Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-25, 05:22
  #1105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Vad menar du? De är redan igång, jag känner massor som arbetar där. Du inser att 1500 arbetar där och är Skellefteås största arbetsplats. 4500 med alla byggarbetare.

Det är ingen som tvivlar på att väldigt många människor går in genom fabriksportarna varje dag !

Min fråga är enkel : Går det ut några färdiga produkter genom fabriksportarna ?

Du verkar ju ha insyn, du behöver inte ens svara vilka volymer det handlar om - Vill bara ha ett enkelt svar Ja eller Nej !
Citera
2022-12-25, 05:44
  #1106
Moderator
Gromguttens avatar

OT, trams och korspostningar raderade.

Mer diskussion och mindre recension av andra skribenter vore fint, men framførallt: Håll er till ämnet.

/Mod
Citera
2022-12-25, 08:28
  #1107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Vågar vi hoppas på produktionsstart på första linan i Skellefteå innan året är slut?

Själva produktionsstarten har redan skett. Om man ska kalla det för upprampning eller liknande så gissar jag personligen på början av q2 2023. Bara gissning. Kan lika gärna ske på torsdag.
__________________
Senast redigerad av Guldgas 2022-12-25 kl. 08:36. Anledning: Här blev det felstavat
Citera
2022-12-25, 12:15
  #1108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
De har säkerligen producerat fler nu. Varför skulle de leverera de första de producerar? De ska behålla dem som troféer troligtvis.

Förstår verkligen inte vad du vill ha ut av detta? Det är bara löjligt att fortfarande låtsas som att Northvolt inte kommer vara i storskalig produktion inom några veckor och vara Sveriges största företag i marknadsvärde inom något år.

Ovanstående inlägg skrevs 2022-01-06

Om det är "Sveriges största företag i marknadsvärde inom något år" är svårt att säga något om i dagsläget, vi får helt enkelt vänta och se om du får rätt. Det har ju ändå bara gått ett år sedan du skrev detta. Jag ger det 3-4 år till då du skrev "inom något år" !

Men det fetade !

Så här ett år senare...Är det fortfarande "löjligt att fortfarande låtsas som att Northvolt inte kommer vara i storskalig produktion inom några veckor" ? - Jag menar veckor från nu alltså (ett år efter du skrev detta) ?

Om jag säger "storskalig produktion" (dina ord) innan april månad 2023 (Då har du ändå fått 3 månader istället för ett par veckor, hela januari, februari och mars !) Har vi storskalig produktion då ?
Citera
2022-12-25, 13:16
  #1109
Medlem
Elvis avatar
https://anchor.fm/nytankarna/episode...-synas-e17urkj

I poddasvnittet är Lagercrantz rätt tydlig med att de i Northvolt ska använda gammal beprövad teknik och att man inte ska utveckla någon ny teknik. Att man försöker utveckla i viss mån är väl en självklarhet men jag får inte det att gå ihop med återvinningen, träbatterier och bygga världens grönaste batteri? För de låter ganska långt ifrån det han säger i podcasten.

Min spontana känsla är att det låter som säljsnack. Man försöker lobba in EU pengar eller investeringar på så vis. Följer man dessutom trådens utveckling och nyheter verkar ju den vanliga framställningen av vanliga batterier gå sådär?

Batterifabriken i Västerås borde gett sånt stort kunnande att batterifabriken i Skellefteå borde flyta på hyfsat? Ändå verkar de gå rätt tungt där uppe.
__________________
Senast redigerad av Elvi 2022-12-25 kl. 13:19.
Citera
2022-12-26, 09:27
  #1110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://anchor.fm/nytankarna/episode...-synas-e17urkj

I poddasvnittet är Lagercrantz rätt tydlig med att de i Northvolt ska använda gammal beprövad teknik och att man inte ska utveckla någon ny teknik. Att man försöker utveckla i viss mån är väl en självklarhet men jag får inte det att gå ihop med återvinningen, träbatterier och bygga världens grönaste batteri? För de låter ganska långt ifrån det han säger i podcasten.

Ska lyssna på den ikväll när tid finns. Vad jag däremot vill minnas så var det i början en stor anledning att de valde skellefteå till NV 1 för att de där kunde få 100% vattenkraft, aka grön el. Därmed "Världens grönaste batteri".

Citat:
Min spontana känsla är att det låter som säljsnack. Man försöker lobba in EU pengar eller investeringar på så vis. Följer man dessutom trådens utveckling och nyheter verkar ju den vanliga framställningen av vanliga batterier gå sådär?

Något speciellt du tänker på då? Har följt projektet flitigt sen långt tillbaka. Kanske kan jag komma med input?

Citat:
Batterifabriken i Västerås borde gett sånt stort kunnande att batterifabriken i Skellefteå borde flyta på hyfsat? Ändå verkar de gå rätt tungt där uppe.

Absolut. Vad man får komma ihåg är att de inte är identiska fabriker. De får ett försprång i början då de kan träna upp personal där men det räcker bara så långt då stället i Västerås också är nytt. De får nog komma på många egna lösningar i Skellefteå.
Citera
2022-12-26, 11:03
  #1111
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Ska lyssna på den ikväll när tid finns. Vad jag däremot vill minnas så var det i början en stor anledning att de valde skellefteå till NV 1 för att de där kunde få 100% vattenkraft, aka grön el. Därmed "Världens grönaste batteri".



Något speciellt du tänker på då? Har följt projektet flitigt sen långt tillbaka. Kanske kan jag komma med input?


Absolut. Vad man får komma ihåg är att de inte är identiska fabriker. De får ett försprång i början då de kan träna upp personal där men det räcker bara så långt då stället i Västerås också är nytt. De får nog komma på många egna lösningar i Skellefteå.

Sanningen ligger säkert någonstans där i mellan. Skellefteå och Skellefteå Kraft har stabil el att erbjuda, billigt. Kommunen går med på en rak önskemål.

De pratar att de redan förra året kunde återvinna 95% av batteriet? Tror det nämns i andra poddar för ganska längesen.

Men visst. Ska inte måla fan på väggen. Så klart man hoppas det går vägen. Men konkurrensen blir nog tuff från Asien.
Citera
2022-12-26, 19:49
  #1112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Ovanstående inlägg skrevs 2022-01-06

Om det är "Sveriges största företag i marknadsvärde inom något år" är svårt att säga något om i dagsläget, vi får helt enkelt vänta och se om du får rätt. Det har ju ändå bara gått ett år sedan du skrev detta. Jag ger det 3-4 år till då du skrev "inom något år" !

Men det fetade !

Så här ett år senare...Är det fortfarande "löjligt att fortfarande låtsas som att Northvolt inte kommer vara i storskalig produktion inom några veckor" ? - Jag menar veckor från nu alltså (ett år efter du skrev detta) ?

Om jag säger "storskalig produktion" (dina ord) innan april månad 2023 (Då har du ändå fått 3 månader istället för ett par veckor, hela januari, februari och mars !) Har vi storskalig produktion då ?
Ja, det är storskalig produktion i GWh-skala i Skellefteå just nu.

Tror fortfarande ni inte förstår vad som händer, världens största nybyggda isgående RoRo-fartyg anlägger nu regelbundet vid Skelleftehamn, två stycken har beställts för att Northvolt ska skeppa produkter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ill-skelleftea
Citera
2022-12-26, 19:56
  #1113
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Ja, det är storskalig produktion i GWh-skala i Skellefteå just nu.

Tror fortfarande ni inte förstår vad som händer, världens största nybyggda isgående RoRo-fartyg anlägger nu regelbundet vid Skelleftehamn, två stycken har beställts för att Northvolt ska skeppa produkter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ill-skelleftea
Citat:
I videon kan du se skeppet som ska frakta Northvolts batterier.

Bara de vanliga gröna löftena. Det säger inget om nuvarande produktion.

Fabriken var alltså inte färdigbyggd i somras.
Citat:
– Just den här lasten har med sig utrustning till våra produktionslinor och vår första anläggning för formatering och mognad, cellproduktionens sista steg, säger Anders Thor, pressansvarig på Northvolt.
Nu förstår jag. Produktionslinorna har varit i topptrim länge. Men man har ännu ingen anläggning för formatering och mognad. Det är som att uppdatera Windows. 100% färdigt, men sedan kommer 10 likadana steg till. 🤣🤣🤣

Citat:
BOTNIA ENABLER
Ro-Ro Cargo Ship, IMO 9884679

Kokkola (Karleby), Finland
ETA: Dec 27, 05:00
Predicted ETA
Distance / Time
Course / Speed 12.8° / 15.0 kn
Current draught 7.0 m
Navigation Status Under way
Position received 0 min ago
IMO / MMSI 9884679 / 265022000
Callsign SBTK
Flag Sweden
Length / Beam 242 / 36 m
Antwerpen, Belgium
ATD: Dec 23, 05:02 UTC
MAP POSITION & WEATHER
Lat:
62.71292
Lon:
20.13013

62° 42.775′

20° 7.808′
</> embed
1 °C
34 °F
28.8 kn
14.8 m/s
N/A
PORT CALLS
Antwerpen, Belgium
Arrival (UTC)
Dec 22, 00:42
Departure (UTC)
Dec 23, 05:02
In Port
1d 4h
Zeebrugge, Belgium
Arrival (UTC)
Dec 21, 03:39
Departure (UTC)
Dec 21, 17:15
In Port
13h 35m
Travemunde, Germany
Arrival (UTC)
Dec 18, 14:57
Departure (UTC)
Dec 18, 19:16
In Port
4h 18m
Ronnskar, Sweden
Arrival (UTC)
Dec 15, 21:48
Departure (UTC)
Dec 16, 09:20
In Port
11h 32m
Ajos, Finland
Arrival (UTC)
Dec 15, 05:59
Departure (UTC)
Dec 15, 13:03
In Port
7h 4m
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9884679
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-26 kl. 20:22.
Citera
2022-12-26, 20:31
  #1114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fabriken var alltså inte färdigbyggd i somras.

Nu förstår jag. Produktionslinorna har varit i topptrim länge. Men man har ännu ingen anläggning för formatering och mognad. Det är som att uppdatera Windows. 100% färdigt, men sedan kommer 10 likadana steg till. 🤣🤣🤣

Det är inte så konstigt igenteligen. Byggnaden för formatering och mognad ser ut att ska serva produktionsbyggnad ett och två. Är väl bättre att den inreds 50% klart först och sedan sätts igång, då den ändå inte kan gå för 100% innan byggnad två är klar och drifttagen?
Citera
2022-12-26, 20:36
  #1115
Avstängd
wwrs avatar
Jag svarar inte på frågor om alla tekniska detaljer som används för att försöka förvirra diskussionen. En produktionslina var färdig förra året och man visade ett färdigt batteri. Då trodde man att produktionen kunde starta. Men nu visar det sig att produktionslinorna inte framställer färdiga batterier utan det behövs fler steg. De luktar avsiktlig förvirring och förhalning.

Jag håller ö.h.t. ingen frågelåda i tråden. De som vill argumentera mot får göra det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-26 kl. 20:47.
Citera
2022-12-26, 21:08
  #1116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag svarar inte på alla tekniska detaljer som används för att försöka förvirra diskussionen. En produktionslina var färdig förra året och man visade ett färdigt batteri. Då trodde man att produktionen kunde starta. Men nu visar det sig att produktionslinorna inte framställer färdiga batterier utan det behövs fler steg. De luktar avsiktlig förvirring och förhalning.

Jag håller ö.h.t. ingen frågelåda i tråden. De som vill argumentera mot får göra det.

Här har du både rätt och fel.

Det är inte avsiktlig förvirring utan bara det att du inte riktigt har hängt med. Produktionslina ett och två delar på både "förberedelsebyggnad" och "avslutningsbyggnad" om jag har förstått det rätt.

Man har då valet att bygga klart "början" och "slutet" helt och ha 50 procent ståendes och i behov av enkelt underhåll. Eller så gör man klart hälften först så att fabriken kan tas igång och gör klart andra hälften när den behövs.

Alternativ två är oftast billigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback