Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-16, 13:38
  #25
Medlem
qups avatar
Sverige behöver ett SERIÖST börsforum! Börssnack är ju i princip heldött så vem bryr sig att det ligger nere. Då är ju svanzas värre.

Var aktiv på börssnack under ett par år. Det är ungefär som flashback utan humor eller twitter med humor.
Citera
2022-12-16, 14:58
  #26
Medlem
fajjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inte medlem på bs då jag är för snål men läser där varje dag. Saknar också avanzaforumet men det är på väg upp igen inom snar framtid. Får väl se om det blir ett bakslag nu efter bs nedstängning, vem vet.
Ett forum för aktier och ekonomi behövs.

Har för mig att det var en engångskostnad för forumet förr men den ska ha tagits bort.
Citera
2022-12-16, 16:06
  #27
Medlem
Därför ligger Börssnack nere
Natten mellan 14 och 15 december uppmärksammades ett säkerhetsproblem på Börssnack som medförde att det gick att få fram användares e-postadresser i webbplatsens bakomliggande kod. Detta berörde endast de användare som haft en e-postadress tillagd till sitt konto på Börssnack. Det var bara själva e-postadressen som gick att få fram, inte några andra uppgifter kopplade till användaren. När detta uppdagades togs beslut att direkt stänga ned Börssnack för att värna användarnas integritet.

Arbete pågår nu för att se över säkerhetsbristens omfattning, samt identifiera och åtgärda bristerna i koden.

Vår ambition är att Börssnack ska kunna öppnas igen inom kort.

Tack för ditt tålamod!

Edit: Källa: https://borssnack.di.se/
__________________
Senast redigerad av Tjonk 2022-12-16 kl. 16:11.
Citera
2022-12-16, 16:40
  #28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajjo
Har för mig att det var en engångskostnad för forumet förr men den ska ha tagits bort.

Ska testa regga mig igen då om den nu vaknar till liv.
Citera
2022-12-16, 17:30
  #29
Medlem
rollerbladess avatar
Ja, det verkar ha varit en relativt okänd användare som uppmärksammade att mejladresser gick att komma åt på något sätt. Det kan ju vara lite extra problematiskt med tanke på förmögenhetsaspekten i det hela.

Forumet har ju varit tekniskt eftersatt under en längre tid, så nog borde det finnas en del säkerhetsluckor. Jag tycker detta är tråkigt eftersom Börssnack ofta varit en bra källa för att diskutera fina kvalitetsbolag och/eller få återkoppling på egna case från andra användare. Men som sagt, Dagens Industri bryr sig föga om forumet och ibland upplever jag att tidningen försöker svälta ut den för att låta forumet självdö i den eviga glömskan. Exempelvis lyckades admin radera en av forumets bästa följetång, Utmaningen, vilket fick många superanvändare att gå i taket.

Att användare skriver positiva inlägg om sina egna aktier är ingenting nytt. Men på forum som Börssnack brukar haussiga trådar ofta negligeras om argumenten sviktar. Vidare brukar det ofta finnas ett mått av civilkurage i kampen mot sunkiga förhoppningsbolag. Annat verkar det vara på sociala medier där det verkar råda en slags stämning av gränslöst high chaparral.

Får se om jag orkar återvända till forumet. Tålamodet med den usla driften av sidan börjar tryta.
__________________
Senast redigerad av rollerblades 2022-12-16 kl. 17:32. Anledning: stavning
Citera
2022-12-16, 19:44
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Ja, det verkar ha varit en relativt okänd användare som uppmärksammade att mejladresser gick att komma åt på något sätt. Det kan ju vara lite extra problematiskt med tanke på förmögenhetsaspekten i det hela.

Forumet har ju varit tekniskt eftersatt under en längre tid, så nog borde det finnas en del säkerhetsluckor. Jag tycker detta är tråkigt eftersom Börssnack ofta varit en bra källa för att diskutera fina kvalitetsbolag och/eller få återkoppling på egna case från andra användare. Men som sagt, Dagens Industri bryr sig föga om forumet och ibland upplever jag att tidningen försöker svälta ut den för att låta forumet självdö i den eviga glömskan. Exempelvis lyckades admin radera en av forumets bästa följetång, Utmaningen, vilket fick många superanvändare att gå i taket.

Att användare skriver positiva inlägg om sina egna aktier är ingenting nytt. Men på forum som Börssnack brukar haussiga trådar ofta negligeras om argumenten sviktar. Vidare brukar det ofta finnas ett mått av civilkurage i kampen mot sunkiga förhoppningsbolag. Annat verkar det vara på sociala medier där det verkar råda en slags stämning av gränslöst high chaparral.

Får se om jag orkar återvända till forumet. Tålamodet med den usla driften av sidan börjar tryta.

Jag får kanske flytta Utmaningen hit om inte Börssnack kommer igång igen.
Citera
2022-12-17, 12:32
  #31
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanKBs
Jag får kanske flytta Utmaningen hit om inte Börssnack kommer igång igen.

Ja, jag tycker det vore tråkigt om Utmaningen skulle försvinna. Med Placeras nedstängning färskt i minnet kan nog Börssnack ligga nere ett tag.

Det borde vara ett "window of opportunity" för någon att starta ett nytt forum, men det kanske inte är alldeles enkelt.
Citera
2022-12-17, 13:04
  #32
Avstängd
wwrs avatar
Absolut inget händer av en slump. Är forum-"problemen" en säljsignal?

När Covid-åtgärderna var som tuffast stängde BBC Lonely Planets legendariska reseforum Thorntree istället för att öka informationen. Nu har forumet lagts ned för gott.

Detta efter att forumet gått full woke när BBC köpte det av LP.

Skall jag vara ärlig så hickade jag nog till mer av ekonomiforumens "problem" än när både FED och Lagrade gemensamt attackerar våra besparingar

We're on our own now, guys!
Citat:
The world of travel is changing. Following the global upheaval caused by the COVID-19 pandemic, we decided to put our beloved forum, Thorn Tree, into “read-only” mode, which prohibited the creation of new posts. This helped to curb the spread of information that would lead to unsafe travel in a rapidly shifting world.

Now, in 2021, as we continue to live with the effects of the pandemic, we recognize that travelers need different kinds of tools to navigate this unpredictable landscape.

As Lonely Planet embarks on a new journey to bring you even better guidance, support, and information for your next trip, we’ve made the difficult decision to completely close down and remove our Thorn Tree forums.

We know Thorn Tree has been a big part of many of your traveling lives, as it has ours. Thank you for all of your contributions – your incredible stories, planning ideas, and lively conversation – to this space throughout the years.

Slutmålet är att stänga Internet
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-17 kl. 13:13.
Citera
2022-12-20, 07:42
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Absolut inget händer av en slump. Är forum-"problemen" en säljsignal?

När Covid-åtgärderna var som tuffast stängde BBC Lonely Planets legendariska reseforum Thorntree istället för att öka informationen. Nu har forumet lagts ned för gott.

Detta efter att forumet gått full woke när BBC köpte det av LP.

Skall jag vara ärlig så hickade jag nog till mer av ekonomiforumens "problem" än när både FED och Lagrade gemensamt attackerar våra besparingar

We're on our own now, guys!


Slutmålet är att stänga Internet
För tre år sedan hade jag kallat dig för foliehatt 😄
Citera
2022-12-20, 11:18
  #34
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknisklagd
För tre år sedan hade jag kallat dig för foliehatt 😄

Jo, det är nog en trend i tiden, tyvärr. Börssnack startade väl någon gång på 1990-talet. På den tiden fanns det inte lika många alternativ. Idag har investerarkollektivet delvis förändrat sina digitala vanor. Från öppna forum till mer slutna slingor på sociala medier eller i diverse appar. Därtill är det rätt många som bara läser och skrollar, men som nödvändigtvis inte aktivt deltar i diskussionerna. Bonnier å sin sida, vill försöka hänga med i teknikutveckling och forum som Börssnack misstänker jag ligger långt nere på prioriteringslistan. Varför hålla på med skräpkultur när det finns cool teknik?

Noterade att Placeras forum fått liv igen! Kanske det kan stilla allas nördhunger? För egen kastar jag nog in handduken för aktieforum. Åldern börjar göra sitt.
Citera
2022-12-20, 11:39
  #35
Medlem
CHleames avatar
Blir intressant
Ska Avanzas dotterbolag Placera AB återigen binda i sitt forum i nätmäklare Avanza på så sätt att folk tror att det är Avanzas forum.

Ska Flashbacks moderatorer återigen flytta den här tråden till företagsskvaller???????????
Citera
2022-12-20, 17:34
  #36
Avstängd
wwrs avatar
Det här kom på Avanza idag. Jag är inte så insatt, men det är en god nyhet, förstår jag.
Citat:
Välkommen till Placeras nya forum. Det är bara att registrera dig och logga in med bank-id, så kan du skriva inlägg eller kommentera andras inlägg i vårt aktieforum.

Forumet har ett helt nytt utseende och har nya funktioner. Och mer kommer så småningom. Det är här en första version av det nya forumet
https://www.placera.se/placera/redak...ar-oppnat.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback