Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-23, 00:47
  #1093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
100k kommer bo i Skellefteå inom en snar framtid. Hybrit rampar upp samt H2GreenSteel samt nu verkar gruvorna Northland jobba av bara farten.
Grattis! Industrier med gratis el har alltid hävdad sig…
Citera
2022-12-23, 07:26
  #1094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alla måste förstå att man nu skall kräva klara uppgifter när han sade samma sak för ganska exakt ett år sedan.

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392 (17/12, 2021)

Just nu fick jag inte länken att fungera, men den har varit uppe i tråden många gånger.

Gör det då där det har någon nytta istället för på en Flashbacktråd med få läsare.
Citera
2022-12-23, 07:28
  #1095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Experimentet med sk Green Steel lär aldrig bli verklighet. Hundratusen i Skellefteå låter som en mardröm som lyckligtvis knappast kommer att hända.
Den här drömmen om att förvandla norrland till Mogadishu, Kabul eller i bästa fall Marseille är för mig obegriplig.

Av alla dessa projekt i norra norrland så är det nog H2 Green Steel det som möter störst utmaningar.
Citera
2022-12-23, 07:50
  #1096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det sade han som sagt för ett år se'n också. Detta måste utredas. Men varken större tidningar eller högre politiker vågar göra något när EU är inblandade.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Jag har förklarat det här för dig flera gånger men det är synd att du inte vill lyssna på en som jobbar med att starta fabriker.

Vi tar det en gång till: Att starta en fabrik är inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Det går inte att bara vrida om nyckeln och köra iväg i full fart. Den har en lång startsträcka med en massa långa stopp för kalibreringar, justeringar, omprogrammeringar o.s.v. Det normala är att det tar omkring två från start tills dess att man har nått optimal produktionshastighet.

Vad du begär är lite som att förvänta sig att stiga på ett flygplan på Arlanda för att sedan förvänta sig att vara på tiotusen meter över marken direkt motorerna startar, för att sedan kräva att flygbolaget måste utredas av oberoende media för att de inte kan teleportera sig.

Uppstartsperiod
Uppstartsperiod
Uppstartsperiod

Jag läste förresten artikeln igen från ny teknik och lade märke till en sak, inte för att det spelar någon större roll.

Citat:
Den första produktionslinan på Northvolts batterifabrik i Skellefteå är i stort sett
klar – nu fattas bara tillverkning av den första battericellen. Företaget har satt
målet att produktionen ska komma i gång i år.

– Vi arbetar extremt intensivt just nu för att hålla tidsplanen, säger vd Peter
Carlsson till Reuters.

Som sagt, inte för att det spelar någon roll men första stycket är skrivit i de/dem medan andra stycket är skrivit i vi/oss.
Det pekar väldigt mycket på att det är tidningen som säger att de är "i stort sett klar" (också väldigt vag formulering) Medan det enda Carlsson säger är att de jobbar väldigt hårt just nu.
Citera
2022-12-23, 13:57
  #1097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det sade han som sagt för ett år se'n också. Detta måste utredas. Men varken större tidningar eller högre politiker vågar göra något när EU är inblandade.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Jag vet inte om du missade det här men jag såg ingen kommentar, så jag tänkte att jag tar det igen.

Jag har förklarat det här för dig flera gånger men det är synd att du inte vill lyssna på en som jobbar med att starta fabriker.

Vi tar det en gång till: Att starta en fabrik är inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Det går inte att bara vrida om nyckeln och köra iväg i full fart. Den har en lång startsträcka med en massa långa stopp för kalibreringar, justeringar, omprogrammeringar o.s.v. Det normala är att det tar omkring två från start tills dess att man har nått optimal produktionshastighet.

Vad du begär är lite som att förvänta sig att stiga på ett flygplan på Arlanda för att sedan förvänta sig att vara på tiotusen meter över marken direkt motorerna startar, för att sedan kräva att flygbolaget måste utredas av oberoende media för att de inte kan teleportera sig.

Uppstartsperiod
Uppstartsperiod
Uppstartsperiod

Jag läste förresten artikeln igen från ny teknik och lade märke till en sak, inte för att det spelar någon större roll.

Citat:

Citat:
Den första produktionslinan på Northvolts batterifabrik i Skellefteå är i stort sett
klar – nu fattas bara tillverkning av den första battericellen. Företaget har satt
målet att produktionen ska komma i gång i år.

– Vi arbetar extremt intensivt just nu för att hålla tidsplanen, säger vd Peter
Carlsson till Reuters.


Som sagt, inte för att det spelar någon roll men första stycket är skrivit i de/dem medan andra stycket är skrivit i vi/oss.
Det pekar väldigt mycket på att det är tidningen som säger att de är "i stort sett klar" (också väldigt vag formulering) Medan det enda Carlsson säger är att de jobbar väldigt hårt just nu.
Citera
2022-12-23, 19:25
  #1098
Medlem
Elvis avatar
Vågar vi hoppas på produktionsstart på första linan i Skellefteå innan året är slut?
Citera
2022-12-23, 19:35
  #1099
Medlem
Allt är så jäkla mystiskt med Northvolt, hela tiden är de sååå nära att starta upp. Allt guld ligger "precis runt hörnet", det "är snart klart" och "inom snar framtid så...."

Men det HÄNDER ju ingenting !

Vad finns bakom (eller rättare sagt inuti) de superfina jättelika fabriksbyggnaderna med stora Northvolt-loggor ?
Citera
2022-12-23, 20:20
  #1100
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Allt är så jäkla mystiskt med Northvolt, hela tiden är de sååå nära att starta upp. Allt guld ligger "precis runt hörnet", det "är snart klart" och "inom snar framtid så...."

Men det HÄNDER ju ingenting !

Vad finns bakom (eller rättare sagt inuti) de superfina jättelika fabriksbyggnaderna med stora Northvolt-loggor ?

Linje 1 ska enligt VDn starta upp inom den närmaste tiden. Inte hemligt alls.
Sen kan det ju förstås uppstå problem som måste lösas med ett sånt här projekt, det är inte en pizzeria de kör igång.
Citera
2022-12-23, 21:33
  #1101
Medlem
Elvis avatar
Citat:
For its part, Northvolt will collaborate in Project ELIS to establish a dedicated test route between Skellefteå airport and Northvolt Ett gigafactory – replacing a 30 minute car ride with an eight-minute eVTOL hop to be in operation by December 2022.

https://northvolt.com/articles/project-elis/

Borde ske här i dagarna. Även om nu Heart Aerospace för tillfället lagt ner planerna på rent elflyg.
Citera
2022-12-24, 15:13
  #1102
Medlem
Elvis avatar
https://www.di.se/bil/professorn-elb...v-batterierna/

Återvinning med batteri.
Citera
2022-12-24, 22:11
  #1103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Allt är så jäkla mystiskt med Northvolt, hela tiden är de sååå nära att starta upp. Allt guld ligger "precis runt hörnet", det "är snart klart" och "inom snar framtid så...."

Men det HÄNDER ju ingenting !

Vad finns bakom (eller rättare sagt inuti) de superfina jättelika fabriksbyggnaderna med stora Northvolt-loggor ?

Vad menar du? De är redan igång, jag känner massor som arbetar där. Du inser att 1500 arbetar där och är Skellefteås största arbetsplats. 4500 med alla byggarbetare.
Citera
2022-12-24, 23:20
  #1104
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Vad menar du? De är redan igång, jag känner massor som arbetar där. Du inser att 1500 arbetar där och är Skellefteås största arbetsplats. 4500 med alla byggarbetare.

Hur trivs folk där? Hur är löner osv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback