Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-28, 15:37
  #649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Flera personer jag känner som fått hyreskontrakt via bostadsförmedlingen har stått på plats 10-20. Att nämna är att det har varit på såväl yttre förorterna som närförorter. En fick i Kristineberg som jag inte vet vad det klassas som men som är snäppet mer attraktivt. Samtliga lägenheter var antingen mycket fint skick, fint skick och okej skick (dvs inga råtthål).

En annan erfarenhet jag har är att 30 personer tackat nej till en lägenhet. Visningen var nästan skrattretande av följande skäl:

1. När vi som skulle gå på visningen väntade precis innanför porten så kom det ner någon annan som bodde där som var aspackad och gormade.
2. Killen som skulle hålla visningen (nuvarande hyresgästen) kom ner i flipflops utan strumpor, hygienen var under all kritik och han var dessutom ganska sjuk. Hostade, snorade och såg matt ut.
3. När vi väl kom in i lägenheten stod kylskåp+ frys där man tänker att en hatthylla skulle hänga. Det var tydligen den minst dåliga platsen man kunde ha det på då det inte fick plats i köket.
4. Det var tre barn hemma som var sjuka och hostade och snorade rakt ut (jag blev faktiskt sjuk efter visningen).
5. Det fanns en stor fläck med en diameter på kanske 80 cm i köket, såg ut som att någon tappat torkat baconfett och låtit det ligga där en vecka innan det torkades upp.
6. Lägenheten var ful och sliten och samtliga väggar var svartmålade bortsett från köket.

Den nyvarande hyresgästen kanske ville behålla lägenheten själv och såg till att alla tackande nej? Den aspackade som gormade var kanske en kompis som hjälpte till?
Citera
2022-12-28, 17:52
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Den nyvarande hyresgästen kanske ville behålla lägenheten själv och såg till att alla tackande nej? Den aspackade som gormade var kanske en kompis som hjälpte till?

Har inte tänkt på det viset tidigare, intressant vinkel. Menar du att personen exempelvis skulle haft ett korttidskontrakt som löper ut alternativt att hyresvärden hade skäl att säga upp personen? Och vet du om det du beskriver är något som förekommer till och från?
Citera
2022-12-28, 23:12
  #651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Den nyvarande hyresgästen kanske ville behålla lägenheten själv och såg till att alla tackande nej? Den aspackade som gormade var kanske en kompis som hjälpte till?
Bostadsförmedlingen håller inte visningar i lägenheter där den boende inte sagt upp sitt kontrakt/blivit uppsagd. Den boende kan alltså inte behålla lägenheten.
Citera
2022-12-29, 10:38
  #652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Har inte tänkt på det viset tidigare, intressant vinkel. Menar du att personen exempelvis skulle haft ett korttidskontrakt som löper ut alternativt att hyresvärden hade skäl att säga upp personen? Och vet du om det du beskriver är något som förekommer till och från?

Jag läste en gång en novell där en konststuderande hyrde en lägehet som ägaren funderade på att sälja. Han målade stora sprickor i väggarna så ingen ville köpa lägenheten och han fick behålla sin hyreskontrakt. Så varför inte?
Citera
2022-12-29, 10:40
  #653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Bostadsförmedlingen håller inte visningar i lägenheter där den boende inte sagt upp sitt kontrakt/blivit uppsagd. Den boende kan alltså inte behålla lägenheten.

Men han fick behålla lägenheten tills ngn tackade jag? Det kanske dröjde eftersom alla 30 tackade nej?
Citera
2022-12-29, 21:39
  #654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Men han fick behålla lägenheten tills ngn tackade jag? Det kanske dröjde eftersom alla 30 tackade nej?
När man säger upp lägenheten så kommer man överens med värden om datum för utflytt. Har man inte kommit överens om ett datum så gäller tre månader från uppsägningsdag. Alltså är att hyresgästen ska flytta samt vilket datum redan klart när bostadsförmedlingen åtar sig att förmedla lägenheten. De kan inte förmedla en lägenhet utan att veta när ny hyresgäst kan flytta in. Den nya hyresgästen kanske har en lägenhet och måste kunna planera när den ska sägas upp och även veta om det blir dubbla hyror.
Citera
2023-04-26, 14:41
  #655
Medlem
Jag har bara stått 3 år i bostadskön. Har ansökt om nyproduktion och fick i veckan rangordna de 15 bostäder efter önskemål. Det har aldrig hänt tidigare (har sökt nyproduktion förut också).

Mailade bostadsförmedlingen för att fråga när man kommer att kunna se sin köplats varpå jag fick veta att jag stod på plats 334 på de 15 bostäderna.

Blev lite förvånad att de ens låtit mig rangordna. Finns ju inte en chans i världen att jag får en bostad när det är 333 personer före mig.

Har någon varit med om detta?
Citera
2023-04-28, 20:41
  #656
Medlem
Adelaides avatar
Här har vi ett bevis på varför Sverige suger.
Att vänta 30 år på en lägenhet, det är inte normalt nån annanstans.
Det går mycket snabbare att fixa en lägenhet i New York än Stockholm...
Citera
2023-05-03, 17:36
  #657
Medlem
IT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Jag har bara stått 3 år i bostadskön. Har ansökt om nyproduktion och fick i veckan rangordna de 15 bostäder efter önskemål. Det har aldrig hänt tidigare (har sökt nyproduktion förut också).

Mailade bostadsförmedlingen för att fråga när man kommer att kunna se sin köplats varpå jag fick veta att jag stod på plats 334 på de 15 bostäderna.

Blev lite förvånad att de ens låtit mig rangordna. Finns ju inte en chans i världen att jag får en bostad när det är 333 personer före mig.

Har någon varit med om detta?
Jag har också varit med om att få rangordna bostäder för att sedan inte bli erbjuden någon. Vet inte vad jag hade för köplats den gången men kan mycket väl ha varit typ som i ditt fall. Rätt fult av dom att låta folk som står så långt ner i kön rangordna. Det är lite som att ge falskt hopp tycker jag. Men dom gör väl så för att vara säkra på att få en hyresgäst till varje bostad. Har ju hänt ibland att massor av folk tackat nej så dom fått annonsera igen.
Citera
2023-05-22, 10:37
  #658
Medlem
Rådiss avatar
Hej, finns det någon som är lite insatt i bostadskön eller vill gissa lite?
Jag har anmält intresse på diverse lägenheter i Stockholm då jag behöver flytta...
Fick lägenhet genom bostadskön för ca 8 år sedan och då fick jag inte de som jag låg på plats 5-10 på ens i slutändan men nu rasar kön mycket snabbare har jag märkt... Tex anmälde jag intresse på en och låg på plats 50någonting vid avslutad annonsering men nu plötsligt är jag på plats 22!?

Samma med flera andra lägenheter, de kan stå still på kanske plats 20 i 3 veckor sedan helt plötsligt på en söndag så hoppar jag fram en plats i kön! På en söndag jobbar väl ingen på bostadsförmedlingen? Och varför tog det 2 veckor för de med en intresserad?

När jag fick min lägenhet så ringde de mig runt lunch och sen skulle jag ha skickat in anställningsavtal innan midnatt nästa dag sen tog det ca ett dygn så var det klart!

Men nu ser jag även att de vill inhämta boreferenser från nuvarande boende i nästan alla annonser, vad händer då om man bor i andra hand kanske tom svart? Vilket är supervanligt här i Stockholm. Går de vidare till nästa sökande då eller hoppar de den biten? (hyr själv dock inte svart)

Vissa av lägenheterna jag står i kö för har tom överskridit inflyttningsdatumet och ändå går kön saaakta neråt, den går iaf neråt men ändå.. vart är det det stoppar för folk liksom? Om de inte får tag i den som är 1:a i kön, hur lång tid väntar de då innan de går vidare? Frågorna är många...
Citera
2023-12-24, 22:11
  #659
Medlem
TurboOMXs avatar
Det borde byta namn från bostadsförmedlingen till bostadsförnedringen när man loggar in på statistiksidan och ser att alla 4or i stan går exklusivt till 55-åringar och uppåt. Varför behovsprövas inte lägenheterna i förmedlingen för??? Är ju helt skevt att de enda som kan få stora lägenheter är dem med redan vuxna barn.
Kösystemet lär nog vara avskaffat inom 20 år. Så använd kötiden till något bra innan dess.
Citera
2023-12-25, 02:28
  #660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Det borde byta namn från bostadsförmedlingen till bostadsförnedringen när man loggar in på statistiksidan och ser att alla 4or i stan går exklusivt till 55-åringar och uppåt. Varför behovsprövas inte lägenheterna i förmedlingen för??? Är ju helt skevt att de enda som kan få stora lägenheter är dem med redan vuxna barn.
Kösystemet lär nog vara avskaffat inom 20 år. Så använd kötiden till något bra innan dess.
Jag tror att majoriteten av värdarna skulle sluta använda den kommunala förmedlingen om alla hyresgäster behovsprövades. Det skulle sluta med ett klientel med svag betalningsförmåga och risk för mycket stök. Eftersom det är nästan omöjligt att säga upp hyresgäster vill värdarna inte riskera att få in hyresgäster som inte sköter sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback