2022-11-01, 16:45
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba65
Ulf Olsson var med i Sävsjö Brukshundsklubb när Jasmina försvann. Han använde sig av hund när han lockade Helen i Skåne. Han bodde utanför Eksjö har jag för mig, när Jasmina försvann. Här hade han en golden retiver jag var också medlem i SBK då

Mmm intressant. O hur tror du och var lockade han med Jasmina?
Citera
2022-11-01, 17:22
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Mmm intressant. O hur tror du och var lockade han med Jasmina?
Jag skulle kunna tänka mig hunden igen. Många barn tycker ju om hundar. Per- Åke Åkesson kriminalare från Skåne klarade ju upp mordet på Helena Nilsson från Hörby som försvann 1989 och hittades 1 vecka senare i Tollarp, även Jannica Ekblad som Ulf var skyldig till. Per- Åke löste ca 10 fall. Jag träffade Per- Åke för många år sedan när han var döende i cancer i Kristianstad och han blev eld och lågor utav denna informationen att Ulf ofta besökte SBK. Tyvärr gick han bort ett tag senare. Det finns en artikel som skrevs av Lars Palmborg i Allers Brott 2017, där skriver dem om detta om Jasmina bland annat. Tobias Barkman har skrivit en hel bok som heter " Jakten på en mördare", rekommenderas. Jag bor i Sävsjö och nu när Tove är försvunnen i Vetlanda kommer allt hemskt tillbaka! Tankar och känslor......
Citera
2022-11-01, 17:46
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Jag skulle kunna tänka mig hunden igen. Många barn tycker ju om hundar. Per- Åke Åkesson kriminalare från Skåne klarade ju upp mordet på Helena Nilsson från Hörby som försvann 1989 och hittades 1 vecka senare i Tollarp, även Jannica Ekblad som Ulf var skyldig till. Per- Åke löste ca 10 fall. Jag träffade Per- Åke för många år sedan när han var döende i cancer i Kristianstad och han blev eld och lågor utav denna informationen att Ulf ofta besökte SBK. Tyvärr gick han bort ett tag senare. Det finns en artikel som skrevs av Lars Palmborg i Allers Brott 2017, där skriver dem om detta om Jasmina bland annat. Tobias Barkman har skrivit en hel bok som heter " Jakten på en mördare", rekommenderas. Jag bor i Sävsjö och nu när Tove är försvunnen i Vetlanda kommer allt hemskt tillbaka! Tankar och känslor......
Förstår. Jag besökte Sävsjö 2011. Gick omkring och försökte få en uppfattning hur det kunde ha hänt. Har tittat på det här ärendet av-och-till sen 2010. Det har varit många turer. Fanns ju en irländare/britt som var misstänkt ett tag men sedan blev avskriven. Han hade tydligen ett garage borta vid Blåbärsvägen alldeles vid sandhögen typ. Finns en cykelväg alldeles i närheten som du säkert känner till. Har du läst boken "Sävsjöflickan"? Skriven av Jasminas mamma? Där framförs det en helt annan teori om hur Jasmina försvann. Om du känner till den, vad tror du?

Jag skall läsa de du nämner (om det går att få tag i). Ja, PÅ var duktig och jag gillade hur han porträtteras i TV också. Alltså, serien om mordet på Helen Nilsson.
Citera
2022-11-01, 19:21
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Förstår. Jag besökte Sävsjö 2011. Gick omkring och försökte få en uppfattning hur det kunde ha hänt. Har tittat på det här ärendet av-och-till sen 2010. Det har varit många turer. Fanns ju en irländare/britt som var misstänkt ett tag men sedan blev avskriven. Han hade tydligen ett garage borta vid Blåbärsvägen alldeles vid sandhögen typ. Finns en cykelväg alldeles i närheten som du säkert känner till. Har du läst boken "Sävsjöflickan"? Skriven av Jasminas mamma? Där framförs det en helt annan teori om hur Jasmina försvann. Om du känner till den, vad tror du?

Jag skall läsa de du nämner (om det går att få tag i). Ja, PÅ var duktig och jag gillade hur han porträtteras i TV också. Alltså, serien om mordet på Helen Nilsson.
Nej ska läsa den. Men jag vet inte varför inte den informationen gick ut tidigare när hon försvann? Blåbärsvägen ligger ca 150 meter från mitt barndomshem där min dotter då var hos mormor och morfar den dagen då jag jobbade. Fy vad det var hemskt allt som hände! Min dotter var 1 år yngre än Jasmina. Har du läst Sävsjöflickan?
Citera
2022-11-01, 20:01
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Nej ska läsa den. Men jag vet inte varför inte den informationen gick ut tidigare när hon försvann? Blåbärsvägen ligger ca 150 meter från mitt barndomshem där min dotter då var hos mormor och morfar den dagen då jag jobbade. Fy vad det var hemskt allt som hände! Min dotter var 1 år yngre än Jasmina. Har du läst Sävsjöflickan?

Kan förstår att det är många frågor. Ja, jag har läst boken. Intressant läsning om hur de kom till Sverige. Vill du att jag skall avslöja vad mamman tror hur Jasmina försvann eller vill du läsa boken? Den finns som e-bok (Adlibris?).

Visste du vem Jasmina var? Hur går teorin i Sävsjö hur hon försvann? Har du någon egen teori/fundering kring hennes försvinnande? Vet du något om de här pojkarna som hon skall ha lekt med den dagen? Jag har pratat lite ytligt här online med en av Jasminas barndoms kompis (dom var grannar).
Citera
2022-12-22, 21:36
Medlem
Citat:

Jag är helt övertygad om att Ulf Olsson har fler mord på sitt samvete.. Känns inte troligt alls att han under max ett halvår mördar 2 personer och sen efter alla år inte gör något mer (?). Kanske även har mördat innan Helen också.

Känns som ett väldigt märkligt sammanträffande att han ofta besökte SBK.
Citera
2022-12-24, 03:10
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag är helt övertygad om att Ulf Olsson har fler mord på sitt samvete.. Känns inte troligt alls att han under max ett halvår mördar 2 personer och sen efter alla år inte gör något mer (?). Kanske även har mördat innan Helen också.

Känns som ett väldigt märkligt sammanträffande att han ofta besökte SBK.
Enligt mamman i boken "Sävsjöflickan" så försvann Jasmina i trapphuset och sen förmodligen ner i källaren och ut på baksidan. Allt detta skulle ha hänt inom någon minut/sekunder innan Jasminas pappa kom hem från jobbet. Mamman frågade t om pappan när han var i trappan om han mött/såg Jasmina på gården.

Så jag ser inte hur Ulf O isf skulle ha kidnappat Jasmina just där i trapphuset? Har jag missat något?

Med ovanstående i bakhuvudet så (om det är så det gått till), så stämmer inte den officiella versionen av hur Jasmina försvann. Se början av tråden.
Citera
2022-12-24, 10:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Enligt mamman i boken "Sävsjöflickan" så försvann Jasmina i trapphuset och sen förmodligen ner i källaren och ut på baksidan. Allt detta skulle ha hänt inom någon minut/sekunder innan Jasminas pappa kom hem från jobbet. Mamman frågade t om pappan när han var i trappan om han mött/såg Jasmina på gården.

Så jag ser inte hur Ulf O isf skulle ha kidnappat Jasmina just där i trapphuset? Har jag missat något?

Med ovanstående i bakhuvudet så (om det är så det gått till), så stämmer inte den officiella versionen av hur Jasmina försvann. Se början av tråden.

Berättade aldrig Jasminas mamma detta för polisen då försvinnandet hade skett?
Citera
2022-12-24, 14:04
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Berättade aldrig Jasminas mamma detta för polisen då försvinnandet hade skett?

Ingen aning men jag fick veta det runt 2011.

I nämnda bok säger mamman att de hade bra kontakt med polisen (åtminstone en utredare) trots språksvårigheter. Fanns ju fler från Kosovo samt tolkar som säkert kunde ha framfört den info.
Citera
2022-12-24, 15:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ingen aning men jag fick veta det runt 2011.

I nämnda bok säger mamman att de hade bra kontakt med polisen (åtminstone en utredare) trots språksvårigheter. Fanns ju fler från Kosovo samt tolkar som säkert kunde ha framfört den info.

Då borde mamman ha nämnt detta till polisen, kan man tycka. Framkommer det i boken någonting om hur polisen tänkte runt försvinnandet? Talade polisen någonting med familjen angående hur de arbetade i detta fall och om de hade misstankar åt något håll?
Citera
2022-12-26, 02:44
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Då borde mamman ha nämnt detta till polisen, kan man tycka. Framkommer det i boken någonting om hur polisen tänkte runt försvinnandet? Talade polisen någonting med familjen angående hur de arbetade i detta fall och om de hade misstankar åt något håll?
Det var ett tag sen jag läste boken så kommer inte ihåg alla detaljer.
Det jag kan tycka är konstigt dock är att man håller fast vid samma version av hur Jasmina försvann. Även om jag har svårt att tro att hon försvann i trapphuset. Visst det har hänt att gm har rövat bort personer precis där dom bor och även i deras hem men då har det rört sig om fristående hus (mestadels). Jasminas familj bodde i en lägenhet och på 2:a våningen.

En märklig detalj är att familjen, flera år senare, hittade hennes kläder ihopvikta i lägenheten.

Sen om man frågar runt i Sävsjö (själv besökt orten), så är det få som vet något eller/och vill prata om det. Det går ju en massa rykten. T om att hon avvek åt ett helt annat håll.

När jag tänker efter, om hon nu försvann i trapphuset, så är det väl inte otänkbart att hon "försvann" med någon hon kände. Om hon försvann genom källaren och sen ut mot gatan så är det åt samma håll till ett ställe hon var på tidigare under dagen. Med reservation att jag kommer ihåg rätt, så stod det ingenting om det i boken. Den info:n har jag fått från en annan källa.

Nu har ärendet en ny förundersökningsledare sedan 1 ā 2 år tillbaka.
Senast redigerad av JSelwyn 2022-12-26 kl. 03:08.
Citera
2023-08-20, 13:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ulf Olsson var med i Sävsjö Brukshundsklubb när Jasmina försvann. Han använde sig av hund när han lockade Helen i Skåne. Han bodde utanför Eksjö har jag för mig, när Jasmina försvann. Här hade han en golden retiver jag var också medlem i SBK då

Lever Olsson, eller sitter han inne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in