Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-15, 13:11
  #145
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
De flesta trafiklagar fanns redan på sextiotalet, inget miljötänk fanns då.
Inte bara trafiklagar, utan lagar i sig.
Citera
2022-12-23, 12:53
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Då är du ändå en rar ärta i sammanhanget kan jag tycka. De flesta bilister jag stöter på som tillämpar "fri fart" i vänsterfilen verkar samtidigt tycka att samtliga medtrafikanter de kommer ikapp är stoppklossar som inte har på vägen att göra och förtjänar att bli stämplade bakifrån.

Jag har inte kört bil i Tyskland på många år, men förr blev folk iaf helt vansinniga om någon blockerade vänsterfilen som de för det mesta gör i Sverige. I Tyskland var det förstås lagligt att köra hur fort man ville i vänsterfilen, men hade svenskar kunnat tänka själva så hade de som vill köra långsamt hållit sig till högerfilen här också.
Citera
2022-12-23, 19:27
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Jag har inte kört bil i Tyskland på många år, men förr blev folk iaf helt vansinniga om någon blockerade vänsterfilen som de för det mesta gör i Sverige. I Tyskland var det förstås lagligt att köra hur fort man ville i vänsterfilen, men hade svenskar kunnat tänka själva så hade de som vill köra långsamt hållit sig till högerfilen här också.

Jo men det handlar inte om att ligga och köra "långsamt" i vänsterfilen i kilometer efter kilometer. Om man på en 110-väg i högerfilen kör ikapp en armada långtradare som ligger och kör i ca 90km/h varpå man kör om dem i vänsterfilen i ca 120-130km/h för att sedan lägga sig tillbaks i högerfilen är väl detta ändå ett fullt rimligt tillvägagångssätt? Inte alls rimligt tycker dock nissarna som kommer bakifrån och limmar vänsterfilen i 200+. Man får inte glömma att vänsterfilen är en omkörningsfil och inte en allmän "snabbfil".
Citera
2022-12-25, 12:52
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej alla, moderator får flytta/låsa om detta ska va under annan sektion eller om det redan tagits upp.

Detta föranleds av en ganska hetsig diskussion jag hade i bilen när jag körde E4 från Malmö till Sthlm nyligen. Ungefär mellan Jönköping och Mjölby ligger många i ca 130. På skylten står det 120.... alla följer med ett hyfsat flöde. Strax efter Mjölby upphör 120 och det blir 110. Men man märker ingen direkt skillnad på stil i trafiken. Folk håller ca 125-130 och byter fil och tar sig framåt. Vissa ligger i 110 men då fastnar man bakom lastbilar och 90% av trafiken kör om en.

Vad är åsikten från er kring detta? "Passenger drivern" jag tyvärr spenderade sex timmar med hade synpunkter på att jag ökade, låg i 125 ca och bytte fil och tog mig framåt och personen var inte alls mottaglig för att jag faktiskt följer med flödet. Däremot kunde personen inte riktigt argumentera för att vi blev omkörda av 90% bilar när jag rent demonstrativt la mig i 113 på farthållaren. Antagligen en diskussion många blir osams om. Men tänkte vi kan utbyta lite åsikter?

- Är man till och med en "fara" om man ligger i 110 och tar upp plats och gör så fler kör om?
- Är det moraliskt fel att ens gå över 110?
- Är det ändå "rimligt" att följa med flowet?
- "Då tar polisen dig"-argumentet finns ju.... men dom kan ju inte ta 90% av E4:an?

Ja många frågor!

Jojje
Lite ot men om du lägger dig i baksuget på en långtradare så sparar du betydligt mer drivmedel.
Dock, om man vill ha en bekväm resa så får man nog följa flödet.
Citera
2022-12-25, 22:57
  #149
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jo men det handlar inte om att ligga och köra "långsamt" i vänsterfilen i kilometer efter kilometer. Om man på en 110-väg i högerfilen kör ikapp en armada långtradare som ligger och kör i ca 90km/h varpå man kör om dem i vänsterfilen i ca 120-130km/h för att sedan lägga sig tillbaks i högerfilen är väl detta ändå ett fullt rimligt tillvägagångssätt? Inte alls rimligt tycker dock nissarna som kommer bakifrån och limmar vänsterfilen i 200+. Man får inte glömma att vänsterfilen är en omkörningsfil och inte en allmän "snabbfil".
Nej, varför skulle det va rimligt att köra över max tillåtna hastighet? Det får du aldrig göra. Rimligt är att köra om lastbilarna i max 110. Man ska inte bry sig om att bakomvarande fortkörare pressar dig. Var stark och stå emot pressen - det är de som gör fel och inte du. De ska hålla sina 3 sek marginal bakom dig. Gasar du på för att du känner dig tvingad så uppvisar du svaghet som ger efter.
__________________
Senast redigerad av qaaq 2022-12-25 kl. 22:59.
Citera
2022-12-25, 23:05
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nej, varför skulle det va rimligt att köra över max tillåtna hastighet? Det får du aldrig göra. Rimligt är att köra om lastbilarna i max 110. Man ska inte bry sig om att bakomvarande fortkörare pressar dig. Var stark och stå emot pressen - det är de som gör fel och inte du. De ska hålla sina 3 sek marginal bakom dig. Gasar du på för att du känner dig tvingad så uppvisar du svaghet som ger efter.

Inte för att jag känner mig tvingad utan för att jag vill göra omkörning i omkörningsfilen inom ett rimligt tidsspann för att sedan lägga mig bekvämt i högerfilen igen. Att ligga en kvart och klogga igen vänsterfilen i princip sida vid sida med fordonen man kör om och i nästan samma hastighet som dem är inget man vill göra.
Citera
2022-12-25, 23:16
  #151
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Inte för att jag känner mig tvingad utan för att jag vill göra omkörning i omkörningsfilen inom ett rimligt tidsspann för att sedan lägga mig bekvämt i högerfilen igen. Att ligga en kvart och klogga igen vänsterfilen i princip sida vid sida med fordonen man kör om och i nästan samma hastighet som dem är inget man vill göra.
Nej, knappast det tar en kvart. Tror du överdriver just för att du ändå känner nån form av press att köra om snabbt. Det är helt naturligt att man påverkas om andra stressar en, men då gäller det att tro på sig själv och sin rätt till sin egen omkörning. Själv försöker jag undvika se i backspegeln så ofta för att inte stressas. Fokus är framåt och min egna körning och säkerhet.
Citera
2022-12-25, 23:47
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nej, knappast det tar en kvart. Tror du överdriver just för att du ändå känner nån form av press att köra om snabbt. Det är helt naturligt att man påverkas om andra stressar en, men då gäller det att tro på sig själv och sin rätt till sin egen omkörning. Själv försöker jag undvika se i backspegeln så ofta för att inte stressas. Fokus är framåt och min egna körning och säkerhet.

Press och press, jag vill inte ligga och köra i vänsterfilen helt enkelt, jag vill använda den filen till omkörning och inget annat.
Citera
2022-12-27, 09:23
  #153
Medlem
madnesstookthems avatar
Är det bara jag som stör mig på att ca 85% av svenskarna har för bråttom tillbaka in i högerfilen efter en omkörning/passering? De flesta kastar sig in framför en med en billängds avstånd. Vad fan lider ni av? Inte bara en säkerhetsrisk utan även grymt irriterande i vintertider med vägsalt som ständigt klibbar på framrutan.

Skärp er. Kör om i rejäl fart och lämna space innan filbyte.

Om vi ändå är inne på irritation och gubbgäll så vill jag ge en känga till strålkastarna på upphinnande SUVar och Teslor. Asjobbigt vid långkörningar i mörker då de tenderar att blända väsentligt mer i backspeglarna.

Så! Nu är farbror klar...
Citera
2022-12-27, 10:11
  #154
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Är det bara jag som stör mig på att ca 85% av svenskarna har för bråttom tillbaka in i högerfilen efter en omkörning/passering? De flesta kastar sig in framför en med en billängds avstånd. Vad fan lider ni av? Inte bara en säkerhetsrisk utan även grymt irriterande i vintertider med vägsalt som ständigt klibbar på framrutan.

Skärp er. Kör om i rejäl fart och lämna space innan filbyte.

Det stör jag mig också på. Det finns en enkel sak att göra när man kör om och ska tillbaka i högerfilen: när hela fronten på den omkörda bilen syns i innerspegeln är det lämpligt avstånd, då kan man byta till högerfil igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback