2022-12-13, 11:39
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Närå, Mercedes-Benz av valfri årsmodell så länge den är bakhjulsdriven. Bonuspoäng om den har bakelitratt och ljudisolering av naturmaterial, är ratten dessutom vit känner man sig nästan adlig.

Kul att min styvfarsa kör en sån sedan 20 år tillbaka 😂 Han är 62 för övrigt.

Hans gubbtips är att ha separata sovrum med morsan och smälla in kilovis med snacks, snus och choklad i alla lådor i hans rum. Utan undantag kan man öppna sängbordslådan, skrivbordslådan, byrålådan, så hittar man en enorm variation av snask där.
Citera
2022-12-13, 11:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan vara bästa rådet i tråden. Tog mig flera decennier och ett dussin relationer innan jag begrep. Minimal arbetsinsats och man sparar enorma belopp på inställsamma presenter, resor, restauranger etc när kvinnan surat ihop av obegriplig anledning. Samt massa tröttsamt pladder som går ut på att man är en känslomässig dvärg för att man inte spontankramas.

Män har oftast inte samma behov av fysisk kontakt förutom när det vankas sex. Det naturliga tillståndet för en man är att hålla sig på sin kant och inte plötsligt vidröra sin kvinna utan anledning. Kvinnor är tydligen annorlunda. De njuter av varje klapp och kram, ja till och med en dask i rumpan när man går förbi ger pluspoäng.

Stämmer bra det!

Kvinnan upplever sig till och med direkt oönskad och oälskad när mannen håller sig på sin kant. Man har häl sagt ja till att dela livet ihop? Å känns det inte så, så vill man inte knulla heller!

Så, en liten uppskattning, kram, puss, komplimang här å där från mannens håll, räddar faktiskt hela äktenskapet!
Citera
2022-12-13, 12:05
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Dessutom tar en gubbe alla tillfällen som ges att få sitta en stund.

Tänkte precis säga det, en gubbe vill ALLTID sitta ner lite och vila benen (kruxet är att försöka hålla tillbaka gubbstönet när man ställer sig upp igen).
Citera
2022-12-13, 12:14
Medlem
Axel61s avatar
Jag har en Victorinox minichamp i nyckelknippan. Jag vet inte hur många ggr i veckan jag tar fram den, sax och fil för trasiga naglar, apelsinskalare som funkar bra till hårdplastförpackning med. Kniv, liten stjärmejsel och kapsylöppnare.
Citera
2022-12-13, 12:21
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Om du är en morgontrött jävel så råder jag dig att förbereda kaffebryggaren innan du går och lägger dig så att det bara är att slå på knappen på morgonen.

Eller ännu bättre, timer på en laddad bryggare.
Då vaknar man till nybryggt kaffe.
Citera
2022-12-13, 12:26
Medlem
tokens avatar
Märkesvaror håller bättre än noname-brands och lågprismärken.

Man sparar exempelvis så mycket pengar på att köpa ett par skor för 1200 kronor, istället för ett par för 300. Livslängden är så mycket längre på skor av bra kvalité att det lönar sig på lång sikt.
Citera
2022-12-13, 12:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Powebanks i olika storlekar och laddade i en låda. När strömmen går eller man måste åka iväg någonstans och batteriet i nallen är döende.

Ta hand om dina saker, vaxa in eller impregnera kängorna då och då så håller de hur länge som hellst.

Renasa vattenlåsen lite då och då så slipper du få stopp.

Ha en låda med bra receptfria mediciner hemma även om du inte vanligtvis behöver tex nässpray.

Läs på om saker innan du köper dem, hur är kvaliten och har många problem med varan.

Ha alltid en flaska bubbel hemma. Man vet aldrig när det behövs.

Köp och frys in mat när det är billigt. Och laga mat själv istället flr att köpa färdigmat.

Ha alltid silvertejp hemma och i bilen.
Citera
2022-12-13, 12:41
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte tipsa om något jag själv blivit bättre på med stigande ålder, att spara kvitton etc och att ta sig tid och reklamera saker som inte fungerar. Ibland tom efter att garantin gått ut genom godwill. Tycker man får mer och mer pondus med åren och att saker som var omöjliga när man var 20 kan gå som en dans nu i dubbla åldern ibland tom utan kvitto.

Men det fick mig att fungera på om det verkligen generellt är "gubbigt"

Inbillar mig att det är en vattendelare där och att ena lägret mer har vaskat fram en livsfilosofi som går ut på att inte hålla på och krångla och slösa tid på sånt.

Medans andra gruppen av gubbar har gjort det till ett konsstycke att bita sig fast och lyckas mangla igenom det mesta som reklamation om dom bestämt sig.

Samma med att pruta och förhandla är det något ni generellt ser som ett konststycke som utvecklas med åren eller är det tvärtom så att man med stigande ålder inte varken vill eller orkar tjafsa om priser utan har lärt sig att det blir bättre i slutändan att betala begärt pris?

Pruta vad då? En gubbe han prutar inte, han diskuterar. Dom eviga barnen ur främmade land dom prutar till och med ute i dagligvaruhandeln vilket kan orsaka gubben ett högt blodtryck och en ingång till Tourettes syndrom.
Gubben diskuterar alltid vid bilköp, han kräver det! Är säljaren en talanglös kretin då tar gubben sina pengar och går till en annan handlare.
Han diskuterar men dock mer återhållsamt med hantverkare. Gubben litar på att en skicklighet ligger i priset och att det har stämt väl i överens, gubben ska inte in där och störa med ett tjötande utan att han bjuder till med en gofika.
Citera
2022-12-13, 12:45
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Tilläggas kan att en äggkokare är guld värd.
Men liten, för max tre ägg, typ Krups som inte tar plats och håller i en halv evighet.

Själv ångkokar jag fyra ägg åt gången i en liten ärvd aluminiumkastrull som knappast duger till något annat. Man pickar äggen, lägger i kastrullen och tillsätter minimalt med vatten, en matsked eller två räcker. På med full effekt och stäng av värmen efter att vattnet kokat upp, vilket tar någon minut. Vänta sju minuter. Klart. Det ska tillägas att jag har den gamla typen av spis med gjutjärnsplattor som håller värmen. Funkar garanterat inte på modernare typer av spisar.
Citera
2022-12-13, 13:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoyedDuDe
Där fick jag nattens skratt, jag läste det som att du rullar ihop golvet & lägger det i klädkammaren.

Jag har inte nöjt med en låda till bra att ha grejerna i, jag använder ett av köksskåpen med tre hyllor i.

Annars som en del sagt saxar, nagelklippare & nagelfilar i alla rummen.

En sak saxar är jäkligt bra till som jag lärde mig för 28 år den, är att klippa bitar av smörgåsarna när barnen var små istället för att använda kniv. Bara klippa av bit för bit när de åt, istället kladda ner sig att dela med kniv innan.

Kärringtips:
Saxar är också väldigt bra för att klippa pizza med snabbt och enkelt.

Ett life hack som jag inte fattar hur jag klarade mig utan är tvålpump till diskmedel i köket. Fantastiskt enkelt.

Hänga upp kläder på galgar från tvättmaskin. Räta ut dem lite.
För byxor, byxgalge. Håll byxorna upp och ner, byxbenen mot varandra och fäst galgens klamrar i byxbensändarna.

Noll strykning behövs.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-12-13 kl. 13:14.
Citera
2022-12-13, 13:13
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Märkesvaror håller bättre än noname-brands och lågprismärken.

Man sparar exempelvis så mycket pengar på att köpa ett par skor för 1200 kronor, istället för ett par för 300. Livslängden är så mycket längre på skor av bra kvalité att det lönar sig på lång sikt.

Här så har token givetvis fel.

En gubbe vet och ser vad som är bra och bryr sig därför väldigt lite om "Märken" men visst att det finns märken som gubben har tagit till sig. Säkra kort men att enbart på det viset då blir livet till mer kostsamt och dessutom inte lika kul.
Här så gäller en erfarenhet.

Gubben köpte sig ett par vildmarksstövlar för 900kr, dem ska kosta 2400kr, nu snackar vi kvalitet och att gubben han högg som en Kobra, vi är rappa när det gäller. Den yngre slasen han släntrar förbi med halvslutna ögon, sicket skräp...och lägger 1000 lappen på en hittepå produkt värt 300kr.
Citera
2022-12-13, 13:24
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kärringtips:
Saxar är också väldigt bra för att klippa pizza med snabbt och enkelt.

Ett life hack som jag inte fattar hur jag klarade mig utan är tvålpump till diskmedel i köket. Fantastiskt enkelt.

Hänga upp kläder på galgar från tvättmaskin. Räta ut dem lite.
För byxor, byxgalge. Håll byxorna upp och ner, byxbenen mot varandra och fäst galgens klamrar i byxbensändarna.

Noll strykning behövs.

Tänk att det där med byxorna det är helt fel hävdar min fru så att jag blev av med att hänga upp tvätt.
Ja att jag böjer mig inför hennes större vetande.

Saxen ja. Jag är lite så lokalt omtalad för att laga god mat. Jag tänker på kockar och deras snits med kniven och en del bekanta och deras batteri av dyra köksknivar, jag jobbar mycket med saxen jag.

Lite kul att läsa att jag är inte ensam om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in