Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-12-27, 15:26
  #37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag upplever också att modereringen av northvolt-tråden är partisk, det är helt okej att skriva lyriska hyllningar av både fabriken och den utlovade boomen i Skellefteå och Norrland i stort. Men kritiska inlägg av fabriken och negativa erfarenheter av utvecklingen raderas.

Jag har fått inlägg raderade.
Kan du visa något av de "lyriska" inläggen du nämner? Länka till något skrivet under december månad.
Citera
2022-12-27, 15:31
  #38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att det självklart hör hemma där. Carlsson anser att USA är bättre än Europa men har ändå byggt här. Dels handlar det om Carlsson som person. Detta har gått ut i svenska media och alla som känner till ärendet tänker på fabriken i Skellefteå.

Det utgör alldeles solklart "utrpessning" av EU. Vi européer skall betala mer till Carlsson annars åker han till USA med den tyska fabriken. Det innefatttar alldeles självklart att Carlsson även vill ha mer för fabriken i Skellefteå och dess vidareutbyggnad.

Dessutom måste man klargöra hans upppgifter. Det gäller honom som person. Man måste få en förklaring på hur han kan använda den tyska fabriken att försöka manipulera med när mediauppgifter säger att han förlorat inflytandet över den. Det kan ha kommit nya uppgifter. Men en förklaring krävs. Det har diskuterats tidigare i tråden och får inte tas bort nu när Carlsson, i alla fall enligt min mening, uppträder mycket märkligt.

Man får inte gränsa av ämnet för snävt. Vi har diskuterat Borlänge, Västerås, Göteborg, Tyskland tidigare. Nu har Carlsson återkommit i media. Det måste in i tråden, anser jag bestämt.

Tänker öht inte diskutera vad Carlsson eller NV bör eller inte bör göra i denna tråd, det är OT. Så jag ber dig att göra detsamma.

Det är möjligt att du har rätt, att det hör hemma i Skellefteå-tråden. Jag är osäker.
Citera
2022-12-28, 07:14
  #39
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag upplever också att modereringen av northvolt-tråden är partisk, det är helt okej att skriva lyriska hyllningar av både fabriken och den utlovade boomen i Skellefteå och Norrland i stort. Men kritiska inlägg av fabriken och negativa erfarenheter av utvecklingen raderas.
Nu modererar jag inte i det forumet men att det finns någon agenda bland moderatorerna vet jag att det inte finns. Inte rent generellt och absolut inte i detta ämne.
Det är ju en ganska vanligt förekommande anklagelse att moderatorerna är partiska i ämnet ena än det andra, väldigt ofta anklagelser från båda sidor av en fråga också. Eftersom att användarna mest reagerar när inläggen som stödjer ens egna syn raderas så blir det så att båda sidor känner sig orättvist behandlade..

Och att någon moderator skulle brinna så vansinnigt för just denna fråga att man skulle bemöda sig med att bryta mot vårat regelverk att moderera opartiskt ser jag som fullständigt osannolikt.
Citera
2022-12-29, 14:00
  #40
Avstängd
wwrs avatar
Nu fick jag en tredje varning i diskussionerna om Northvolt.

Carlsson har tidigare varit anställd vid Tesla. Tesla var ett av världens högst värderade företag men har fallit tillbaka. Musk och Tesla talar stort om batterier men inte ens det jätteföretaget har lyckats få igång någon regelbunden tillverkning av batterier. Nu går Teslaaktien i "dödsspiral". Andra gröna profeter som helt försvunnit är Gore och Greta.

Northvolt-fabriken har också försvunnit ur mediebilden. Det har blivit nästan tyst om företaget. Därför måste det utredas, anser jag.

Att jämföra med andra "gröna" projekt är inte att vara Off Topic. Självklart måste man få jämföra med andra samhällsföreteelser när man bedömer ett företag. Det är genom andra erfarenheter man kan bedöma ett företag. Erfarenhet (induktion) är ett etablerat sätt att erhålla kunskap. Man studerar liknande företeelser och drar slutsatser ur detta. Då får inte Flashback skära bort möjligheten att göra jämförelser bara för att de i vissa fall ställer den gröna agendan i dålig dager.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vissa i tråden gillar inte att man jämför med Musk. Men det är en naturlig jämförelse. Det är hos Musk som Carlsson fått sin träning och båda sysslar med "gröna" verksamheter. Tesla har också talat stort om batteritillverkning (den årliga "Battery Day"). Och Tesla som var ett av världens fem högst värderade företag alla kategorier, har inte fått igång regelbunden produktion av batterier till sina bilar. Det går att hålla uppe en fasad under en viss tid. Men ofta kommer verkligheten ikapp senare. Betalsystem, Tesla, SpaceX, Neuralink, Boring, Hyperloop, Marsresorna, Starship, kryptovalutorna ... Nu hoppar Musk av Twitter. Carlsson startar företag här och där i Europa och överväger nu att hoppa vidare (tillbaka) till USA. Man måste följa upp vad dessa "gröna profeter" verkligen åstadkommer.

Citat:
Oroväckande dödsspiral för Tesla-aktien
https://www.di.se/analys/orovackande...-tesla-aktien/

Se på Greta. Enorm publicitet under en kort tid. Nu är hon nästan slut i media (men verkar fungera bra i skola och privatliv enligt tråden). Det lilla hon demonstrerar nu handlar ofta om Kurdistan. Hon var inne på Corona, Indien och annat tidigare. Det gröna handlar ofta om stor publicitet av förhoppningar som sedan faller samman.

Och Greta tog över stafettpinnen från Gore som nu är borta ur media.

http://www.snowleopard.info/global/w...lt_climate.png

Gröna förutsägelser måste följas upp

Det är en viktig orsak att Northvolt nu måste genomlysas ordentligt.

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk

Hej!

Massor av kontext tycker du uppenbart. Men det och førblir Off Topic i den här tråden.

Om du vill skriva om de "stora sammanhang"
som du ser så føreslår jag att du fortsätter i tråden i KoAT som du själv skapat før just den här typen av teorier.

Ja, om du är oense om också denns tolkning av vad som är ämnet før tråden så går det såklart fint att klaga på också denna varning, i den befintliga tråden i Klagomål.

Vennlig hilsen

Gutten
OK, tack för meddelandet.

Jag fortsätter i den befintliga tråden.

Vänlig hälsning

wwr
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-29 kl. 14:58.
Citera
2022-12-29, 15:13
  #41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu fick jag en tredje varning i diskussionerna om Northvolt.

Carlsson har tidigare varit anställd vid Tesla. Tesla var ett av världens högst värderade företag men har fallit tillbaka. Musk och Tesla talar stort om batterier men inte ens det jätteföretaget har lyckats få igång någon regelbunden tillverkning av batterier. Nu går Teslaaktien i "dödsspiral". Andra gröna profeter som helt försvunnit är Gore och Greta.

Northvolt-fabriken har också försvunnit ur mediebilden. Det har blivit nästan tyst om företaget. Därför måste det utredas, anser jag.

Att jämföra med andra "gröna" projekt är inte att vara Off Topic. Självklart måste man få jämföra med andra samhällsföreteelser när man bedömer ett företag. Det är genom andra erfarenheter man kan bedöma ett företag. Erfarenhet (induktion) är ett etablerat sätt att erhålla kunskap. Man studerar liknande företeelser och drar slutsatser ur detta. Då får inte Flashback skära bort möjligheten att göra jämförelser bara för att de i vissa fall ställer den gröna agendan en dålig dager.
Jag tycker delar av bara det här inlägget är att du försöker upprepa ditt resonemang om Carlsson mer än själva problenatiken om hur breda utsvävningar man ska få göra innan det blir OT.
Vissa upprepningar tycker jag kan klassas som bristande KFK. Framförallt när man kommer med en radda av påståenden som utmynnar i en utsvävande teori, och att man vägrar svara på delar av ens argument. Om uttalande 1 och 4 kan bestridas då faller hela slutkontexten.
Att därifrån direkt hoppa till att användare är köpta av företag och att Flashbacks moderatorer är korrumperade stärker ju bara den bristande KFK regeln.

Det borde väl snarare vara tvärtom isf, . Att användare som kommer med speciella teorier upprepar och svävar ut i flera olika sammanhang och ämnen samt vägrar ta till sig motargument ,medvetet förstör diskussionen
I bl,a Gretatråden håller du på likadant. Massa upprepningar och när du blir motbevisad så sticker du iväg med svansen mellan benen och fortsätter bara upprepa samma motbevisade argument.

Det är nog där problemet ligger tror jag. Med varför du lyckas dra på dig varningar i olika trådar, men med samma modus operandi.

I all välmening ,försök syna din egen "diskussions" taktik någongång istället för att direkt anklaga andra för att vara påverkansagenter.
Citera
2022-12-29, 15:40
  #42
Avstängd
wwrs avatar
Den senaste varningen är en katastrof för forumet. Den klassar mitt inlägg som "Utanför Ämnet" när jag jämför Northvolt med andra gröna projekt och aktörer som Tesla, Musk, Greta och Gore. Moderatorerna skär helt enkelt av möjligheten att jämföra med liknande projekt eftersom jämförelsen är till nackdel för den gröna agendan.

I fortsättningen har det blivit förbjudet att jämföra Northvolt och dess VD med andra företag och aktörer. Det är skandal naturligtvis, hur Flashback skyddar Northvolt.

Citat:
Massor av kontext tycker du uppenbart. Men det och førblir Off Topic i den här tråden.

Om du vill skriva om de "stora sammanhang"
som du ser så føreslår jag att du fortsätter i tråden i KoAT som du själv skapat før just den här typen av teorier.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

Det är naturligtvis ingen konspiration att påpeka att Dagens Industri i dagarna skriver att aktien för Tesla, Carlssons förra arbetsplats, går i "dödsspiral" eller att jätteföretaget Tesla inte heller fått fram regelbunden produktion av batterier.

Det är inte fel att påpeka att Gore och Greta är borta ur rampljuset. De var Northvolts och den gröna agendans reklampelare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-29 kl. 16:05.
Citera
2022-12-30, 07:43
  #43
Avstängd
wwrs avatar
Moderatorerna har först varnat mig och sagt att jag "duckar" i diskussionerna genom att inte svara på alla frågor som ställs. Men nu verkar modertorerna själva inte fortsätta diskussionen. Det finns ingen regel att man måste svara men i detta fall måste modertorerna ändra sin tolkning av reglerna. Den senaste varningen jag erhöll i denna tråd menar att min jämförelse av Northvolt med Tesla är "Utanför Ämnet". Det är helt fel. Man måste få jämföra med andra företag och gröna aktörer för att uttala sig om t.ex. Northvolt. Carlssons tidigare chef vid Tesla, Musk, har talat mycket om batterier, men jätteföretaget har själva inte kunnat producera batterier till sina bilar. (Liksom Northvolt visar Tesla bilder på batterier men inga bilar leveras ännu med Tesla-batterier, vad jag vet.) Dagens Industri skrev nyligen att Tesla-aktien går i "dödsspiral". Det är mycket relevant, elbilar är dessutom en stor marknad för batterier.

Därför måste det vara tillåtet att jämföra Northvolt med liknande företag och gröna aktörer. De dyker upp och lovar. Men man måste följa upp vad de levererar.

Carlsson dök nyligen upp i media och hotade flytta ett fabriksbyggge i Tyskland till USA om han inte får mer pengar. Men detta "bygge" är bara en avsiktsförklaring. Storföretagen gör gröna luftaffärer för att sprida en grön agenda. Affärerna har ofta inte seriösa avsikter. Som i detta exempel som är en relevant jämförelse. Om moderatorerna förbjuder denna typ av jämförelser skyddar man Northvolt och våra skatte- och pensions-pengar kan fortsätta rinna bort i företaget utan att det undersöks.

Jag jämför dessutom kort med dessa tidigare "gröna profeter".

http://www.snowleopard.info/global/w...a_thunberg.jpg

Gore fick Nobelpriset 2007 och sade då att Nordpolens is skulle vara bortsmält inom 7 år. Gretas klimatdemonstrationer kunde dra 500.000 personer för några år sedan. Numera demonstrerar hon bakom riksdagen en gång i veckan med ett tiotal deltagare. Temana varierar med det senaste i tidningarna, just nu handlar skyltarna ofta om Kurdistan!

Även dessa tidigare "klimat-mediastjärnor" har försvunnit ur nyhetsflödet. (Men att nämna detta kallar moderatorerna "konspiration"!) Man måste få göra den jämförelsen för att förstå att det gäller att ta reda på vad Carlsson och Northvolt sysslar med, innan det har blivit helt tyst om dem. Media slutade närmast skriva om Northvolts fabrik för ett år sedan, när den öppnade! Miljarder av våra skatte- och pensions-pengar har gått in i företaget.

Samma upprepningar har skett sedan 70-talet utan att slå in. Det måste man få påpeka. Det är ingen konspiration.
http://www.snowleopard.info/global/w...rs_climate.png
http://www.snowleopard.info/global/g...1/climate-001/

Greta förbjuder de som är äldre än 25 att vara med i hennes organisation! Detta sker för att försöka pressa på en ny generation samma idéer utan att få dem ifrågasatta. Det är samma metod som modertorerna använder. Alla försök att införa tidigare erfarenheter skall utplånas.

Moderatorerna har dessutom lyckats byta titel på denna tråd genom att först svara i en fyra månader gammal tråd och sedan slå ihop denna tråd med den aktuella. Den ursprungliga trådens titel var.

Flashback skyddar Northvolt och EU genom extrem och felaktig moderering.

Modertorerna verkar dessutom ha hittat på en ny tolkning av regeln om korspostning. Den gäller om man skriver samma sak i olika trådar. Att upprepa ett argument i en tråd har alltid varit tillåtet och tillämpas ofta.

Den extrema och felaktiga modereringen av denna tråd talar också mycket för att det är något problem med Northvolt.

----

Här är några exempel på etablerade användare av Flashback som i sina signaturer listar andra användare de inte svarar på. Det bifogas även några inlägg från 2015 när Flashback tog bort möjligheten att alls se utvalda användares inlägg. De första svaren i tråden gillade inte förändingen. Nu måste man se alla inlägg men absolut inte svara på dem. Då tar ju disussionerna aldrig slut.

HepCat-X
Citat:
Juli 2017: Inga svar till användare på SK-listan (Särskilda Kretiner): Fri, Alpha101, Praktjakt, Skunkjobb, Rad-i-Kalle, Tjockballe, VanDick, Japhy, vallero, Stramkurs, Giant Squid, KoVaK, Berlindas, TrumpIsPresident, EnGodForlorare, Flashy Bear, ManethoZeus, Bergsturk, Fillesnor, Knullfester - eller till personer som hyllar Behring Breivik eller Osama bin-Laden i sina signaturfält.

Clodius har lagt in en moderator på listan
Citat:
Ignorelista (Mkt svår att kvala in på): Fri, Bernard Law
----
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Vi har idag gjort lite förändringar i hur funktionen för att ignorera användare fungerar.

Det går inte längre att ignorera inlägg som en användare har gjort publikt, och det alternativet är borttaget från användarmenyn i forumet. Om man har lagt till en användare i sin Ignoreralista (som hittas under Kontrollpanelen) så döljer denna numera endast kontakter som sker via PM.

Om man önskar ignorera någons PM så kan man antingen göra detta genom att gå in och lägga till denne på Ignoreralistan, alternativt klicka på användarmenyn i det aktuella PM:et.

admin4
En moderator:
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad är bakgrunden till denna förändring? Nu har jag själv aldrig känt att jag behövt lägga någon på ignore, men det finns onekligen vissa delforum där vissa användare formligen massproducerar inlägg som endast renderar i massiva OT-spår i diskussionerna.

Är det inte bättre att man i så fall kan ignorera dessa istället för att leda till att behöva vada igenom en massa smörja då folk inte kan hålla sig från att reagera på deras (i de flesta fall) trollande?

Citat:
Ursprungligen postat av Upland
Detta var en dålig förändring. Det sparde så mycket utrymme och tid att slippa skumma igenom alla dåliga användares inlägg för att fokusera på dem med värde.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Håller med föregående talare. Mycket dålig förändring detta. Det finns hundratals proryska debattörer som förgiftar diverse forum med sin Putin-propaganda. Ignore-funktionen gör att man enkelt kan identifiera dessa. Snälla - återinför ignore-funktionen!
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-30 kl. 08:39.
Citera
2022-12-30, 16:16
  #44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den senaste varningen jag erhöll i denna tråd menar att min jämförelse av Northvolt med Tesla är "Utanför Ämnet". Det är helt fel. Man måste få jämföra med andra företag och gröna aktörer för att uttala sig om t.ex. Northvolt.
För en läsare ser det nog mer ut som du skrivit om Tesla - inte om Northvolt - och sedan går till Thunberg och Gore. Du använder tråden som din dagbok, vegeterar dina favorittankar.

Detta i kombination med att man upprepar sina tidigare postade inlägg och inte bemöter invändningar är inte snyggt. Om du håller på så bör modereringen stävja det.
Citera
2022-12-30, 16:55
  #45
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
För en läsare ser det nog mer ut som du skrivit om Tesla - inte om Northvolt - och sedan går till Thunberg och Gore. Du använder tråden som din dagbok, vegeterar dina favorittankar.

Detta i kombination med att man upprepar sina tidigare postade inlägg och inte bemöter invändningar är inte snyggt. Om du håller på så bör modereringen stävja det.
Men vad som är snyggt är en helt subjektiv bedömning och finns inga regler som styr. Nu ger ni varning för detta.

Moderatorn skriver att inlägget är Off Topic.
Citat:
Massor av kontext tycker du uppenbart. Men det och førblir Off Topic i den här tråden.

Hur ställer ni er till detta? Är det tillåtet att jämföra med elbil- och batteri-företaget Tesla och dess VD, en miljö där Northvolts VD fått sin träning? Är det tillåtet att göra en allmän bedömning av den gröna agendan genom att t.ex. beröra hur Gore och Greta helt försvunnit ur rampljuset? Northvolts framtid är helt beroende av den gröna agendan.

Självklart måste detta vara tillåtna ämnen i tråden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-30 kl. 16:59.
Citera
2022-12-30, 17:13
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur ställer ni er till detta? Är det tillåtet att jämföra med elbil- och batteri-företaget Tesla och dess VD, en miljö där Northvolts VD fått sin träning? Är det tillåtet att göra en allmän bedömning av den gröna agendan genom att t.ex. beröra hur Gore och Greta helt försvunnit ur rampljuset? Northvolts framtid är helt beroende av den gröna agendan.

Självklart måste detta vara tillåtna ämnen i tråden.

Jag tycker att det är lustigt att du kräver svar på dina frågor av Mod, när du själv alltid väljer att inte svara på andras frågor.
Citera
2022-12-30, 17:19
  #47
Avstängd
wwrs avatar
Det tramsas och läggs ut villospår i både denna tråd samt i tråden om Northvolt. Därför måste man upprepa de väsentliga punkterna. (På samma sätt som liknande villospår läggs ut om och om igen.)

En moderator har delat ut varning och kallat ett inlägg för off topic när det berör Tesla och den gröna agendan (Gore och Greta) som är Northvolt och Teslas reklampelare. Detta måste modertorerna ta tillbaka och sluta skydda Northvolt så att diskussion och kritik av företaget kan fortsätta.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-30 kl. 17:24.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback