Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-13, 19:56
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Man kör väl tillverkning för BMW och VW?

Det kan hända. Lär dock inte vara några jätteleveranser med tanke på att den första linan (eller vad man nu ska kalla det... det är flera linor per byggnad) kör uppstartsfas. De gånger jag varit med och startat fabriker så har det ofta inneburit under första året troubleshooting, intrimning, upplärning och produktionsstopp i dagar för att inventera maskiner och se så att de håller, är korrekt inställda samt rätt placerade. Två maskiner som monterats 2 mm fel i serie kan ställa till det ordentligt, speciellt när det är "löpande band".

År två brukar ofta innebära en mera stadig om än sakta upprampning av produktion.
Citera
2022-12-13, 19:59
  #1022
Avstängd
wwrs avatar
Rebecca Weidmo Uvell tar ju reda på många ekonomiska och andra fakta, personer etc. (precis som när hon skrev om Greta) Men man ser inte skogen för alla träden när hon skriver. Det är väl en teknik. (Jag har aldrig haft kontakt med svensk media-värld men är inte detta "Timbrostuket"? En oformlig smet som en gymnasiekria, fast avsiktlig, för att försöka förvirra, trötta ut och stöta bort den stackars läsaren. Och vi i tråden har ändå grundförutsättningarna redan klara för oss när vi läser.) Men det går säkert att använda posten som källa i framöver.

Det var ju inte helt fel, det jag ögnade igenom. Men det leder inte till någon närmare granskning.

https://uvell.se/2022/12/12/36150/

De enda som har kraft att få fram fakta är stora media. De har också tillräcklig spridning. De förvanskar på sitt eget sätt med vridningar, men det är nog vad vi närmast kan hoppas på. Vad produceras nu, i detalj? Vad har 1500 jobbare gjort under året - "uppskalning" och "finkalibrering" - skulle det duga om hela svenska folket kunde läsa om det och våra 6 miljarder
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-13 kl. 20:49.
Citera
2022-12-13, 20:01
  #1023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Man tillverkar väl så kallade Voltpacks?

Såg däremot några bilder från fabriken i Gdańsk. Där höll de på att montera packar med Epirocs logga, som är en kund hos NV. Med tanke på att den fabriken är byggd just för att montera batterisystem med celler från NV Ett så...
Citera
2022-12-13, 20:15
  #1024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Rebecca Weidmo Uvell tar ju reda på många ekonomiska och andra fakta, personer etc. (precis som hon skrev om Greta) Men man ser inte skogen för alla träden när hon skriver. Det är väl en teknik. (Jag har aldrig haft kontakt med svensk media-värld men är inte detta "Timbrostuket"?)

Det var ju inte helt fel, det jag ögnade igenom. Men det leder inte till någon närmare granskning.

https://uvell.se/2022/12/12/36150/

Lite åt det hållet. Det mesta var bara skrivit av en person som har en negativ utgångspunkt. Påminnde lite om en del "antivax-skribenter" som mest bara var upprörda.

Hur som. Två sakfel var det som jag såg när det skummades igenom.

1. Socialdemokraterna skulle det ha gått kanon för i förra valet.

Jag vet inte om negativa siffror brukar kallas för kanon.

2. Det finns inga låga elpriser i Sverige.

Priserna är höga nu men NV skrev ett långkontrakt som är typiskt för stora industrier innan priserna spårade ur.

Dessa är populistiska kängor baserade på lögn (eller okunskap) begravda bland en massa sanningar.
Citera
2022-12-13, 20:39
  #1025
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Jag tror att jag håller med WWR här. Läste igenom hennes blogginlägg och jag måste säga att jag inte var så jätteimponerad. Det mesta handlade om en före detta moderats förakt mot vänstern, En hel del gissningar och en del regelrätta fel. Inga direkta avslöjanden heller.

Om något ska "avslöjas" så får det nog ske av en mer seriös reporter.
Är hon så kass så får jag väl hoppas att någon bättre tar upp hennes kastade handske, kanske någon på Kvartal?
Citera
2022-12-13, 21:03
  #1026
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Är hon så kass så får jag väl hoppas att någon bättre tar upp hennes kastade handske, kanske någon på Kvartal?
Börja med att räkna hur många som går in och ut genom grindarna varje dag. Kolla den påstått överhettade bostadsmarknaden, anonymt.
Citera
2022-12-13, 23:19
  #1027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Såg däremot några bilder från fabriken i Gdańsk. Där höll de på att montera packar med Epirocs logga, som är en kund hos NV. Med tanke på att den fabriken är byggd just för att montera batterisystem med celler från NV Ett så...

Här är en video från Northvolts fabrik i Polen där de monterar batterier "Made in Sweden" i Epiroc-batteripack. Ser också några Voltpacks. Här har du bevis WWR

https://www.youtube.com/watch?v=-bG8EjQOC6w
Citera
2022-12-13, 23:27
  #1028
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Börja med att räkna hur många som går in och ut genom grindarna varje dag. Kolla den påstått överhettade bostadsmarknaden, anonymt.

Här kan du, anonymt, läsa om prisökningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-i-skelleftea

Tror inte det ger så mycket att räkna alla som går in och ut genom grindarna iom att alla inte jobbar 08.00-17.00. Vad tror du? Tror nog att Northvolt vet hur många som jobbar där, även skatteverket, så det är ingenting NV bör ljuga om.
Citera
2022-12-14, 08:09
  #1029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som jag tidigare förklarat tänker jag inte gå in i några diskussioner om vem som skall resa till Skellefteå, läsa vad eller prenummerera på vilka tidingar. Det handlar om att vissa postare försöker göra om tråden till att handla om andra skribenter, personliga frågor eller skapa konflikter i ett försök att dölja vad Northvolt sysslar med. Mitt senaste inlägg finns att läsa här och handlar om företaget:

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Mycket av vad du frågar om finns i årsredovisningen som du ville att de skulle släppa.

Nu finns den. Läs den och sluta ta tråden OT
Citera
2022-12-14, 10:22
  #1030
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Mycket av vad du frågar om finns i årsredovisningen som du ville att de skulle släppa.

Nu finns den. Läs den och sluta ta tråden OT

Den ska "större media" gå igenom åt honom. Men när det sker lär det inte läsas eftersom "större media" tydligen vill ha betalt för sitt arbete.
Dessutom är "större media" köpta av EU.
Citera
2022-12-14, 17:05
  #1031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Den ska "större media" gå igenom åt honom. Men när det sker lär det inte läsas eftersom "större media" tydligen vill ha betalt för sitt arbete.
Dessutom är "större media" köpta av EU.


Han har bestämt sig, den mest dogmatiska människan jag någonsin sett. Den totala rättshaveristen.


Här är mer bevis åt wwr var Northvolts batterier nu används. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lje-det-hander
Citera
2022-12-14, 17:13
  #1032
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten


Han har bestämt sig, den mest dogmatiska människan jag någonsin sett. Den totala rättshaveristen.


Här är mer bevis åt wwr var Northvolts batterier nu används. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lje-det-hander

Jaha. Men hur många batterier är det? Och hur många anställda går in och ut genom grindarna varje dag? Nejdu, det vågade inte SVT (köpta av EU) gå in på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback