Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-24, 15:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaliya
Har en bil från 2016, ej många mil eller så. Är lite fundersam kring om jag skall ha helförsäkring eller halv?

En kompis säger att halv räcker, detta eftersom försäkring täcker om jag är involverad i en olycka? Oklart.

Har även garanti från firman jag köpte bilen, vad gäller motor, växellåda m.m.

Kan någon har förklara utförligt vilket är bäst?

Oavsett vilken bilmodell ni har så har flertalet bilar som är av nämnd årgång tillräckligt högt värde för att motivera helkasko. Har du finansierat den med lån där bilen utgör säkerhet så finns ofta i avtalet att bilen skall vara helförsäkrad så länge den inte är till fullo betald.
Citera
2022-12-24, 15:59
  #14
Medlem
Om du finansierat bilen med kredit kräver dom att du har den helförsäkrad.
Citera
2022-12-24, 16:01
  #15
Medlem
Det är ren matematik och riskkalkyl.

Ofta är självrisken på vagnskadan, dvs momentet som skiljer hel och halvförsäkring 4000 kronor.

Är bilen värd under 20.000 kan man tycka att en helförsäkring kan vara onödig då självrisk och premiekostnad närmar sig fordonsvärdet efter ett par 3 år. Är fordonsvärdet högre är det en god idé att ha helförsäkrat. Har man inte råd med den svider det säkert svårt med en skada för 25-30.000 eller en totalskada på en 50.000 kronorskärra. Alltså ännu sämre än ett par hundra för en helförsäkring.

Halvförsäkring är det minsta man bör ha då den täcker glas och räddning. Båda dessa kan bli rejält kostsamma om man saknar försäkring.
Citera
2022-12-24, 16:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det är ren matematik och riskkalkyl.

Ofta är självrisken på vagnskadan, dvs momentet som skiljer hel och halvförsäkring 4000 kronor.

Är bilen värd under 20.000 kan man tycka att en helförsäkring kan vara onödig då självrisk och premiekostnad närmar sig fordonsvärdet efter ett par 3 år. Är fordonsvärdet högre är det en god idé att ha helförsäkrat. Har man inte råd med den svider det säkert svårt med en skada för 25-30.000 eller en totalskada på en 50.000 kronorskärra. Alltså ännu sämre än ett par hundra för en helförsäkring.

Halvförsäkring är det minsta man bör ha då den täcker glas och räddning. Båda dessa kan bli rejält kostsamma om man saknar försäkring.
Samtidigt må beaktas att även bilar med ett relativt ringa värde ändå kan vara meningsfullt att ha helförsäkring på, detta eftersom premieskillnaden mellan hel- och halvförsäkring på en gammal bil ofta är försumbar.
Citera
2022-12-24, 20:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtidigt må beaktas att även bilar med ett relativt ringa värde ändå kan vara meningsfullt att ha helförsäkring på, detta eftersom premieskillnaden mellan hel- och halvförsäkring på en gammal bil ofta är försumbar.

Det är riktigt👍
Citera
2022-12-25, 11:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaliya
Har en bil från 2016, ej många mil eller så. Är lite fundersam kring om jag skall ha helförsäkring eller halv?

En kompis säger att halv räcker, detta eftersom försäkring täcker om jag är involverad i en olycka? Oklart.

Har även garanti från firman jag köpte bilen, vad gäller motor, växellåda m.m.

Kan någon har förklara utförligt vilket är bäst?
Nu har Nordiad lagt sig i och jag tror han kan varenda paragraf i försäkringsdjungeln så den biten släpper jag.
Däremot din garanti. Den ska täcka om bilen går sönder. Ytterst få täcker slitdelar även om jag var påstridig och fick nya däck vid en bilaffär😂. Exakt vad din garanti täcker är olika samt beror mycket på handlarens moral. Vad den inte täcker är om du viker din bil runt en lyktstolpe. Trafikförsäkringen bekostar lyktstolpen samt personskador men det är helförsäkringen som täcker skadan på din bil.
Citera
2022-12-25, 13:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Trafikförsäkringen som är minimikravet täcker skador på andra.

Med halvförsäkring är du även försäkrad mot bl.a. brand (om den inte är anlagd) och stöld.

Helförsäkringen täcker skador på det egna fordonet vid en olycka/krock.

Mitt råd är att välja helförsäkring, jämför priser innan för det kan skilja en hel del.
Det fetade:

Om du är helt eller delvis vållande, ja.

Är det motparten som är vållande går det på hans trafikförsäkring.
Citera
2022-12-25, 15:46
  #20
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Har en bil som är några år nyare men har bara Trafikförsäkring efter 40 år i trafiken och har använt denna Trafikförsäkring dom senaste 20 åren. Man får köra bil som när man kör motorcykel genom att se upp för andras ibland knepiga framfart på vägarna. Ännu har det fungerat bra.
Citera
2022-12-25, 17:55
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Har en bil som är några år nyare men har bara Trafikförsäkring efter 40 år i trafiken och har använt denna Trafikförsäkring dom senaste 20 åren. Man får köra bil som när man kör motorcykel genom att se upp för andras ibland knepiga framfart på vägarna. Ännu har det fungerat bra.

Visst, om du tror på att "har det gått hitintills så gör det så i fortsättningen också".
Med det resonemanget förutsätter jag att ni har ekonomi för att från eget kapital ersätta varje möjlig skada närhelst sådan inträffar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback