Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-25, 12:39
  #1
Medlem
Masingas avatar
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?
Citera
2022-12-25, 12:41
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nuet är en oändligt kort "skiva" av tid.
Citera
2022-12-25, 12:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?

Nuet finns inte. Allt är ett lagg på minst flera sekunder
Citera
2022-12-25, 12:45
  #4
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?
När man säger att man lever i nuet så handlar det snarare om ett mentalt och praktiskt fokus på det och de som är nära och omkring dig snarare än om tidsperioden dörr den rinnande punkten ”nu” som färdas framåt.

Om du sitter och samtalar med någon på en parkbänk och inte tittar i mobilen utan faktiskt närvarar i samtalet och samtidigt känner kölden bita i dina kinder, hör hur snön låter under fyra fötters steg när ett par går förbi, etc.
Citera
2022-12-25, 12:45
  #5
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nuet finns inte. Allt är ett lagg på minst flera sekunder
Det va mim tanke också.
Citera
2022-12-25, 12:45
  #6
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?
Nuet är ett ögonblick som redan passerats och ersatts med ett nytt nu.
Vår upplevelse av nuet är försenat, så när vi upplever nuet har det processats i våra huvuden och är redan förbi.
Vi kan varken leva i dåtid eller i framtid, utan bara i ett kontinuerligt nu.
Vi kan bara minnas dåtiden och föreställa oss framtiden. Men vi kan inte leva i dåtid eller framtid. För ingen av dem existerar mer än i våra huvuden.
Citera
2022-12-25, 12:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nuet är ett ögonblick som redan passerats och ersatts med ett nytt nu.
Vår upplevelse av nuet är försenat, så när vi upplever nuet har det processats i våra huvuden och är redan förbi.
Vi kan varken leva i dåtid eller i framtid, utan bara i ett kontinuerligt nu.
Vi kan bara minnas dåtiden och föreställa oss framtiden. Men vi kan inte leva i dåtid eller framtid. För ingen av dem existerar mer än i våra huvuden.

Man kan inte leva i dåtiden eller framtiden men heller inte nuet. Lever man ens?
Citera
2022-12-25, 12:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?

Om du är i nuet finns inte tiden. Din fantasi skapar framtiden och i den skapelsen vigas dit medvetande där du lever i nuet. Så i teorin kan nuet vara oändligt till 2 minuter till 100 år.
För dem människor du stöter på som säger att de lever i nuet kan du ju göra ett experiment och stalka dem och ta tid. Stoppa tiden där de börjar ta risker igen och startar en otrohetsaffärer, blir kära, tar ett lån, blir pappa, testar en ny nätdrog osv. Helt plötsligt kom ångesten in i livet igen och nuet tog slut.
Citera
2022-12-25, 13:05
  #9
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Om du är i nuet finns inte tiden. Din fantasi skapar framtiden och i den skapelsen vigas dit medvetande där du lever i nuet. Så i teorin kan nuet vara oändligt till 2 minuter till 100 år.
För dem människor du stöter på som säger att de lever i nuet kan du ju göra ett experiment och stalka dem och ta tid. Stoppa tiden där de börjar ta risker igen och startar en otrohetsaffärer, blir kära, tar ett lån, blir pappa, testar en ny nätdrog osv. Helt plötsligt kom ångesten in i livet igen och nuet tog slut.
🤣🤣
Citera
2022-12-25, 13:10
  #10
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man hör om människor som säger "jag lever i nuet" men hur långt är nuet? Kan tex nästa min
vara framtiden? Lever vi i nuet och framtiden samtidigt?
Både nuet och framtiden är nog mer filosofiska begrepp än en tidsangivelse. Nuet är inte varje gång jag trycker ned tangenterna här på datorn utan jag skulle säga att det är en känsla av samtidighet. Tidsmässigt skulle nog det filosofiska begreppet nuet kunna sträcka sig från "just nu" till en viss tid bakåt i tiden, kanske så långt tillbaka som flera månader. Leva i framtiden kan man dock inte, den har ju inte hänt ännu.
Citera
2022-12-25, 13:20
  #11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Man kan inte leva i dåtiden eller framtiden men heller inte nuet. Lever man ens?
Självklart lever man i nuet. Nuet är jämt och det är det vi lever i. Vad skulle vi annars leva i?
Hur man uppfattar tiden är en annan sak.
Citera
2022-12-25, 13:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nuet är ett ögonblick som redan passerats och ersatts med ett nytt nu.
Vår upplevelse av nuet är försenat, så när vi upplever nuet har det processats i våra huvuden och är redan förbi.
Vi kan varken leva i dåtid eller i framtid, utan bara i ett kontinuerligt nu.
Vi kan bara minnas dåtiden och föreställa oss framtiden. Men vi kan inte leva i dåtid eller framtid. För ingen av dem existerar mer än i våra huvuden.

En del intelligenta personer i min bekantskapskrets har ett långt nu som innebär att deras medvetande ständigt omfattar en längre del av det som hänt och samtidigt har en hypotes om vad som är på väg. Nuet är inte ett ögonblick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback