2022-12-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Trasiga människor blir inte alltid mördare. Man har alltid ett val, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Att hålla på med "rehabilitering" och annan "vård" är ju vansinne. Det enda riktiga i dessa fall är dödsstraff eller livstids fängelse utan möjlighet för frigivning. Barnen får aldrig tillbaka sin far oavsett rehabilitering, man får inte glömma bort vilka som är det riktiga offret här.

Blir så jävla less på daltandet med kriminella i detta land.

Ja man har ett val - ett eget ansvar om man inte är så psykiskt sjuk att man inte är medveten om vad man gör och t ex tror att offret är en demon som man måste försvara sig mot. Men rehabilitering och eller rättspsykiatrisk vård är väldigt viktigt för hela samhället för att undvika att tidigare kriminella återfaller i kriminalitet. Det är inte ekonomiskt möjligt för samhället att ge alla brottslingar livstids fängelse och det finns inte tillräckligt med platser på fängelserna och/eller tillräckligt med kompetent personal. Det är nog tom brist på personal idag.
Dödsstraff är inte etiskt försvarbart. Människor blir dessutom ibland oskyldigt dömda för brott. Det är inte så lätt att återuppliva dem om/när de blir rentvådda. Dödsstraff är inte rättssäkert.
2022-12-17, 01:29
Medlem
Jag tycker att det sjukaste är att kvinnor inte ens tillåts försvara sig och att nödvärnsrätten inte tycks gälla. Kvinnor får inte slå tillbaka. Kvinnor får inte provoceras att tappa behärskningen. Kvinnor får inte hämnas efter att ha skadas. Män däremot,de har orsaker

Även jag reagerade illa på flera saker. Alla har historier och somliga hemskare än andras. Kvinnor som mördar sina misshandlare och våldtäktsmän efter grova brott mot dem, demoniseras medan vi här har ett partnermord.

4 minuter!. Hon hade fyra minuter på sig att fatta vad i helvete hon höll på med. Det är iskallt. Kan inte se någon skillnad på henne från män som mördar kvinnor. Mordet handlar enbart om makt och kontroll. Hon har stått i fyra minuter och vapenhotat sin partner som sannolikt inte böjde sig inför vad än hon krävde.

Det farligaste en misshandlad människa kan göra är att lämna.

Köper inte hennes "borderline" eller trauman. Finns oerhört många emotionellt instabila och traumatiserade människor som tappar konceptet men aldrig skulle välja att skada deras partners.

De säger att män "ångrar sig", "saknar" och fortfarande "älskar" de kvinnor de mördat i många fall. Uppfattade inte mycket med henne som skulle skilja henne från männen.

Då är jag själv "explosiv" och lättriggad när det kommer till män. Har aldrig någonsin haft en partner jag hade kunnat ställt mig framför med ett laddat vapen och riktat mot dem, ännu mindre skjutit. Då kan jag säga att somliga "provocerat" enormt och det skulle en del hålla med om ifall man funderade på vad vissa gjort mot mig

Nej, hon har säkerligen psykopatiska drag också. Trauman förklarar inte hela biten. En sak jag funderade på (jag är t.ex. själv mycket tålmodig och lugn med barn och värnar mycket om trygghet mm) är vad för slags moder hon varit. Jag har väldigt svårt att föreställa mig henne som någon som bör vara i närheten av barn överhuvudtaget och i mitt huvud målades det upp scenarier där hon var en aggressiv, utåtagerande person även mot barnen

Övergrepp och trauman är inte förmildrande omständigheter för att ha ihjäl andra när det blir en konflikt. Det saknas alla möjliga,rimliga skäl till något i situationen att inte kalla det för kallblodigt mord. Det är dessutom svårare att vara 20-25 och hantera saker än vad det är att vara 30-35. Hormonellt borde hennes"borderline" minskat intensiteten liksom att hennes färdigvuxna hjärna bör ha hjälpt henne att resonera bättre. Men en psykopatisk hjärna ...
2022-12-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Ja jag håller med om att fler kontroller borde och bör göras. Men jag ser ändå att sjukvården misslyckats totalt när det gäller Lydia.
Okej, ja det finns nog inte tillräckligt med resurser inom psykiatrin. Det har ju påtalats många gånger i medierna.
2022-12-17, 01:34
Medlem
Citat:
hon har diagnosticerats med bland annat ADHD, borderline, posttraumatiskt stressyndrom, PTSD

Citat:
Lydia Barth är medveten om sina problem och i dag förstår hon varför hon gjorde det hon gjorde – att hon dödade en annan människa, på ren impuls, utan att vilja det, egentligen.

– Mitt största problem är att jag har svårt att hantera mina känslor. För jag känner väldigt starkt, säger hon.

Citat:
Hon går in i sovrummet.

Där har hon sitt vapenskåp.

Hon tog jägarexamen 2017 och äger tre vapen.

Hon knappar in koden på kodlåset och tar fram det dubbelpipiga hagelgeväret av märket Beretta.

Patronerna sitter på kolven.

Vad är fel här? En person som uppenbarligen är kraftigt emotionellt instabil har vapenlicens och innehar vapen.

Någon som har den minsta chans att "döda en annan människa på ren impuls" ska inte ha vapenlicens. Dessutom var det ju kanske inte så impulsivt då hon under ett gräl går till vapenskåpet, knappar in kod och hämtar ett skjutvapen?
2022-12-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Ja jag håller med om att fler kontroller borde och bör göras. Men jag ser ändå att sjukvården misslyckats totalt när det gäller Lydia.

Det är kanske inte sjukvården som misslyckats? Borderline går att behandla men det är en obotlig personlighetsstörning.

Det värsta är väl att hon med dessa diagnoser får lov att ha vapenlicens och vapen? Utan det hade mordet kanske inte skett?
2022-12-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jag tycker att det sjukaste är att kvinnor inte ens tillåts försvara sig och att nödvärnsrätten inte tycks gälla. Kvinnor får inte slå tillbaka. Kvinnor får inte provoceras att tappa behärskningen. Kvinnor får inte hämnas efter att ha skadas. Män däremot,de har orsaker

Även jag reagerade illa på flera saker. Alla har historier och somliga hemskare än andras. Kvinnor som mördar sina misshandlare och våldtäktsmän efter grova brott mot dem, demoniseras medan vi här har ett partnermord.

4 minuter!. Hon hade fyra minuter på sig att fatta vad i helvete hon höll på med. Det är iskallt. Kan inte se någon skillnad på henne från män som mördar kvinnor. Mordet handlar enbart om makt och kontroll. Hon har stått i fyra minuter och vapenhotat sin partner som sannolikt inte böjde sig inför vad än hon krävde.

Det farligaste en misshandlad människa kan göra är att lämna.

Köper inte hennes "borderline" eller trauman. Finns oerhört många emotionellt instabila och traumatiserade människor som tappar konceptet men aldrig skulle välja att skada deras partners.

De säger att män "ångrar sig", "saknar" och fortfarande "älskar" de kvinnor de mördat i många fall. Uppfattade inte mycket med henne som skulle skilja henne från männen.

Då är jag själv "explosiv" och lättriggad när det kommer till män. Har aldrig någonsin haft en partner jag hade kunnat ställt mig framför med ett laddat vapen och riktat mot dem, ännu mindre skjutit. Då kan jag säga att somliga "provocerat" enormt och det skulle en del hålla med om ifall man funderade på vad vissa gjort mot mig

Nej, hon har säkerligen psykopatiska drag också. Trauman förklarar inte hela biten. En sak jag funderade på (jag är t.ex. själv mycket tålmodig och lugn med barn och värnar mycket om trygghet mm) är vad för slags moder hon varit. Jag har väldigt svårt att föreställa mig henne som någon som bör vara i närheten av barn överhuvudtaget och i mitt huvud målades det upp scenarier där hon var en aggressiv, utåtagerande person även mot barnen

Övergrepp och trauman är inte förmildrande omständigheter för att ha ihjäl andra när det blir en konflikt. Det saknas alla möjliga,rimliga skäl till något i situationen att inte kalla det för kallblodigt mord. Det är dessutom svårare att vara 20-25 och hantera saker än vad det är att vara 30-35. Hormonellt borde hennes"borderline" minskat intensiteten liksom att hennes färdigvuxna hjärna bör ha hjälpt henne att resonera bättre. Men en psykopatisk hjärna ...

Ja det är svårt att förstå hur/vad det var som hände. Jag håller med om att övergrepp inte är förmildrande omständigheter för mord, om det inte är så att dessa skulle ha begåtts av BO (men jag tror inte att något sådant framkommit??). Men jag har svårt att föreställa mig att hon skulle vara psykopat, då en psykopat inte har några känslor. I den här situationen skulle en psykopat förmodligen inte ha ringt 112. Hon/han (en psykopat) skulle istället försökt dölja mordet/städat upp samt gömt undan kroppen och nekat till all inblandning i mordet/försvinnandet. Lydia ringde 112 och erkände mordet direkt så svårt då att tänka sig att hon skulle vara psykopat. Dessutom uttrycker hon ånger och ansvar för det som skedde.
2022-12-17, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjac
Ja det är svårt att förstå hur/vad det var som hände. Jag håller med om att övergrepp inte är förmildrande omständigheter för mord, om det inte är så att dessa skulle ha begåtts av BO (men jag tror inte att något sådant framkommit??). Men jag har svårt att föreställa mig att hon skulle vara psykopat, då en psykopat inte har några känslor. I den här situationen skulle en psykopat förmodligen inte ha ringt 112. Hon/han (en psykopat) skulle istället försökt dölja mordet/städat upp samt gömt undan kroppen och nekat till all inblandning i mordet/försvinnandet. Lydia ringde 112 och erkände mordet direkt så svårt då att tänka sig att hon skulle vara psykopat. Dessutom uttrycker hon ånger och ansvar för det som skedde.

En psykopat skulle snarare ha genomfört ett skådespel med syfte att sätta henne i förmildrande dager, vilket kanske var vad hon gjorde? Hon ringer först 112 men sedan skriker och har sig när polisen kommer... Kanske för att få det att inte verka som ett helt kallt planerat mord?

Folk med borderline är väldigt manipulativa och vissa har misstänkt det är en kvinnlig form av psykopati. De känner känslor men mycket kortlivade känslor som kan byta till det motsatta på ett ögonblick. De framställer också ofta sig som offer, att de fattar den skada de gjort och att de är på bättringsvägen. Sen gör de samma saker igen precis som en psykopat.

En psykopat är helt kallt kalkulerad och spelar upp roller med syfte att uppnå en effekt. Folk med borderline kanske drivs mer av känslor men det är känt att kvinnliga psykopater ibland får diagnosen borderline.
Senast redigerad av Snobird 2022-12-17 kl. 01:54.
2022-12-17, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjac
Många män låter likadant när de sitter inne. Många ringer även efter att ha dödat någon. En impulsiv hjärna hinner inte planera och psykopatiska hjärnor är impulsivitetens mästare. Vi kan utgå från att de flesta av dem fattar att de inte kommer komma undan.

De ångrar inte vad de gjort mot någon utan situationen de försatt dem själva i.

Jag är någon som definitivt som ung kunde tappa, och antagligen alltid kommer kunna triggas. Att utsätta min partner för fara för liv och död, ingår inte i den biten. Och då har mitt mönster skapats av vissa former av partnervåld mot mig, i mönster jag har svårt att bryta när det gäller att reagera illa. (Men det är i sin helhet ändå sällsynt att jag gör det kan påpekas).

En människa som känner ångest och ånger hade hunnit göra det under de minuter som gått om hon inte var hög som ett hus. Som jag säger är jag någon som kan bli rasande på en man, i en relation. Att använda våld mot en människa är ett val. Att hämta ett vapen, ställa sig och rikta det mot personen och slutligen använda det för att döda eller skada. För mig är det en psykopat. Man brukar ha känslor för sin partner. Vet inte hur resten av världen upplever sådana men att döda/skada ingår inte min definition av kärlek.
Senast redigerad av SkrivSuddan 2022-12-17 kl. 02:05.
2022-12-17, 02:00
Medlem
Carnicas avatar
Ja. Lydia får offerkoftan i Aftonbladet. Och som alla vet så tillverkas offerkoftor endast i damstorlekar.

Flera i tråden påpekar att samhället misslyckats med Lydia. Eller är de många diagnoserna ett resultat av att naturen misslyckats med Lydia? Vad gäller det rimliga med straffpåföljd så är väl det klassiska argumentet att Lydia endast är en produkt av arv och miljö och hon styr inte över dessa faktorer. Straff är därför inte rimligt. Det är av samma skäl fel att ondgör sig över Aftonbladets journalist eller den som tog in artikeln.
2022-12-17, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En psykopat skulle snarare ha genomfört ett skådespel med syfte att sätta henne i förmildrande dager, vilket kanske var vad hon gjorde? Hon ringer först 112 men sedan skriker och har sig när polisen kommer... Kanske för att få det att inte verka som ett helt kallt planerat mord?

Folk med borderline är väldigt manipulativa och vissa har misstänkt det är en kvinnlig form av psykopati. De känner känslor men mycket kortlivade känslor som kan byta till det motsatta på ett ögonblick. De framställer också ofta sig som offer, att de fattar den skada de gjort och att de är på bättringsvägen. Sen gör de samma saker igen precis som en psykopat.

En psykopat är helt kallt kalkulerad och spelar upp roller med syfte att uppnå en effekt. Folk med borderline kanske drivs mer av känslor men det är känt att kvinnliga psykopater ibland får diagnosen borderline.
Emotionell instabilitet varierar och de flesta dödar inte sina partners men ja,utan tvekan är det klara likheter när det kommer till partnervåld i hur män ( de som inte framstår som utmärkande narcissistiska) med borderline. Jag har mött en väldans massa mön som slår kvinnor i mitt liv känns det som, och de flesta påminner kraftigt om kvinnor med borderline när det kommer till offersoek, rationalitet och manipulationer.

De säger att det är två helt olika diagnoser men det är tydligt en fråga om perspektiv. Många män och pojkar framstår som borderline och åtminstone en viss del kvinnor och flickor, som psykopatiskt lagda. Nu drabbas män i påfallande högre utsträckning av psykopati men vi bör se på det i ljuset av att psykopati ärvs på mödernet .

Somliga kvinnor kanske inte är psykopater men har ändå karaktärsdragen i själva grunden .

Vi vet lite än om alla diagnoser men den där kvinnan är uppenbart spritt språngande galen. Störd dvs. Inte sjuk utan allvarligt störd.
2022-12-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Emotionell instabilitet varierar och de flesta dödar inte sina partners men ja,utan tvekan är det klara likheter när det kommer till partnervåld i hur män ( de som inte framstår som utmärkande narcissistiska) med borderline. Jag har mött en väldans massa mön som slår kvinnor i mitt liv känns det som, och de flesta påminner kraftigt om kvinnor med borderline när det kommer till offersoek, rationalitet och manipulationer.

De säger att det är två helt olika diagnoser men det är tydligt en fråga om perspektiv. Många män och pojkar framstår som borderline och åtminstone en viss del kvinnor och flickor, som psykopatiskt lagda. Nu drabbas män i påfallande högre utsträckning av psykopati men vi bör se på det i ljuset av att psykopati ärvs på mödernet .

Somliga kvinnor kanske inte är psykopater men har ändå karaktärsdragen i själva grunden .

Vi vet lite än om alla diagnoser men den där kvinnan är uppenbart spritt språngande galen. Störd dvs. Inte sjuk utan allvarligt störd.

Jo, men ett sätt som enligt psykiatrisk expertis psykopater skiljer sig från vanliga människor är att de använder "instrumentellt våld". En vanlig person använder endast våld under inflytande av känslor som vrede. En psykopat hävdas helt kallt kunna utöva våld för att uppnå ett syfte...
2022-12-17, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Men en psykopat tänker bara på sig själv: hur hen kan få fördelar. Om man är helt kall och vill undvika straff/fängelse så känns det inte logiskt att man skulle välja att först ringa 112 och ange sig själv och sen direkt erkänna mordet.

Det finns även män som får diagnosen borderline. Jag tror att jag har läst att det finns en mer utåtriktad form av borderline och en mer introvert form. Det är nog så att det kanske är fler kvinnor som får just den diagnosen borderline, men det är mycket möjligt att det finns minst lika många män som har den men män söker inte upp vård i samma omfattning som kvinnor. så jag tror inte att det är en "kvinnlig" diagnos. Det är lite samma fenomen som med ätstörningar; det finns många män som har det men de är inte diagnosticerade.

Ja vi vet ju inte varför hon gjorde som hon gjorde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in