2022-12-12, 11:44
Medlem
bergsdals avatar
Skulle inte el-priserna gå upp eller vad hände nu
Citera
2022-12-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Du menar då den effekt som vindkraften kan ge när det blåser fullt på alla platser samtiidgt?

Precis.

Min poäng är att folk som är för vindkraft inte fattar hur många vindkraft som behövs för motsvara kärnkraft.

Och kärnrkraft kan vi styra hur mycket effekt vi behöver, dygnet runt året runt.
Citera
2022-12-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
SHIT! Då får jag 1400 i räkning istället för 700.

För du bor i en jävla lägenhet, du är inte relevant.
Citera
2022-12-12, 11:45
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så då är elstödet som ska delas ut bara en piss i Mississipi mot pengarna som staten tar från folket...

Sssh massinvandringen måste finnansieras hörru!
Citera
2022-12-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
SHIT! Då får jag 1400 i räkning istället för 700.

hur mycket höjs hyran?
Citera
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Precis.

Min poäng är att folk som är för vindkraft inte fattar hur många vindkraft som behövs för motsvara kärnkraft.

Och kärnrkraft kan vi styra hur mycket effekt vi behöver, dygnet runt året runt.

Det går att se för varje sekund på kontrollrummet.se.

Just nu är 20% av all elproduktion i Sverige från vind, trots att det inte blåser så mycket.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Har MP politiker åkt till Frankrike och iklätt sig ninja-utstyrsel och brutit sig in på över 20 franska kärnkraftverk och korrosionsskadat dom?
Och ingen upptäckte dom?

Är MP-politiker så kapabla?
Hur kom du fram till det?

För om MP är ansvariga bör det vara ungefär så det gått till.

Det har gått till så att MP och S (med benäget bistånd från V och C) inte förstått hur ett elkraftsystem fungerar och sett till att 30 % av den svenska kärnkraften lagts ned i förtid. Det har skapat en sårbarhet inför förändringar i omvärlden som skett när kriget inledes och gasleveranserna uteblev.

Den som bygger ett elkraftsystem med vindkraft som huvudalternativ kommer att få enorma prisvariationer och en allmänt högre prisnivå. Det är vad grön omställning innebär och nu utsätts många i en redan svår situation för det.
Citera
2022-12-12, 11:48
Medlem
Är väl en sak att räkningarna är höga och att det lärs sig uppskattas saker som vi tar för givet i vardagliga livet.
Det finns mycket för gemene man att spara kring i privatekonomin för många.

Det är värre när det inte finns ett jobb att gå till..

Blir svårt att vedelda på kontoret eller sjukhuset eller kallställa rum och allt annat som görs.

Försvinner jobben, då är det problem på riktigt.
Citera
2022-12-12, 11:49
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Precis.

Folk ligg i regel runt 100 på iq skalan. Abstrakta koncept kommer aldrig gå in i deras processcenter på ett bra vis. Memory full.
Citera
2022-12-12, 11:49
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så då är elstödet som ska delas ut bara en piss i Mississipi mot pengarna som staten tar från folket...

Inte då!
För min del så blir det 8500 i el stöd vilket täcker 3 elräkningar vintertid.
Fast avtal givetvis.
Citera
2022-12-12, 11:50
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Du menar då den effekt som vindkraften kan ge när det blåser fullt på alla platser samtiidgt?
Jag gissar att så menas. Men det får ju heller inte blåsa för mycket överallt, för då sänks elpriset och vindkraften blir mindre lösam.

Det här med stabil och hållsam elförsörjning verkar vara något man glömt då man kopplade samman alla länders nät med varandra.
Citera
2022-12-12, 11:50
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Jag kan bara konstarera att vi har ca 20% elöverskott och norra Europas lägsta priser. Bättre än så blir det väl inte.

Folk fattar inte. Dom vill ha något att vara hysteriska över. Födda med silversked i mun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in