2022-12-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Det folk i tråden inte fattar är att Sverige inte skulle klara sig om man gick ur EU. I alla fall inte i nuläget. Vi har bland de högsta skattetrycken i världen, men ändå har vi massa problem. Man är bra naiv om man tror att skatterna kommer att sjunka om vi går ur EU nu.

Nej, det är bättre att lägga om taktiken och försöka förbättra EU. Flytta tillbaka makten från Bryssel tillbaka till medlemsländerna. Jag hade inte rösträtt när vi röstade om vi skulle gå med i EU eller inte. Men jag har hört, från fler än en person, att det här var inte vad man röstade för.

Med allt det sagt, ballen sitter ordentligt åtdragen i ett skruvstäd. Går vi med i Euron så får vi vara med och pynta mer än vi redan gör, för länder som misskött sig ordentligt. Tänker främst på Grekland och Italien. Låter vi bli att gå med så måste vi hålla kronan lågt värderad för att fortsätta exportera saker. Inte så kul om man ska ut och resa med familjen.

Kasta en tärning eller nått. Man får ändå någon fördel oavsett vilket. Men en jävla massa nackdelar på köpet!

Kan du konkret redogöra för exakt vad som gör att vi inte skulle klara oss utan EU? Konkret tack för oss som ”inte förstår”.

Det du skriver är givetvis trams och vi skulle klara oss utmärkt utan EU, men jag är ändå spänd på ditt svar.
Citera
2022-12-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axoxright
Orkar inte. Mindre länder ska inte ha samma valuta som tex tyskland, Tyskland krossar sverige i output/ tillverkning. vi skulle endast ahmna i en sits där allt är piss dyrt och allt suger. titta på grekland och öst blocket, det är inget fest där inte. för övrigt är euro blocket( oss inräknat) så sju helvetes fucked av de låga räntorna.

Du har inte koll på hur valuta fungerar? Själv så flyttade jag merparten av mitt kapital (tvåsiffrigt miljoner) till USD och EUR för flera år sedan av i princip exakt de anledningar som Gardell skriver om. SEK bara kommer att fortsätta att tappa i värde och det har inget med om man gillar Sverige eller inte utan endast hur resten av världen ser på ensamma små skitvalutor som SEK.

Koronan är som den lokala radio och tv butiken, bokhandeln eller biografen orten för 30 år sedan och hur man än inbillar sig att ”alla vill handla lokalt” så ät det kört i det långa loppet.
Citera
2022-12-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axoxright
att gå med i euron vore inte så klokt. som morsan sa
Varför då? När vi röstade om det skulle en Euro kosta 7 kr, idag kostar den 11,16 kr. Det är var vi förlorat i köpkraft. Allting vi köper blir dyrare och allt vi säljer blir mindre betalt. Det har kostat en förmögenhet att behålla kronan.
Citera
2022-12-26, 23:00
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Då borde Schweiz överge sin Franc också? Det handlar om att vi medvetet kört allt i botten med usel penningpolitik. Det är ju uppenbart att man vill sälja ut Sverige till EU, NATO etc.

Visst är det uppenbart men Sverige har inget val. Vi lyder bara våra ägare.
Citera
2022-12-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
De som sabbar det här landet är värdelösa luftslukare som dig, som blint tror på allt som basuneras ut från dina härskare på SVT och DN. ”Livsfarlig pandemi, få pank!!”, Rysslands-hoaxen, miljö-hoaxen, BLM-hoaxen. Du bara lyder och följer order hela tiden.

Jag äcklas av sånna som dig.

Det spelar ingen roll vad du äcklas av grabben! Ingen bryr sig om det. Du fattar det va?

Ämnet i tråden handlar om vår valuta på den globala marknaden och efter att ha tjänat rent utsagt en jävla massa pengar de senaste decennierna på att just förstå mig på hur vår och andras valutor fungerar så kan jag garantera att jag hellre ser världen som den verkligen är och då kapitalisera på det, istället för att sitta som en bitterfitta och klaga på något man inte ens begriper sig på.

Min julkapp till mig själv i år som står här ute på garageuppfarten gick på 2,2 mille och du får då själv gissa om det var för att jag är så efterbliven att jag går på allt konspirations-nonsens på internet som du listar på, eller om det var min hyfsade förståelse om hur finansmarknaden och internationell politik fungerar som betalade för den den?
Citera
2022-12-26, 23:15
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du har inte koll på hur valuta fungerar? Själv så flyttade jag merparten av mitt kapital (tvåsiffrigt miljoner) till USD och EUR för flera år sedan av i princip exakt de anledningar som Gardell skriver om. SEK bara kommer att fortsätta att tappa i värde och det har inget med om man gillar Sverige eller inte utan endast hur resten av världen ser på ensamma små skitvalutor som SEK.

Koronan är som den lokala radio och tv butiken, bokhandeln eller biografen orten för 30 år sedan och hur man än inbillar sig att ”alla vill handla lokalt” så ät det kört i det långa loppet.

Ja, korrekt. Och klokt av dig att ha ditt kapital i andra valutor.

Bara under 2022 är raset för kronan större än för de flesta andra valutor. Och om man bortser extremer även i kategorin skräpvalutor – som venezuelansk bolívar – har endast ett fåtal valutor försvagats mer mot dollarn, visar Affärsvärldens genomgång.

Bland dem: ungersk forint, ukrainsk hryvnia, turkisk lira och argentinsk peso.
Citera
2022-12-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Ja, korrekt. Och klokt av dig att ha ditt kapital i andra valutor.

Bara under 2022 är raset för kronan större än för de flesta andra valutor. Och om man bortser extremer även i kategorin skräpvalutor – som venezuelansk bolívar – har endast ett fåtal valutor försvagats mer mot dollarn, visar Affärsvärldens genomgång.

Bland dem: ungersk forint, ukrainsk hryvnia, turkisk lira och argentinsk peso.

Om något som pandemin och nu kriget visat så är det att man är rökt på egen hand. Dessvärre får jag nog säga för jag gillar också iden att vi ”tar vara på oss själva” men det är inte så det fungerar längre och att hålla en valuta som på längre sikt är rökt pg av nostalgi är bara korkat.
Citera
2022-12-26, 23:34
Bannlyst
Citat:

Visst har vi koll. Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Du som sitter och flyttar runt stora kapital och försvarar statens och elitens agendor hela tiden.
Du representerar inte vanligt folk som arbetar och således kommer du förlora en del av dina stora pengaklump när vanligt folk får mer i lön.
Vilket du kommer att göra för du vet vad fiatvaluta är. Du försöker vinna tid för genom en global valuta så kan man sprida ut inflationen ännu mer.
Precis som usa gör tack vare att olja handlas i dollar.
Euro och dollar ska backas utav produktion, som ni euglobalister säljer ut.

Det är vad det handlar om.
Det är vad det alltid handlar om.
Det är sådana som du som är orsaken till allt elände i världen, du sitter i ena änden och försöker kanalisera mer resurser till dig själv.
Skaffa dig ett normalt jobb istället för att sitta och vinkla saker på flashback tack.
Det finns dom som kan tänka några steg längre än dig dumhuvud.
Citera
2022-12-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anti-psy-ops
Visst har vi koll. Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Du som sitter och flyttar runt stora kapital och försvarar statens och elitens agendor hela tiden.
Du representerar inte vanligt folk som arbetar och således kommer du förlora en del av dina stora pengaklump när vanligt folk får mer i lön.
Vilket du kommer att göra för du vet vad fiatvaluta är. Du försöker vinna tid för genom en global valuta så kan man sprida ut inflationen ännu mer.
Precis som usa gör tack vare att olja handlas i dollar.
Euro och dollar ska backas utav produktion, som ni euglobalister säljer ut.

Det är vad det handlar om.
Det är vad det alltid handlar om.
Det är sådana som du som är orsaken till allt elände i världen, du sitter i ena änden och försöker kanalisera mer resurser till dig själv.
Skaffa dig ett normalt jobb istället för att sitta och vinkla saker på flashback tack.
Det finns dom som kan tänka några steg längre än dig dumhuvud.

Du har givetvis rätt i att jag kanske inte representerar ”vanligt folk” (vad fasen det nu betyder) i det avseendet att jag har det rätt gott ställt, men du ska å andra sidan ha klart för dig att jag jobbat ihop varendaste krona på egna meriter och kommer från ett hem som inte var fattigt, men inte långt ifrån.

Det är ett misstag att tro att valutan backas av ”produktion”. Det som backar Europeiska valutor och amerikanska är know-how. Inte produktion.
Det var så i mitten av 1900-talet men inte 2023.

Varför tror du att kinas ekonomi kollapsar? För att det bara är produktion utan know-how.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2022-12-26 kl. 23:48.
Citera
2022-12-26, 23:47
Medlem
DreamVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Bästa för Sverige är om vi går ut ur EU.
+1
EU är skit. Fullständig skit och har bara inneburit att vi fått rånarligor, inrbrottsligor, romska tiggare, mer invandring och betala 40 miljarder per av vilket vi får tillbaka 1/3 i "stöd", som EU väljer.

Kronan ska vara kvar.
Citera
2022-12-26, 23:55
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Kan du konkret redogöra för exakt vad som gör att vi inte skulle klara oss utan EU? Konkret tack för oss som ”inte förstår”.

Det du skriver är givetvis trams och vi skulle klara oss utmärkt utan EU, men jag är ändå spänd på ditt svar.

Du tolkar det jag sa som fan läser bibeln. Läs mitt förra meddelande en gång till, eller en miljon gånger till och visa mig sen vart jag skrev att vi inte skulle klara oss utan EU. Citera rätt för helvete. Jag skrev att vi inte skulle klara att gå ur eu, i alla fall inte nu. Och det p.g.a. ekonomiska aspekter.
Citera
2022-12-27, 00:10
Bannlyst
Citat:
Du har givetvis rätt i att jag kanske inte representerar ”vanligt folk” (vad fasen det nu betyder) i det avseendet att jag har det rätt gott ställt, men du ska å andra sidan ha klart för dig att jag jobbat ihop varendaste krona på egna meriter och kommer från ett hem som inte var fattigt, men inte långt ifrån.

Det är ett misstag att tro att valutan backas av ”produktion”. Det som backar Europeiska valutor och amerikanska är know-how. Inte produktion.
Det var så i mitten av 1900-talet men inte 2023.

Varför tror du att kinas ekonomi kollapsar? För att det bara är produktion utan know-how.
Hur vore det att inte sitta och uttrycka sig indirekt när man för en diskussion?

Know how kan va att man hotar tex saudi att inte sluta använda dollar för för oljan.
Annars tar man och invaderar stenålderslandet.

Och aldrig i livet att du jobbat ihop två siffrigt antal miljoner.
Jag uppskattar matematiskt att vi alla arbetare skulle kunna ha dubbelt så mycket i lön om det inte vore för sådana som dig som lurat till sig 2 siffrigt antal miljoner.

Du skall inte ha en sådan köpkraft helt enkelt för din tid är inte värd 100 gånger så mycket som för vanligt folk.

Tänk dig själv, ska det krävas 100 personer för att du ska leva i lyx och överflöd? Är det hållbart?

Din rikedom har du roffat åt dig är egentligen som ett skuldkrav på oss resten. Vi måste producera varor och tjänster till dig för att dina pengar ska ha något värde eller hur?
Du förstår såklart att hade det varit en liten by med en liten byvaluta, så hade vi kunnat göra dig fattig som en mus genom att vägra ta emot dina pengar när du kommer och ska handla eller så hade vi kunnat börja med byteshandel.

Det är därför vi inte ska ha någon global euro valuta.
Vi vet hur pengar fungerar.

Så erkänn att du har fel eller förklara varför du är värd 100 gånger mer än oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in