Citat:
Ursprungligen postat av
Mjac
Ja det är svårt att förstå hur/vad det var som hände. Jag håller med om att övergrepp inte är förmildrande omständigheter för mord, om det inte är så att dessa skulle ha begåtts av BO (men jag tror inte att något sådant framkommit??). Men jag har svårt att föreställa mig att hon skulle vara psykopat, då en psykopat inte har några känslor. I den här situationen skulle en psykopat förmodligen inte ha ringt 112. Hon/han (en psykopat) skulle istället försökt dölja mordet/städat upp samt gömt undan kroppen och nekat till all inblandning i mordet/försvinnandet. Lydia ringde 112 och erkände mordet direkt så svårt då att tänka sig att hon skulle vara psykopat. Dessutom uttrycker hon ånger och ansvar för det som skedde.
Många män låter likadant när de sitter inne. Många ringer även efter att ha dödat någon. En impulsiv hjärna hinner inte planera och psykopatiska hjärnor är impulsivitetens mästare. Vi kan utgå från att de flesta av dem fattar att de inte kommer komma undan.
De ångrar inte vad de gjort mot någon utan situationen de försatt dem själva i.
Jag är någon som definitivt som ung kunde tappa, och antagligen alltid kommer kunna triggas. Att utsätta min partner för fara för liv och död, ingår inte i den biten. Och då har mitt mönster skapats av vissa former av partnervåld mot mig, i mönster jag har svårt att bryta när det gäller att reagera illa. (Men det är i sin helhet ändå sällsynt att jag gör det kan påpekas).
En människa som känner ångest och ånger hade hunnit göra det under de minuter som gått om hon inte var hög som ett hus. Som jag säger är jag någon som kan bli rasande på en man, i en relation. Att använda våld mot en människa är ett val. Att hämta ett vapen, ställa sig och rikta det mot personen och slutligen använda det för att döda eller skada. För mig är det en psykopat. Man brukar ha känslor för sin partner. Vet inte hur resten av världen upplever sådana men att döda/skada ingår inte min definition av kärlek.