Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Man blir inte rik på en ”övre medelklasslön”. Heller inte på en överklass lön. Vad är det? 1-2 miljoner om året? Med hus och massa utgifter. Det skulle ta flera år av snålande. Men inte ens då blir man speciellt rik.
Rik blir man av att generera pengar. Stora pengar. Kan göras på många sätt. Investera, starta projekt, handel, producera/utveckla saker som säljs med mycket profit. Starta företag, Trada aktier, råvaror och valutor, ta stora lån köpa, shejpa upp och sälja med stor vinst osv osv. Möjligheterna är näst intill oändliga.
Att snåla på en lön är inte rätt väg. Man kanske kan dra ihop några miljoner efter lite snålande men det är knappast att vara rik. Det kommer man inte långt med idag.
Hade folk lagt mer tid på att faktiskt generera pengar istället för att snåla, så hade fler varit betydligt rikare.
Jag har haft gott om bekanta som velat vara
entreprenörer. Som levt sina liv jagandes efter smarta klipp eller den där idén som skall ge dem rikedom. De har startat företag efter företag, investerat i den ena knasiga idén efter den andra, men de flesta av dem har inte blivit rika. Även om jag inte är "i svängen" längre s.a.s. försöker jag fortfarande hålla ett finger i luften för att se vartåt vindarna blåser och jag märker att det finns en kultur i dagens samhälle som handlar om att jaga stora klipp och bli snuskigt rik med så lite arbete som möjligt. Inte helt olik yuppiekulturen under 90-talet. Pyramidspelet kryptovalutor är ett gott exempel på detta. Faktum är att det är få som lyckas med det och ju fler som vill "in genom dörrarna" desto färre lyckas.
En vanlig medelinkomsttagare kan däremot bli relativt förmögen bara genom att dra ner på utgifter och leva billigt. Börjar man spara vid 30 kan man gå i pension vid 50 med en relativt god månadsinkomst och en god levnadsstandard. På köpet får man en bättre karaktär och en sundare inställning till livet.
Om du kan lägga undan 20 000 kr per månad, vilket inte är omöjligt med lite planerande, är du miljonär på 4 år med återhållsamma 5% utveckling, på 10 år har du 3 miljoner och på 20 år har du 8 miljoner. Om du istället räknar på 10% utveckling har du 14 miljoner på 20 år.
Med 8 miljoner kan du få en årslön på 400 000 om avkastningen är 5%, utan att behöva ta av kapitalet. Med 14 miljoner och avkastning 10% har du en årsinkomst på 1 400 000.