Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Du har givetvis rätt i att jag kanske inte representerar ”vanligt folk” (vad fasen det nu betyder) i det avseendet att jag har det rätt gott ställt, men du ska å andra sidan ha klart för dig att jag jobbat ihop varendaste krona på egna meriter och kommer från ett hem som inte var fattigt, men inte långt ifrån.
Det är ett misstag att tro att valutan backas av ”produktion”. Det som backar Europeiska valutor och amerikanska är know-how. Inte produktion.
Det var så i mitten av 1900-talet men inte 2023.
Varför tror du att kinas ekonomi kollapsar? För att det bara är produktion utan know-how.
Hur vore det att inte sitta och uttrycka sig indirekt när man för en diskussion?
Know how kan va att man hotar tex saudi att inte sluta använda dollar för för oljan.
Annars tar man och invaderar stenålderslandet.
Och aldrig i livet att du jobbat ihop två siffrigt antal miljoner.
Jag uppskattar matematiskt att vi alla arbetare skulle kunna ha dubbelt så mycket i lön om det inte vore för sådana som dig som lurat till sig 2 siffrigt antal miljoner.
Du skall inte ha en sådan köpkraft helt enkelt för din tid är inte värd 100 gånger så mycket som för vanligt folk.
Tänk dig själv, ska det krävas 100 personer för att du ska leva i lyx och överflöd? Är det hållbart?
Din rikedom har du roffat åt dig är egentligen som ett skuldkrav på oss resten. Vi måste producera varor och tjänster till dig för att dina pengar ska ha något värde eller hur?
Du förstår såklart att hade det varit en liten by med en liten byvaluta, så hade vi kunnat göra dig fattig som en mus genom att vägra ta emot dina pengar när du kommer och ska handla eller så hade vi kunnat börja med byteshandel.
Det är därför vi inte ska ha någon global euro valuta.
Vi vet hur pengar fungerar.
Så erkänn att du har fel eller förklara varför du är värd 100 gånger mer än oss.