Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-26, 14:18
  #25
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hej Gromgutten, God Fortsättning,
du har bumpat en gammal tråd från augusti, den gäller den förra varningen du gav mig.

Moderatorn verkar ha bumpat en gammal tråd (denna tråd) om en tidigare varning jag fått, även den gällande Northvolt. Så jag lämnar denna tråd tills vidare. Jag håller mig tills vidare i tråden om den senaste varningen jag fått:

(FB) Flashback skyddar Northvolt och EU genom extrem och felaktig moderering

Tack detsamma!

Då har du fått svar iallafall, problemställningen ju identisk med denna och tidigare varningar før OT och korspostning.

Vennlig hilsen

Gutten
Citera
2022-12-26, 14:20
  #26
Medlem
wwrs avatar
Moderatorerna verkar ha givit upp och svarar i en gammal tråd som handlar om en annan frågeställning.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"
Citera
2022-12-26, 15:50
  #27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Moderatorerna verkar ha givit upp och svarar i en gammal tråd som handlar om en annan frågeställning.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

Som moderatorn skriver i den andra tråden så är problemställningen identisk så det är ingen som gett upp.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"
Citera
2022-12-26, 15:58
  #28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Som moderatorn skriver i den andra tråden så är problemställningen identisk så det är ingen som gett upp.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"
Här är de två inläggen moderatorn gjort idag i en 4 månader gammal tråd.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

Den förra tråden handlar om vad som klassas som konspiration. Den gäller en annan varning man givit mig för inlägg i Northvolttrtåden. När inte ens moderatorerna kan svara i rätt tråd är det givetvis ett trick för att försöka flytta bort uppmärksamheten från den här aktuella tråden. "Skriv blogg istället." ! Snacka om Off Topic. Nu handlar det om Flashback. Moderatorerna och Northvoltsupportrarna går hand i hand. Northvoltsupportrarna har tidigare försökt klassa mina inlägg som att inte "passa i tråden". Innan det körde de grova personangrepp. Nu försöker de med upprepning.

En expert i industriutveckling har t.ex. upprepade gånger frågat mig i tråden hur jag deifinerar en industris uppstartsfas. Det har han förmodligen läst på högskolan. Jag struntar i det eftersom jag klargjort att Northvolt redan haft pilottillverkning sedan länge och chefen tydligt sagt att tillverkningen börjat för ett år sedan. (Uppstartsfasen är avklarad.) Men nu säger chefen samma sak igen, efter ett år, tillverkningen är på gång att börja. Då måste företaget utredas, anser jag bestämt. Vad har 1500 anställda presterat under ett år (600 från starten)?

Moderatorerna plockar samtidigt bort jättenyheter ur tråden. Carlsson har varit i tidningarna och TV den senaste tiden och utpressar EU om mer pengar för att inte flytta till USA. (Han utpressar EU att ta mer pengar av oss, precis som Greta gjorde.)
Citat:
Batteritillverkaren Northvolt kan komma att flytta sin planerade fabrik i Tyskland till USA, Det säger Northvolts vd Peter Carlsson.
Det efter USA:s enorma satsning på klimatsubventioner till företag.
https://sverigesradio.se/artikel/nor...-klimatbonusar

Han har kanske inte ens kontrollen över den fabrik i Tyskland han använder för utpressningen.
Citat:
Volkswagen bygger egen batterifabrik – utan Northvolt
SALZGITTER. Tyska fordonsjätten Volkswagen bygger egna battericellsfabriker utan svenska Northvolt.
https://www.di.se/nyheter/volkswagen...tan-northvolt/

Det är möjligt att Flashback hjälper till att mörklägga en jätteskandal genom att kasta ut en kritisk postare som försöker fästa uppmärksamheten på förhållandena.

Flashbacks problem tilltog vid Ukrainakriget. Då lämnade många samhällskritiska postare forumet. Ukrainatråden stängdes och ersattes av "NATO-troll" som bara upprepade i oändlighet "Putin ljuger". De kanske Putin också gör, men då gick det bra att skriva samma sak i oändlighet. Flashback liknar mer och mer Aftonbladet eller Expressen förutom helt onyanserade inlägg som bara hatar invandrare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-26 kl. 16:21.
Citera
2022-12-26, 17:28
  #29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är de två inläggen moderatorn gjort idag i en 4 månader gammal tråd.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

Den förra tråden handlar om vad som klassas som konspiration. Den gäller en annan varning man givit mig för inlägg i Northvolttrtåden. När inte ens moderatorerna kan svara i rätt tråd är det givetvis ett trick för att försöka flytta bort uppmärksamheten från den här aktuella tråden. "Skriv blogg istället." ! Snacka om Off Topic. Nu handlar det om Flashback. Moderatorerna och Northvoltsupportrarna går hand i hand. Northvoltsupportrarna har tidigare försökt klassa mina inlägg som att inte "passa i tråden". Innan det körde de grova personangrepp. Nu försöker de med upprepning.

En expert i industriutveckling har t.ex. upprepade gånger frågat mig i tråden hur jag deifinerar en industris uppstartsfas. Det har han förmodligen läst på högskolan. Jag struntar i det eftersom jag klargjort att Northvolt redan haft pilottillverkning sedan länge och chefen tydligt sagt att tillverkningen börjat för ett år sedan. (Uppstartsfasen är avklarad.) Men nu säger chefen samma sak igen, efter ett år, tillverkningen är på gång att börja. Då måste företaget utredas, anser jag bestämt. Vad har 1500 anställda presterat under ett år (600 från starten)?

Moderatorerna plockar samtidigt bort jättenyheter ur tråden. Carlsson har varit i tidningarna och TV den senaste tiden och utpressar EU om mer pengar för att inte flytta till USA. (Han utpressar EU att ta mer pengar av oss, precis som Greta gjorde.)

https://sverigesradio.se/artikel/nor...-klimatbonusar

Han har kanske inte ens kontrollen över den fabrik i Tyskland han använder för utpressningen.

https://www.di.se/nyheter/volkswagen...tan-northvolt/

Det är möjligt att Flashback hjälper till att mörklägga en jätteskandal genom att kasta ut en kritisk postare som försöker fästa uppmärksamheten på förhållandena.

Flashbacks problem tilltog vid Ukrainakriget. Då lämnade många samhällskritiska postare forumet. Ukrainatråden stängdes och ersattes av "NATO-troll" som bara upprepade i oändlighet "Putin ljuger". De kanske Putin också gör, men då gick det bra att skriva samma sak i oändlighet. Flashback liknar mer och mer Aftonbladet eller Expressen förutom helt onyanserade inlägg som bara hatar invandrare.

Ja, det var de två inläggen jag menade. Det är alltså problemställningen i dina två klagotrådar som är identiska, inget annat.
Citera
2022-12-26, 22:47
  #30
Moderator
tobess avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2022-12-27, 07:11
  #31
Medlem
wwrs avatar
Moderatorerna ökar nu kaoset när de besvarar den aktuella kritiken mot modereringen av Northvolt genom att slå igång en fyra månader gammal tråd som diskuterar hur de då klassade kritik av Northvolt som "konspiration". Sedan slår de samman de två trådarna och den aktuella tråden med denna titel "trollas bort".

Flashback skyddar Northvolt och EU genom extrem och felaktig moderering

Den aktuella tråden har vips blivit inlägg #8 i den nya tråden som fått en 4 månader gammal titel.

Northvolts supportrar fortsätter att ställa meningslösa motfrågor om tekniska detaljer som jag skulle tro bara de som jobbar på Northvolt kan känna till.
Citat:
Det är inte så konstigt igenteligen. Byggnaden för formatering och mognad ser ut att ska serva produktionsbyggnad ett och två. Är väl bättre att den inreds 50% klart först och sedan sätts igång, då den ändå inte kan gå för 100% innan byggnad två är klar och drifttagen?

Den som alltså inte svarar på dessa motfrågor kan komma att anklagas för att "ducka" av moderatorerna och tilldelas varning med risk för att bli utkstad från forumet en tid. Moderatorerna uppmanar den som inte svarar på dessa motfrågor att inte skriva i forumet utan skriva blogg istället!

Allt handlar denna gång om att försöka dölja företagschefens utpressning av EU. Efter en längre bortovaro har Carlsson dykt upp i tidningar och TV den senaste tiden. Han hotar med att flytta ett fabriksbygge i Tyskland till USA om vi inte ger honom mer pengar, i tillskott till de miljarder han redan fått.
Citat:
Northvolt kan flytta fabriksbygge till USA för att få klimatbonusar
https://sverigesradio.se/artikel/nor...-klimatbonusar

Men har Carlsson ens något bygge i Tyskland att utpressa med?
Citat:
Volkswagen bygger egen batterifabrik – utan Northvolt
https://www.di.se/nyheter/volkswagen...tan-northvolt/

I tråden påstås, utan att styrka det, att produktion pågår
Citat:
Ja, det är storskalig produktion i GWh-skala i Skellefteå just nu.

Men ingen är riktigt säker på vad som sker. Vissa uppgifter anger även att produktionslinorna inte producerar färdiga batterier utan nu har framkommit i tråden att batterierna måste "mognas och formateras" först.

Kaoset är totalt. Det är så här kaos produceras. På samma sätt har kaos skapats i Sverige för att försöka dölja att demokratin utplånas och ersätts med en diktatur från Bryssel. När forummodereringen, pressen och politikerna styrs gemensamt och pressen inte längre ifrågasätter företagen eller de högsta (EU-)politikerna så skapas kaos för att dölja detta, både i forum och i samhället.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 07:21.
Citera
2022-12-27, 07:15
  #32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När forummodereringen, pressen och politikerna styrs gemensamt och pressen inte längre ifrågasätter företagen eller de högsta (EU-)politikerna så skapas kaos för att dölja detta, både i forum och i samhället.
Tänker du att modereringen här på Flashback sker med styrning från EU?

Har du funderat på att starta en blogg istället för att strida mot väderkvarnar?
Citera
2022-12-27, 12:56
  #33
Medlem
wwrs avatar
Flashback varnar alltså användare och säger bl.a. att de inte skall "ducka" i diskussionerna och skriva blog istället. Men det finns naturligtvis ingen regel att användare måste svara på alla motfrågor. Ställer man krav att användare måste svara på motfrågor kan troll bara ta tag i vilken mening som helst i inlägget, ofta något mer perifert och fråga på. Om det krävs svar på motfrågor kan trollen dra diskussionen vart som helst.

En del skribenter verkar ha slutat argumentera om ämnet utan letar bara upp några meningar i andras inlägg att kommentera. De har inga egentliga åsikter i ämnet utan verkar mest sikta på att attackera andras inlägg eller person.

I fallet Northvolt uttalar jag mig inte om vem som kan höra hemma var. Men generellt skulle ett storföretag bara kunna avsätta ett par anställda att skriva motfrågor om mindre viktiga delar i kritiska inlägg. Det är ett problem i sig. Men om Flashback stöder detta så förvärras bara problemet. Oberoende postare missgynnas. De har inte tid att sitta hela dagarna och nöta i samma tråd.

Självklart kan skribenter bara lämna motfrågor som de anser är avsedda att dra diskussionen från det väsentliga i deras inlägg.

Just nu är det väsentliga i tråden om Northvolt att chefen Carlsson i medierna försökt "utpressa" EU som jag beskrev i förra inlägget i denna tråd. Det är min uppfattning. Men de inläggen har tagits bort i den tråden. På det sättet har diskussionen i tråden om Northvolt tappat fokus från vad som är väsentligt just nu, enligt min uppfattning.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

Just nu anser jag att det är Flashback som "duckar" för Carlssons "utpressarkampanj" i media. Jag anser att Carlsson borde ha stannat i USA och grundat sin fabrik där, när han tycker att det är så mycket bättre där, istället för att komma hit, acceptera pengar men sedan klaga och vilja ha mer. Men när jag skrivit det i tråden om Northvolt så ryker inläggen som en avlöning.

Därför försöker jag då och då föra tillbaka diskussionen till vad jag anser vara väsentligt. Men nu förefaller Flashbacks moderatorer göra en vantolkning av reglerna och påstå att om man skriver om något man tidigare skrivit om i samma tråd så kallas det "korspostning". (Korspostning handlar om att skriva i olika trådar om samma sak.) Se hur det ser ut i många andra trådar. Många skribenter upprepar sig hela tiden. Hur många har inte skrivit "Putin ljuger" i Ukrainaforum. Det är säkert riktigt, men det upprepas hela tiden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 13:40.
Citera
2022-12-27, 14:55
  #34
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Flashback varnar alltså användare och säger bl.a. att de inte skall "ducka" i diskussionerna och skriva blog istället. Men det finns naturligtvis ingen regel att användare måste svara på alla motfrågor. Ställer man krav att användare måste svara på motfrågor kan troll bara ta tag i vilken mening som helst i inlägget, ofta något mer perifert och fråga på. Om det krävs svar på motfrågor kan trollen dra diskussionen vart som helst.

En del skribenter verkar ha slutat argumentera om ämnet utan letar bara upp några meningar i andras inlägg att kommentera. De har inga egentliga åsikter i ämnet utan verkar mest sikta på att attackera andras inlägg eller person.

I fallet Northvolt uttalar jag mig inte om vem som kan höra hemma var. Men generellt skulle ett storföretag bara kunna avsätta ett par anställda att skriva motfrågor om mindre viktiga delar i kritiska inlägg. Det är ett problem i sig. Men om Flashback stöder detta så förvärras bara problemet. Oberoende postare missgynnas. De har inte tid att sitta hela dagarna och nöta i samma tråd.

Självklart kan skribenter bara lämna motfrågor som de anser är avsedda att dra diskussionen från det väsentliga i deras inlägg.

Just nu är det väsentliga i tråden om Northvolt att chefen Carlsson i medierna försökt "utpressa" EU som jag beskrev i förra inlägget i denna tråd. Det är min uppfattning. Men de inläggen har tagits bort i den tråden. På det sättet har diskussionen i tråden om Northvolt tappat fokus från vad som är väsentligt just nu, enligt min uppfattning.

(FB) Felaktig varning: Flashback klassar kritik av Northvolt och EU som "konspiration"

Just nu anser jag att det är Flashback som "duckar" för Carlssons "utpressarkampanj" i media. Jag anser att Carlsson borde ha stannat i USA och grundat sin fabrik där, när han tycker att det är så mycket bättre där, istället för att komma hit, acceptera pengar men sedan klaga och vilja ha mer. Men när jag skrivit det i tråden om Northvolt så ryker inläggen som en avlöning.

Därför försöker jag då och då föra tillbaka diskussionen till vad jag anser vara väsentligt. Men nu förefaller Flashbacks moderatorer göra en vantolkning av reglerna och påstå att om man skriver om något man tidigare skrivit om i samma tråd så kallas det "korspostning". (Korspostning handlar om att skriva i olika trådar om samma sak.) Se hur det ser ut i många andra trådar. Många skribenter upprepar sig hela tiden. Hur många har inte skrivit "Putin ljuger" i Ukrainaforum. Det är säkert riktigt, men det upprepas hela tiden.

Frågan kanske är om Carlssons tankar om att bygga nästa fabrik i USA istället för Tyskland öht hör hemma i tråden om Northvolts fabrik i Skellefteå?
Jag vet ärligt talat inte.
Citera
2022-12-27, 15:18
  #35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag inriktar mig i detta inlägg på det väsentliga, dvs att Flashback inte tillåter att kritik mot Northvolt får skrivas i den tråd om Northvolt som länge funnits, utan skall skrivas i egna trådar, i andra underforum. Dels klassas kritiken som konspiration och hänvisas till ett underforum där folk skriver tokigheter som att utomjordingar finns i Norrland eller att månen inte existerar. Kanske går det att starta ytterligare en tråd om Northvolt i underforumet för korruption. Men då måste alltså hela historien om Northvolt upprepas där och två trådar med liknande innehåll uppstår.

I vilket fall försöker Flashback ta bort relevant kritik mot Northvolt och EU genom att inte tillåta den i huvudtråden om Northvolt. Det är absolut fel. EU skyddas maximalt av större tidningar och högre politiker som praktiskt taget aldrig kritiserar EU allvarligt. Nu rättar ett större forum som Flashback in sig i ledet och flyttar bort allvarlig kritik till andra underforum. Det får inte ske, vi måste ha en öppen debatt. Det går inte att förstå historien om Northvolt om man inte tar med turerna runt dess finansiering och mediabevakning.

Detta är inte konspirationer. Detta är fakta. Om de myndighetsaktiviteter som pressen beskriver riktar sig mot Northvolt eller dess underleverantörer har ingen betydelse. De faller tillbaka mot Sverige i vilket fall. Företagen nämns inte heller vid namn utan bara som "Northvolts underleverantörer".

Ja. Tack för en trevlig ton i diskussionen. Nordisk enighet vinner i längden.
Jag upplever också att modereringen av northvolt-tråden är partisk, det är helt okej att skriva lyriska hyllningar av både fabriken och den utlovade boomen i Skellefteå och Norrland i stort. Men kritiska inlägg av fabriken och negativa erfarenheter av utvecklingen raderas.
Citera
2022-12-27, 15:25
  #36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Frågan kanske är om Carlssons tankar om att bygga nästa fabrik i USA istället för Tyskland öht hör hemma i tråden om Northvolts fabrik i Skellefteå?
Jag vet ärligt talat inte.
Jag anser att det självklart hör hemma där. Carlsson anser att USA är bättre än Europa men har ändå byggt här. Dels handlar det om Carlsson som person. Detta har gått ut i svenska media och alla som känner till ärendet tänker på fabriken i Skellefteå.

Det utgör alldeles solklart "utpressning" av EU. Vi européer skall betala mer till Carlsson annars åker han till USA med den tyska fabriken. Det innefatttar alldeles självklart att Carlsson även vill ha mer för fabriken i Skellefteå och dess vidareutbyggnad.

Dessutom måste man klargöra hans upppgifter. Det gäller honom som person. Man måste få en förklaring på hur han kan använda den tyska fabriken att försöka manipulera med när mediauppgifter säger att han förlorat inflytandet över den. Det kan ha kommit nya uppgifter. Men en förklaring krävs. Det har diskuterats tidigare i tråden och får inte tas bort nu när Carlsson, i alla fall enligt min mening, uppträder mycket märkligt.

Man får inte gränsa av ämnet för snävt. Vi har diskuterat Borlänge, Västerås, Göteborg, Tyskland tidigare. Nu har Carlsson återkommit i media. Det måste in i tråden, anser jag bestämt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 15:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback