Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-15, 12:17
  #1
Medlem
Opaques avatar
Hääääj !

Kan någon vänlig själ hjälpa till en sekund ?

Jag har några fina bilder som jag norpat från google bildsök och planerar att förstora dom till A2 (eller A1) format
Hur fungerar detta ?

1. Svartvit bild . Storlek 474x 711 punkter. 72 Dpi . 23,2 Kb
2. Svartvit bild . Storlek 1920X1080 punkter 96 Dpi. 196Kb
3. Svartvit bild , Storlek 473X675 punkter 72 Dpi 54,7 Kb

Är det ens lönt chansningen att skicka iväg dom till ett labb och få dom i A1-A2 storlek, eller är det inte mödan och utgiften värt ? Bilderna är svart vita och ganska korniga från början, så skärpa och lyster spelar ingen som helst roll (Till en viss gräns)

Tack !
Citera
2022-12-15, 12:19
  #2
Medlem
Bild 2 borde väl gå.

De andra får du hitta bättre upplösning på först.
Citera
2022-12-15, 12:40
  #3
Medlem
xposures avatar
Rent krasst säger jag nej.
Bild 2 har du absolut störst chans att få bäst.
Vad är det uppskattade betraktningsavståndet?
Citera
2022-12-15, 12:54
  #4
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Vad är det uppskattade betraktningsavståndet?


2,5-3 meter
Citera
2022-12-15, 13:15
  #5
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
2,5-3 meter

Det är inget jag skulle ha gjort, men sen så trycker jag aldrig under 300DPI heller.
Citera
2022-12-15, 14:57
  #6
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Det är inget jag skulle ha gjort, men sen så trycker jag aldrig under 300DPI heller.

Tack för svar.

Passar på att slänga ut ytterligare en teknisk fråga (ifall någon kan svara innan jag prövar själv)

Skulle man kunna få bättre kvalitet ( framför allt upplösning) ifall man spelade en DVD-film (Som jag har hemma) satte filmen på paus och gör en PrtScn (Print screen) och sparar bilden från en scen jag vill ha, som Jpeg ?

1. Blir bilden sparat som jpeg, eller något annat ?
2. Blir bilden duglig för förstoring (a2 eller A1) ?

Tack på förhand !

Edit : Så nu har jag prövat att ta snapshots ur filmen.

Storleken är 768x576 (säger mig ingenting) och är 320 kb stor. Inga uppgifter om DPI. Filformat : PNG

Vad kan det bli av detta i tryck,tro ?
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-12-15 kl. 15:28.
Citera
2022-12-15, 15:28
  #7
Medlem
Sleepysuns avatar
Om du har hittat bilderna på nätet använder du förslagsvis Google's bildsök där du antingen laddar upp bilderna separat direkt från datorn alternativt klistrar in den specifika bildadressen. Därefter klickar du på "Hitta bildkälla" -> "Alla storlekar" och vips får du den bästa tillgängliga upplösningen framför dig att ladda ner på nytt.

Ett annat alternativ som kan fungera är att du använder dig av AI som hjälper dig att skala upp bildkvalitén, här är en gratistjänst som fungerar hyfsat bra! Om bilderna dock är ganska korniga från början kan det bli svårt, men kanske ändå värt att prova!
Citera
2022-12-15, 15:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Om du har hittat bilderna på nätet använder du förslagsvis Google's bildsök där du antingen laddar upp bilderna separat direkt från datorn alternativt klistrar in den specifika bildadressen. Därefter klickar du på "Hitta bildkälla" -> "Alla storlekar" och vips får du den bästa tillgängliga upplösningen framför dig att ladda ner på nytt.

Ett annat alternativ som kan fungera är att du använder dig av AI som hjälper dig att skala upp bildkvalitén, här är en gratistjänst som fungerar hyfsat bra! Om bilderna dock är ganska korniga från början kan det bli svårt, men kanske ändå värt att prova!


Wow, vilken grym AI-länk. Tack!
Citera
2022-12-15, 15:46
  #9
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Om du har hittat bilderna på nätet använder du förslagsvis Google's bildsök där du antingen laddar upp bilderna separat direkt från datorn alternativt klistrar in den specifika bildadressen. Därefter klickar du på "Hitta bildkälla" -> "Alla storlekar" och vips får du den bästa tillgängliga upplösningen framför dig att ladda ner på nytt.

Ett annat alternativ som kan fungera är att du använder dig av AI som hjälper dig att skala upp bildkvalitén, här är en gratistjänst som fungerar hyfsat bra! Om bilderna dock är ganska korniga från början kan det bli svårt, men kanske ändå värt att prova!


Har hittat appen Video proc converter som lovar lossless snapshots från en dvd. Ska testa den först. Det vore underbart om den håller vad den lovar. Tack för hjälpen
Citera
2022-12-15, 15:49
  #10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är det ens lönt chansningen att skicka iväg dom till ett labb och få dom i A1-A2 storlek, eller är det inte mödan och utgiften värt ? Bilderna är svart vita och ganska korniga från början, så skärpa och lyster spelar ingen som helst roll (Till en viss gräns)

Tack !

Nej, kvalitén kommer suga rejält. Du behöver 300 dpi för att det ska se hyfsat bra ut. Testa att skriva ut en 96dpi på ett A4 och se hur det ser ut.
Citera
2022-12-15, 17:41
  #11
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun


Ett annat alternativ som kan fungera är att du använder dig av AI som hjälper dig att skala upp bildkvalitén, här är en gratistjänst som fungerar hyfsat bra! Om bilderna dock är ganska korniga från början kan det bli svårt, men kanske ändå värt att prova!

Tack !

Körde ett gäng bilder, och det ser lovande ut !

En fråga dock. Nu när bilderna gått igenom en 4x uppskalning i upplösning (Jag gissar genom att addera fler pixlar i mellanrummet) samt har AI - bildförbättrats, så ser jag att bilderna behåller 96 Dpi som de var original när man inspekterar dom. Storleken har ökat rejält i.o.m. uppskalningen, men då borde Dpi:n också öka ? Eller är det ett värde som helt enkelt inte beräknas när bilden har processats i uppskalningen ?
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-12-15 kl. 18:37.
Citera
2022-12-15, 18:41
  #12
Medlem
Opaques avatar
Nåväl, det är bara att tröska vidare, har redan skickat iväg bilderna till ett labb efter att ha kört dom igenom upscale media. Nu får vi se om det blir ännu bättre resultat med en stillbilds printscreen direct från DVD:n , och köra dom också igenom upscale media. Den som lever får se
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-12-15 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback