin är luft", "Bitcoin saknar backning", "Regeringar kommer förbjuda det strax" osv osv.

Första gången den trötta "Bitcoin är som tulpan manin" -argumentet kom. 2013-12-07
Långlivad tulpan-hype, det måste vi ändå tillstå

Första "pyramidspels"-argumentet 2013-03-31 (även första "ingen backning" i samma inlägg? )

Vad har det med något att göra? Bubblor och ponzis kan vara väldigt långvariga. Samtidigt vet vi att majoriteten av alla bitcoin tulip ägare har förlorat pengar idag.
Citera
2022-12-31, 23:00
  #11112
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Vad har det med något att göra? Bubblor och ponzis kan vara väldigt långvariga. Samtidigt vet vi att majoriteten av alla bitcoin tulip ägare har förlorat pengar idag.
Precis som i alla tidigare bear markets då. Vad har hänt för de som väntat ut och inte sålt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback