2022-12-12, 19:40
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur de "gröna" storföretagen dealar mellan sig är komplicerat. Jag frågar vad de producerar. Inte vad de sålt "på pappret". (i orderboken)

Kontexten går ju faktiskt att läsa sig till här:

https://northvolt.com/articles/north...here-we-stand/

Citat:
Into 2022, construction works are underway for developing Northvolt Ett to its full capacity of 60 GWh. The expansion entails the build of a second upstream cathode block – 150% the size of the first – and three additional downstream cell manufacturing blocks. Ultimately covering some 1.5 million square meters of subarctic land in northern Sweden, Northvolt Ett will produce cells with the lowest carbon footprint in the world.

With Northvolt having amassed an order book valued over $50 billion, much of Northvolt Ett production capacity is sold out. Cells produced at Northvolt Ett will supply several of Europe’s leading automotive customers and industrial actors, including Volkswagen, BMW, Scania, Volvo Cars and Polestar, as well as Northvolt Systems in Poland.

A second gigafactory is being developed through the Northvolt–Volvo Cars joint venture, announced in June 2021. To be established in Gothenburg, Sweden, the 50 GWh gigafactory is set enter construction in 2023, for large scale production commencing in 2026. Cell output of the gigafactory is committed to Volvo Cars and Polestar, for whom Northvolt is the exclusive battery cell production partner in Europe.

Most recently, Northvolt Drei was announced in March – a cell manufacturing gigafactory to be established in Heide, northern Germany, with annual capacity of 60 GWh and the ambition to produce cells with the lowest carbon footprint in continental Europe when it comes online in late 2025.

Northvolt Drei, like the Northvolt–Volvo Cars gigafactory, will not feature cathode production. To supply cathode to these plants, Northvolt Fem is being established in Borlänge, Sweden. Enabling 100 GWh of annual cathode production powered by 100% clean energy, the plant is Northvolt’s first brownfield project and will involve retrofitting of the historic Kvarnsveden paper mill and surrounding infrastructure.

The combined manufacturing capacity outlined above is by no means insignificant – if nothing else it's sufficient to produce batteries for some 2.5 million electric vehicles. It's also Europe's first homegrown lithium-ion battery footprint, of sufficient scale to represent a sizeable contribution to the rapidly expanding global pipeline of battery manufacturing capacity.

But beneath the surface is where the real value of this capacity is. It is not in how many batteries we produce, but in how we produce them. There is a right way and a wrong way to produce batteries, and the approach dominating the industry today is not how we want to see the global industry scale.
Citera
2022-12-12, 20:20
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Allt är bara gissningar och svävande svar. Ibland påstås de ha produktion, ibland inte. Fram med fakta.

Jag anser att man efter ett år med 1500 anställda skall ha kommit längre än till "finkalibrering", men den frågan har vi ältat.

Det första batteriet tillverkades runt nyår för ett knappt år sedan. Men nu tror supportrarna att det visst inte var "på allvar"!

Det är bara du som verkar tro att de har nån större produktion igång, oklart varför. Kanske har du svårt att ta in information?

Jag kan bygga en cykel imorgon, det betyder inte att jag kan leverera en skeppslast med cyklar till XXL nästa vecka.
Citera
2022-12-12, 20:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Nu kommer direkt personpåhoppen. Klassisk trollning.

Jag har väl motiverat mina frågor under många inlägg.

(Du är naturligtvis ingen cykelfabrik. Men 1500 arbetare är det.)

Dina svar är motiverade utifrån det faktum att du vägrar ta emot/förstå den information du får.

Endast du hävdar att fabriken varit igång ett år. Faktum är att ett (1) batteri symboliskt gjordes klart för ett år sedan.
Invigningen av Northvolt 1 var i juni. I intervjun förra veckan säger VD:n att intrimning av fabriken görs nu.

Fråga: förstår du att det tar tid att starta upp en för Sverige helt ny typ av fabrik?
Citera
2022-12-12, 20:48
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Nu har batteriet för ett år sedan blivit "symboliskt". Northvolt förvinner in i dimman.

En "produktionslina" var också färdig då.

Nu är vi tillbaka där Guldgas och jag brukar skriva. Personpåhopp på mig och att 1500 personer under ett år inte behöver produera något.

Så det lämnar jag.

ibland påstås att företaget har produktion. Fram med hårda data om den. Vad har levererats och hur används det.

Ja, symboliskt. Northvolt hade nämligen lovat att leverera ett batteri innan nyår, fabriken var som sagt inte ens invigd (det låg ett halvår bort som du kanske vet?) och det var fortfarande mest polska byggarbetare på området.
Nej, 1500 personer behöver inte leverera något, de kan arbeta med att något ska kunna levereras i framtiden.
Citera
2022-12-12, 20:48
Medlem
Elvis avatar
Man kör väl tillverkning för BMW och VW?
Citera
2022-12-12, 21:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Grejen är att det inte finns något att granska direkt, vad är det som ska granskas? Så länge du inte ser att de slutar kunna ta in kapital, eller att de avbryter sitt bygge i Skellefteå eller Volvo hoppar av samarbetet så kommer det inte finnas något att hitta.
Vad ska hittas menar ni? I dagsläget finns riktigt inget att hitta, just nu snurrar de på och de har nog med kapital för nått år framåt.

Sanningen är att de snart kommer annonsera att de ska bygga en till batterifabrik, denna gång i USA.
Northvolts affärside tycks vara att bygga "batterifabriker" inte batterier😄
Citera
2022-12-12, 21:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Nyss sade någon att de bara gjorde "fintrimning". Allt bara flyter.
De har sålt batterier för 500 miljarder dit, på pappret.
Som jag beskrev tidigare samarbetar storföretagen för att hålla en grön image uppe. Det är så storfinansen jobbar idag.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Vad har de 1500 arbetarna producerat och sålt, rent konkret? Hårda, bekräftade data med märken, modeller där deras batterier används. Vad har detta inbringat?

De har knappt producerat eller levererat nånting alls eftersom fabriken inte kommit igång än.
"Northvolts vd Peter Carlsson har jobbat från Northvolt Ett i slutet av veckan.”Vi har haft ett antal uppstartsutmaningar, men nu börjar det tugga på”, säger han."
https://norran.se/bli-prenumerant/ar.../nv-2m2kr_s_22

Så ganska snart bör man kunna ställa krav på större leveranser.
Citera
2022-12-12, 21:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
De har knappt producerat eller levererat nånting alls eftersom fabriken inte kommit igång än.
"Northvolts vd Peter Carlsson har jobbat från Northvolt Ett i slutet av veckan.”Vi har haft ett antal uppstartsutmaningar, men nu börjar det tugga på”, säger han."
https://norran.se/bli-prenumerant/ar.../nv-2m2kr_s_22

Så ganska snart bör man kunna ställa krav på större leveranser.
Han bara snackar fram och tillbaka. För ett år sedan var en produktionslina klar, påstod han.
Citera
2022-12-12, 21:53
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Han bara snackar fram och tillbaka. För ett år sedan var en produktionslina klar, påstod han.

Möjligt, men sa han att nu börjar vi skeppa batterier i stor skala? Svar nej.
Att en lina är klar behöver inte betyda att man kör igång produktionen. Invigningen var som sagt i juni.
Citera
2022-12-13, 07:01
Medlem
Elvis avatar
Man tillverkar väl så kallade Voltpacks?
Citera
2022-12-13, 17:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Man tillverkar väl så kallade Voltpacks?

Tveksamt om det görs i nån större skala än. Inte nåt jag hört av iaf.
Citera
2022-12-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Norran skulle aldrig skriva något negativt om företaget men om Uvell hittar de gravade hundarna lär nog investerarna dra sig ur även om det inte skulle bli stora rubriker.

Jag tror att jag håller med WWR här. Läste igenom hennes blogginlägg och jag måste säga att jag inte var så jätteimponerad. Det mesta handlade om en före detta moderats förakt mot vänstern, En hel del gissningar och en del regelrätta fel. Inga direkta avslöjanden heller.

Om något ska "avslöjas" så får det nog ske av en mer seriös reporter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback