Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-25, 13:36
  #13
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
En del intelligenta personer i min bekantskapskrets har ett långt nu som innebär att deras medvetande ständigt omfattar en längre del av det som hänt och samtidigt har en hypotes om vad som är på väg. Nuet är inte ett ögonblick.
Lever för dagen känns mer korrekt! Då lever du i nuet och framtiden samtidigt😀
Citera
2022-12-25, 13:37
  #14
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nuet är en oändligt kort "skiva" av tid.

Eller en punkt på någon tänkts tidlinje?
Citera
2022-12-25, 13:38
  #15
Medlem
BananShans avatar
Man lever alltid i nuet, det är inget val man gör. Hur skulle man inte leva i nuet?
Citera
2022-12-25, 13:44
  #16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Man lever alltid i nuet, det är inget val man gör. Hur skulle man inte leva i nuet?
Jag tror att i många fall avses en tidsperiod som bara går så långt bak i tiden att ännu tidigare slynigt beteende inte finns med.

Dvs. man har betett sig degenererat tidigare, men det senaste halvåret har ålder & slitage gjort att detta beteende inte har kunnat fortsätta. Detta senaste halvår utgör då "nuet".
Citera
2022-12-25, 13:51
  #17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
En del intelligenta personer i min bekantskapskrets har ett långt nu som innebär att deras medvetande ständigt omfattar en längre del av det som hänt och samtidigt har en hypotes om vad som är på väg. Nuet är inte ett ögonblick.
Det är väl en definitionsfråga. Problemet är väl när tiden och naturvetenskapen säger emot språket. Men är det själva upplevelsen av nuet som är den korrekta och i så fall, varför det.
För egentligen handlar det inte om nu utan något som kanske skulle kallas något annat. En stund eller i denna stund är väl mer korrekt.
Framtiden kan man bara föreställa sig och i mitt tycke, något som inte kan ingå i nuet, då det inte hänt än, även om man kan säga att "nu ska jag göra det här!" och menar att man ska göra det i en snar framtid. Men som jag ser det är det inte själva essensen av ordets betydelse.

Edit: Sen gör man väl även det man gör i framtiden, i dess nu.
__________________
Senast redigerad av EnCarte 2022-12-25 kl. 14:01.
Citera
2022-12-25, 13:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är väl en definitionsfråga. Problemet är väl när tiden och naturvetenskapen säger emot språket. Men är det själva upplevelsen av nuet som är den korrekta och i så fall, varför det.
För egentligen handlar det inte om nu utan något som kanske skulle kallas något annat. En stund eller i denna stund är väl mer korrekt.
Framtiden kan man bara föreställa sig och i mitt tycke, något som inte kan ingå i nuet, då det inte hänt än, även om man kan säga att "nu ska jag göra det här!" och menar att man ska göra det i en snar framtid. Men som jag ser det är det inte själva essensen av ordets betydelse.

Börjar du fundera först nu?
Citera
2022-12-25, 13:58
  #19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Börjar du fundera först nu?
När ska jag annars fundera? Det gjorde jag , när det var nu.
Citera
2022-12-25, 14:37
  #20
Avstängd
Nuet är det enda som finns.
Citera
2022-12-25, 14:58
  #21
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Man lever alltid i nuet, det är inget val man gör. Hur skulle man inte leva i nuet?
Uttrycket "leva i nuet" ska inte tolkas bokstavligt.

Någon som jämt funderar på framtiden eller det som varit lever inte i nuet.
Citera
2022-12-25, 15:04
  #22
Medlem
perberts avatar
Upplever ni nuet annorlunda när ni drömmer? För mig lever jag mer i nuet när jag drömmer. Då spelare det ingen roll om det som skett tidigare i drömmen är helt ologiskt med vad som sker för stunden i drömmen. Under en stark LSD-tripp upplevs nuet också helt annorlunda, eftersom de flera minnen från tidigare helt försvinner. För mig så finns det minst 3 olika upplevelser av nu.
Citera
2022-12-25, 15:42
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?

Problemet med den här frågeställningen är att du försöker mäta nuet som något linjärt, alltså i tid.
Att leva i nuet kan tolkas som att inte planera för nästa dag.
Citera
2022-12-25, 16:11
  #24
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccraigg
Problemet med den här frågeställningen är att du försöker mäta nuet som något linjärt, alltså i tid.
Att leva i nuet kan tolkas som att inte planera för nästa dag.
Är det då inte ett felaktigt uttryck om man skall vara petig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback