2022-12-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Inte då!
För min del så blir det 8500 i el stöd vilket täcker 3 elräkningar vintertid.
Fast avtal givetvis.
Tänkte nog på att mer borde delas ut med tanke på vinsten staten gör.
Citera
2022-12-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Sssh massinvandringen måste finnansieras hörru!
Första jag tänkte på.
Citera
2022-12-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Lol... Nej, det är korrekt. Vi importerar när behovet är som störst. Jag trodde var uppenbart

Men seriöst. 5% import och 20% export känns inte som en kris direkt. Helt ärligt. Tror folk är lite harig bara. Är bra kolla fakta innan man blir helt banans

Att det inte är kris när elpriset blir 10kr får stå för dig men förstår du verkligen vad det innebär för privatpersoner och företag?
Citera
2022-12-12, 12:05
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Lugn nu! De kommer gå upp, hälsar den nya regeringen Kissersson.
-Nu är när det blir kallare ska vi stänga alla kärnkraftverk för löjliga reparationer och vi ska se till att Per Dumbohm från miljöpartiet blir chef för utredningen ”Hur vi sänker Sveriges elnät.
Ja, hoppas det kommer kosta 100 kr kwh. Jag är redo. Hoppas folk börjar vakna till lite kanske
Citera
2022-12-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det går att se för varje sekund på kontrollrummet.se.

Just nu är 20% av all elproduktion i Sverige från vind, trots att det inte blåser så mycket.

Det blåser på hela östra kustsidan är du astrolog? Eller bara en trädkramare? Se så ut nu och håll om ett träd.
Citera
2022-12-12, 12:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Nej du är inte relevant och du skriver bara för att provocera!

"titta jag bor i en lägenhet på 25 kvadrat och jag blir inte drabbad"

Jävla pajas.

Eftersom jag, via skattesedeln, är med och pröjsar för ditt elstöd så du kan fortsätta bo i din jättevilla och värma upp din pool anser jag att jag visst är relevant i debatten.
Citera
2022-12-12, 12:09
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vindkraften har den fördelen att den produceras främst i södra Sverige där elen behövs.

Om den hade haft några fördelar hade det nog märkts, men det gör det inte.

Själv kör jag solceller och vedeldning, och du kan säkert tänka dig vad som funkar bäst.
Citera
2022-12-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eftersom jag, via skattesedeln, är med och pröjsar för ditt elstöd så du kan fortsätta bo i din jättevilla och värma upp din pool anser jag att jag visst är relevant i debatten.

Bidra med något konstruktivt då istället för trycka ned Sveriges villaägare.

Tack.
Citera
2022-12-12, 12:14
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Svenskarna måste bli miljonärer när vi exporterar dyr el hela vintern.
Citera
2022-12-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Du verkar ha missat att elstödet är överföringsavgifter som betalas tillbaka, det är ej skattepengar.
Citera
2022-12-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
du skulle ha röstat på moderaterna så hade du fått ett maxtak för elräkningen

""Moderaterna vill skydda hushållen mot höga och oförutsägbara elräkningar med ett tillfälligt högkostnadsskydd. Om priserna skenar i vinter ska staten betala delar av räkningen,"

"Enligt Elisabeth Svantesson riskerar hushållen tredubblade priser i vinter, med upp till 3 kr/kWh i snittpris i Mellansverige och upp till 4 kr/kWh i snittpris i södra Sverige.

– Då kan staten exempelvis stå för 75 procent för allt som går över 1 kr per kilowattimme"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...d-for-elpriser

Bra att du påminner oss om lögnaktiga vallöften, och länkar till en artikel före valet, den 19 aug. Du nämner Moderaterna, men de andra partierna som de regerar tillsammans med lovade också liknande skydd och lättnader.

Noterade du att energiministern tar för givet att hon inte kommer frysa någonsin?

Ebba Busch hade en vit top med urringning och utan ärm under Nobelmiddagen. Tänkte hon på hur hon lovade lägre bensinpriser och en massa kärnkraft under valrörelsen när hon får makten? Jag tänkte; hon är ju nästan utan kläder,.
Citera
2022-12-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Problemet är att det inte finns några andra alternativ för SE3/4 som är hållbara.

Det finns bara 5 planerbara kraftslag och om inte gas/kol/olja är ett alternativ får det bli kärnkraft eftersom vattenkraft i södra Sverige inte är lösbart.

Även om kärnkraften var verkligt farlig får vi satsa på det ändå och isåfall vara än mer noga med säkerheten.

Eller så får vi skippa kärnkraft men då även släppa tanken på i-landsstatus och börja snegla mot Libanon som vår nya förebild - det verkar vi ju visserligen redan göra ur flera andra aspekter.
Tänk att dom två åsikterna går ihop.

Rasism och för kärnkraft.

Båda sakerna grundar sig i rädslan för förändring.

Samt tillhöra ett lag. Jag tror rasismen kom först. Sen när MP ställer sig mot rasism vill man vara anti i deras andra frågor också.

Flashback brukar gilla att folket ska få bestämma.

Nu har vi gjort en folkomröstning när olyckorna var fortfara färska.

Ska vi inte lyssna på den folkomröstningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in