Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-22, 11:00
  #1069
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Ny siffra är över 100 nationaliteter.

Se där ja, blir bara bättre och bättre.
Har själv endast besökt företaget och haft en hel del mailkontakt med dem och än så länge bara stött på två som är svenskar, kanske varit i kontakt med ca 15-20 personer i både Västerås och Skellefteå.
Citera
2022-12-22, 15:42
  #1070
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag jämför en del med Musk eftersom Carlsson har jobbat för Musk och det är angränsande "gröna" verksamheter.

I maj upprepade Musk att "I am confident ..." att Tesla kan sälja all produktion.

https://cleantechnica.com/2022/05/14...-evs-it-makes/

Men nu är det REA på Tesla om man köper före årsskiftet.

https://techcrunch.com/2022/12/01/te...s-in-december/

Northvolt har sagt likadant. Allt de kan producera är redan sålt. De har redan sålt för en halv miljard har det sagts. Sådana generella påståenden skall man betrakta kritiskt. Därför vill jag gärna veta vad de producerat och sålt.

De har sålt för en halv miljard enligt dig.
Är det det exakta antalet batterier de levererat till kund du vill veta?
Citera
2022-12-22, 15:46
  #1071
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
De har sålt för en halv miljard enligt dig.
Är det det exakta antalet batterier de levererat till kund du vill veta?
Uppgifter i tråden gör detta gällande. Men det verkar handla om orderbok.

Jag har upprepat detta många gånger i tråden. Det är onödigt att fråga igen om det.

Jag anser att stora massmedia måste fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Vad producerar den efter ett år. Vilka kvantiteter, i vilka modeller och märken används dess batterier. Säkra, bekräftade uppgifter.

Den här diskussionen går bara runt med samma frågor och inga svar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-22 kl. 15:51.
Citera
2022-12-22, 15:55
  #1072
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Uppgifter i tråden gör detta gällande. Men det verkar handla om orderbok.

Jag har upprepat detta många gånger i tråden. Det är onödigt att fråga igen om det.

Jag anser att massmedia måste fortsätta att berätta historien om jättefabriken. Vad producerar den efter ett år. Vilka kvantiteter, i vilka modeller och märken används dess batterier. Säkra, bekräftade uppgifter.

Den här diskussionen går bara runt med samma frågor och inga svar.

Du har fått många svar och tips på var du kan få reda på mer.

VDn sa som sagt att nu var de redo att dra igång fabriken på riktigt väldigt snart, det var för ca tre veckor sedan.
Det bör betyda att inte mycket alls levererats innan dess eftersom deras första lina inte är helt igång ännu.
Eller hur tyder du VDs uttalande?

Uvells granskning, som jag inte läst, har knappt fått några kommentarer på Facebook (var en kommentar igår, men den pratade om något annat än Northvolt). Det brukar hon få när hon avslöjar något anmärkningsvärt.
Hur tyder du det?
Citera
2022-12-22, 15:58
  #1073
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du har fått många svar och tips på var du kan få reda på mer.

VDn sa som sagt att nu var de redo att dra igång fabriken på riktigt väldigt snart, det var för ca tre veckor sedan.
Det bör betyda att inte mycket alls levererats innan dess eftersom deras första lina inte är helt igång ännu.
Eller hur tyder du VDs uttalande?

Uvells granskning, som jag inte läst, har knappt fått några kommentarer på Facebook (var en kommentar igår, men den pratade om något annat än Northvolt). Det brukar hon få när hon avslöjar något anmärkningsvärt.
Hur tyder du det?
Jag anser att disussionen bara går runt på lösa fakta och gissningar. Jag anser som sagt att stora massmedia måste fortsätta att berätta denna historia och det kommer fram klara uppgifter.

Men det gör inte det. Jag har inte tid att upprepa detta så jag tar paus från diskussionen en stund.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-22 kl. 16:06.
Citera
2022-12-22, 16:10
  #1074
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att disussionen bara går runt på lösa fakta och gissningar. Jag anser som sagt att massmedia måste fortsätta att berätta denna historia och det kommer fram klara uppgifter.

Men det gör inte det. Jag har inte tid att upprepa detta så jag tar paus från diskussionen en stund.

Inget av det jag skriver ovan är gissningar. VDn sa det han sa och Uvell skrev det hon skrev utan att det blev reaktioner.

Så om nu Uvell gräver utan att, vad det verkar, hitta något direkt spännande, varför ska då "stora ledande media" sätta folk på att granska?

Vore bra om du för en gångs skull besvarade frågor, du verkar bli helt ställd så fort man ber dig beskriva hur du tyder den information som du faktiskt får.
Vilket gör att det känns lönlöst att prata med dig.

a) Hur mycket förväntar du dig ska ha levererats när första linan, enligt VD, ska gå igång på riktigt ungefär nu?
b) Varför tror du att ingen reagerar på det Uvell skrev om NV?

Mina svar är:
a) inte mycket alls
b) det fanns förmodligen inte så mycket att anmärka på

Dina svar är?

Och nej, svar som innehåller teorier om Tesla, Musk eller EU är inte av intresse.
Citera
2022-12-22, 17:31
  #1075
Medlem
Elvis avatar
https://etidning.di.se/shared/articl...erier/635-xnaa
Citera
2022-12-22, 17:39
  #1076
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://etidning.di.se/shared/articl...erier/635-xnaa
Tack. Givetvis kommer Carlsson att hota som alla andra: Ge mig era pengar eller jag åker till USA. Han har redan fått minst 6 miljarder av oss. Det väsentliga just nu är vad han presterat med dem. Inte om han skall ha ännu mer. De som stöder Northvolt kommer nu att försöka flytta över diskussionen till mer bidrag, inte vad som skett med de ofantliga belopp Carlsson redan har att röra sig med.

Han har bara i Sverige grundat en så gigantisk fabrik att vissa tror att de 1500 jobbarna fortfarande främst fintrimmar den, ett år efter produktionsstart. Detta trots att en pilotfabrik redan var igång. Tusentals ytterligare skall anställas i Skellefteå och visst 600 till i Västerås. Frågan är vad dessa enorma projekt presterar. Är det vettigt att smälla på så stort. Givetvis hänger detta ihop med EU. Utan EU skulle knappast detta ha genomförts, anser jag. ... och som sagt, vad tillverkas nu, i hårda data.

Citat:
EU borde införa ”liknande spelregler som USA och Kina har gjort”. I klartext betyder det statsstöd.
Han kanske borde ha stannat i USA och grundat fabriken där? Eller varför inte ta upp kampen med CATL, på hemmaplan, i Kina?

Vi gav ju företagen 750 miljarder euro efter Corona (5 EU årsbudgetar). "För att få fart på Europa" vilket bidragit till inflation och extrema energiprisstegringar (och höjd CO2). Nu skall företagen ha mer, annars lämnar de Europa.

Carlsson kunde ha passat på att fråga Kristersson om mer pengar, när statsministern ändå hade vägarna förbi.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-22 kl. 18:24.
Citera
2022-12-22, 17:50
  #1077
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Ny jättedeal inom VP

https://news.cision.com/se/hybricon-...hvolt,c3669957
Jättedeal på 2 miljoner eller var du ironisk?


Förövrigt lite kul att många tar en VDs ord som den absoluta sanningen när dennes roll är att sälja in företaget till kapitalet.
Citera
2022-12-22, 19:42
  #1078
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jättedeal på 2 miljoner eller var du ironisk?


Förövrigt lite kul att många tar en VDs ord som den absoluta sanningen när dennes roll är att sälja in företaget till kapitalet.

Det verkar i vart fall inte finnas någon som har något att anmärka på Northvolts resa hittills. Eller sitter du på någon direkt kritik från någon eller att VDn anklagats för lögner?

Att Northvolt inte lever upp till de förväntningar folk utan någon som helst förståelse för hur uppstarten av såna här megaprojekt går till är en annan sak. En ganska liten sak.

Med det sagt; det kan gå åt helvete ändå.
Citera
2022-12-22, 19:51
  #1079
Medlem
Elvis avatar
Utan att kunna något om batterier har det snackats om att Northvolt satsat på gammal teknik och de kan tappa viktiga marknadsandelar? Tesla kör tydligen LFP batterier medan Northvolt inte gör det?
__________________
Senast redigerad av Elvi 2022-12-22 kl. 19:55.
Citera
2022-12-22, 21:10
  #1080
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det verkar i vart fall inte finnas någon som har något att anmärka på Northvolts resa hittills. Eller sitter du på någon direkt kritik från någon eller att VDn anklagats för lögner?

Att Northvolt inte lever upp till de förväntningar folk utan någon som helst förståelse för hur uppstarten av såna här megaprojekt går till är en annan sak. En ganska liten sak.

Med det sagt; det kan gå åt helvete ändå.
Precis, det finns inget att anmärka på för att det bokstavligen inte finns något att anmärka på. Än så länge verkar det gå att sälja in drömmen och skylla på megaprojektsuppstart, att allt är "superhemligt" är ju också lägligt.

Självklart går det åt helvete, vem ska ro detta megaprojekt i hamn, de nyexade 20-åringarna eller alla bruningar man flugit in?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback