2022-12-26, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Vad du indirekt säger är att man ständigt behöver växla upp sin konsumtion och livsstil, ju mer pengar man tjänar.

Det innebär ju att man förblir på plus minus noll i sparande oavsett lön.

Nej så blir man definitivt inte rik!

Hur "lever man fattigt" förresten? Går runt med hål i kläderna och trasiga skor? Långt hår och skägg för att frisören är för dyr? Man sitter på en kartong i gathörnet och tigger? Eller....man kör en välbehållen tio år gammal småbil, köper kläder på Dressman, äter matlåda på jobbet, semestrar inom Sverige?

Ja självklart. Varför ska man annars bli rik?

Vad är vitsen med att ha massa pengar utan att använda dem?
Citera
2022-12-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Ja det var ett rätt oväntat arv och fick det in på kontot.

Hade bara i dagsläget runt 20 000 kr på kontot i och med att jag köpt lägenhet rätt nyligen.

Jag ska köpa mig en bostad i Spanien, placera en hel del pengar samt ut och resa med familjen på någon längre resa

Oväntat pga dödfallet eller papzens goda ekonomi?
Citera
2022-12-26, 13:21
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Man blir inte rik på en ”övre medelklasslön”. Heller inte på en överklass lön. Vad är det? 1-2 miljoner om året? Med hus och massa utgifter. Det skulle ta flera år av snålande. Men inte ens då blir man speciellt rik.

Rik blir man av att generera pengar. Stora pengar. Kan göras på många sätt. Investera, starta projekt, handel, producera/utveckla saker som säljs med mycket profit. Starta företag, Trada aktier, råvaror och valutor, ta stora lån köpa, shejpa upp och sälja med stor vinst osv osv. Möjligheterna är näst intill oändliga.

Att snåla på en lön är inte rätt väg. Man kanske kan dra ihop några miljoner efter lite snålande men det är knappast att vara rik. Det kommer man inte långt med idag.

Hade folk lagt mer tid på att faktiskt generera pengar istället för att snåla, så hade fler varit betydligt rikare.

Jag har haft gott om bekanta som velat vara entreprenörer. Som levt sina liv jagandes efter smarta klipp eller den där idén som skall ge dem rikedom. De har startat företag efter företag, investerat i den ena knasiga idén efter den andra, men de flesta av dem har inte blivit rika. Även om jag inte är "i svängen" längre s.a.s. försöker jag fortfarande hålla ett finger i luften för att se vartåt vindarna blåser och jag märker att det finns en kultur i dagens samhälle som handlar om att jaga stora klipp och bli snuskigt rik med så lite arbete som möjligt. Inte helt olik yuppiekulturen under 90-talet. Pyramidspelet kryptovalutor är ett gott exempel på detta. Faktum är att det är få som lyckas med det och ju fler som vill "in genom dörrarna" desto färre lyckas.

En vanlig medelinkomsttagare kan däremot bli relativt förmögen bara genom att dra ner på utgifter och leva billigt. Börjar man spara vid 30 kan man gå i pension vid 50 med en relativt god månadsinkomst och en god levnadsstandard. På köpet får man en bättre karaktär och en sundare inställning till livet.

Om du kan lägga undan 20 000 kr per månad, vilket inte är omöjligt med lite planerande, är du miljonär på 4 år med återhållsamma 5% utveckling, på 10 år har du 3 miljoner och på 20 år har du 8 miljoner. Om du istället räknar på 10% utveckling har du 14 miljoner på 20 år.

Med 8 miljoner kan du få en årslön på 400 000 om avkastningen är 5%, utan att behöva ta av kapitalet. Med 14 miljoner och avkastning 10% har du en årsinkomst på 1 400 000.
Citera
2022-12-26, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Jag har haft gott om bekanta som velat vara entreprenörer. Som levt sina liv jagandes efter smarta klipp eller den där idén som skall ge dem rikedom. De har startat företag efter företag, investerat i den ena knasiga idén efter den andra, men de flesta av dem har inte blivit rika. Även om jag inte är "i svängen" längre s.a.s. försöker jag fortfarande hålla ett finger i luften för att se vartåt vindarna blåser och jag märker att det finns en kultur i dagens samhälle som handlar om att jaga stora klipp och bli snuskigt rik med så lite arbete som möjligt. Inte helt olik yuppiekulturen under 90-talet. Pyramidspelet kryptovalutor är ett gott exempel på detta. Faktum är att det är få som lyckas med det och ju fler som vill "in genom dörrarna" desto färre lyckas.

En vanlig medelinkomsttagare kan däremot bli relativt förmögen bara genom att dra ner på utgifter och leva billigt. Börjar man spara vid 30 kan man gå i pension vid 50 med en relativt god månadsinkomst och en god levnadsstandard. På köpet får man en bättre karaktär och en sundare inställning till livet.

Om du kan lägga undan 20 000 kr per månad, vilket inte är omöjligt med lite planerande, är du miljonär på 4 år med återhållsamma 5% utveckling, på 10 år har du 3 miljoner och på 20 år har du 8 miljoner. Om du istället räknar på 10% utveckling har du 14 miljoner på 20 år.

Med 8 miljoner kan du få en årslön på 400 000 om avkastningen är 5%, utan att behöva ta av kapitalet. Med 14 miljoner och avkastning 10% har du en årsinkomst på 1 400 000.

Ja det är en anledning att alla inte är rika. De flesta misslyckas.

Men det du beskriver är knappast att vara rik. Att snåla stora delar av livet är heller inte att leva rikt.

När jag skriver rik så menar jag ekonomiskt oberoende och leva precis som man vill utan att behöva snåla, spara eller vrida på varenda krona.
Citera
2022-12-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Oväntat pga dödfallet eller papzens goda ekonomi?
Dödsfallet var väntat men då det var en släkting som inte hade några andra än oss så blev vår familj arvtagare och fick dela på en större summa
Citera
2022-12-26, 13:40
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:

Men det du beskriver är knappast att vara rik. Att snåla stora delar av livet är heller inte att leva rikt.

När jag skriver rik så menar jag ekonomiskt oberoende och leva precis som man vill utan att behöva snåla, spara eller vrida på varenda krona.

Tråden handlar dock om hur man genererar kapital, inte hur man lever så lyxigt som möjligt. Det bästa sättet att generera kapital är att ha en god inkomst, spara så mycket man kan av denna och investera pengarna på ett säkert sätt. Att spekulera med hög risk eller försöka jaga miljardidéer fungerar för ett fåtal, men historien är fylld av misslyckanden av folk som haft denna strategi.

Jag har umgåtts med diverse kapitalister och finansvalpar sedan åttiotalet, jag kan det där lingot som du drar dig med. Cowboykapitalister som skjuter från höften och gräver guld i vildmarken slutar ofta som prärievargsföda, medan nybyggaren (för att fortsätta vilda-västern referenserna) som skaffar mark och sakta men säkert bygger upp en ranch, kan leva gott på ålderns höst och ge sina barn ett gott liv.
Citera
2022-12-26, 14:03
Medlem
Citat:

Det verkar som du ser en motsättning mellan låga omkostnader och att "leva som man vill".

Rangordnar du glädjen i allt du gör efter prislapparna och vad det kostar eller varför är du så fixerad vid att livet blir innehållslöst och besvärligt om det inte kostar mycket att leva det?

Vad är det för typ av konsumtion du syftar på?
Citera
2022-12-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Dödsfallet var väntat men då det var en släkting som inte hade några andra än oss så blev vår familj arvtagare och fick dela på en större summa

Eftersom tråden heter - hur skapade ni er förmögenhet - så hur stor var arvlåtarens
hur många delade - o hur hade denne fått ihop sina pengar
Citera
2022-12-26, 14:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Tur, rätt i tiden och många mååånga timmar på jobb. Har idag runt 150-200 milj.

Visst. Lägg ut kontoutdraget så vi får se.
Citera
2022-12-26, 14:25
Medlem
Citat:

Om man vill leva juste tar det 50 år att få ihop 8 mkr - o 8 mkr i aktier i blandad pott ger runt i bästa
fall 270 k + - 10% i utdelning per år o slutar man jobba på det överlever man men det blir inget hööögree liiiv o inget sparande värt namnet - men med tur 5% värdeökning men inga garantier finns varken på framtida värdeökning eller utdelningar
Citera
2022-12-26, 14:41
Avslutad
Citat:
Tråden handlar dock om hur man genererar kapital, inte hur man lever så lyxigt som möjligt. Det bästa sättet att generera kapital är att ha en god inkomst, spara så mycket man kan av denna och investera pengarna på ett säkert sätt. Att spekulera med hög risk eller försöka jaga miljardidéer fungerar för ett fåtal, men historien är fylld av misslyckanden av folk som haft denna strategi.

Jag har umgåtts med diverse kapitalister och finansvalpar sedan åttiotalet, jag kan det där lingot som du drar dig med. Cowboykapitalister som skjuter från höften och gräver guld i vildmarken slutar ofta som prärievargsföda, medan nybyggaren (för att fortsätta vilda-västern referenserna) som skaffar mark och sakta men säkert bygger upp en ranch, kan leva gott på ålderns höst och ge sina barn ett gott liv.

God inkomst på ett eller annat sätt är en självklarhet. Men knappast vanlig lön.

Att spara in pengar och snåla tjänar man per definition inga pengar på. Det har ingenting med generering av pengar att göra överhuvudtaget.
Citera
2022-12-26, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det verkar som du ser en motsättning mellan låga omkostnader och att "leva som man vill".

Rangordnar du glädjen i allt du gör efter prislapparna och vad det kostar eller varför är du så fixerad vid att livet blir innehållslöst och besvärligt om det inte kostar mycket att leva det?

Vad är det för typ av konsumtion du syftar på?

Ta bort omkostnader från ekvationen. Det har ingenting med att tjäna pengar att göra.

Folk verkar inte förstå. Det första de gör när de vill tjäna pengar är att börja skära ner på utgifterna. Som att det skulle öka sina inkomster.

De som tänker så kommer aldrig blir riktigt rika. Om man inte är typ har en diagnos.

Tankegången är helt fel. Jag tror faktiskt folk hade börjat tjäna mer pengar på att göra tvärtom. Öka utgifter och kostnader.

Då har man iaf incitament att tjäna mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in