Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-30, 19:50
  #433
Medlem
Jag tror att Republikanerna väljer en betydligt mer stabil kandidat nästa gång.
En Trump som har fastnat i mängder av stämningar är kanske inte riktigt vad man söker.
Hans oberäknelighet kanske inte är så värst önskvärt i dessa tider.
Citera
2022-12-30, 20:08
  #434
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tror att Republikanerna väljer en betydligt mer stabil kandidat nästa gång.
En Trump som har fastnat i mängder av stämningar är kanske inte riktigt vad man söker.
Hans oberäknelighet kanske inte är så värst önskvärt i dessa tider.

Och nu vet vi redan från början att han aldrig kommer att erkänna ett nederlag. Förlorar han är alltså cirkusen igång igen.
När han inte godkänner det amerikanska demokratiska valsystemet borde han naturligtvis inte få ställa upp alls.
Citera
2022-12-30, 21:06
  #435
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tror att Republikanerna väljer en betydligt mer stabil kandidat nästa gång.
En Trump som har fastnat i mängder av stämningar är kanske inte riktigt vad man söker.
Hans oberäknelighet kanske inte är så värst önskvärt i dessa tider.
Han har ridit ut Mueller, Ukraina, 6/1 och kommer bara ut starkare. Ett tag hade Demokraterna 13 utredningar mot honom på gång samtidigt. Han har i princip alltid varit misstänkt för något men ändå alltid klarat sig. Han är en vinnare! Trump 2024!
Citera
2022-12-30, 23:23
  #436
Medlem
seppolundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han är en vinnare! Trump 2024!
Ser du fortfarande Trump som en vinnare trots den senaste nyhetsrapporteringen?
Citera
2022-12-31, 07:11
  #437
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Ser du fortfarande Trump som en vinnare trots den senaste nyhetsrapporteringen?
Vem som vinner får vi givetvis se. Men enligt den "senaste nyhetsrapporteringen" skulle Trump praktiskt taget ha suttit i fängelse konstant sedan ungefär 2016. Han görs ned i media.
Citat:
Roger Stone says Trump's presidency is in danger, calls Mueller's Russia probe a 'speeding bullet' heading for president's head
Jan 31, 2019
https://www.businessinsider.com/roge...19-1?r=US&IR=T

Det kommer troligen att bli en president med "hårda nypor" 2024, gissar jag, i alla fall. Mycket av Bidens löften slogs ju undan av Manchin och Sinema. Men en del utgifter har han fått igenom senare. Dessa kan komma att blockeras av en republikansk president 2024.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-31 kl. 07:23.
Citera
2022-12-31, 08:41
  #438
Medlem
seppolundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket av Bidens löften slogs ju undan av Manchin och Sinema. Men en del utgifter har han fått igenom senare. Dessa kan komma att blockeras av en republikansk president 2024.
Det tror jag inte.
kongressens spending bills är tio åriga och kräver 51 röster i senaten för att återkalla.

Senatens kartor ser inte vänliga ut för GOP i 2024 enligt mig själv.

GOP är ett döende parti.
Citera
2022-12-31, 11:12
  #439
Medlem
Love.Thy.Neighbor.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Det tror jag inte.
kongressens spending bills är tio åriga och kräver 51 röster i senaten för att återkalla.

Senatens kartor ser inte vänliga ut för GOP i 2024 enligt mig själv.

GOP är ett döende parti.

Med en sådan ledare som Bidan är det väl snarare demokraterna som är ett döende parti:

Joe Biden ‘declining before the eyes of the world’
Citera
2022-12-31, 13:06
  #440
Medlem
seppolundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Med en sådan ledare som Bidan är det väl snarare demokraterna som är ett döende parti:

Joe Biden ‘declining before the eyes of the world’
Jag har svårt att se att Demokraterna är ett döende parti.
Vilket parti skulle du säga har flest registrerade medlemmar idag?
DNC eller GOP?

(det är inte en gotcha-fråga och jag vill inte höra en whatabout-replik. Besvara frågan så flyter konversationen på..)
Citera
2022-12-31, 15:00
  #441
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Med en sådan ledare som Bidan är det väl snarare demokraterna som är ett döende parti:

Joe Biden ‘declining before the eyes of the world’
Det både du och seppo missar är att båda partierna minskar till förmån för USAs snabbast växande och största politiska identifierar grupp - de oberoende väljarna.

Dessutom såg vi ju i midterms att Republikanerna vann popular vote så att DNC är på väg att kollapsa under Biden är ingen överdrift. Vi såg hur Sinema lämnade partiet och jag är säker på att fler kommer följa.
Citera
2022-12-31, 20:34
  #442
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det både du och seppo missar är att båda partierna minskar till förmån för USAs snabbast växande och största politiska identifierar grupp - de oberoende väljarna.

Dessutom såg vi ju i midterms att Republikanerna vann popular vote så att DNC är på väg att kollapsa under Biden är ingen överdrift. Vi såg hur Sinema lämnade partiet och jag är säker på att fler kommer följa.
Men vinner inte nästan alltid presidentens opposition mid-terms för att kunna blockera presidenten och låta honom fabulera fritt

Körde inte GOP med Gerrymandering för platserna (inte
"popular") den här gången?
Citera
2022-12-31, 22:26
  #443
Medlem
seppolundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Körde inte GOP med Gerrymandering för platserna (inte
"popular") den här gången?
Midterms med 55 procent - 65% participation rate.

Att vinna popular vote då (ifall det är sant) är lika givande som att påstå att man förlorat populärvalet i de 5 senaste president valen pga "röstfusk och hackade machiner"

Klartext :det republikanska partiet håller på att kollapsa. Partiet består av boomer väljare i rostbältet. Och aktuarie tabellerna talar inte för partiets sida direkt.
Citera
2023-01-01, 07:19
  #444
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Midterms med 55 procent - 65% participation rate.

Att vinna popular vote då (ifall det är sant) är lika givande som att påstå att man förlorat populärvalet i de 5 senaste president valen pga "röstfusk och hackade machiner"

Klartext :det republikanska partiet håller på att kollapsa. Partiet består av boomer väljare i rostbältet. Och aktuarie tabellerna talar inte för partiets sida direkt.
Men politikerna skulle inte kunna driva systemet med bara ett parti. Det går att se på olika sätt

1. De amerikanska politikerna använder konservativ, republikansk politik för att driva landet medan CNN och andra media kablar ut progressiv, demokratisk politik som resten av världen tar efter och förstör sig själv. Man flyttar t.ex. abortlagstiftningen till delstaterna medan vi bara ser protesterna mot detta i våra medier. Biden stöds av våra medier och Trump motarbetas etc

2 I ett flerpartisystem kan politikerna samarbeta genom att prata stort om progressiva idéer men sedan låta andra politiker blockera detta. Biden kallade till stort internationellt möte om klimatet vilket publicerades i media. Men sedan lät han sina egna senatorer Manchin och Sinema blockera förslagen så USA slapp betala.

På samma sätt kan de svenska politikerna ge oss de mest folkfientliga delarna av varje block. Nu får vi högerbudget som injiceras med liberalernas kaos. Tidigare hade vi vänsterkaos som via Januariavtalet injicerades med högerbudget.

3. Politikerna vill gärna ha flerpartisystem för att inte avslöja att de samarbetar i ett enpartisystem.

4. Med ett enpartisystem skulle partiet behöva ta ansvar. Oppositionspartier skulle uppstå hos folket och kanske ha ärliga avsikter. Hos oss skapades SD tidigt med folkliga åsikter. Men allt vad tiden led så vek sig SD i fråga efter fråga, ju mer inflytande partiet fick. Nu har SD blivit helt likt de övriga partierna. Därför måste politikerna driva flera partier som de kan kontrollera. Politikerna driver därför själva en kontrollerad opposition. Kristersson har skämt ut sig rejält. Högern har svikt sina vallöften i Sverige och det stärker bara socialdemokraternas position.

Däremot ger man gärna en bild av att republikanerna håller på att kollapsa. Trump har stått inför olika utredningar sedan han tillträdde 2016 (Mueller, Ukraina, 6/1 ...) och enligt medierna har han praktiskt tagit varit på väg i fängelse hela tiden. Men han klarar sig fortfarande och är en möjlig president igen 2024. Riktigt så illa är inte mediebilden, som att partiet håller på att kollapsa. De tog hem Representanthuset i valet nyligen, men de motarbetas i media, "snart så" kollapsar de.

Kina har också flera partier men oppositionen där har blivit så svag att den nästan inte märks. Så i slutändan, när Europa och kanske USA kommer att fungera som diktaturen Kina så kanske vi också får enpartisystem. Men tills vidare kan vi nog räkna med att se minst två partier i USA.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-01 kl. 07:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback