Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nu flyttar du målstolparna, märker du det? Visa mig vad du tror det kostar att ha en kärnreaktor avstängd i ett halvår så kan jag visa vad jag tror det kostar att ha 1000 vindkraftverk avstängda när det inte blåser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej. På 80-talet konsumerade vi betydligt mer per capita men då kostade också elen betydligt mer att producera och vi hade en betydligt större tung industri som stod för den stora konsumtionen.
Lögner, lögner och lögner.
Elen var betydligt billigare på 1980-talet, den var billigare att producera och industrin i Sverige har konsumerat i princip identiskt sedan åtminstone 1986, dessförinnan på tidiga 1980-talet och 1970-talet konsumerade industrin i Sverige betydligt mindre el än den gör nu. De låga elpriserna på 1980- och 1990-talen berodde helt och hållet på stor tillförlitlig elproduktion och liten elexport. Vindkraften i kombination med exportkablarna till Europa är att klassa som de största säkerhetshoten mot Sverige sedan 1940-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
För att kärnkraft är dyr. Det är inte gratis. Folk köar inte för att köpa kärnkraftel om det finns billigare el på marknaden. Större delen av året är kärnkraft inte lönsam i Sverige idag, det är därför den privata sektorn inte vill bygga nya reaktorer. De måste ha ett pris på minst 15 öre för att gå runt.
Du skrev samma lögn om 15 öre med ditt andra konto. Svensk kärnkraft är lönsam upp till medelpriset på el i södra Sverige, som är 80 - 135 öre i elområde 3. Finns inte på kartan att man måste producera el för 15 öre kwh för att det ska bli lönsamt i Sverige...